Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite i Ryfylke


Karleif
 Share

Recommended Posts

Eg har ved flere anledninger kjørt rett forbi en plass og tenkt: "Her ser det spennende ut. Denne plassen må eg teste en gang" Nå var altså tiden kommet. Denne spennende plassen skulle til pers. Vel fremme sendte eg 125gram bly og 2 kroker med agn utover det eg var god for. Eg vil tru att eg fisket på omtrent 30 meters dyp. Det nappet omtrent umiddelbart, og det var sjelden lenge rolig.

rsz_img_6584.jpg

Flatfisken var tydeligvis i siget denne dagen. Her en en av dagens 2 glassvar. Begge lot seg lure av en halv makrellfilet.

rsz_img_6588.jpg

Turens største sandflyndre. Husker ikke eksakt, men mener det blei 7-8 stk totalt

rsz_img_6603.jpg

Siste kastet gå ei rødspette

Tydelig att dette er en spennende flyndreplass. Nå kan eg angre på att eg ikke har stoppet her før. Det blei tid til litt jiggfisking mellom slaga også. Det resulterte i store mengder lyr mellom 1 og 2 kilo. Største lyren vil eg anslå til ca 3 kilo. Sjelden har eg hørt flere østeuropeiske gloser på en gang enn det eg gjorde når eg slapp ut igjen den største lyren. Var rett før hele reisefølget hoppa etter. En forholdsvis artsrik tur blei det jo til slutt. Følgende arter kom på land under økta. Sandflyndre, Rødspette, Glassvar, Lyr, Torsk, Sei, Knurr, Rødnebb, Berggylte, Bergnebb.

Plassen skal definitivt testes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja d e nok sjelden kost. Eg e jo oppvokst med fiske i Ryfylke, då spesielt områdene rundt Børøy og Marvik. Ser tilbake i fiskealbumene te ann Far fra 80 og 90 tallet at han fikk mye bra fangster fra 0- 150m dyp ca på agnfiske sitt der inne. Mye spennende områder i Ryfylke der folk kun kasta bly /m dregg, som vente på en kystmeiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en ny tur i går. Riktignok ikke til samme sted. Eg dro til ett sted eg tidligere har kikkfisket stor piggvar. Håpet var att det var piggvar der i år også, og planen var å frilinemeite med makrellstrimler, og å kaste litt med Sandeel. Turen må kunne kalles en suksess selv om det ikke blei noen stor piggvar. Etter først å blitt plaget av endel smålyr kom det inn en liten stim med fin sjøørret. Eg vil anslå dei største til 2kilo plus.. Stimen var litt til og fra, og dei viste interresse for makrellstrimmelen eg serverte. Først fekk eg en av dei små. Det var en smellfeit fisk på ca 1 kilo. Etterpå kom en liten piggvar skytende ut som ei kanonkule og snappet agnet rett forran nesen på sjøørreten. Neste gang sjøørreten kom inn tok en av dei store agnet. Eg blei nok litt ivrig,og bomma på tilslaget. Fisken satt på ett par sekund før den datt av, og stimen forsvant. Rett før eg skulle dra kunne eg skimte en stor skygge på litt dypere vann. Eg tok på sandeelen og kasta mot fisken som viste seg å være en fin torsk. Den var ikke vanseklig å be for å si det sånn.

Alt i alt en fin kveldstur. Det er ikke mye som slår kikkfiske på 2 metes dyp over sandbunn. Du ser alt som foregår, og nervene står i høyspenn. Anbefales for alle som ikke har hjerteproblem.

2012-07-21%2B22.13.50-709534.jpg

Fin sommertosk på 5,2

rsz_2012-07-21_205051-711041.jpg

Liten piggvar.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.