Gå til innhold
Fiskersiden

Du deilige Bugårdsdam


havtryta
 Share

Recommended Posts

Før lørdag kveld var persen på karuss 1200g, det er den ikke lengre. Sett i etterkant er det nesten provoserende at jeg skulle ha såpass klaff som jeg hadde på det som var, er og blir årets eneste karusstur, som til alt overmål hadde en varighet på under 4 timer og skjedde uten oppforing i forkant. Men selv de dumme kan ha flaks som de sier.....

Rapport:

Mat til både fisk og mann ble handlet på Meny før jeg var på plass i deilige dammen rundt 17.30. Maten til fisken besto av en trippel med boksmais og en billigloff. Maten til mannen blei chiliburger fra ferskvaren wrappet pent inn i rundstykke smurt med jalapenoost av den smørbare typen. Jeg likte det like godt som karussen likte det andre, og det sier ikke lite!

Den “faste” plassen var opptatt av usannsynlige mengder ande-/svanedritt og fjær, derfor måtte jeg finne på noe nytt. En liten rusletur rundt nedre dam førte meg nesten tilbake til utgangspunktet, men siden parkvesenet har gjort en framifrå hoggejobb var det noen fine plasser nærmere brua. Mais blei kasta ut, svaner og ender jaga etter beste evne og litt etter fulgte to dobber med nyinnkjøpte Korda Kaptor widegape-kroker #12 etter, en agnet med mais og en med loff. Sporenstaks startet jobben med å rulle loffkuler som blei knipset fortløpende uti etter “prøv å treffe dobbene”-prinsippet. Så var det bare å gafle innpå tidligere nevnte chiliburger og vente på liv der ute.

Jeg kom meg nesten gjennom burger nummer en før det kom noen forsiktige bevegelser i dobba med loffagnet. Så boblet det litt og rett etterpå kom det deilige synet av dobba som sakte steig opp for så å forsvinne litt til siden og deretter ned igjen. Tilslaget blei satt momentant og kroken fant feste der nede i det deilige kaffebrune vannet. Som en forlengelse av tilslaget fulgte fisken med rett opp i overflata, og uten så mye som et bittelite forsøk på å stritte i mot var den plutselig på vei inn mot håvkanten. Med andre ord fighta den omtrent like mye som det jeg ville forventa av en ost, eller en pakke bacon. Men den var svær, skikkelig svær, der den lå å dvaska seg i stabilt sideleie i overflata på sin reise inn mot håven og pulsen steig for hver cm den glei nærmere håvkanten. Og så blei alt litt dunkelt, men det var noe i denne duren: Fisk i håv. Banneord. Jubel. Banneord. Jubel. Veiing med SuperSamson fjærvekt. Såvidt over streken som markerer 1700gram. Banneord. Jubel. Ser jeg feil? Ny veiing, samme resultat. Jubel. Fisk tilbake i håv for en pause i vannet. Ringe Toffe, ingen svar. Ringe Einar, svar. Jubel. Fisk opp av vannet, kontrollveiing med digitalvekt. 1,72 inkludert pose. Jubel. Nok en kontrollveiing, samme resultat. Trekke fra 20g pose. Jubel. Banneord. Jubel. 1700g drømmefisk! Glemme å fukte avkrokingsmatta. Bilder, masse bilder. Mye dritt, noen bra. Jubel. Fisk gjenutsatt. Spise ferdig burgeren. Banneord. Ny burger. Jubel.

250812_karuss1700_m%C3%A5leb%C3%A5nd.jpg

250812_karuss1700_posering1.jpg

Hadde det ikke vært for at jeg bare hadde fiska en drøy halvtime hadde jeg nok gitt meg der og da, for jeg kunne jo ikke oppnå noe mer på det som er, var og blir årets eneste karusstur. Men jeg blei sittende, det var tross alt mer bobling rett utafor meg og kvelden var enda ung. Mer loffkuler blei knipsa ut sammen med litt mais og krokene agna på nytt, fortsatt en med mais og en med loff. Nok en gang leverte loffen, men tilslaget sendte bare dobbe og krok opp i det overhengende treet. Damn. Rett etter gikk loffdobba igjen og denne gangen kjente jeg litt motstand før kroken kom susende opp som et prosjektil. Men dette viste uansett at loffen var maisen overlegen (som om det var noe nytt i detta vannet…) så det blei agnskifte på maisstanga. Og ikke lenge etter ga det resultat i form av en kroket fisk som datt av etter etpar sekunder. Hadde det ikke vært for fisken jeg allerede hadde fått hadde jeg nok på dette tidspunktet vurdert stangknekk, en tur innom søplekassa og aldri mer dustete småspiste karussjævler.

Men så ut av ingenting forsvant plutselig storfiskdobba, tilsaget satt perfekt og alle sure miner var borte som kake innenfor Havtrytas rekkevidde! Og denna fisken ga en noe sprekere fight, selv om en sprek karuss fortsatt er blant de slappeste gutta i klassen. Vel på matta kunne jeg konstatere nok en flott fisk, en skikkelig pukkelrygg som dro vekta til 1370g. Samtidig som mørket falt på startet duskregnet statsmeteorologen helt korrekt hadde meldt og jeg tenkte at det var like greit å dra hjem. Men som alltid måtte det fiskes 10 minutter til, selv om det ikke hadde skjedd stort annet enn at tre ender hadde begynt å bli relativt plagsomme den siste timen og jeg stadig måtte fram med pisken for å holde dem unna. Men etter omtrent 5 minutter av tilleggstida fikk turen en perfekt avslutning selv om fisken var dagens minste med sine 1290g. Fullt så perfekt var det ikke at duskregnet gikk over til pissregn, men selv uten regnjakke kunne jeg ikke annet enn å glise hele veien til bilen! For en tur!!!

250812_1370g.jpg

250812_1290g.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport og flotte fisker, grattis med smykket på 1700g! Ser ut som jeg kanskje bør til Sandefjord for å prikke inn arten :)

Hvor mye lenger er det noe vits i å fiske på karussen?

Takk for det - og en tur til Sandefjords perle bør absolutt stå på agendaen. Siden karuss for meg er sommerferieaktivitet når jeg er på besøk hos foreldre veit jeg ikk hvor lenge den kan fiskes, men jeg ville tenkt at du jaffal har ut september på deg.

Grattis med diger karuss !

Velskrevet og god rapport også, nå fikk jeg lyst til å ta en tur til Sandefjord ja..

Takk! Og en tur til den deilige kaffebrune dammen med altfor mye fævvel bør du absolutt ta deg tida til!

Fantastisk :)

Enig!

Grattis med ny Meitasrekord!

Takk! Ekstra deilig var det at det var Einar jeg tok den fra....hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med superfisk.

Meget nice, mister :)

Gratulerer med fantastisk karuss!

Tusen takk, sirs!

Gratulerer så mye :)

Slik uttelling har jeg enda ikke opplevd på karussfiske.

Det er fordi du oppsøker myyye særere vann enn deilige Dammen det! Takk for gratulasjon forresten!

Det er ikke alltid store foringskampanjer er avgjørende, og bra er jo det. Selv skal jeg la rovfiskene mine få hvile, og prøve å klemme inn mest mulig meite etter blankfisk nå i september. Gratulerer med en skikkelig plugg! :)

Og godt er det, for jeg har ikke tid til å fore opp. Men nå blir jo karussen i dammen fora av utallige andematere hver eneste dag da, så sånn sett er det nok en plass der foringskampanjer kan være unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeopplegg! :D

Ikke noe syltynne saker her nei...

Fin rapport og ikke minst fisk...

Er bare en ting å si! Grattis! Pene fisker.

Takker!

grattis med flott hattrick på kilosfisk. har vurdert å dra til bugården flere ganger oppigjennom åra og nå angrer jeg jammen på at jeg ikke gjorde det når jeg bodde litt nærmere...

Merkelig at du ikke har tatt turen før, og det trengs som sagt bare i underkant av 4 timer...

Grattis med strøkne karuss!! Tror jeg må ta meg en tur snart!

Det må du! Også må du mase mer på Toffe - han trenger litt kvalitetslufting!

Grattis med stor karuss. Kjempefin rapport. Noen som vet hvor stor karuss som svømmer i dammen?

Takk for det. Per nå tror jeg nok at 1,7-1,8 er toppfiskene, uten å ha full oversikt over fangster de siste par åra. Men hvis vekstraten som satt i gang etter at gjedda begynte å gjøre seg gjeldende bare fortsetter bikkes nok 2kgs-grensa om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vekstraten som satt i gang etter at gjedda begynte å gjøre seg gjeldende bare fortsetter bikkes nok 2kgs-grensa om ikke så lenge.

Spennende:) Har selv brukt tre kvelder ved dammen i sommer, vel og merke etter en lengre foringskampanje. Et nydelig fiskevann, men var til tider vanskelig å konsentrere seg om fiske når alle disse damene i tights løp rundt og rundt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnssyk uttelling!! Grattis med helt råe fisk

Takk for det, sir!

Spennende:) Har selv brukt tre kvelder ved dammen i sommer, vel og merke etter en lengre foringskampanje. Et nydelig fiskevann, men var til tider vanskelig å konsentrere seg om fiske når alle disse damene i tights løp rundt og rundt:)

Blitt noe fangster da?

Og jada, distraherende objekter kan det være noen av. Men jeg sitter alltid ute på tarmen som skiller dammene for å bli distrahert minst mulig. Litt mindre trafikk der enn på hovedstia rundt vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med 12 første kvelden, 6 andre kvelden og 3 siste kvelden. 3 stykk over halvannen med største på 1700. Fintfint fiske:) Best fiske mellom 21.30 og 24.00, fiska kun med mais og overblya waggler.

Det merkeligste skjedde første kvelden vi var ute, hvor jeg brukte 0,14 fluorcarbon fortom og lett 14 krok, mens kompisen min kjørte med gul 0,17 fireline fortom og tradisjonell mustad markkrok i str. 6. Utrolig nok endte vi opp med like mange fisk hver den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi endte opp med 12 første kvelden, 6 andre kvelden og 3 siste kvelden. 3 stykk over halvannen med største på 1700. Fintfint fiske:) Best fiske mellom 21.30 og 24.00, fiska kun med mais og overblya waggler.

Det merkeligste skjedde første kvelden vi var ute, hvor jeg brukte 0,14 fluorcarbon fortom og lett 14 krok, mens kompisen min kjørte med gul 0,17 fireline fortom og tradisjonell mustad markkrok i str. 6. Utrolig nok endte vi opp med like mange fisk hver den kvelden.

Det store spørsmålet er om dere ville fått 1,5 den fjerde kvelden...

Men det var jo voldsomme fangster det, med flotte toppfisker! Gratulerer!

Nå kjørte dere sikkert endel mais i oppforinga da, siden dere fiska med det, men min erfaring i dammen er at loff/pølsebrød/annen gjærbakst funker best i dammen, jaffal om man ikke har tid til oppforing. Fisken har jo tross alt tilgang til loff hver eneste dag når fuglematerne er på plass, så det er jo ikke helt unaturlig at de er glad i det.

Og så et lite tips til kompisen din: kjør på med fortom av mono/fc. Karuss har store skjell, og fireline har lettere for å skjære seg inn og løsne disse når sena dras langs fiskekroppen under fighten. Nå er jo ikke karussen den heftigste fighteren i gata, så det er ikke sikkert dere opplevde problemer med det, men jeg synes det er greit å være på den sikre siden. Og hvis (når?) dere skal fiske etter de spreke fetterne suter og karpe er dette VELDIG viktig, for der går det gjerne skikkelig unna under fighten. For en smekker og holdbar overgang til fortommen er det bare å bruke en uni-knute, lett som en plett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.