Gå til innhold
Fiskersiden

Ski HK: Ringvassøy 2012


mag
 Share

Recommended Posts

Ski HK på Ringvassøy 2012

Så er sommerens høydepunkt gjennomført. En uke med kveitefiske i Troms. Nærmere bestemt ved Ringvassøy hos Abornes. 3 fiskere fra Ski havfiskeklubb hadde tatt turen opp, eller rettere sagt 2,5 fiskere. En fikk diverse oppdrag fra sin arbeidsgiver, slik at han endte med kun 3 fiskedager i løpet av den uka vi var der. Ettersom kveitefiske er noe av det råeste en havfisker kan begi seg utpå her i Norge, så hadde jeg håpet noen flere deltagere. Men det blir nye mulighter neste år.

Vi var stort sett heldig med vært gjennom uka. Det var kun siste dagen at det virkelig regnet. Og vinden var sjelden så kraftig at den satte noen begrensninger på vårt fiske. Men tempraturen var noe lavere enn planlagt. Jeg hadde vel ca 50 timer med frosne bein gjennom uka.

Kveitevær. Troms viste seg til tider fra sin beste side

P1020676.jpg

Ingen av oss hadde tidligere satset seriøst på kveitefiske, og var ferske når det kom til dette fiske. Heldigvis lå det kart på hytta med, med kveite plassene ferdig merket. Kartplotteren hadde også flere plasser plottet inn, noe som var til svært god hjelp. Vi fikk gode og verdifulle tips fra Frank om hvor og hvordan fange kveite. Hans personlige fiskekasse ble også robbet for jigger. Noe som var bra for min del, da 2 av mine kveiter med tatt på en Royber fra hans kasse.

Kveitefiske skuffet ingen av oss. Å kjenne nappa/hoderistingene og ikke minst utrasene til disse fiskene er noe helt spesielt i forhold til andre fisker jeg har fisket i Norge. Med så kraftige og sterke fisker merket vi at utstyret bør være på plass. Ikke bare selve fiskeutstyret, men også utstyret som skal brukes til å lande og slippe ut fisken igjen, slik at dette går så smertefritt som mulig.

Turens første, og muligens min største på turen, 15,6kg

P8210605.jpg

Lars sin første kveite, 16,8kg

P8220612.jpg

Turens største, 30,5kg

P8220620.jpg

Lars sloss med kveite

P1020680.jpg

Siste man på laget, Carsten. Jeg i forgrunnen med en powernap

P8250636.jpg

Det eneste som viste seg å være et problem (i tillegg til å fange en 100+) var å skaffe angfisk. All sei hadde lengde på ca 15cm. Det ble derfor for det meste jigfiske.

Totalt fanget vi 11 kveiter med 30,5kg på topp. 2 av fiskene antok vi at var rett under minstemål. Ellers så var det tre på rundt 10kg, en på 13kg, tre mellom 15 og 17kg og en på 27,5kg. 4 av kveitene ble med tilbake til brygga som mat, resten fikk svømme videre.

Tusen takk til Frank for gode tips og hjelp.

Vi kommer tilbake i 2013

Endret av mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre påstå at 15cm lang sei ikke er for smått da jeg mista 100+ kveita på en sei i de dimmensjoner bittelitt lenger nord for der dere var :P

Man får dog litt mer torsk med mindre agnfisk, selv syns jeg sånn 15/20-35cm var passe størrelse, prøvde med litt større også(opp mot 2kg på de største) og da sleit vi med krokinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre påstå at 15cm lang sei ikke er for smått da jeg mista 100+ kveita på en sei i de dimmensjoner bittelitt lenger nord for der dere var :P

Man får dog litt mer torsk med mindre agnfisk, selv syns jeg sånn 15/20-35cm var passe størrelse, prøvde med litt større også(opp mot 2kg på de største) og da sleit vi med krokinga.

Små seien ble også brukt, og jeg tror vi fikk en kveite på det. Men jeg hadde mer trua på større sei, og brukte da heller en jig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene

Fin tur! Grattis med perser. Abornes leverer... ;)

Tips til dette med agnfisk - bruk småtorsk! Jeg fikk min 100 kg kveite på en halvannet kg torsk dradd etter et banansøkke (Kinetic anti twist rig)

Torsk ble brukt en del i mangel av sei i god størrelse.

Lusuer ble også forsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene

Torsk ble brukt en del i mangel av sei i god størrelse.

Lusuer ble også forsøkt :)

Fikk dere ingenting på torsken? Dette har vært ganske effektivt for oss.

For ett år siden fikk Palkr ihvertfall to fine kveiter på torsk som agn (han mistet den ene) - og så min i vår, som sagt.

Lusuer var for oss helt resultatløst, skal ikke dermed si at det ikke virker. En del av problemet med disse var at de ganske kjapt ble dødsstiv og at de som en følge av dette skjente ukontrollert rundt. Laget vase og surr. Hadde ingen kontakt med kveite på dette agnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt talt ingen oppfinnelse, bare en enkel rigg. Betegnelsen "Kjempeopplegg" har en lang historie, ikke heeelt uten innslag av ironi. Som søring og bygutt skal ikke jeg forsøke å lære noen noe som helst om kveitefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.