Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er vitsen med "1000" sneller....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har fiska med mye forskellig og også de minste snellene. Jeg har Shimanosneller som er klassifisert som 500, 750 og 1000. Fisker man med en Speedmaster coregonus 210. Så er det klart at ei lita snelle som Symetre 750 er tip top (bortsett fra at den ikke har knarr :) )Men det er jo utrert "tulle utstyr". Det er seff. gøy, men veldig praktisk er det definnetivt ikke. Har tatt relativt stor fisk på greiene (brunørret på 1,6 kg og sjøørret på 1,4) men det var eksperimenter jeg ikke kommer til å gjenta...

Poenget mitt er at hvis man øønsker å presentere lett og pent, er det viktig å bruke stenger, snøre og tackler som presanterer pent. Men kvalitetssneller i 2500 størelse er langt fra for tunge til å matche 2-12g stengene.

De er bittelitt tyngre en 1000 snellene, men hey... Er det et problem egentlig.... Fordelene med ei litt større snelle er store med tanke på kastelengde, brems og senekapasitet.

Tror det er mange som fisker med unødvendig små haspelsneller når de ønsker å fiske lett......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er skarp og har snert i dine ord mann!

For min del så svarer du på ditt eget spørsmål. Ja, ei 2000 el 2500 snelle går helt knall å kombinere med lette stenger til ørretfiske. Jeg bruker den str sneller til 2-12g stenger i lange utgaver. Til ei 6-7fot bruker jeg ei 1000 snelle.

Smak og behåret bak :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til småabborfiske er 1000-snelle et opplagt valg, enten jeg fisker med 9'6" lettspinnstang eller med 5'6" UL, den siste kler en 500 bedre, men jeg har ihvertfall nevnt en nokså vanlig fiskesituasjon hvor 1000-snelle er det naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til småabborfiske er 1000-snelle et opplagt valg, enten jeg fisker med 9'6" lettspinnstang eller med 5'6" UL, den siste kler en 500 bedre, men jeg har ihvertfall nevnt en nokså vanlig fiskesituasjon hvor 1000-snelle er det naturlige valget.

Enig i det. 1000-snellene har helt klart sin plass, og kortere stenger til abborfiske er en av de. Jeg satte "påstanden" min litt på spissen fordi jeg mener alt for mange lar det gå automatikk i å sette 1000-snella på ei stang så snart den er klasifisert 2-12 eller der omkring. Eneste argumentet for å gjøre det så vidt jeg kan skjønne er lav vekt og ev.t. Det visuelle. Å velge ei litt større snelle finnes det derimot flere argument for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. 1000-snellene har helt klart sin plass, og kortere stenger til abborfiske er en av de. Jeg satte "påstanden" min litt på spissen fordi jeg mener alt for mange lar det gå automatikk i å sette 1000-snella på ei stang så snart den er klasifisert 2-12 eller der omkring. Eneste argumentet for å gjøre det så vidt jeg kan skjønne er lav vekt og ev.t. Det visuelle. Å velge ei litt større snelle finnes det derimot flere argument for...

Man får rimelig mye fireline 0.12 på ei 1000-snelle....

Jeg sier ikke at dette er det eneste relevante, men at det muliggjør bruke av små sneller.

Selv vingler jeg en god del når det kommer til å velge hvilken snelle jeg setter på hvilken stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. 1000-snellene har helt klart sin plass, og kortere stenger til abborfiske er en av de. Jeg satte "påstanden" min litt på spissen fordi jeg mener alt for mange lar det gå automatikk i å sette 1000-snella på ei stang så snart den er klasifisert 2-12 eller der omkring. Eneste argumentet for å gjøre det så vidt jeg kan skjønne er lav vekt og ev.t. Det visuelle. Å velge ei litt større snelle finnes det derimot flere argument for...

Jeg skjønner ikke poenget, men folk får gjøre som de vil. Bruker kun 1000 sneller til mikromeite fordi jeg har 0.12 mono på den. Jeg har prøvd 1000 til jigging, spinnfiske og isfiske og synes det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel neppe noe enten-eller svar på dette. Min vurdering når jeg har solgt 1000-sneller, er at de ikke bare må passe stangen hva fysisk størrelse angår, men også at balansen i stanga føles riktig. Jeg pleier som regel å pense folk i retning 2500 sneller i de fleste tilfeller, da mange ønsker større kapasitet hva sene angår og at den lille økning i snellevekt ofte gjør at balansen føles bedre - litt avhengig av stangtype, naturlig nok.

Ellers så har du jo sneller i 1500 klassen og da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f.eks isfisker med 2 fots stang, har man ganske små ringer og større snelle enn 1000 blir helt feil. Dette brukes som et alternativ til pilkestikke da jeg liker å ha snelle....

Er stort sett i denne sammenhengen mine "tullesneller" får lufta seg også, til dette er de hensiktsmessige... Fisker ellers stort sett med stenger på 9' eller lengre, og der føler jeg at 2500 balanserer fint også på 2-12g utstyr. Er forøvrig førstevalget mitt på klassen over også, altså 5-27g (eller der om kring). Bruker også 2500 på en 7' 10-30g som jeg bruker til tullefiske fra båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg bruker bare 1000 når jeg må, dvs til veldig små stenger. 2500 bruker jeg på alt fra fjellfiske til havabbor. Går selvfølgelig opp i senetykkelse hvis det er mulighet for storfisk. Perfekt kompromiss mellom størrelse og vekt, og de fåes også veldig lette (C4I eller vanlig plast, f.eks. Technium), eller litt tyngre med alu-kropp (f.eks. Stradic), hvis vekt og balanse er et tema.

Men jeg synes det bør være en størrelse i mellom også, det er veldig dårlig utvalg i 1500 i frontbrems (er ikke særlig glad i bakbrems, men må kanskje endre mening etterhvert....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lett innlandsfiske etter ørret, abbor og andre mindre fisk med agn opp til 10-12 gram trenger man sjeldent mer enn 100 meter sene. Men selv en 500-snelle har jo plass til et par hundre meter med 0.1 multi. På en 2500-snelle går det flere km. Dermed blir det mye pes med tape eller backing.

Slik jeg ser det finnes det kun ett argument for å bruke en 2500-snelle til slikt fiske, og det er en marginal økning i kastelengde.

500-sneller har ofte litt svak brems, men i 1000-klassen fines det flust med sneller med kraftig brems som fint takler fisk på flere kilo. Så for meg blir dette det beste valget. Men dersom man skal denge tyngre sluker med lange stenger er jo saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak er jo utvekslingen, med større spole får man jo inn mer sene per omdreining på sveiva. Får du på f.eks en ørret som svømmer rett mot deg, er det en fordel å kunne få inn sena raskt. Personlig synes jeg 2500 blir veldig stort til lettspinn, men jeg kan fint se fiskesituasjoner der det allikevel er bedre, selv på en lett stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor folk ikke bruker penn senator til fluefiske.. den er ikke for stor!

Registrerer at det finnes amerikanere som synes Senator er topp å kaste med fra land (surf-fiske). Ikke akkurat fluefiske da, men. Hver sin smak antageligvis....

En sak er jo utvekslingen, med større spole får man jo inn mer sene per omdreining på sveiva. Får du på f.eks en ørret som svømmer rett mot deg, er det en fordel å kunne få inn sena raskt. Personlig synes jeg 2500 blir veldig stort til lettspinn, men jeg kan fint se fiskesituasjoner der det allikevel er bedre, selv på en lett stang.

Det er et av problemene mine med str 1000. Den knøttlille sveiva som man i tillegg må sveive grisefort på for å få fart på sluken, gjør at det blir dårlig ergonomi for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et av problemene mine med str 1000. Den knøttlille sveiva som man i tillegg må sveive grisefort på for å få fart på sluken, gjør at det blir dårlig ergonomi for min del.

Jeg er vant til sløv fisk som ikke svømmer så fort, så litt rolig lunking på liten sveiv holder :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et av problemene mine med str 1000. Den knøttlille sveiva som man i tillegg må sveive grisefort på for å få fart på sluken, gjør at det blir dårlig ergonomi for min del.

For meg er det helt motsatt. Store sneller eller sneller med høy utveksling gjør at jeg blir lurt til å gi agnet for høy hastighet. Resultatet blir mindre fisk. Helt rolig og avslappet innsveiving med en 1000-snelle (med standard utveksling) gir perfekt gange på de slukene og spinnerne jeg bruker. Snakker da fremdeles om innlandsfiske, ikke fiske etter sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til sløv fisk som ikke svømmer så fort, så litt rolig lunking på liten sveiv holder :)

Dette er jo perfekt når du fisker etter f.eks storabbor .En jeg fisker sammen med bruker konsekvent 1000- sneller til abborfiske, og med over 200stk abbor over kilon kan jeg jo ikke si at han tar helt feil. ;) Selv trives jeg imidlertid best med 2500 sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei 1000 snelle er mere sexy enn et monster 2500, at en kaster marginalt lengre med ei 2500 endrer itte mitt syn på hva som skal på 3-14grams stengene.

Syns 1000 snella funke fin fint til innlandsfiske, og det finnes da 1000 sneller til sø også, Stradic CI4F f.eks.

Et annet aspekt er at jeg syns 2500 snellene er for tunge til de lette stengene, men dette er smak og behag.

Noen liker mora, andre datteren.. jeg foretrekker den blonde av de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo perfekt når du fisker etter f.eks storabbor .En jeg fisker sammen med bruker konsekvent 1000- sneller til abborfiske, og med over 200stk abbor over kilon kan jeg jo ikke si at han tar helt feil. ;) Selv trives jeg imidlertid best med 2500 sneller.

200 abbor over kiloen?????????

Med det haillet han har burde han satse kveite eller noe, ville blitt 150 kg + på første nedslipp.

Uansett så er vel konklusjonen av det folk skriver her at det som er en fordel i noen sammenhenger er en ulempe i andre og motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ihvertfall ikke fiske etter slappfisker!

Neida, alt med måte selvfølgelig :) Dere har selvfølgelig rett. Av naturlige grunner blir det for min egen del mest (oppstrømsfiske) i stri elv, eller på sjøen etter de raskeste fiskene. Men den knøttlille sveiva på str 1000 klarer jeg ikke bli fortrolig med. 2500 ligger mye bedre i handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg mener er overordnet alt annet når jeg velger snelle og det er jevn brems og lange kast (i den rekkefølgen).

Begge disse faktorene er direkte påvirket av størelsen på snella.

Når det gjelder bremsen er den naturlig nok bedre til større bremseskivene er, men også den økte farten under utras på en liten spole, vanskeliggjør jevn brems.

Kastelengdene blir også betydelig lengre om man går fra 1000 til 2500 (jo lavere prosent kastet utgjør av total kapasitet på snella, jo lengre kast).

I tilegg kan det nevnes at katastrofen ikke er total om man sliter bort en del snøre på ei større snelle (gitt at man ikke har fyllt spolen med tape :) )

En ting som de fleste sneller lider litt av, er at perfekt bremseinstilling under utras, er litt for svakt til innsveiving.

Denne effekten blir værre med de småsnellene.

Edit; Lord Flashart: en Stella er alltid sexy, uansett størelse.....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Referannsepunktet" på haspelsneller har i svært mange år har vært 2500 modellen.

En veldig anvendelig snelle i størrelse, noe som har gjort den lett å anbefale til sportsfiskeren som ikke hadde helt spesifikke ønskemål med sitt fiske som tilsa mindre eller kraftigere utstyr. Av samme grunn vil også det anbefalte stangvalget da ha vært mot en som matchet 2500`en bra.

De langt fleste fikk anbefalt og starta med en 9 foter i ca 10-30gr. til 2500`en.

I dag er det flere ting som ikke gjør dette "automatiske" valget like soleklart for selgeren - ting er mer nyansert.

Den vide utbredelsen i bruk av multifilament er klart en betydningsfull faktor i valget av snellestørrelse. - En Stradic 1000 FD har idag plass til ca 240 meter 0,10 multi. Bremsen tåler betydelig juling og utvekslinga er rett for sjøørretfiske - ikke noe vi vanligvis assosierer med "spinkelt" lettspinnutstyr.

Produktutvekling på stenger og sneller har også avgjørende betydning for størrelsevalget på fiskeutstyret. Lettere sneller, spenstigere stenger, tynnere sene - alle faktorer som gir mulighet til å velge lettere utstyr enn tidligere.

Folk flest har greit med penger og har muligheten til å spisse valgene sine vekk fra "all-round" til "purpose".

Og ikke minst - Knallhard konkurranse i bransjen, nå også i kamp med internasjonale nettbutikker, gjør at også selgeren må være mer treffsikker i sin anbefaling til kunden. "Denne kan du bruke til alt" er salgsargumenter du nå bare får på "Europris" og "Biltema"

Disse enkle faktum gjør at vi har en gedigen kontigent av fiskere som har gjort erfaringer som styrer de i en eller annen retning når de skal oppdatere utstyret sitt. Noen er kjempefornøyd med miksen de har, noen ser at de bruker mer tid på sjø og gjedde og vil kanskje ha noe som er litt grøvre men det er som vi skjønner ganske mange grunner for at folk både kan og vil ha lettere utstyr.

Jeg tror de aller fleste som nå velger 1000 størrelse har gjort noen få, men betydningsfulle erfaringer som styrer dem dit dette valget.

De kommer til å fiske stort sett i ferskvann - De kommer til å bruke agn opp mot 15 - kanskje 20gr, med dupp/agn.

Og desverre, 99% av fisken de kommer til å få er under kiloen i vekt.

Alle faktorene over gjør dette valget logisk for dem. Flere av dem har kanskje også vurdert 500-utgaven hvis ikke vi her på berget hadde hatt en så utbredt historie på lange stenger. Også utvalget av 500-sneller er relativt lite og de er kanskje usikker på om dette er å ta den litt for lang i forhold til den gamle 2500`en - For svært mange ser 1000-snella ut som et veldig bra valg!

(jøsss.....ble ei hel utredning gitt - håper noen sier seg enig :blush:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Referannsepunktet" på haspelsneller har i svært mange år har vært 2500 modellen.

En veldig anvendelig snelle i størrelse, noe som har gjort den lett å anbefale til sportsfiskeren som ikke hadde helt spesifikke ønskemål med sitt fiske som tilsa mindre eller kraftigere utstyr. Av samme grunn vil også det anbefalte stangvalget da ha vært mot en som matchet 2500`en bra.

De langt fleste fikk anbefalt og starta med en 9 foter i ca 10-30gr. til 2500`en.

I dag er det flere ting som ikke gjør dette "automatiske" valget like soleklart for selgeren - ting er mer nyansert.

Den vide utbredelsen i bruk av multifilament er klart en betydningsfull faktor i valget av snellestørrelse. - En Stradic 1000 FD har idag plass til ca 240 meter 0,10 multi. Bremsen tåler betydelig juling og utvekslinga er rett for sjøørretfiske - ikke noe vi vanligvis assosierer med "spinkelt" lettspinnutstyr.

Produktutvekling på stenger og sneller har også avgjørende betydning for størrelsevalget på fiskeutstyret. Lettere sneller, spenstigere stenger, tynnere sene - alle faktorer som gir mulighet til å velge lettere utstyr enn tidligere.

Folk flest har greit med penger og har muligheten til å spisse valgene sine vekk fra "all-round" til "purpose".

Og ikke minst - Knallhard konkurranse i bransjen, nå også i kamp med internasjonale nettbutikker, gjør at også selgeren må være mer treffsikker i sin anbefaling til kunden. "Denne kan du bruke til alt" er salgsargumenter du nå bare får på "Europris" og "Biltema"

Disse enkle faktum gjør at vi har en gedigen kontigent av fiskere som har gjort erfaringer som styrer de i en eller annen retning når de skal oppdatere utstyret sitt. Noen er kjempefornøyd med miksen de har, noen ser at de bruker mer tid på sjø og gjedde og vil kanskje ha noe som er litt grøvre men det er som vi skjønner ganske mange grunner for at folk både kan og vil ha lettere utstyr.

Jeg tror de aller fleste som nå velger 1000 størrelse har gjort noen få, men betydningsfulle erfaringer som styrer dem dit dette valget.

De kommer til å fiske stort sett i ferskvann - De kommer til å bruke agn opp mot 15 - kanskje 20gr, med dupp/agn.

Og desverre, 99% av fisken de kommer til å få er under kiloen i vekt.

Alle faktorene over gjør dette valget logisk for dem. Flere av dem har kanskje også vurdert 500-utgaven hvis ikke vi her på berget hadde hatt en så utbredt historie på lange stenger. Også utvalget av 500-sneller er relativt lite og de er kanskje usikker på om dette er å ta den litt for lang i forhold til den gamle 2500`en - For svært mange ser 1000-snella ut som et veldig bra valg!

(jøsss.....ble ei hel utredning gitt - håper noen sier seg enig :blush:)

Jeg for min del er uenig :), var kansje ikke ei bombe... Det er veldig vanlig å velge 1000 størelsen til 2-12 g stenger, og jeg mener at det slett ikke er no "biltema" løsning å velge 2500, tvert i mot er det jo 1000-snellene som alt for ofte blir valgt, som en kjapp grei og kansje ikke alltid like gjennomtenkt løsning.

Konkrete argument kan du lese i min forige post, som det ble no surr med slik at den står med liten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alle fall en som er enig med deg Lystfisker´n. Moderne materialer i stenger og snøre har gjort at snellene har blitt mindre for hver gang jeg kjøper noe nytt. Jeg har enda noen stenger og sneller fra 70 tallet, og det er rart å tenke på at det gikk an å fiske med de greiene.

Å velge ut utstyr på grunnlag av konservative oppfatninger av hvordan det skal være er feil. Tenk på mobiltelefonen din. Skulle den fortsatt veid 30 kg og fraktes rundt i bagasjerommet på bilen? Nye materialer gjør at Beastmasteren min med kastevekt 1-7 gram er mye røffere en den 20 år gamle Waltonstangen med kastevekt 7-14 gram.

Stang snelle og snøre bør velges ut i fra hva du skal bruke det til og hvordan du bruker utstyret. Driver du finfiske etter ørret kan du gå veldig mye ned i dimensjon. Pælmer du tunge sildesluker i motvind på snaufjellet bør stang og snelle tåle en trøkk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.