Gå til innhold
Fiskersiden

Conger-natt


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Bryllupet er så i rute som det kan være, og det er ingenting mer som kan gjøres. Siste kvelden og natten før den store dagen tilbringer tradisjonen tro det vordende brudeparet hver for seg, med mål om å slappe av og roe ned på best mulig måte. Siden jeg slapper best av når jeg er på fisketur, ble dette et naturlig valg for mitt vedkommende. Det var for øvrig forloveren sitt forslag, men jeg var strengt tatt ikke vanskelig å be.

Planen også denne kvelden og natten var å by opp havålen til dans. Yr hadde meldt om kuling fra nordøst, og en og annen regnbyge. Sånn sett kunne vi ikke valgt en verre plass å fiske på. Men med lovnader om at vinden skulle ned i 6-7 sekundmeter utover natten, gav vi det et forsøk.

Litt over klokken 20.00 var vi på plass på godplassen, og konstaterte raskt at Yr ikke hadde overdrevet. Vinden stod hardt på, og det var mye drivende drit i sjøen. Torbjørn gikk i gang med riggingen med det samme, mens jeg tok noen kast etter ferskt agn. Makrellen var ikke like på hugget som på forrige tur, men jeg traff stimen to ganger, og da kom det tre stykker på land begge gangene.

Med både fersk og frossen makrell å velge blant, gikk vi gang med det skikkelige fisket. Det tok ikke mange minuttene før det nappet hos meg, men det luktet småtorsk lang vei, og fisken ble heller ikke sittende. Like greit, egentlig.

Mens stengene fisket for seg selv, pratet vi praktisk kjøreplan for de nært forestående eventer. Praten gikk, og mørket kom sigende, og med dette også betydelig større sjanser for aktivitet på stengene. Og aktiviteten, den kom. Litt over klokken 21.30, for å være nøyaktig. Først hadde jeg et dobbeltrun, og begge fangstene ble reddet. Svære tareblader med henholdsvis stein og skjell i bunnen på begge stengene. Great success! Etter agnbytte og ti minutter med venting, skjedde det ting på ny.

IMG_9764.JPG

Dobbeltrun, med svær tare på begge stenger.

Det var på høyreflanken min det runnet, og for et run det var. Det hele minnet mistenkelig om oppførselen til kystmeite-kveiten jeg fikk forrige måned. Snøret ble flekket av snellen, og da jeg gjorde tilslag svarte det blytungt i andre enden. I to sekunder var jeg sikker på at jeg hadde kroket styggen selv. Så ble det mye lettere. Altfor lett etter min smak. Fisken virket å ha dradd sin kos, men det var fremdeles litt tyngre enn vanlig å sveive inn. Ti meter fra land ble det blytungt igjen, og like etter kunne Torbjørn rapportere om havål fra uren. Fisken hadde tydeligvis svømt rett mot land. Torbjørn fikk ålen i håven uten problemer, og min andre conger for året var et faktum.

Fisken var ikke spesielt stor, men som vanlig lite medgjørelig på land. Vekten stoppet på 3540 gram. Det mest gledelige ved fangsten var kanskje selve individet. Ålen hadde nemlig bare ett øye, og litt snål kranieform. Dette i seg selv er selvsagt ikke så moro, men det faktum at Torbjørn fanget samme fisk for bare et par måneder siden er noe en kan sette pris på, og noe catch and release-motstandere kan notere seg. At fisken hadde lagt på seg gode seks hekto siden den gang gjorde heller ikke noe. Kroken satt også perfekt, så fisken fikk svømme uskadet videre. Vi kommer til å holde øynene åpne for gamle Enøye, også i fremtiden.

IMG_9771.JPG

Årets andre havål, 3540 gram.

Den neste timen var det litt action, men ikke noe som ville sitte. Torbjørn hadde fin kontakt med det som etter alt å dømme var rette sorten, men braiden ble dessverre filt av på en kant i tilslaget.

Rundt midnatt begynte det å skje ting igjen, og det var hos meg det var mest aktivitet. Et fint run på venstreflanken fikk et solid tilslag, og jeg fikk tre kraftige rykk til svar, før det ble lett igjen. Jeg lot stangen fiske videre, og kvarteret senere skjedde det samme. Denne gangen fikk fisken så god tid som jeg turde å gi den, og når jeg satte tilslaget fikk jeg den kraftigste responsen jeg har fått på kystmeiteutstyr. Dessverre varte det bare i tre sekunder. Så ble det lett igjen. Ålen var tydeligvis i det forsiktige hjørnet denne natten, for krokene var egnet med minimalt med agn bak selve krokbuen. Likevel ville ikke disse/denne fisken sitte.

Både vind og aktivitet roet seg fra rundt 00.30. Jeg heiste på land to krabber og en svær sjøstjerne av et eller annet slag, men det var også det hele. Mens vi satt der og ventet fikk jeg også god tid til å skrive ned talen jeg har hatt i hodet de siste ukene.

IMG_9796.JPG

Tja. Ikke akkurat det vi gikk etter, men...

IMG_9773.JPG

Gattkroket taskefaen.

Torbjørn hadde på dette tidspunktet ymtet frempå om vi skulle gi oss et par ganger, men hadde gitt seg selv nye tidsfrister hver gang. Nå var planen å gi det frem til klokken 02.00, siden det strengt tatt var litt aktivitet ennå. Det skulle ikke bli noe dumt valg. Klokken 01.40 nappet det nemlig på venstrestangen hans, men i tilslaget skjedde det samme som hos meg. Fisken var på i to sekunder, og så ble det lett. Et kjapt agnbytte, og en pir skåret som flapper ble sendt ut til samme området igjen. Her fikk de ligge i fred i kanskje fem minutter før det på ny kom lyd fra nappvarsleren.

Klok av skade fikk fisken litt lenger tid på seg denne gangen, og når tilslaget endelig ble satt ble det konstatert ny pers på direkten. Fisken jobbet beinhardt i noen sekunder, og knelte Vengeancen. Så ble ting lettere, og Torbjørn meldte om at han trodde ålen hadde sluppet. Men, som tidligere på kvelden, kom den bare svømmende med. Noen meter fra land kom kjempekreftene i sving igjen, og da fisken viste seg ble hintet om ny pers bekreftet.

Håvingen gikk ikke helt uten dramatikk. I mørket og kaoset satte nemlig spilesøkket seg fast i nettmaskene, og når så ålen begynte å rygge var det bare å handle lynraskt. Jeg steget uti til kneet og spadde den buktende skapningen opp i nettmaskene. Ikke veldig elegant, men effektivt nok.

På land stoppet vekten på pene 8580 gram. Under fotograferingen spyttet for øvrig den grasiøse fisken ut restene av det forrige agnet til Torbjørn. Den var med andre ord sulten, denne her. Kroken satt også denne gangen perfekt, og fisken svømte uskadet tilbake der den kom fra, etter en for oss veldig gledelig visitt på tørt land.

IMG_9791.JPG

Ny havålpers på Torbjørn, 8580 gram.

IMG_9793.JPG

Det første agnet havålen tok, og spyttet ut igjen på land.

Det begynte å bli alvorlig dags for å komme seg hjem, så det ble pakking nokså kjapt etter at rekordålen var tilbake i sjøen. Nå er litt søvn unnagjort, talen framført for katten (uten at hun virket veldig imponert) og hvitskjorten funnet frem. Så nå stikker jeg og gifter meg.

Personlig fangstoppsummering:

* Makrell: 6

* Havål: 1

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Havål fiske ser utrolig kult ut! Hvordan utstyr bruker dere? Snelle/stenger/sene osv.

Havålfiske ER utrolig kult;-)

Til utstyr bruker vi begge kraftige surf-stenger og big-pit haspelsneller, fylt med 0.28 power pro. Vi fisker glidende med store J-kroker, og opp til hel makrell som agn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havålfiske ER utrolig kult;-)

Til utstyr bruker vi begge kraftige surf-stenger og big-pit haspelsneller, fylt med 0.28 power pro. Vi fisker glidende med store J-kroker, og opp til hel makrell som agn;)

Har en 3lbs 13fot calyber dead bait stang og en 5000 shimano baitrunner. Holder det eller er det for lett? Har planer om å få et sett til i samme klasse eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.