Gå til innhold
Fiskersiden

Bontelabo fra en fin side x3


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Dette er Bontelabo fra en fin side x2:

bonelabofraenfinside.jpg

Sjøsiden er en fin side å se på Bonten fra.

Og været viste seg også fra en fin side.

Den siste siden kommer jeg tilbake til, men først en liten betraktning om gamle gretne gubber og å gjøre ting slik de alltid har vært gjort;

Taukveiler kommer oppkveilet fra butikke på en måte spm gjør at hvis man ikke holder dem rett når man kutter strammehyssingen så detter alt i bakken og blir en sabla vase. Grunnen til dette må være at gamle gretne gubber skal kunne stå og se på og si "dagens ungdom kan ingen ting, sånn var det ikke da jeg var ung". Nå var det riktignok ikke noen gamle gretne gubber tilstede (muligens med unntak a meg selv da) når 110 meter teinetau gikk fra å være en fin kveil til å bli en gordisk knute på kun kort tid. Ettersom jeg ikke kunne bruke Aleksanders metode, var det en del ufine ord som krydret luften.

Så planen for dagen i går var å fikse det, ankre opp et sted det var 70-80 meter og teste hvor tungt det var å dra opp ankeret for hånd. Ettersom værmeldingen hadde lovt mye vind fra øst, tenkte jeg det måtte være greit å legge seg nært byen, og da melder jo bonten seg som et godt alternativ.

Jeg la i vei et stykke ut på dagen, men fremdeles i dagslys, og satte kursen UUUUUT mot havet:

uuutmothavet.jpg

På drifttest ved Nordnes, og tackelknytingspause ble det sannelig litt midnattsol også :

midnattsol.jpg

Vel fremme på Bonten la jeg meg til å drive mens jeg gikk løs på den gordiske.

Ikke lenge etter nappet det, og opp kom fisk nummer 1 og art nummer 1 samt ny pers:

gapis-1.jpg

Glassvar på 1360 gram. Jeg svevde i villfarelsen om at det var en gapeflyndre, og lurte fælt på om det var en stor eller liten en. Men i ettertid burde jeg jo skjønt tegninga når jeg holdt den opp mot lyset. Uansett en fin fisk og en god start.

Jeg unnet meg en liten feiring av starten:

flyndrefest.jpg

Jeg la meg til på et nytt driv, mens jeg avgordiserte videre, og ikke lenge etter var fisk nummer 2, art nummer 2 og årets første pigghå et faktum:

frstepigg2900.jpg

En kjapp tur i båten og hilste på vekta (2900 gram) før den svømte videre.

Deretter fulgte fisk nummer 3 og art nummer 3, den beryktede brunsneglen (nei, nå gidder jeg ikke flere bilder av den jævla møkkafisken)

Så fisk nummer 4 og art nummer 4 :

langemann.jpg

(dette er nummer to som kom litt senere på kvelden)

Så var knuten oppe, og jeg kjørte meg noen hundremetrere med tauet på slep for å få rettet det ut, så kunne jeg droppe anker. Og fiske videre.

Fisk nummer 5 og art nummer 5 : Sei

Fisk nummer 6 og art nummer 6 : Sypike

Fisk nummer 7 og art nummer 7 og ny pers :

vassil1080.jpg

1080 gram. ( og endelig større enn F&Rs)

På dette tidspunktet begynte jeg å fabulere om å gå gjennom alle bontens noenogtredve arter med en av hver, og dermed måtte jeg selvfølgelig få en aav tidligere art, pigghå nummer to :

andrepigg.jpg

Så en lange til (den som var på bildet lengre oppe)

Og så fisk nummer 10 og art nummer 8:

h900.jpg

900 gram.

Kvelden la seg og jeg var en lykkelig grevling :

blidgubbe.jpg

Fisk nummer 11,12,13,14 og 15 var hågjel, Så jeg tenkte jeg kunne gi meg.

For å si det kort. Å dra opp et 10kilos anker med 6-7 kilo kjetting på ca 100 meter med 5mm tau var tungt, veldig tungt. Men det kom nå opp.

På hjemtur tok jeg et par drift på Nordnes som resulterte i en hågjel til og nok en sykkelpumpe.

PS.

Når storm melder at det skal bli 14 m/s om tre dager er det slik det blir :

14mis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint rapport ølgylt og congrats med ny pers og glassvar.

Jeg var ute på bontelabo i går og. Det synes jeg at det må være du ute med båten. Hadde håpet meg på en glassvar og. Men fikk en fin havmus. Skal skrive en liten rapport snart.

Endret av malg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for fine tilbakemeldinger.

Fint rapport ølgylt og congrats med ny pers og glassvar.

Jeg var ute på bontelabo i går og. Det synes jeg at det må være du ute med båten. Hadde håpet meg på en glassvar og. Men fikk en fin havmus. Skal skrive en liten rapport snart.

Jeg lurte på om det kunne være noen kjente, burde ha svingt innom og sjekket.

Det der ankeret må du kjøre opp med båten. Man kan få sykemelding av mindre. Ellers var det jo litt av ett artsutvalg på Bonten. Gratulerer med flott tur!

Men hvis jeg blir sykemeldt får jeg bedre tid til fisking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin-fin rapport! Likte spesielt godt Glassvaren, kunne tenkt meg en sånn på listen min en dag... :)

Du fisker blålanger og havål i fleng, men ikke glassvar??????

Gamlinger idag... dra opp dreggen for hånd da gitt ;)

Grattis med flott glassvar og vassild :)

Det er ikke en dregg, men et skikkelig M-anker

Litt overkill på det lille eggeskallet mitt, men men

Bra stuff, Helge. Knakk både vassild- og glassvarpersen min på samme tur, du. Ufint, rett og slett :P

Litt må du jo ha å strebe etter....

Du har vel forsåvidt flere perser jeg kan prøve på

Bra uttelling. Vassilden er vel den første jeg har hørt om på bonten.

Har ikke hørt om det før jeg heller, kanskje det er et godt vassildår??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker blålanger og havål i fleng, men ikke glassvar??????

Ja, rart ikke sant? Den ene gangen jeg trodde jeg hadde fått arten, viste det seg at det var en Gapeflyndre av fin size på våre kanter, og jeg kastet den rett på sjøen etter et foto uten å dra frem vekten en gang... Trodde det var en ganske så liten Glassvar bare.... :closedeyes:

Det er en del arter som unngår meg på mystisk vis.... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.