Gå til innhold
Fiskersiden

Sild/makrell til gjeddemeite


joergen_holt
 Share

Recommended Posts

det hender de har i meny, mega og sparbutikker. men det er sporadiske forekomster og ikke noe satse på å kjøpe inn på morran på vei til vannet. et alternativ (som jeg ikke har testa sjøl enda) er å lage seg en kebab-rigg. åssen man mekker den finner du et sted på denne bloggen(må nok litt tilbake i tid): http://predatorfiske.blogspot.no/

synes det virker som en spennende metode og kommer til å prøve den etterhvert.

et annet alternativ som er aktuelt i disse dager er å stikke på sandebukta og dra opp en gjeng med hvitting i passende størrelse. har fått noen gjedder på hvitting, den største var 7,2.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stadig vekk innom Meny-butikker, men er lite å hente der også. Har forsåvidt god tilgang på abbor, men er ikke noen stor tilhenger av å benytte denne som agn. Godt forslag med kebab-riggen! Har vurdert denne flere ganger selv, men da på åpent vann. Veit ihvertfall at frossen makrellfilet er å få kjøpt, så dette skal muligens prøves ut dersom jeg ikke får tak i "hel fisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Anbefaler Asia/china/thai butikker. Der har de det meste og det koster heller ikke store hauger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lokale fiskehallen er ofte en hel del rimeligere enn Asia butikker.

Det skal også nevnes at det IKKE er tillatt å bruke makrell, sild og annen saltvanns fisk som agn til Gjedde fiske. Agn til fiske i ferskvann SKALL komme fra samme vassdrag som der du fisker. Med unntak av mark.

Endret av Audiosan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som kjent ikke lov å bruke fisk som ikke er tatt fra vannet som agn. Rammes ikke selv saltvannsfisk av denne bestemmelsen, jfr det audiosan skriver? Kan parasitter i (død) saltvannsfisk overleve og spre seg til ferskvann? Rent personlig mener jeg dette er uproblematisk, men i forhold til spredning av parasitter må det jo åpenbart være viktigere at fisken kommer fra vannet det fiskes i enn om fisken er levende eller død...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til hvordan dupp jeg må ha? KAn jeg bruke den samme som jeg gjør på makrellen? Hvor langt ned skal agnet henge og holder det med standard J krok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såkalte sigarforma dupper med søkkevekt på 18 til 40gr er bra saker til vanlig duppmeite etter gjedde. i linken under finner du noen som heter fox slimline slider. de er bra. størrelse large er vel et bra utgangspunkt.

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Dupper/76/1

det vanligste ved gjeddemeite er å bruke et takkel med to treblekroker på. for å gjøre det enkelt i starten kan du kjøpe et av disse ferdige taklene til fox på linken under. de heter fox twin treble. krokstørrelse 6 er den vanligste størrelsen å bruke. størrelsen på agnfisken avgjør krokstørrelsen.

http://leirudfiske.mamutweb.com/Shop/List/Fox-takkel/105/1

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) Har vært noen turer der nå, men ikke fått noe som helst :( Har ikke tilgang på båt, men dette blir kjøpt inn i løpet av uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får deg båt er dupptrolling en giftig metode.

Et par dupper hengende bak båten når du ror sakte over godplassene er ofte en fin metode for å komme i kontakt med de riktig store gjeddene. Bruk 2 kroks tackler med den fremste treblen festet i munn eller hode på agnfisken og den bakre festet så vidt inn i skinnet på siden. Fest krokene slik at det blir en liten bøy på agnfisken. Det beste er om du får fisken til å roterere sakte og uregelmessig i store sirkler (prøv deg frem med ulik bøy på fisken). Husk god svivel foran fortommen. Bruk lang fortom (40 cm) og / eller overfortom og ca 20 - 40 g søkke.

Metoden fungerer fint hele året, men fortrinnsvis i den kaldere årstiden.

Har du funnet en skikkelig gromplass er det lite som slår bunnmeite. Bruk glidene tackler og monter agnfisken bak frem. Du kan enten poppe opp fisken med en bait popper (fåes hos leirud) eller fiskes rett på bunnen. Er det mye gress er et popup agn å foretrekke.

Ikke gi opp om du ikke har fått noen gjedder enda. Beste tiden er oktober og november;) 8-16 C i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får deg båt er dupptrolling en giftig metode.

Et par dupper hengende bak båten når du ror sakte over godplassene er ofte en fin metode for å komme i kontakt med de riktig store gjeddene. Bruk 2 kroks tackler med den fremste treblen festet i munn eller hode på agnfisken og den bakre festet så vidt inn i skinnet på siden. Fest krokene slik at det blir en liten bøy på agnfisken. Det beste er om du får fisken til å roterere sakte og uregelmessig i store sirkler (prøv deg frem med ulik bøy på fisken). Husk god svivel foran fortommen. Bruk lang fortom (40 cm) og / eller overfortom og ca 20 - 40 g søkke.

Metoden fungerer fint hele året, men fortrinnsvis i den kaldere årstiden.

Har du funnet en skikkelig gromplass er det lite som slår bunnmeite. Bruk glidene tackler og monter agnfisken bak frem. Du kan enten poppe opp fisken med en bait popper (fåes hos leirud) eller fiskes rett på bunnen. Er det mye gress er et popup agn å foretrekke.

Ikke gi opp om du ikke har fått noen gjedder enda. Beste tiden er oktober og november;) 8-16 C i vannet.

Takk for ett "kjempesvar" :) Så fort styrtregnet gir seg i Vestfold så skal jeg ut å prøve igjen. Bait popper har ikke hørt om så det vet jeg faktisk ikke hva er, men jeg skal søke litt rundt på nettet og eventuelt ta meg en ny tur til Skitt Fiske (Var der å handlet wobbler/jigg etc for 1000,- i går :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som kjent ikke lov å bruke fisk som ikke er tatt fra vannet som agn. Rammes ikke selv saltvannsfisk av denne bestemmelsen, jfr det audiosan skriver? Kan parasitter i (død) saltvannsfisk overleve og spre seg til ferskvann? Rent personlig mener jeg dette er uproblematisk, men i forhold til spredning av parasitter må det jo åpenbart være viktigere at fisken kommer fra vannet det fiskes i enn om fisken er levende eller død...

Det er ikke lov å bruke saltvannsfisk til agn i ferskvann i Norge. Hvorvidt det er et reelt problem eller ikke skal ikke jeg uttalemeg om, men jeg er heller føre var og bruker kun agnfisk fra det samme vannet som jeg fisker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er utrolig mange som synder rundt dette her, å tror fisk fra saltvann kan brukes hvor som helst.

Har flere ganger blitt spurt om å ta med noen hvitting fra isen når jeg isfisker på sjøen, som da skulle brukes som gjeddeagn noe jeg lett droppet.

En av personene jobber i tillegg med salg av fiskeutstyr, så de er ikke no mer seriøse enn andre.

For meg blir det veldig feil uansett når det går så langt at man henter fisk fra saltvann til ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bait popper er en foam ball som løfter agnet av bunnen. Festes med en liten wire bit eller FC til tacklet ditt (fest den slik at agnfisken står mest mulig vannrett i vannet) Du kan også bruke en liten isopor dupp. Fungerer også med balsa pinner som du trykker inn i fisken. Bare husk på å sikre balsa biten med wire, slik at igjedda ikke svelger agnfisken din med balsa biten inni (gjedder er dårlige på å fordøye tre).

Anbefaler å ta en kikk på disse filmene om du har tenkt å begynne med predator meite. Forklarer de fleste metodene ganske greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bait popper er en foam ball som løfter agnet av bunnen. Festes med en liten wire bit eller FC til tacklet ditt (fest den slik at agnfisken står mest mulig vannrett i vannet) Du kan også bruke en liten isopor dupp. Fungerer også med balsa pinner som du trykker inn i fisken. Bare husk på å sikre balsa biten med wire, slik at igjedda ikke svelger agnfisken din med balsa biten inni (gjedder er dårlige på å fordøye tre).

Anbefaler å ta en kikk på disse filmene om du har tenkt å begynne med predator meite. Forklarer de fleste metodene ganske greit :)

Hjertelig takk for forklaring og videoer. Nå skal det pugges og meite's! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å poppe opp agnfisken på er å pumpe inn luft. Det er enkelt og greit og måten jeg foretrekker etter å ha prøvd alle de over.

Pumpe inn luft ja.. :P Burde kanskje hatt meg en liten kompressor da, hehe. Vil liksom ikke kline med agnfisken :argue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.