Gå til innhold
Fiskersiden

Ultralett spinnfiske


Fishing4life
 Share

Recommended Posts

Ikke så spennende den moms/tollen. Moms blir omtrent 150kr og et fortollings gebyr på omtrent 160kr.

Ikke værre næi?:)

Det kan jeg godt leve med. Sitter å ser på sneøler nå, og blir ikke enig med meg selv om jeg skal ha str 500 eller 1000:/ eneste jeg vet er at jeg vil ha en lett snelle:)

Fannt aldri ut hva pressoen veier forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestemt meg, blir en symetre, men usikker på str 500/1000...

Redigert:

Da er en shimano symetre 500 FL bestilt. Hleder meg til å få den på pressoen min. Nå må jeg bare finne ut om jeg skal ha mono eller multi på den... Men holder en knapp på at set blir 0,10 fireline med ett par meter fluorcarbon fortomm.

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Update:

Har nå fått meg en daiwa presso 5'6" 4-delt stang i posten fra usa, samt en Symetre 500FL (fra ebay).

Stanga kom i en slags hardcase til transport, den var helt "ok"... Skulle ønsket meg en cordura-tube. Stanga i seg selv... Wow!!! Kvalitetsinntryllet var meget bra. Spenstig stang, som ser meget frelk ut. Kanskje litt for moderne i uttryklet for min deø, men liker den veldig godt:) eneste jeg har å utsette er kanskje kvaliteten på korken i håndtaket, virker litt billig, men no biggie:)

Nå må jeg bare vente på at vinteren forsvinner, om 3-4mnd.....

Hvis jeg liker ul-fiske, så blir det nok kjøpt inn ei st.croix evnt en phenix ul stang på 7".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ett spm ang shimano coregonus:

Virker som ei fantastisk stang. Men hvordan skal man kaste ut sluker med ei stang som er så myk som denne? Er så vant med stenger som er stivere?

Ser at jeg bare kan nykke litt i håndleddet fornå få bra spenn i stanga. Kanskje dette er måten å kaste ut små sluker på? :)

Tja, si det. Det er jo i utgangspunktet en meitestang designet spesielt for å fiske sik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å testet de 2 nye UL- stengene mine, shimano coregonus 210 og daiwa presso 5'6". Begge testet med symetre 500FL, 0,12 fireline (alt annet snøre er i flyttelasset mitt). Har testet ca 20 kast på hver av stengene med spesial classic 4g(?) og aure flake 7g. Alt dette skjedde på ett snødekt fjell på utsiden av der jeg er nå.

Presso: 4delt stang. Kjapp stang. Litt stivere enn jef hadde håpet på. Taklet begge slukene meget bra. Kan sikkert bevege meg opp til 10gram på denne. Den minste sluken fløy overraskende langt. Hadde håpet den hadde litt dypere aksjon, men den leverer den aksjonen som var skrevet om den. Spinmatic-c skal ha dypere aksjon, men hakket dårligere grafitt. Im6/im7.

Coregonus:

Hva skal man si? Gleder meg til å få fisk på denne. Den har den dypeste aksjonen jeg har vært borti. Når du kaster, er stangen formet som en U. Spesielt med 7gram. Her må jeg finpusse teknikken og lære meg å kjenne stanga bedre. Men for en stang. Den oser kvalitet fra ende til annen!!!

Symetre 500FL: Knøttliten snelle, virker meget meget bra!!:)

Fireline: Tror jeg har tatt mine siste kast med fireline. Hadde helt glemt hvor mye den brpker i stangringene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Update:

Har nå fått meg en daiwa presso 5'6" 4-delt stang i posten fra usa, samt en Symetre 500FL (fra ebay).

Stanga kom i en slags hardcase til transport, den var helt "ok"... Skulle ønsket meg en cordura-tube. Stanga i seg selv... Wow!!! Kvalitetsinntryllet var meget bra. Spenstig stang, som ser meget frelk ut. Kanskje litt for moderne i uttryklet for min deø, men liker den veldig godt:) eneste jeg har å utsette er kanskje kvaliteten på korken i håndtaket, virker litt billig, men no biggie:)

Nå må jeg bare vente på at vinteren forsvinner, om 3-4mnd.....

Hvis jeg liker ul-fiske, så blir det nok kjøpt inn ei st.croix evnt en phenix ul stang på 7".

Hey ViktorS! Hvilken modell er presso'en din? Min er 2012 modell, lik lengde, bærer forsatt på navnet Presso Iprimi og ganske så god korkhåndtak kvalitet. Bestilt fra frankrike i fjor vinter for under 500kr. Den er utstyrt med Shimano Sedona 500FD, 0.10mm fireline og 2kg fluorcarbon fortom. Veldig fornøyd med denne comboen, så anbefaler deg å gå for så liten snelle som mulig. Syntes 1000 blir akkurat litt for stor, siden persson'en er veldig tynn og slick.

Send meg en pm, så kan jeg sende deg en link hvor jeg kjøper alt av mitt UL utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rage poengterer, Coregonusen er lagd for meite etter sik (derfor de tre tuppene med ulik stivhetsgrad) men den funker svært godt som UL-spinning stang.

Som du poengterer, den dype aksjonen krever litt av kasteren, og den har en bråstopp på kastevekt rundt 7 gram. Kroking er også en utfordring med denne stanga, jeg peker mot sluken med stangtuppen, og "river til" når fisken napper. Sørger også selvfølgelig alltid for å ha de beste krokene på slukene.

Og når du har kroka fisk, er dette den morsomste stanga i værden å kjøre fisk på :)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, gleder meg bare mer og mer til å få testet både pressoen og coregonusen!!! Kanskje jeg må kjøpe en liten daiwa-snelle til pressoen:p å sette symetren på coregonusen;)

Fikk min penn conflict 1000 i posten i dag, og den har samme size som symetre 500, men veier dog 220g. Så denne går nok til 8' arctic trout 4-16 som er på vei i posten.

Ser for meg at kroking med coregonusen kan bli litt tricky ja, men har allerede tenkt på kroke-metoden du nevnte der!:) små sluker innafor 7g er også på plass. Nå må bare snøen og isen som ligger tykt over vannene forsvinne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jepp. Og helst en fra det japanske markedet. ;)

Hehe:)

Nei, tror nok at symetren blir sittende på pressoen:)

Men lurer fælt på hva slags snelle jeg skal sette på coregonusen. Mye muli så bytter jeg nok bare på å bruke symetren på de to stengene:)

På fisketurene mine så kommer jeg til å ta med meg en UL-stang samt arctic trouten. Evnt beastmastern hvis arctictroutn ikke faller i smak:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvorfor er det ikke mer snakk om Shimano Diaflash ULS 7'9 0.8-8 gr. Dette er min favoritt, en utrolig morsom stang som passer til veldig mye. Denne kaster to-tre mark på krok (uten bly ol) uten problem og takler 12 gr sluker som bare det. Fikk 2 kg gjedde på den stanga .. ingen problem. Stanga har en meget spenstig tupp som jeg bruker som nappvarsler ved Ul fiske. Dette kombiner med 0,11 gul nanofil sene som også varsler napp .... moro :-)

Stanga er som en 7' fra snellefestet og frem og den ekstra lengden gjør at du kan kaste med to hender også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvorfor er det ikke mer snakk om Shimano Diaflash ULS 7'9 0.8-8 gr. Dette er min favoritt, en utrolig morsom stang som passer til veldig mye. Denne kaster to-tre mark på krok (uten bly ol) uten problem og takler 12 gr sluker som bare det. Fikk 2 kg gjedde på den stanga .. ingen problem. Stanga har en meget spenstig tupp som jeg bruker som nappvarsler ved Ul fiske. Dette kombiner med 0,11 gul nanofil sene som også varsler napp .... moro :-)

Stanga er som en 7' fra snellefestet og frem og den ekstra lengden gjør at du kan kaste med to hender også.

Jeg vet ikke, men det er en stang jeg ønsker meg. Litt for dyrt for meg som er student akkurat nå.

så er det jo litt artig å snakke om noe annet enn bare shimano :P

Det er jo nesten ingen emner hvor mann ikke ser shimano ikke er nevnt, når det gjelder stang og snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar et avbrekk fra eksamens lesing, og skriver en liten historie om min første UL fiske 2014

Forrige uke fikk jeg endelig smake på litt fiske morro med presso1!

Første fiske tur, dro jeg på meg vadene. Pakket med meg en liten sekk, 3 sluk bokser fulle av softbaits. En tang, stang og snelle så var jeg i gang. På jakt etter abbor, vadet jeg uti og kastet min 5g softbait med double twitch inn sveiving metoden. Bam! Etter to kast, og metall klikkinga til snella får meg nesten til å hoppe av glede!

Første hugget sverget jeg på at det var en kilos gjedde, men der tok jeg grundig feil...320g abbor. Rusten? Om a! Hadde også helt glemt hvor delikat stanga var.

Dagen endte med fem abbor største på 550g, som jeg ikke fikk tatt bilde av :S

Første dagen ble perfekt.
Andre bilde er av presso1 under press fra abbor nr3 vekt på 353g , som er på bilde nr 1.

Hva med gjedda? Jo godt over 2 kilo, trodde vel ikke at jeg tok den med presso1 vel??

Tanken din stemmer i hvertfall om du gjorde!

Denne kunne jeg ikke få bilde av under fisket, denne fisken måtte jeg kjøre 100% konsentrasjon mode. Lande så fort som mulig, 0.18mm mono kunne ryke når som helst. Denne ville ja få opp!

Stanga bøyde seg til et punkt hvor jeg ble litt nervøs for at den skulle knekke. Snella jobba på hard gir, og metall klikkinga ble en tone. Dette gjorde utrolig mange nysgjerrig, og der stod jeg plutselig med et publikum og kjempet med fisken. Etter ca 10 min, landet en gammel kamerat fisken for meg. 3.9kg personlig rekord på UL. Publikumet lo, alle forestilte seg noe mye større. Jeg kunne ikke brydd meg mindre, de skulle bare visst hvor gøy de 10 minutta var!

Nå gleder jeg meg ekstra til eksamen er over, og er spent hvordan denne sesongen kan toppe de to første fiske dagene mine.

post-28662-0-51630100-1400787956_thumb.j

post-28662-0-40639900-1400787994_thumb.j

post-28662-0-25628600-1400788013_thumb.j

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har selv en Savage gear parabellum 0-5g stang. Ganske artig å fiske med da den minner litt om en type indianer stang og definitivt veldig artig å få fisk på da selv en liten en merkes godt. Den kaster lett småting ett godt stykke men det avhenger jo litt av vind. Veldig fonøyd med den. Gikk for 6 fotern jeg da så kan bli kort men den er veldig grei ha med seg sammen med 9 fotern min da 6 fotern gjerne kaster lengre der jeg ellers ville konsentrert meg om busker og kratt med 9 fotern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.