Gå til innhold
Fiskersiden

Feriefiske i stavanger, med nye kule arter.


veg
 Share

Recommended Posts

Jeg er speider, tro det eller ei, og dette medfører at jeg hvert fjerde år reiser på landsleir. I år var stavanger målet, noe som ikke var dumt med tanke på enkelte eksotiske skapninger som svømmer rundt der nede, og som jeg mangler på min fortsatt ganske skrantne artsliste.

Jeg hadde hverken utstyr eller transportmiddel, men etter litt telefonering rundt omkring fikk jeg kontakt med de to lokale heltene Tommy Berg og Jon-Eirik Brobak. Tommy stilte med stenger, agn, transport, guiding og godt humør, mens Jon-Eirik bidro med enda mer av sistnevnte. Ølberg var plassen, og ålekvabbe var målet. Det kunne vel ikke være særlig vanskelig?

Det var snakk om kikkmeite på ett knøttlite område, der det visstnok skulle kry av arten, så trua var absolutt på plass. Den første timen spottet jeg også flere kvabber, men krabbene kom de i forkjøpet HVER gang. Veldig artig...

Kvelden gikk med til kikking etter tangstikling og håpøst kvabbefiske som kun resulterte i sjuke mengder tangsprell. Den største veide 30g, noe som var ny pers med 5gr margin. (Microvekta på bildet var mongo, den ble veid på kjøkkenvekt etterpå)

IMGP4846.jpg
Joda, tangsprell er LITT kult. (Foto: Vegar Seljestokken)
Svartkutling, microlyr, krabbe og små ulker dominerte resten av turen, men plutselig kjente jeg andre drag i stanga. En hissig avlang fisk stakk av med agnet mitt flere ganger på rad, og jeg vurderte å bare gi opp, men jeg satt en bitteliten rekebit på spissen av 11# kroken og ga fisken 15 sekunder fra hugg til tilslag.

"Ålekvabbe?"- spurte Tommy.
"Neida, sikkert bare enda en tangpikk"- svarte jeg.

"Men vent nå litt...."
"Den har jo brokkolihue!"

IMGP4850.jpg
(Foto: Vegar Seljestokken)
En liten seiersdans fulgte, idet jeg innså at det var selveste Chirolophis ascanii jeg hadde lurt!
Art nr. 57, og drømmen om 60+ ila. året var plutselig enda ett hakk nærmere.
IMGP4853.jpg
IMGP4856.jpg
Foto: Jon-Eirik Brobak

Turen var reddet, og når vi i 03 tiden ga oss uten ålekvabbe var det igrunn helt greit. Jeg fikk kjeft når jeg kom inn i teltet igjen, folk sov visst, men da de så hvor glad jeg var gikk det greit.

Jeg burde nok i teorien latt fisket ligge etter dette, og heller prioritert å flørte med smårips rundt leirbålet og sånt, men den gnagende følelsen av at ålekvabba fantes der ute lot meg ikke være i fred. Tommy var heldigvis med på et nytt forsøk.

Denne kvelden var det faktisk enda dauere enn sist på kvabbeplassen, ja til og med så dødt at nattlig flyndrefiske virket som et bedre alternativ. Ettpar tangsprell og svartkutlinger fikk jeg da. yay lizzm....

"Æ ser ei tangstikling her borte!", kauket Ttommy, og jeg kjente pulsen stige. Etter mye om og men fikk vi knytt på en 28# krok, og serviceinnstilt som han er hadde Tommy allerede fisket opp en neve mysis i strandhåven sin. Jeg slapp ned rett foran snuten på fisken, nappet og rykket litt, og PANG! Han hogg som en lyr på speed, åhuttemegtu.
Denne fisken skal visstnok være noe av det særeste og vanskeligste du kan fiske etter, men med mysis som agn har nok vestlandsgutta knekt koden, nesten for lett!

Tilslag, fight og landing var en og samme operasjon, og fisken ble plassert i en boks med vann for å beundres nærmere. Art nr. 58 yeah!

IMG_0785_zps00e7342a.jpg
Foto: Tommy Berg Lian
Resten av kvelden gikk ganske stille hen, med enda mere svartkutling, krabbe og 10+ microlyr, og i 02-03 tiden ga vi oss. Dette var min siste fiskeøkt i stavanger for denne gang, men jeg kommer garantert tilbake. Svømmer mye snacks rundt i fjordene der nede som jeg gjerne vil komme i kontakt med!
Tusen takk til Tommy for godt selskap og enestående guiding!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nye arter og fin rapport :)

Takk takk :)

Artige saker! Grattis med nye arter og fin prioritering, ekke vitsi flørting med jentene når man kan microfiske!

Microfiske er best!

Når du heller microfisker enn å flørte med smårips vil jeg si skapdøra står ganske åpen. Om det er galskapet, eller gayskapet er jeg litt usikker på ;) Grattis med to nye Vegar!

Tror jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at det er galskapet det er snakk om, noe som fort fører til at de andre skapa lukkes.

Good-stuff Vegar! ;) Ikke feil prioritering... Smårips finner du hele året alle plasser og over alt; gO' gET'em L8'eR :hug:

Dette med fiskefeber fører noen ganger til :argue: Når du får fast følge anyway... so... n'JOY!

Æ kjennan!

vent til det dukker opp en rips med fiskestang ;) flott rapport,fra en bra ferie!

Rips med fiskestang er overvurdert. Man skal da kunne være i fred når man fisker :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du e blitt ein flinke fisker Veg.

Tumbs up , kjekke plasser du var på , nesten i bakgården min det.

Gratz

Takk for det, JOFL! Prøvde å ringe deg når jeg var der nede men tror jeg fikk feil nummer.

Denne vinner, helt klart.

Tvilsomt, men kult at du har trua!

Bra jobba, Vegar! Solide prioteringer, dette oser det integritet og NKPL-føkdhet av.

Integritet? Jeg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt deg med jeg vet du på goplassene.

Ja skifta jobb og nytt tlf.

Broder skulle nå hatt det han da ,men du ble jo tatt godt vare på :)

Vel skulle du være rundt her igjen så bare slå på tråden så

fisker vi noe kjekt som du evt ikke har.

Kjerring kanskje he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.