Gå til innhold
Fiskersiden

På tide å prøve seg på selveste steinsmetten


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Etter å ha fisket i mer enn 40 år følte jeg at tiden var moden for å prøve seg på en av østlandets mest populære arter; nemlig steinsmetten.

Jeg er jo innflytter nordfra så jeg er ikke oppvokst med timevis - dagevis og månedsvis lange turer etter denne arten, noe som visstnok alle østlendinger er vokst opp med. Jeg har hørt at alle østlandsgutter har heftige steinsmettdrømmer lenge før de begynner å tenke på damer og slikt. Og at de beste steinsmettplassene har gått i arv gjennom generasjoner, og enkelte røper først sine gromplasser og beste triks før de er på dødsleiet. Ja, man er liksom ikke mann før man har fått en steinsmett over 10 gram.

Selv har jeg humret litt for meg selv over denne voldsomme fascinasjon en for steinsmetten. Men i dag skulle jeg altså få hilse på den selv.

Stedet dette skulle skje var i Glomma ved Rånåsfoss - en foss noe ovenfor Bingsfoss hvor de fleste stifter bekjentskap med denne arten.

hiik.png

Under alle typer fiske gjelder å være på rett plass til rett tid - og det gjelder kanskje mest av alt når man er ute etter steinsmetten. Rett plass fant vi ut at måtte være mellom noen steiner inne ved land. Og rett tid - ja, det var akkurat da vi var der :thumbsu:

Med riktig redskap, Shimano Lesath BX med en passende Stella.... Neida markbit på en liten krok - var det ikke så vanskelig å komme på talefot med den. Og mitt første eksemplar var litt av en rugg!

lrej.jpg

Vekta stoppet på 1,2 gram og tommestokken viste 5,2 cm . ikke verst å starte sin steinsmettkarriere med en slik en!!!

Men det stoppet ikke der. Før denne vakre høstdagen var omme hadde jeg forbedret persen min opp til utrolige 9,4 gram! Bare 0,6 g unna den magiske 10-gramsgrensen! Lengde var hele 9,5 cm. Du snakker!

dgy3.jpg

Jeg skulle gjerne ha sagt at nå skjønner jeg hva dere ser i denne fisken, hva som er så spesielt med den. Men akkurat det kan jeg ikke. Mulig man må bli bedre kjent med arten før man lærer å verdsette dens kvaliteter. Men uansett vakker er den:

vekd.jpg

Skikkelig vakker :lol: :

04ea.jpg

:wave:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.