Gå til innhold
Fiskersiden

Min nemesis. No more.


LasseB
 Share

Recommended Posts

Kystmeite for min del er å sette seg mål, og ikke gi seg før målet er nådd. Det begynte med rødspette på Stord, gikk over til havål på samme øy, til piggskate i Sunnhordland og til slettvar og piggvar på Østlandet. Kystmeitet i mellomtida er tidsfordriv og kosemeite, men det er målene og gjennomføringen av disse som driver meg. Etter at jeg flyttet tilbake til Larvik og Østlande for snaue toogethalvt år siden, har tankene begynt svirre rundt småflekka rødhai. Jeg lekte meg med riggutforming, agn, krokstørrelse, innhenting av nyttig informasjon og lokasjoner, og satte i gang. Nå - etter 177 timer med 100% konsentrasjon på småflekka rødhai - er jeg endelig i mål, og jeg kan nok en gang senke skuldrene med vissheten om at jeg har klart nok et mål jeg har satt meg. Det har blitt endel blanketurer med den gamle ringreven Ingar Heum og karpegnomen Marius Iversen med rødhai i sikte uten andre fangster enn kunnskap, erfaringer og vennskap. Roger Nilsen, Martin Solem og Hallvard Pedersen har jeg også fått æren av å jakte rødhai med.

Jeg har lagt passene på et par selvvalgte plasser i mitt distrikt, og spesielt en plass har vært besøkt endel. Fin mudderbunn, drøye 35 meters dyp, endel bevegelse i vannet og bekreftede garnfangster av smørflyndre og kloskate i kasteavstand har vært energiboost som holdt håpet oppe. På tur nummer ni på plassen var jeg så uheldig/heldig at ei forvirra smøflyndre på 6hg fikk en Sakuma Manta Extra 2/0 gjennom magen, derfor var jeg på plass neste dag med to kloskate/rødhaistenger og ei lettere med trekroks slep, 10'er-kroker og rekehaler som agn. Turen bestod stort sett draging av tre og tre slimål på dillestanga, men til slutt var det noe merkelig som skjedde. Det satt riktignok slimål på to av krokene, men på den tredje satt det faktisk på ei smørflyndre.

smoslashrflyndre_zpsca9d44a5.jpg

(Foto: Lasse Bøe) Det holdt med fem-seks timers målretta timer etter smørflyndra (235gr) satt. Føler jeg har dratt såpass med slimål i løpet av de timene til at det neppe blir smørflyndregutsing med det første.

kloskate_zps08c32f39.jpg

(Foto: Lasse Bøe) På samme tur beit denne kloskata (670gr) på en up-and-over gliderigg med en 2/0 Sakuma Manta Extra 2/0 agnet med peeler-crab - rettet mot småflekka rødhai.

marius_zps7b06d186.jpg

(Foto: Lasse Bøe) Marius følger spent med på stangtuppene om rødhaien skulle være i det forsiktige hjørnet, og bare nafser litt i makrellchunken.

podm_zps7edcf52c.jpg

(Foto: Lasse Bøe) Som karpemeiter må man jo bruke tre stenger, så når karpemeiter Iversen kystmeiter, blir det gjerne tre stenger. Symmetrien i tre like stenger og tre like sneller er fantastisk.

IMG_4008_zps19b7fa24.jpg

Undertegnedes oppsett - to stykk eldgamle Mustad Viking Lite 116-stenger, en Penn 525Mag Extra og en Shimano Cardiff 400.

Paddetorsk380_zps07dd99c9.jpg

(Foto: Marius Iversen) Under en tur i høst sammen med Marius runnet det heftig på den ene stanga, og opp kom en overraskende bifangst og ny pers. Paddetorsken (380gr) lot seg friste av en makrellchunk fisket glidende. Ikke ble det rødhai den kvelden heller.

Smaringflekkaroslashdhai520_zps3bb3d6df.

(Foto: Marius Iversen) Og så til slutt var den der - min nemesis. Min følgesvenn gjennom de siste to årene som alltid har holdt seg fem meter unna, som alltid har vært utenfor synsvidde, og som alltid har vært målet. Min første småflekka rødhai (520gr) tok meg 177 timer å lure, og snusen har aldri smakt bedre, og kaffen - drukket av en avkappet colaflaske for kvelden - har aldri varmet så godt.

Takk til alle involverte i jakten - ingen nevnt, ingen glemt. Vil likevel rette et makrellluktende pekefinger mot Marius og si "you're the man".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.