Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp på vidda - fungerer det?


Frilufta
 Share

Recommended Posts

Etter seks dager på tur, med flere fine ørreter i fangststatistikken, står vi nederst i en kort elvestrekning. Her er det tre fine kulper. To små kloss ved land. Den tredje er størst og ligger midt i elva rett ved en kampestein.

Tre kast i den første kulpen er resultatløse, så vi flytter oss oppover, men heller ikke kulp nummer to gir uttelling. Vi går derfor opp til utløpet. Herfra kan en fiske den største kulpen mens den andre fisker av brekket. Jeg legger et kast midt i kulpen og belønnes med en ørret på 1910gr som får friheten tilbake etter et bilde tatt i full fart.

post-24678-0-89279000-1396819835_thumb.j

Seks dager senere sitter jeg vel hjemme i sofaen og prøver å samkjøre notater og bilder. To av bildene gir meg ekstra hodebry. Her er det noe rart. Jeg blar fram og tilbake flere ganger, før jeg forstår sammenhengen.

post-24678-0-53300000-1396820026_thumb.j

Notatene bekrefter at denne fisken også veier 1910gr. Den er tatt på samme sted fire dager senere. Antrekket på bildet er forskjellig. Det være samme fisken.

Zoom (dårlig sådan) fjerner all tvil. Prikkene stemmer.

post-24678-0-65682000-1396820083_thumb.j

post-24678-0-48110500-1396820095_thumb.j

Dette er trolig ingen sensasjon i gjenfangstsammenheng. Men selv om jeg har praktisert fang og slipp i mange år, var dette en ny opplevelse for meg. Synes også det satte en ekstra piff at oppdagelsen ble gjort hjemme i sofaen.

Uansett vet jeg godt hvilke tre kulper som skal avfiskes nøye neste gang.

Hvis ørreten er der fortsatt, lover jeg å smile!!

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen stor overraskelse. Ørreten er stasjonær/territoriell (særlig i elv), og vil ofte bli stående på samme sted etter at den er satt tilbake. Og selv om ett eksempel er tynt grunnlag for statistikk, liknende erfaringer har mange andre gjort også. Det fins statistikk, hvis man bruker tid og krefter på å lete frem data. Så det er liten tvil, C&R virker, IKKE MINST på vidda og andre steder med sårbare bestander. Det er naturligvis flere fisk i elva, en bestand kan jo ikke basere seg på bare ett individ. Og om man tar ut dette ene eksemplaret vil jo ikke det ødelegge bestanden. Men hvis de fleste som fisker på slike steder tar ut de fleste fiskene de får, da tynnes det fort i rekkene.

btw, gratulerer med fin ørret! og at det er samme individ er det ingen tvil om!

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For endel år siden var jeg å fisket ørret på Kola i Russland. På formiddagen fikk jeg en ørret på ca 1,5 kg i en kulp når jeg fisket meg nedover elva (Litza). I det jeg lander fisken i hoven og snøret blir løst tror jeg flua løsner fra fiskekjeften da snøret fra fisken "forsvinner". Jeg slipper fisken ut og skal fortsette fisket. Da oppdager jeg at Streaking Caddisen jeg hadde fått fisken på var borte, og regner med at flua sikkert sitter i fiskekjeften på fisken jeg akkurat satte ut. Jeg knyter på en maken og fortsetter fisket nedover elva. På ettermiddagen fisker jeg meg oppover elva igjen, og ser en fisk som vaker på samme sted som den jeg tror jeg mistet flua på. Legger ut en maken Streaking Caddis, og fisken tar på første kastet. Fisken landes, og når jeg løsner flua, tar jeg en kikk i kjeften på fisken. I ganen sitter Caddisen som jeg mistet på formiddagen! Løsner den og setter den tilbake i flueboksen for tørk!

Litt OT:

Så til motstanderne av C&R: Hvis fisken ble spurt om denne ville drepes på formiddagen fordi den med største sansynlighet kom til å krepere likevel, eller bli satt tilbake, hva hadde den svart da (om den kunne)?

Endret av Arctic1827
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.