Gå til innhold
Fiskersiden

Nrek Blåkjeft og pen sei. Langesund fortsetter å levere


Lars Holte
 Share

Recommended Posts

Tidligere turer i år:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/68745-havfiske-april-mai-i-langesund-ny-sei-og-lange-rekord/

Tur 31 mai 2014.

Da var vi klare for nok en tur ut på dypet. Denne gangen plukket jeg opp Knut Erik Hansen og Vegard Kolstad i valle før dagens økt.

Det var relativt frisk sjø etter at det hadde blåst friskt hele natta. Meldingen tilsa heldigvis av vinden var på veg ned, og at det skulle bli mindre sjø.

Turen tok lit ekstra tid, og enkelte passasjerer begynnte å vise tegn til grønnfarge i ansiktet ;)

Vell ute la vi oss klar til første drift og sjekket avdriften. 1,4 knop...... Dritt.... Her nytter det ikke med at 3 man fisker samtidig. En må holde styr på skuta, ligge på tomgang reversj mot strømmen.

Da jeg hadde hatt såpas flyt til nå i år lot jeg de andre fiske mens jeg justerte skuta.

Fikk redusert drifta til pene 0,7 knop. Men med såpass kraftig sjø var vi noe skeptisk til hvor bra denne turen ville bli...

Mot slutten av første drift satt en sei på 4-5kg som desverre datt av i overflaten. Trodde det skulle bli plankekjøring å plukke den opp, men på mirakuløst vis klarte den faktisk å dykke ned igjen.

Neste drift: Det napper på begge stenger så å si samtidig. Det er dog vesentlig mer motstand på stanga til Vegard.

Knut Erik får derned sin fisk først opp. SHIT en DRØYT diger bjåkjeft. Men den har surra seg inn i snøret til Vegard som fortsatt har er stor fisk i andre enden. Jeg skal lande fisken og får streng beskjed fra Knut Erik: "Den mister du ***** ikke, den er jææævlig svær"

Etter litt kaos er fisken ombord, og Vegard har fortsatt fisk på. Det viser seg å være en sei på 10.5kg. En forbedring av pers på ca 1000%.

20tjrH1.jpg

Vi veier blåkjeften og vekta viser ca 2.02 kg! Sinnsykt. Dette er vekt i båt, men det sier oss nok til at vi er sikre på at Nrek er i ferd med å bli grusa.

66f10LG.jpg

Dekker nesten hele bunn av fiskekassa. Ikke vanlig for en blåkjeft;)

mCgzSBr.jpg

Den heldige fisker

nQ8lgfH.jpg

Fisken ble kontrollveil på spar i valle (Sjøbua) til 2.056kg

bA1c1aM.jpg

Magamål.

Det ble også tatt sei på 7kg, Brosme på 5.1kg og svarthå på 0,4kg.

En MEGET morsom fisketur.

-Stolt guide.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig : Glad at grensa på 2 kg er i boks og fra Norge. Jeg ikke missunnelig B) (selvfølgelig er jeg det) og det bør alle som forstår bragden være...

Gratulerer med flott BK !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.