Gå til innhold
Fiskersiden

Torsk og sjøørret (15-16 grader)


scampern
 Share

Recommended Posts

Ja i alle fall her oppe i Trondheim. Har ikke målt vann temperaturen. Men det var forholdsvis varmt i vannet.

Det er veldig grunt der jeg fikk disse da.

Holder til på sørlandet så trondheim blir nok ikke helt representativt ;)

11 mot 15,5 grader.

Fikk litt torsk selv på grunna rundt 10 grader her nede.. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsken her på Sørlandet kan du ta fra land. Har vært på 40-70-80 meter og der var det lite liv i forhold til 5-10 20 meter.

De største torska tar jeg i grunne sund (10 meter pluss/minus) om kvelden og morran. Har oppdaga Salamander Allround i fargene Firetiger som et glimrende våpen der :)

Sjøørreter tar jeg sent om kvelden/tidlig om morran eller om natta.

Sjøørreten hopper og plasker helt vilt hele natta nå så skitt fiske til deg :)

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fiska med 2 ophengere og to kroker på slepet (ophengere +1 krok på slepet str 1/0 agna med fiskebiter og reke i jakten på luser og blåkjeft + en større krok med større agn i enden av slepet (til lange osv.).

Da vi var og fiska på ca 40m så fiska jeg med "allround" tackle (arts konk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der,

Ser havtemperaturen allerede er 15-16 grader.. Hvor dypt må man for å finne torsken nå montro? 40-70 meter? Og sjøørreten: Den jakter bare på kveldstid eller morgen i disse tider?

Sjøørreten jakter hele døgnet den, men i det varme lyse sommerværet er det ikke uvanlig at man må oppsøke dem på forskjellige plasser natt og dag.

Viktig å huske at ørretens trivselstemp er 8-14 grader (har lest litt forskjellig rundt om, men det ligger i dette området), det vil med andre ord si at ørreten ikke oppholder seg superlenge av gangen høyt i vannet eller spesielt inne på grunna der det nå er 16-20grader. Hvis det attpåtil er solsteik og vindstille blir den supersky i tillegg.

Så på dagtid nå er plasser med kort vei til dypere og kaldere vann ofte gode. Strømsund, utafor marbakken osv. Eller langs/ved stupbratte fjellsider, har fått og sett endel sjøørret på sånne plasser sommerstid. Oppsøke plasser lengre ut på kysten der vannet er kaldere. Det ørreten gjør er at den holder seg i vann innafor trivselstempen, så tar den kortere jaktturer inn i varmere vann hvis det er der byttedyra er.

På natta sniker ørreten seg inn på grunt vann i ly av mørket. Ofte sjokkerende grunt. Start aldri å vade uten å kaste over plassen først under nattfiske. På natta er det større sannsynlighet for å treffe på fisken på de samme strendene/grunne områdene som under f.eks vårfisket. Men igjen er nærhet til kaldere vann en faktor, jaffal når man snakker om 20+ i vannet på grunna. Jeg har flere ganger fått sjøørret i badetemperatur i sommernatta som har vært merkbart kaldere enn vannet jeg har fiska i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.