Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller SØ?


Recommended Posts

Det der er en sjøørret.

Den har prikker under sidelinja/sideorganet, enden av kjevebeinet går forbi bakkant av øyet og sporden er rett.

Hos laksen er det sjelden med prikker under sidelinja/sideorganet, enden på kjevebeinet på laksen er på linje med bakkant av øyet og laksen har en V-formet spord, ikke rett som sjøørreten.

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske noe om tenner på tvers oppe i ganen hos ørret og ikke hos laks, men vet jeg ikke sikkert.

Det jeg imidlertid vet sikkert er at sjøørreten som oftest har 14 skjell skrått fra fettfinnen til sidelinja/sideorganet men det kan variere fra 13-16.

Laksen har som regel 11, men det kan variere fra 10 til 13....

Hvor mange skjell er det fra fettfinna og skrått ned til sidelinja på fisken din?


.....og gratulerer med usedvanlig flott fisk forresten :) :)

Kan man våge seg til å spørre hva du tok den på?

Endret av Aurejeger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske noe om tenner på tvers oppe i ganen hos ørret og ikke hos laks, men vet jeg ikke sikkert.

Det jeg imidlertid vet sikkert er at sjøørreten som oftest har 14 skjell skrått fra fettfinnen til sidelinja/sideorganet men det kan variere fra 13-16.

Laksen har som regel 11, men det kan variere fra 10 til 13....

Hvor mange skjell er det fra fettfinna og skrått ned til sidelinja på fisken din?

.....og gratulerer med usedvanlig flott fisk forresten :) :)

Kan man våge seg til å spørre hva du tok den på?

Uten å røpe for mye, så er det det jeg skulle hente hos deg ;)

Her er bilde av skjellene ;)

10464342_10152064686607624_4988014511344

Usikker på hvor jeg skal begynne å telle, da det er endel halve skjell.

Jeg kom vel egentlig til 15?

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :)

Jeg var ute og dorga litt i ettermiddag og fikk en del makrell og horngjel, men det var en sånn du har fått som var tanken bak turen.

Litt vanskelig å se men jeg kom til 14 og 13 der jeg mener å se det best.

Jeg har brukt å telle de radene jeg har funnet med hele skjell.

Har jeg endt opp med tall som 13 og 14 har jeg tatt det som en indikator på at det kan være sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sikkert en laks. Grunnen til at den er litt forskjellig fra den på det andre bildet er at denne er en hunnlaks, mens den andre ganske sikkert er en hannfisk. hannfisken har større hode og litt kraftigere kjeveparti enn hunnfisken, og også ofte mer markert finne base ved gatt og bukfinner. Hunnfisken er også som regel litt rundere i kroppen (mere lubben, om du vil).

Prikker under sidelinjen er lit variabelt, det er ikke noe sikkert holdepunkt med så få prikker som i dette tilfellet. En annen måte å sjekke på er å holde fisken i et halegrep. Laksen lar seg holde på denne måten, men ikke sjøørreten. Denne har bredere halerot og mykere beinstråler i selve sporden.

Gratulerer forøvrig med en usedvanlig flott fisk. Kan tenke meg at det var en fornøyd fisker som kom hjem med denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljert info cannonbang.

Og takk til resten.

Da slår jeg meg til ro med at det er en laks.

Til info så var dette å den andre hun laks.

Klarte uten store problem å løfte fisk i halen.

Takk, er fornøyd med den.

Den på det andre bildet var 7.4kg, så var litt mer fornøyelig den :)

Ellers synes jeg fisken var rolig å lite eksplosiv.

15-20meter utras etter kroking, ellers var det 5m utras på det meste. (relativt liten brems på)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Va egentlig akkurat den samme konklusjonen jeg kom frem til aurejeger ;)

Tor Arne

Nærbilde av hodet!

10458314_10152064216067624_5810971650566

Ganen:

10390543_10152064216187624_1936227758199

Her vet jeg ikke hvordan SØ og Laks er, men skal være en forskjell??

På nærbildet kan det se ut som oppdrettslaks. Mener jeg ser forkortet gjellelokk om ikke det er jeg som tolker bildet feil, og finnestrålene på brystfinna ser ut til å ha en unaturlig knekk/bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.