Gå til innhold
Fiskersiden

Båtmotor går for fort til otring.


Sjøauren
 Share

Recommended Posts

Har en båtmotor, Honda 9,9 hk (4-takter) med 3 blader på propellen.

Motoren ble kjøpt en gang på 80-tallet, tror det var en av de første 4-takterne man fikk tak i på denne tiden.

Denne går litt for fort til at den egner seg spesielt godt til oterfiske. Oterfjøla blir hengende for langt etter, sleper den nærmest etter båten.

I stedet for å kjøpe ny motor så går det kanskje an å få tak i en propell med 2 blader og mindre krumning? Dette bør kanskje hjelpe?

Noen som har synspunkter rundt dette.

Endret av Sjøauren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivanker er i utgangspunktet en god ide, men mange er skeptisk til å ha ting flytende bak båten under oterfiske...

Hvilken båt står motoren på? Finn ut hvilken dimensjon propell du allerede har og hør med din nærmeste Honda-forhandler om det finnes propell å få tak i til motoren med mindre diameter og stigning. 2-blader blir kanskje vanskelig å få tak i, men har stor tro på at bytte til en mindre 3 blader vil kunne få tomgangsfarta ned tilstrekkelig til at den kan brukes til oterfiske.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivanker er i utgangspunktet en god ide, men mange er skeptisk til å ha ting flytende bak båten under oterfiske...

Hvilken båt står motoren på? Finn ut hvilken dimensjon propell du allerede har og hør med din nærmeste Honda-forhandler om det finnes propell å få tak i til motoren med mindre diameter og stigning. 2-blader blir kanskje vanskelig å få tak i, men har stor tro på at bytte til en mindre 3 blader vil kunne få tomgangsfarta ned tilstrekkelig til at den kan brukes til oterfiske.

Det er ikke meningen at drivankeret skal være bak båten, du fester det helt framme ved baugen, så ei line fra ''spissen'' i bakkant av ankeret og opp til rekka, da kan du enkelt ta opp drivankeret ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... skjønner det er forskjellige måter å rigge ankeret på. Hvor blir da ankeret i forhold til framre sider / kjølen på båten?

Blir det gående godt under båten eller litt under på siden? Hvis på siden...vil bremsekraften i ankeret være såpass stor at man må kompensere mye med rorutslag på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvor tett opp mot baugen er det mulig å få ankerene til å gå? Er jo viktig å ha mesteparten av siden fri når man skal ta inn otern... (Drivankeret bør være i fremre 1/4 del av båtens lengde tenker jeg for å ikke være til bry under fisket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvor tett opp mot baugen er det mulig å få ankerene til å gå? Er jo viktig å ha mesteparten av siden fri når man skal ta inn otern... (Drivankeret bør være i fremre 1/4 del av båtens lengde tenker jeg for å ikke være til bry under fisket)

Jeg kjørte med drivankerne omtrent midt på båten, men går sikkert bra å ha de lengre frem også. Ulempen med å skru på tomgangsskruen er at det kan føre til mer soting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med drivankerne omtrent midt på båten, men går sikkert bra å ha de lengre frem også. Ulempen med å skru på tomgangsskruen er at det kan føre til mer soting.

Alt med måte. Dessuten vil vel sotet forsvinne ved litt pådrag såfremt man ikke har tenkt og honke rundt på tomgang hele dagen. :)

Han kan jo prøve og tilte motoren litt slik at den går litt dyper i baugen. Eventuellt flytte litt vekt fremover i båten. Alt med måte her også.

(propellen skal fremdeles være under vann og det skal være mulig å manøvrere båten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har trådstarter ihvertfall flere opsjoner som kan undersøkes.

Ny propell ligger på ca 700.- Ett par drivanker ligger på 600.-

Nedjustering av tomgang er gratis, men kan ha sine komplikasjoner (Noen motorer er mer sensitive enn andre i forhold til hvor lite turtall det er fornuftig å gå med over lang tid. Pass eventuelt bare på å justere på rett skrue slik at du ikke - som meg - justerer skruen for blandingsforholdet mellom luft og bensin. Tok en stund før jeg fant tilbake til ett oppsett hvor motorn gikk fint på alle turtall for å si det sånn.... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

setter du ned tomgangen for mye risikerer du st motoren din soter ned.. du må skaffe deg en proppel med en annen stigning for å få båten til å gå saktere. Proppelberegning er en vitenskap i seg selv og her må du spørre noen som driver med dette

Utregning av rett diameter og stigning er nok mer aktuelt for større båter/motorer, men du har rett i at de beste rådene vil man få fra fagfolk.

På små påhengere har man likevel som regel bare valget mellom 2-3 propellere, med bare marginal forskjell i propell-diameter og vinkel på propellbladene.

Antar vi at Sjøauren fisker fra en ca 14 foter kan det faktisk være nødvendig å kjøpe en propell med mindre diameter.

Å bruke samme diameter, med bare litt mindre stigning tror jeg ikke vil gi tilstrekkelig utslag på tomgangshastigheten.

Men, bytte av propell gir også andre bivirkninger som tilsier at man bør tenke seg om to ganger før man gjør ett slikt valg.

Man kan endre motorens skyvekaft (evne til å flytte mye vekt/last), motorens evne til å oppnå korrekt maksimalt turtall og motorens evne til å oppnå en teoretisk toppfart.

I dette tilfellet vil jeg tro det er enklere å forholde seg til andre måter å endre tomgangsfarten.

Hadde vært "artig" om Sjøauren ga tilbakemelding på rådene han har fått og delt eventuelle erfaringer av disse med andre her på forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.