Gå til innhold
Fiskersiden

Enig med Erik


sarepta
 Share

Recommended Posts

"Da er det mye som tyder på at pelamide-eventyret i Oslofjorden er over for denne gangen. Jeg kan ikke fatte eller forstå hvorfor lommeboken til en person skal være så uendelig mye viktigere enn glede og fritidsinteresse for de hundrevis av menneskene som har fisket etter pelamidene siden de dukket opp for noen uker siden? Hvorfor er denne personens lommebok viktigere enn alle de som selger sportsfiskeutstyr i og rundt Oslo? Hvorfor skal noen ytterst få mennesker få lov til å ødelegge for en fritidsinteresse midt i Norges Hovedstad? Vi tillater ikke at hele Oslomarka snauhogges, så hvorfor tillater vi at Oslofjorden tømmes på denne måten? Vi hadde ikke likt det hvis noen raderte alt dyreliv i marka, så hvorfor godtar vi at det gjøres i fjorden vår? At vi må ha yrkesfiskere for å brødfø befolkningen er et faktum, men hvorfor må de sope tomt der store deler av Norges befolkning fisker? Det er ikke akkurat mangel på vann utenfor Oslofjorden heller."

At jeg er helt enig med Erik er vel ingen sensasjon. Men hva med dere andre?

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forhistorien til dette. Er det noen som har kommet med not og sopt opp all pelamiden?

Uttalelsen kom da det ble publisert bilder av en fiskebåt som kjørte frem og tilbake over en av de to mest kjente pelamideplassene i Oslofjorden. Jeg innrømmer gjerne at jeg var noe indignert der og da...

Vi har fortsatt ikke fått brakt på det rene om de fikk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelsen kom da det ble publisert bilder av en fiskebåt som kjørte frem og tilbake over en av de to mest kjente pelamideplassene i Oslofjorden. Jeg innrømmer gjerne at jeg var noe indignert der og da...

Vi har fortsatt ikke fått brakt på det rene om de fikk noe.

Om de fikk noe eller ikke er en sak, men de gjorde da ihvertfall det de kunne for å ødelegge denne lille gleden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen blir forbanna og ikke bare sier at dette har de faktisk lov til. Det meste er dessverre tillatt og det vil noen av oss ha en forandring på. Del godene på flest og ikke færrest mulig. Det skjer heldigvis positive ting men det er ikke lett å forandre på inngrodde holdninger der man mener at det er fisk nok til alle med all slags redskap. I disse dager ser vi at man stenger store områder for rypejakt og andre steder har man små baglimit pr dag og totalt for hele jakta. Tullete?

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen blir forbanna og ikke bare sier at dette har de faktisk lov til.

Har Norge egentlig noen kvote for kommerielt fiske av denne arten? Trodde det var ganske strengt regulert hva det kan drives kommersielt fiske på. Hvis Norge ikke har noen kvote for denne arten kan de heller tilate spesefikt fiske etter denne arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Norge egentlig noen kvote for kommerielt fiske av denne arten? Trodde det var ganske strengt regulert hva det kan drives kommersielt fiske på. Hvis Norge ikke har noen kvote for denne arten kan de heller tilate spesefikt fiske etter denne arten.

De kan fiske etter andre arter som f.eks makrell og ta pelamidene som bifangst. Fikk inn en del pelamider en høst som var fanget som normal bifangst i Vestfjorden. Den ble bare pakket sammen med makrellen siden det ikke finnes noe forhandlere i Norge som kan ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så båten godt når de holdt på og det var ingen ruser de satte ut, men så ut som de dorget fram og tilbake. Og de dro ut ett langt nett ved ingierstrand. Om de trålet med det eller bare satte det ut der og kjørte meningsløst fram og tilbake vet jeg ikke. Men blir ganske så frustrert når man ser fiskebåter som absolutt burde holdt seg unna denne fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen teori når det gjelder pelamidefisket for tiden er at det har kommet veldig mye nedbør i området i det siste.

Ettersom ferskvann er lettere enn saltvann, og dermed legger seg øverst i sjøen, vil saltnivå synke, og slik jeg har forstått det, så er saltnivået høyere litt lengre syd?

Men om Pelamiden da har forsvunnet ut igjen, blitt fisket oppe eller funnet seg en lomme med vann som passet bedre, det vet jeg ikke.

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange som er FOR friluftsfjorden, å er imot yrkesfiskere i Oslofjorden er det jo nært at det kan opprettes en gruppe som jobber mer fysisk mot dette.

En gruppe som mottar og sprer rapporter om aktivt yrkesfiske i Oslofjorden, å som varsler når båtene er ute, slik at alle som vil og har mulighet hopper ut i båten å tilfeldigvis kommer "i veien" for båtene deres, å som på sikt vil presse disse miljøsvinene vekk fra fjorden.

Er jo nesten så man ønsker seg en egen "Sea Shepherd" for Oslofjorden for å bidra til å redde fjorden vår.

Mulig dette blir litt drastisk, men blir lettere forbanna når man ser yrkesfiskere tråle rundt så langt inne i fjorden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange som er FOR friluftsfjorden, å er imot yrkesfiskere i Oslofjorden er det jo nært at det kan opprettes en gruppe som jobber mer fysisk mot dette.

En gruppe som mottar og sprer rapporter om aktivt yrkesfiske i Oslofjorden, å som varsler når båtene er ute, slik at alle som vil og har mulighet hopper ut i båten å tilfeldigvis kommer "i veien" for båtene deres, å som på sikt vil presse disse miljøsvinene vekk fra fjorden.

Er jo nesten så man ønsker seg en egen "Sea Shepherd" for Oslofjorden for å bidra til å redde fjorden vår.

Mulig dette blir litt drastisk, men blir lettere forbanna når man ser yrkesfiskere tråle rundt så langt inne i fjorden....

Så vidt meg kjent er det lovlig arbeid og fiskeområde for disse, derfor er det ikke rett yrkesgruppe å rette søkelys mot...Det er systemet som tillater slik som bør settes søkelys mot. Som tidligere nevnt syns jeg også at fast stående redskap kun bør tillates til yrkesfiskere og ikke til hvermann. Da snakker jeg hovedsakelig om garn som er tillat for fritidsfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg kjent er det lovlig arbeid og fiskeområde for disse, derfor er det ikke rett yrkesgruppe å rette søkelys mot...Det er systemet som tillater slik som bør settes søkelys mot. Som tidligere nevnt syns jeg også at fast stående redskap kun bør tillates til yrkesfiskere og ikke til hvermann. Da snakker jeg hovedsakelig om garn som er tillat for fritidsfiskere.

+1

Å gå løs på enkeltaktører som tross alt gjør det de har lov til er ikke en god løsning. Det er reglene man må gå løs på, det er der endringen må komme. Både fordi det moralsk er den rette måten å gjøre det på, og fordi det er den eneste løsningen som vil gi varige resultater. En endring som utvilsomt vil gi varige resultater, og ikke skape negative økonomiske ringvirkninger av betydning, er å få bukt med "fritidsfisket" med faststående redskap. Dette er en uting som bare skaper svarte penger og hvor uttaket ikke registreres. Her har med andre ord både det offentlige, sportsfiskere og de som tjener penger på sportsfiskere en god sak. De eneste som vil tape på det er de som fisker svart i dag, og jeg kan ikke se at det tapet er stort.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Å gå løs på enkeltaktører som tross alt gjør det de har lov til er ikke en god løsning. Det er reglene man må gå løs på, det er der endringen må komme. Både fordi det moralsk er den rette måten å gjøre det på, og fordi det er den eneste løsningen som vil gi varige resultater. En endring som utvilsomt vil gi varige resultater, og ikke skape negative økonomiske ringvirkninger av betydning, er å få bukt med "fritidsfisket" med faststående redskap. Dette er en uting som bare skaper svarte penger og hvor uttaket ikke registreres. Her har med andre ord både det offentlige, sportsfiskere og de som tjener penger på sportsfiskere en god sak. De eneste som vil tape på det er de som fisker svart i dag, og jeg kan ikke se at det tapet er stort.

Flott at det er flere som er enig med meg når det gjelder fritidsfiske med faststående redskap, som forresten ikke er nødvendig per datum. Ved å avskaffe slike muligheter ( især i truede områder slik Skagerrak kysten er) , samt revidere reglene rundt om fritidsfiske , vil medføre til flere positive følger.

- Frigjøre tid til oppsyn

- Minimering av ulovligsatt garn , da all faststående er kun tillat yrkesfiske, som igjen gagner bla. SØ + HA

- Avskaffe svart og ukontrollert omsetning av fisk

- Avskaffe garnfiske med ulovlige maskevidd , da de færreste som setter ut garn er oppdaterte med reglene.

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med dette, om enn en utfordring som kan håndteres, er at byråkrater flest kaller alt som ikke er yrkesfiske for fritidsfiske.

De skiller ikke på om du setter garn eller fisker med stang. Man må i praksis sette seg ned med de og forklare forskjellen på en saklig og høflig måte. Dette henger igjen i hele vårt forvaltnings-byråkrati siden de forsåvidt har rett i at det er uttaket som betyr noe, ikke måten uttaket gjøres på. Ber du en byråkrat om å få slutt på fritidsfisket, er det altså overhengende sannsynlig at sportsfiske forvinner ut med resten av badevannet. I så måte er jobben som Sarepta gjør ekstremt viktig, nettopp fordi han bruker mye tid på å forklare at det ER forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke heelt over enda. :) Var en tur innom Bunnefjorden I forgårs, og jammen ble det ikke en Bonito ut av det gitt.Nr.12 så langt. 200g over gjeldende norgesrekord. Hadde bitt over bakerste kroken og festa den fremre oppå taket så den hadde ganske fritt spillerom i.o.m.at det nesten ble som når man har fått ryggfeste på en fisk. (Illustrasjon følger) Ble derfor den heftigste fighten med disse skapningene til nå. Og ja, jeg VET at jeg har et helt spesielt talent når det kommer til dette med å tegne f.eks. illustrasjonsfisk, så spar superlativene til en senere anledning.. ;)

post-4768-0-02928400-1441833572_thumb.jp

post-4768-0-90573700-1441834217_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn til at vi hverken skal ha yrkes-eller fritidsfiske innenfor linja Larkollen/ Slagentangen. Det vil berøre svært få som har fiske som hovedinntekt. Sportsfiske vil generere langt mer penger,være langt mer bærekraftig, være langt bedre for det biologiske mangfoldet,være langt bedre for folkehelsa og være langt mer rettferdig fordeling av de marine ressursene som etter havressursloven IKKE tilhører yrkes-og fritidsfiskerne eller deres organisasjoner men fellesskapet, deg og meg.

Jeg vil at flest mulig engasjerer seg gjennom sosiale media som de fleste av dere har langt bedre greie på enn det jeg har. Skriv leserinnlegg. Snakk med politikere. Vi hadde besøk av lederen for energi og miljøkomiteen på stortinget i deler av Vestfold for en drøy uke siden. Jeg møtte han i 2009 og det var et Goddag mann økseskaft møte. Nå var det positivt bl annet fordi jeg har skrevet til han og han har vært innom en konferanse på Flødevigen hvor man tok opp sportsfiskets verdi og tilrettelegging for sportsfiske i havet. Forskerne er på banen for å få penger til å forske på dette. Jeg mener det er innlysende hva som er riktig i et så tett befolket område men noen vil gjerne finne opp hjulet et par ganger til. Jeg vet ikke om et eneste sted hvor marine verneområder har vært ødeleggende, men jeg vet om mange steder hvor det har vært en suksess. Det er bare å stå på. Alternativet er at alt fortsetter som før. Det er ingen grunn til å holde kjeft selv om noen gjerne ser at vi gjør det.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.