Gå til innhold
Fiskersiden

forslag til ny tursekk


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Spørre andre på et forum hvilken sekk DU bør kjøpe blir for dumt. Som nevnt over så er det viktigste å finne en som passer DIN rygg og skuldre.

Du må fysisk ut å prøve sekker med vekt. Det større sekken er, det viktigere blir dette. Det innebærer gjerne høyere vekt og/eller lengre turer.
Om du velger sekk ut ifra merke og kvalitet fremfor passform så gjør du en meget dårlig deal. Det er bedre med en ødelagt sekk enn en ødelagt rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sekk på rundt 95 liter ble for liten så hektet jeg på ekstra sidelommer og et rypenett. Den ble da totalt 112 liter og det har holdt godt på soloturer opp til 2 uker. Rypenettet tåler lite vekt men er genialt for ting som har mye volum i forhold til vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så bør en sekk prøves i butikk, gjerne med litt vekt i. Vi er alle så forskjellige. Og kanskje det viktigste er hvor tungt skal du bære?

Men syns det høres ut som en unødvendig stor sekk. Hva med å kikke litt på de 3 andre tingene som veier mye og som tar opp volum? Lettere sovepose, telt og kjøkken? Kanskje du da vil klare deg med sekken du har?

Selv klarer jeg meg fint med en sekk på 44L på en langhelg. Da har jeg også med meg fiskeutstyr og litt godsaker som vin o.l.

Min erfaring er at sekker med netting inntil ryggen og åpent bak, ala Ospray Exos sekkene er en fordel. Man blir ikke så svett og klam på ryggen.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar :rolleyes:

Så sant man ikke er ringeren av notre dam, så vil jeg tro at de fleste sekker kan justeres etter din rygg.

Det du antagelig vil vite først er hvem sekk som er mest praktisk for ditt bruk.

Hvis du tar utgangspunktet i din gamle sekk, hva likte du? Hva likte du ikke?

Hvilke funksjoner savnet du og hvilke funksjoner var overflødig til ditt bruk. osv.....

Når du så har funnet noen kandidater kan man sjekke ut hvem sekk som sitter best på din rygg :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Eg har ikkje fasong som ringeren av notre dam. I dag var eg å prøvde sekkar på xxl. Prøvde norrøna recon og bergans alpinist. Som ballast hadde eg 28kg hundefor. Etter nøye tilpassing var begge sekkane var veldig gode å gå med. Eg klarte ikkje å bestemme meg for kven eg likte best å ha på ryggen. Det er sikkert ikkje alle sekkar som passer bra til alle rygger, men desse to passa i alle fall. Eg likte løysingane på alpinist litt betre enn recon. Valget blir difor truleg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.