Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske sjøørret om vinteren


asolberg
 Share

Recommended Posts

Jeg begynte å fiske sjøørret i sommer og har blitt helt hekta. Fiska først med sluk, men begynte sent i høst å fiske med flue i steden. Fikk bare torsk og sei i starten, men fikk min første sjøørret på flue for 2 uker siden på ca 700g. Den var helt brun så tydeligvis nettopp gått ut fra elva igjen etter gyting. Men merker at det er generelt er vanskeligere å finne ørreten nå når det er kaldt, og ferre og som er ute og fisker. Men har også møtt på folk som sier at de har fått de største sjøørretene på vinterstid.

Det har jo vært en varm vinter hittil, men nå begynner det å bli en del minusgrader her. Prøvde å fiske en av de få kalde dagene i november da det var 4-5 kuldegrader. Det endte bare med masse isdannelse i ringene og frosne fingre. Men jeg har bare brukt vanlige hansker som blir våte og kalde, så hvis jeg finner noen ordentlige hansker som er vanntette og holder varmen skal det jo være mulig å holde på i kulda også

Er det flere her som trosser kulda og fisker sjøørret året rundt i Oslofjorden/Drammensfjorden? Jeg fisker stort sett i Askerområdet, og Konglungen og Hvalstrand har gitt best uttelling så langt. Noen tips til hvor og hvordan man skal fiske etter sjøørreten på denne årstiden? Sakte inntrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker etter sjøørret i Nordland hele året og det er bare januar som enda ikke har levert fisk. Snittstørrelsen er noe høyere om vinteren da småtassene gjerne holder seg nær elveosen.

Finner man ut hvor silda og brislingen bor om vinteren så har man sjanse på de riktig store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg fisker riktig nok i Lillesand, men tipsene mine er rimelig universale.

Vinteren er min favoritt tid for sjøørret fiske.

Jeg fisker de større eksemplarene som ellers i året ytterst i fjordene.

Da fisker jeg sør vendte grunne bukter og sund som vil ha en grad varmere vann eller to enn havet ellers.

Fisk på steder du tror vil ha så nærme 10 grader i vannet som mulig.

Da fisker jeg med store lett synlige lokkemidler i saaaakte tempo.

En killer nå for tiden her jeg fisker er rosa cdc reke som opphenger foran en blank Toby sluk.

Det fisker jeg så sakte at jeg mistenker at jeg fisker for sakte.

Som vanlig tar jeg bare et par tre kast før jeg flytter meg.

Jeg har også hatt suksess med en stor hvit reke imitasjon av ei cdc reke og hvit og grønn 12 grams morild.

Et annet godt tips når du fisker over sånne klassiske sjøørret bukter og grunner er å fiske av marbakken som ofte går fra det grunne området og dypere. Jeg kaster heller aldri rett ut fra land om ikke det ligger et skjær eller noe annet jeg vil fiske av der. Jeg fisker heller aldri i sånn vifteform man leser om.

Jeg konsentrerer kastene mine der jeg mener sjøørreten står.

En kjapp titt på flyfoto på finn forteller deg det.

Bukter med leopard bunn, marbakker, skjær og odder fra 0-5 m dyp utover i fjorden er min erfaring.

Min erfaring er også at de klassiske stedene som nevnes på folkemunne som elveutos og brakkvanns områder ofte huser mindre sjøørret under minstemålet som trenger å være i fred for å vokse seg større.

Når de blir større tåler de saltvann bedre og trekker utover i skjærgården.

Skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun bombarda og flue for meg om vinteren nå for tiden. Problematisk å fiske sakte nok med sluk.

Har kun tynne tinsulate hansker på hendene når jeg fisker men har med gummihansker i tilfelle jeg må håndtere fisk. Avkroker alt som ska slippes ut med kirurgtang uten å ta de opp så slipper jeg å bli våt på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bare kom deg ut., vinterfiske etter sjøørret i Oslofjorden kan være fantastisk bra. Fjoråret var meget bra. Dette året året har også startet veldig bra

med mye fin fisk, fikk en på 4,5 kg 75 cm lille julaften. Selvfølgelig på stang fra land.

Endret av pirayadisco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan dele tips om hvor jeg kan fiske etter SØ ved indre Oslofjorden?
Fått alt i fra hummer, flyndre, sei, hvitting, horngjel, lyr, torsk og masse makrell. Men ingen SØ.

Ønsker så gjerne å stryke denne av listen, om noen kan være så snille og dele en plass på pm så hadde det gjort en fisker sitt hjerte veldig glad ;)
Godt nytt år folkens!

Endret av tomandreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sant i det som ståle5 skriver, men ikke helt. Det var bra også i indre oslofjorden for noen år siden, men serien med beinkalde vintre som vi hadde for 4-5 år siden gav stammen en knekk. Mange av de mindre gyteelvene tørka ut og bunnfrøs, noe som medførte at mye yngel og rogn gikk tapt. Men i fjor registrerte i allefall jeg en større andel med fisk rundt minstemålet og litt over, noe som tyder på at sjøørreten er på vei oppover igjen.

det var bare de større elvene som hadde vannføring, slik at yngel og rogn overlevde, noe som gav en betydelig reduksjon, da mesteparten av ørreten i områdene rundt oslofjorden gyter i mindre elver og bekker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er velkjent at oslofjorden er dårlig for sø fiske, hvertfall indre del. moss er brukbart, hvaler , jeløya og vestfold også. for bra sø fiske-det er nordpå og ikke oslofjorden. pluss noen av vestlandselvene er bra.

Tull og tøys, Oslofjorden er kjent som et godt "sjøørretvann". Indre deler har riktig nok levert dårligere de seneste åra, men det er forhåpentlig vis forbigående. Og hva hjelper det en som ber om sjøørrettips i oslofjorden at du mener at sjøørretfiske i nord-norge er tipp topp?

Har mange fine plasser men gidder ikke å markedsføre de, men av kjente steder kan jeg nevne Sjøstrand, Elnestangen, Rabben og Børsholmen. Tidvis folksomt men gode biotoper..

Ellers er det en fordel å komme seg ut med båt og fiske av øyer, holmer og skjær.

Skitt fiske!

Edit: Så etter jeg posta at Cannonbang har påpekt mye det samme som meg...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke være enig. er heller enig med sarepta-som mange andre. det jeg kan være enig i, er at jeløya fx er ok og leverer.


all ørreten strøyk med i skøyenbekken for to tre år siden da en feil fra forsvaret gjorde at det kom masse gift ned i bekken og all fisk som var på vei til å gyte døde. sto en lang artikkel om det i aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får sjøørret i Oslofjorden er du kanskje ikke så god til å fiske sjøørret?

Jeg får i hvert fall fin sjøørret der og hele strekningen ned til Sørlandet.

Endelig et seriøst svar. Noen plasser og anbefale?

Ny på sø men blodtørsten på og kroken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i oslofjorden er det ikke bra etter sø.

Om du ikke har noe fornuftig å komme med, kan du ikke bare la være å skrive noe om det? Du har tydeligvis ikke vært i nærheten av fjorden de siste årene når du kommer med et sånt utsagn?

Om en bekk får en knekk så påvirker ikke det produksjonen til de resterende titalls andre gytebekkene\elvene rundt Oslofjorden som faktisk er opprettholdt og ryddet opp i, selv de minste bekkene har bra produksjonspotensiale, og av de 15-20 jeg har hoppet over i fjæra, har det vært latterlige mengder fisk å se i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noe fornuftig å komme med, kan du ikke bare la være å skrive noe om det? Du har tydeligvis ikke vært i nærheten av fjorden de siste årene når du kommer med et sånt utsagn?

Om en bekk får en knekk så påvirker ikke det produksjonen til de resterende titalls andre gytebekkene\elvene rundt Oslofjorden som faktisk er opprettholdt og ryddet opp i, selv de minste bekkene har bra produksjonspotensiale, og av de 15-20 jeg har hoppet over i fjæra, har det vært latterlige mengder fisk å se i.

Noen plasser å anbefale?

Takk for utfyllende svar om att de er her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

ørreten er der, det kan du være ganske sikker på. Men den er ikke alltid akkurat der du fisker, og heller ikke alltid i bitehumør når du er i fiskehumør. Mitt lille tips er å konsentrere deg om noen få plasser, og fiske der ofte. Da vil du etterhvert lære deg litt om denne fiskens vaner og luner. Mulig jeg tråkker litt uti ved å anbefale fiskeplasser, da jeg ikke har fiskea i indre O-fjord, men jeg vil tro at Fiskvollbukta kanskje er et bra utgangspunkt. Ganske store friområder der, og i alle fall et flott område

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rage-når en viktig bekk utryddes alt liv i, har det noe å si. tydelig du ikke er biolog. beklager-mange er ikke enig med deg i at det er noe sørlig med sø innerst i oslofjorden. mer er det ikke noe å si om det.


tom- dra utover mot østfold. hvis du er tålmodig, prøv fornebu.


jeg snakket akkurat med en som er professor i fiskeribiologi og ivrig fisker i indre oslofjord og han syns heller ikke det er mye her. eller dag midtgård-som er en kjent fluefisker-sier og det er mye mer på jeløya og lenger ut i fjorden. sånn. mitt siste innlegg om det i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke biolog, men jeg har mange titallsturer og har sett tusenvis av sjøørret fra 10 gram til nærmere 10kg de siste tre årene.

Folk er jo ikke ute og fisker lenger, det har blitt mer viktig og sitte på internett og klage på hvor dårlig fisket de i utgangspunktet ikke har peiling på har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.