Aurejeger Posted October 11, 2019 Report Share Posted October 11, 2019 Ohoi Jeg fisker med sluk, softshad og spinner. Hvor lange gjeddefortommer bør jeg kjøpe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted October 11, 2019 Report Share Posted October 11, 2019 30 cm. Men jeg ville heller gått for wire og crimps. Da får du nøyaktig tilpasset til hver enkelt, og slipper de store klumpete klipsene 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted October 11, 2019 Author Report Share Posted October 11, 2019 6 minutter siden, Ølgylt skrev: 30 cm. Men jeg ville heller gått for wire og crimps. Da får du nøyaktig tilpasset til hver enkelt, og slipper de store klumpete klipsene Takker og bukker !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted October 12, 2019 Report Share Posted October 12, 2019 30cm er nok normalt langt nok, men jeg ville vurdert å bruke litt lengre fortom for sikkerhets skyld, kanskje 40-50cm? spørs jo litt hvor store gjedde det er i vannet. Wire fungerer utmerket til gjedde, men det er utrolig hvor mye gjeddetenner fluorkarbon tåler. Jeg bruker 0.30 fluorkarbon som fortom når jeg fisker abbor, og det blir jo uunngåelig en del gjedder som bifangst. Det er sjelden at de kutter fortommen, selv når shad'en sitter nede i svelget. Kanskje 1 av 10 eller noe sånt. Vil jo da tro at det blir enda mindre kutting hvis man bruker tykkere fluorkarbon? Fordelen med fluorkarbon sammenliknet med wire er at det er enklere og billigere å lage fortommer, at den er mykere, og ikke synes så godt som wire. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted October 12, 2019 Report Share Posted October 12, 2019 30cm er absolutt minimum. Jeg ligger stort sett rundt 50 ved spinnfiske og 100 ved trolling. Det skal ikke mer til enn at gjedda snurrer en gang rundt seg selv så er 30 cm «brukt opp» og den kan få multifilamenten i munnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aurejeger Posted October 12, 2019 Author Report Share Posted October 12, 2019 Strålende ! Takk, da ble jeg litt klokere 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rage Posted October 14, 2019 Report Share Posted October 14, 2019 Enig med overnevnte. Ofte kommer gjeddene med så sinnsyk fart bakfra og får i seg hele fortommen, bait og hele opplegget. Til ismeite kjører jeg gjerne en halvmeter, da agnfiskene jeg fisker med er svære. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts