Gå til innhold
Fiskersiden

Årungen, Ås


TeddyBJ
 Share

Recommended Posts

Her har man altså estimert en eksponensialkurve fra data, dvs at vekten er en eksponensialfunksjon med hensyn på lengden. Et par kommentarer er på sin plass. At man har brukt en eksponensialkurve til å tilpasse data er et VALG, og må ikke ses på som en naturlov hogd i stein. Jeg antydet en lineær vekstkurve i mine grafer, som jeg påpekte var heller ikke dette nødvendigvis en optimal tilpasning. Jeg argumenterte heller for at kurven burde være en tredjegradsfunksjon, siden en fisk tross alt er en tredimensjonal struktur. Det er også viktig å påpeke at hvor krum kurven synes å være er sterkt avhengig av valg av skala. Dette kan lett lure en til å tro at sammenhengen er sterkere ikke-lineær enn den egentlig er. Ut fra datapunktene å bedømme synes kurven kanskje å krumme for mye oppover for de største lengdene; de fleste datapunktene for 80+ fisk er tydelig på undersiden av kurven. Dessuten er kurven basert bare på fisk godt under en meter lange, og det er kun en 90+ fisk. Hvis det var noe vi lærte på statistikk-kurs så var det at man ALDRI skal ekstrapolere kurver ut over det området man faktisk har data.

For meg er alt dette en indikasjon på at denne kurven egentlig ikke er særlig god for større fisk, og definitivt IKKE kan brukes som et grunnlag for å estimere vekt ut lengde, særlig hvis lengdeestimatene blir usikre. I tillegg er dette en kurven estimert for fisk fanget i april, dvs fisk før gyting. Som jeg var inne på kan man trygt trekke fra opptil 1kg i vekt (eller mer?) rett etter gyting for større fisk. Kurven er også estimert på data fra 1983. Det er høyst usikkert om forholdene i Årungen var slik i 1983 som de er i dag. Det ble jo for noen år siden gjennomført et større program med utfisking av større gjedde der som uunngåelig har påvirket dynamikken i hele fiskesamfunnet, og dermed også generell vekst og kondisjon hos gjedde. Derfor vil jeg på det sterkeste fraråde å bruke denne kurven som et instrument for å estimere vekt på gjedder i Årungen eller noe annet sted, særlig rett etter gyting. Da er det mye enklere å rett og slett skaffe seg en god fiskevekt, og enkelt veie fisken i håven. Det gir et mer presist svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne grafen for gjedder i årungen sier kun noe om historikken til de gjeddene som har blitt fanget, og i størrelsesordenen opp til rett over 80cm og drøyt 3,5 kilo. Dataene er gamle, og det har skjedd mye i årungen siden den gang og spesielt de større gjeddene har man ingen data for å bedømme. 

Det er ytterst sjelden at gjedde på 110 cm veier 10 kilo, og etter gyting gjør de garantert ikke det. 

Jeg tror man gjør lurt å holde seg til målte fakta. Estimater av vekt basert på lenge er som regel alt for optimistisk anslått. De vekt/lengde verktøyene man har viser ALT for høy vekt i forhold til lengde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er min siste post her vil jeg gjerne takke for 16.200 views. Jeg vil også si tusen takk til dere 6 som har kommet og besøkt Årungen, og benytte anledningen til å gratulere 4 av dere nye PB’er! 2 med gjedder over 9 kg, samt dere med 97 og 92 cm. Jeg respekterer at dere ikke ønsker å skrive på FS. Også Tomaz som fulgte rådene mine og fikk en gjedde over 10 kg (vi fisket sammen i går, og skal ut i helgen igjen).

Skitt fiske og takk for meg! :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor sier du takk for deg nå Teddy? Bare fordi noen antyder at du har feilestimert vekten på gjeddene dine? Det er da helt uproblematisk, og noe vi alle kan gjøre. Ingen kan uansett ta fra deg at du har fått en fantastisk rekke fine gjedder. Om de største gjeddene mest sannsynlig har veid 8.5-9 kilo, istedenfor 10+ har da fint lite å si. Men en ting bør man lære fra slike hendelser; man bør ikke relativt bastant påstå at en fisk veier så og så mye, uten at man kan dokumentere dette. Å bruke anslagsmetoder (inkludert formler man finner i gamle arbeider) pleier å slå feil ut, som også Truls HJ er inne på. Og hvis man virkelig er opptatt av hvor mye fisken egentlig veier virker det helt unødvendig å ty til anslagsmetoder, all den tid det må være mye enklere å skaffe seg en fiskevekt, og veie fisken i håvnettet. Og som jeg har skrevet før, hva fisken  egentlig veier er egentlig ikke SÅ viktig. Men skal man først flagge en vekt bør den være så riktig som mulig.

skitt fiske til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TeddyBJ skrev:

Siden dette er min siste post her vil jeg gjerne takke for 16.200 views. Jeg vil også si tusen takk til dere 6 som har kommet og besøkt Årungen, og benytte anledningen til å gratulere 4 av dere nye PB’er! 2 med gjedder over 9 kg, samt dere med 97 og 92 cm. Jeg respekterer at dere ikke ønsker å skrive på FS. Også Tomaz som fulgte rådene mine og fikk en gjedde over 10 kg (vi fisket sammen i går, og skal ut i helgen igjen).

Skitt fiske og takk for meg! :geek:

Vær så snill og bli og fortsett å skriv fiskerapporter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.