Frontmontert el-motor, hva er best?


Recommended Posts

Har nettopp kjøpt en Linder 445 Catch og vurderer å anskaffe en frontmontert el-motor til denne. Jeg har ingen erfaring med slike motorer. Det er det sikkert noen her som har, er det noen anbefalinger? Noe man bør unngå osv. 

 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

Til den båten skal du ha en 12V-motor. Begynn med å finne ut av om du primært bruker båten i ferskvann (da kan du ha en motor beregnet for det) eller om du fisker jevnlig i saltvann (og må ha en saltvannsbestandig motor). Det neste du må bestemme deg for er om den skal ha GPS-styring eller ei, med slik styring kan motoren brukes som elektronisk anker. Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

Billigst uten GPS er Biltema. Denne har jeg ikke prøvd selv, men den får helt OK skussmål rundt om kring og er sannsynligvis en Haswing med Biltema-logo på. Derfra går prisene opp til rundt 50.000 med Garmins Force og Lowrance Ghost på toppen av fjellet, men begge disse er egentlig overkill for båten din da de kun kommer i kraftigere utgaver enn du trenger per nå. Litt over Biltema har du produsenten av Biltemas motor, Haswing, men så vidt jeg vet er det ingen som tar inn Haswings GPS-styrte elmotor til Norge så da må du over grensen og ta en harry-handel. Hakket over Haswing prismessig har du Motorguide, der Xi3 er det naturlige valget for din båt (Xi5 er overkill). Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll. Minn Kota er en hel del dyrere enn MG, tilsynelatende uten særlig grunn rent teknisk, men de har ikke de samme gjennomgående kvalitetsproblemene.

I tillegg til motor trenger du et eget batteri, da kan denne være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Hvis du må forlenge kablene mellom motor og batteri må du bruke riktig dimensjon på kablene, hvordan du beregner det ser du her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/what-size-wiring-to-use-for-my-unit.html

Link to post
Share on other sites
4 timer siden, erik skrev:

Hei og velkommen til forumet!

Til den båten skal du ha en 12V-motor. Begynn med å finne ut av om du primært bruker båten i ferskvann (da kan du ha en motor beregnet for det) eller om du fisker jevnlig i saltvann (og må ha en saltvannsbestandig motor). Det neste du må bestemme deg for er om den skal ha GPS-styring eller ei, med slik styring kan motoren brukes som elektronisk anker. Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

Billigst uten GPS er Biltema. Denne har jeg ikke prøvd selv, men den får helt OK skussmål rundt om kring og er sannsynligvis en Haswing med Biltema-logo på. Derfra går prisene opp til rundt 50.000 med Garmins Force og Lowrance Ghost på toppen av fjellet, men begge disse er egentlig overkill for båten din da de kun kommer i kraftigere utgaver enn du trenger per nå. Litt over Biltema har du produsenten av Biltemas motor, Haswing, men så vidt jeg vet er det ingen som tar inn Haswings GPS-styrte elmotor til Norge så da må du over grensen og ta en harry-handel. Hakket over Haswing prismessig har du Motorguide, der Xi3 er det naturlige valget for din båt (Xi5 er overkill). Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll. Minn Kota er en hel del dyrere enn MG, tilsynelatende uten særlig grunn rent teknisk, men de har ikke de samme gjennomgående kvalitetsproblemene.

I tillegg til motor trenger du et eget batteri, da kan denne være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Hvis du må forlenge kablene mellom motor og batteri må du bruke riktig dimensjon på kablene, hvordan du beregner det ser du her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/what-size-wiring-to-use-for-my-unit.html

Takk for grundig svar :) GPS er et krav ja. Er disse motorene noe som går an å hekte av og på lett, eller monteres de for å bli på båten? Båten ligger fast på brygge innimellom og hadde føltes tryggere å ta den med i bilen. Går omtrent bare i ferskvann. I vansjø i Østfold og vassdraga rundt. 

Link to post
Share on other sites

De fleste kombinerer nok en slik motor med en hurtigbrakett slik at den enkelt kan tas av og på båten, meg inkludert. Til Motorguide og Minn Kota er det merkenes egne braketter som gjelder, til Garmin må man bruke Minn Kotas brakett og til Lowrance Motorguides brakett. Haswing har sin egen brakett, om den så passer på Biltemas motor vet jeg ikke (men den var uten GPS uansett).

Her min egen Motorguide Xi5 80LBS/ 24V som står på Motorguides hurtigbrakett i metall:

IMG_5622.jpg

Brakett-delen som står igjen på båten ser slik ut (fra min forrige båt):

blogger-image-1311783466.jpg

Her kan du lese om montering på en "vanlig" båt, dvs en båt som ikke er bygget for denne typen motorer fra fabrikk: https://teamcolibri.blogspot.com/2018/06/fra-enkel-alujolle-til-spinnfiskebat.html

 

Edited by erik
Link to post
Share on other sites
Den 2.10.2020 at 9.53, erik skrev:

Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

For dere som har litt erfaring med å bruke slike motorer, hvor mye bruker dere denne funksjonaliteten?

Primært skal jeg bruke elmotoren for ankring på dypt vann ved havfiske, er denne funksjonaliteten noe jeg bør vektlegge? Eller holder det med å kunne ankre opp med fjernkontrollen som følger med disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Personlig bruker jeg det nesten ved hver eneste ankring fordi det er enklere å trykke på en stor skjerm "foran nesa" enn å styre med en fjernkontroll som er i veien når den henger rundt halsen, og som jeg aldri finner igjen hvis jeg legger den fra meg.... Men her er det nok snakk om smak/ behag og ikke minst tilvenning. Hvis 99% av bruken er ren ankring hadde jeg personlig neppe betalt for å kunne styre fra plotteren. Men siden jeg også bruker elmotoren ved trolling og ikke minst ved bevegelig spinnfiske, så er det et stort pluss å kunne styre via kartplotteren. Ved spinnfiske så setter jeg typisk motoren i en rute eller i kurslås, og 0,2 knop så den justerer kraften selv inn mot den hastigheten. Så kan vi fiske av rundt holmen eller langsmed kanten i perfekt "drifthastighet" uavhengig av hvilken vei det blåser, eller om vannet går den ene eller andre veien. Du kan gjøre dette via fjernkontroll også, men det er langt mer knotete enn å gjøre det på plotteren.

Det er litt forskjell på fjernkontrollen også. Med Minn Kota sin store fjernkontroll har du et display som gjør at fjernkontrollen er enklere i bruk fordi du lett ser hva motoren gjør, hvilken kraft den bruker, om den er i kurslås eller ankring etc. Med de andre merkene er fjernkontrollen en liten dings med bare knapper. Fordelen med det er at du faktisk kan ha den rundt halsen (du har i praksis ikke MKs sin store fjernkontroll rundt halsen, den ligger på dashen), men ulempen er at du ikke får informasjon om hva motoren driver med direkte og må "gjette" litt innimellom. ("Hmm, hvilken funksjon trykket jeg egentlig på sist, var det kurslås eller satte jeg en rute? Og brukte jeg da hastighetsstyring, eller kraft?") 

Edited by erik
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
10 timer siden, Flumbo skrev:

Antar det er vanlig med et ekstra batteri som driver el-motoren. Lader dette fra påhengeren, eller må det tas ut og lades opp i ny og ne?

Det enkle svaret er "ja". :)

Du må i praksis ha et eget batteri til en elmotor, men du kan selvfølgelig sette inn et rele fra startbatteriet ditt eller en DC/DC-lader for å bruke overskuddslading fra påhengeren din. Vær litt obs på at alle merker elmotor har som garantibetingelse at elmotoren skal kobles fra batteriet før batteriet lades, uten at det egentlig behøver å bety så veldig mye men er verdt å nevne.

Blybaserte batterier (AGM, Gel etc) skal ALLTID topplades etter bruk, ingen unntak. Hvis slike batterier ikke topplades etter bruk vil de sulfatere og miste kapasitet. Litiumsbaserte batterier (feks LiFePo4) kan fint stå lenge uten å være toppladet. Så hvis du ikke kommer til å topplade hver gang (dvs koble til landstrøm) så er det LiFePo4 du skal ha. Mer om dette her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Link to post
Share on other sites
Den 2.10.2020 at 9.53, erik skrev:

Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll.

En oppfølging til dette. Hvor alvorlige er disse problemene? Jeg er på utkikk etter elmotor til en båt på 19-21 fot, primært saltvann. Har søkt litt på nett, og på mange måter virker Xi5 som det beste alternativet funksjons- og prismessig. (Primært ankring for havfiske på dypt vann, type 150-3/400 m)

Haswing GPS: Finner ikke 24V versjonen til salgs i Sverige, og 12V blir vel litt spinkelt

Xi5: Beste pris, men kvalitetsproblemer som nevnt over? (jeg har i utgangspunktet sett for meg et oppsett med lowrance-ekkolodd, men kan revurdere dette)

Minn Kota: Denne er jo nesten dobbelt så dyr som Xi5, og jeg er ikke så veldig interessert i å gå for Humminbird-system. Men må kanskje revurdere dette

Lowrance Ghost: Dyr, og kun for ferskvann så vidt jeg kan se?

Garmin Force: Dyr, men kan brukers i saltvann til nød? Etter litt søk på nett kom jeg over en artikkel som nevnte at garantien holdt hvis man spylte motoren mer ferskvann etter hver bruk og setter den inn med silikonspray (ikke så veldig aktuelt dette kjenner jeg....). 

 

 

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Til en 445 Catch hadde jeg kjøpt 12V.

Det er unektelig litt vakuum etter at MG fikk problemer, så jeg håper de får styr på GPS-donglene sine igjen. Jeg ser ingen grunn til den enorme prisforskjellen kontra Minn Kota, annet enn at det er noen i MK-distribusjonskjeden som liker å tjene penger. :) Personlig er jeg også i markedet for en ny elmotor men jeg sitter på gjerdet enn så lenge. 

Link to post
Share on other sites
1 time siden, erik skrev:

Til en 445 Catch hadde jeg kjøpt 12V.

Det er unektelig litt vakuum etter at MG fikk problemer, så jeg håper de får styr på GPS-donglene sine igjen. Jeg ser ingen grunn til den enorme prisforskjellen kontra Minn Kota, annet enn at det er noen i MK-distribusjonskjeden som liker å tjene penger. :) Personlig er jeg også i markedet for en ny elmotor men jeg sitter på gjerdet enn så lenge. 

Takk. Jeg har vel kanske kapret denne tråden litt (jeg har planer om å kjøpe en litt større båt en trådstarter, så må nok opp i 24V eller 36V). 

Får krysse fingrene for at MG får løst problemene sine snart da 

Edited by kilhak
Link to post
Share on other sites

Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene.

Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....

Edited by erik
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Den 13.10.2020 at 22.13, erik skrev:

Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene.

Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....

Hvorfor skal du bytte? Er det ferskvannsversjonen du har? 

Link to post
Share on other sites

Min Xi5 tok kvelden. Sannsynligvis vanninntrenging i motorhuset, som igjen førte til at alt nedi der stoppet opp. Det koster såpass mye å skifte den delen at jeg like gjerne kjøper ny motor. Dog Kudos til Mjøsservice for bra oppfølging, motoren min er ikke kjøpt via ham og utenfor alt av garantier og reklamasjonsrett men han kom med flere gode alternativer og jeg slapp i betale for «diagnosen» på min gamle.

Link to post
Share on other sites
Den 18.10.2020 at 11.24, erik skrev:

Min Xi5 tok kvelden. Sannsynligvis vanninntrenging i motorhuset, som igjen førte til at alt nedi der stoppet opp. Det koster såpass mye å skifte den delen at jeg like gjerne kjøper ny motor. Dog Kudos til Mjøsservice for bra oppfølging, motoren min er ikke kjøpt via ham og utenfor alt av garantier og reklamasjonsrett men han kom med flere gode alternativer og jeg slapp i betale for «diagnosen» på min gamle.

Skjønner! 
 

Jeg har så smått begynt å fantasere om en baugmontert el-motor jeg og, men i og med at MG jobber med å forbedre GPS’en, kan jeg jo drømme en stund til .... 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...