Gå til innhold
Fiskersiden

2021 - Swedish Vengeance surfcasting


Henrik Bauduin
 Share

Recommended Posts

Då var det dags- jag har återvänt till Bergen- köpt nya surfset och beväpnat mig med tålamod och vis av erfarenhet hoppas jag kunna åstadkomma mirakel. 
 

Två dagar efter landning i bergen har jag min första tur i box- och den gick till västsidan av askøy till en riktigt spännande plats jag aldrig varit på. Sydvind och komfortabla förhållanden. Visade sig leverera blandad pott. Jag fiskade kraftigt paternoster med 1 krok på 120 meters djup cirka, på en Strömsatt kant. Detta gav resultat i from av 3 hågjel, varav en vägde nästan ett kilo. Pb, men hågjel är ju aldrig särskilt kul. 
 

jag kastade lite sluk, fick ett tiotal makrill som går rakt till agnförrådet. Hade följe av en riktigt fin torsk hela vägen in till bergen men den behagade inte bita på. 
 

Klockan 6 hade jag ett kraftigt run. Jag var inte så intresserad av att besöka bunnpris för middag, så var väldigt förnöjd när denna vackra lysing kom upp från djupet. Det blir fisk whitout chips ikväll. Men denna plats har helt klart mer potential än den visade idag, skall försöka få fiskat där lite längre och mer  

Hoppas på att komma mig på tur med ölgylt snart.. 

00C7AB83-22E5-4526-A885-3C7FF3778871.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God på mer än ett sätt faktiskt.. Lysing & kveite & hyse. Där har vi de bästa att äta, spör du mig. Iallafall av de som är möjliga att ta från land i regionen. Räknar inte lax, det har jag aldrig provat. 
 

Men ölgylt, är du lika vältalig i muntligt språk som skrift? Hursomhaver, vi får komma oss ut någon gång. 

3DBF4CF4-2372-4445-AE1C-39816CCEC254.jpeg

5D0342D4-49D9-4500-996A-0D22F1607F4A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.9.2021 at 21.12, Henrik Bauduin skrev:

God på mer än ett sätt faktiskt.. Lysing & kveite & hyse. Där har vi de bästa att äta, spör du mig. Iallafall av de som är möjliga att ta från land i regionen. Räknar inte lax, det har jag aldrig provat. 
 

Men ölgylt, är du lika vältalig i muntligt språk som skrift? Hursomhaver, vi får komma oss ut någon gång. 

3DBF4CF4-2372-4445-AE1C-39816CCEC254.jpeg

5D0342D4-49D9-4500-996A-0D22F1607F4A.jpeg

Det så godt ut, du vet å tilberede måltidet.

Tabasco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder Henrik.

Makrell fra middagen i går på ristet brødskive akkurat nå. Ølet satt jeg på søndag med en ekstra pose øl-gjær, 19 grader i stua og ferdig i kveld.

Modnet? noen liker pigghå som har lagt 3 måneder på stranden før de spiser den, jeg liker ølet mitt ferskt. Er det en 8000 snelle du har der eller?`

RIMG0080.thumb.JPG.3c6ae09dbeb4d0dc6b978950d4810949.JPG

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2021 at 0.26, Ølgylt skrev:

Bytt ut hysa med steinbit så er vi enige. 

Lomre er også godt. 

Nei, det skriftlige språket mitt har nok noen hakk på det muntlige, men litt klarer jeg å formidle. 

Så riktig godt ut det der

Aldrig fått lomre faktiskt. Tvivlar på att det biter på en halv makrill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.9.2021 at 8.35, piscator skrev:

lysing er en kul fisk, har dessverre aldri fått den, og aldri fått meg til å prioritere en satsning. Kanskje et mål for 2022? Og lysing er langt opp på tabellen i eliteserien når det gjelder kvaliteter på kjøkkenet, det er helt sikkert! :) 

Extremt svårt att köra lysing som target från land. Har en på 8,2, den här runt 3-4 & ett gäng runt 1kg. Alla runt 100meter dypt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Flotte bilder Henrik.

Makrell fra middagen i går på ristet brødskive akkurat nå. Ølet satt jeg på søndag med en ekstra pose øl-gjær, 19 grader i stua og ferdig i kveld.

Modnet? noen liker pigghå som har lagt 3 måneder på stranden før de spiser den, jeg liker ølet mitt ferskt. Er det en 8000 snelle du har der eller?`

RIMG0080.thumb.JPG.3c6ae09dbeb4d0dc6b978950d4810949.JPG

Riktig norsk mat det där. Är det first price brödloff? Rullen är en okuma ceymar 365 med 300meter Lawson 0.23 braid. Tveksam kvalitet men gör jobbet. Kastar långt men osäker på hållbarheten. Känns lite plastig. 

679D9672-47E7-4E3B-944C-B2D5AC3ACF3A.jpeg

Endret av Henrik Bauduin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Henrik Bauduin skrev:

Extremt svårt att köra lysing som target från land. Har en på 8,2, den här runt 3-4 & ett gäng runt 1kg. Alla runt 100meter dypt. 

ja, det er nok ikke enkelt å fiske målrettet etter lysing fra land. Slike fangster blir nok neppe noe annet enn artige bifangster. Jeg kommer nok til å satse fra båt, hvis det blir satsning i 2022... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart tillbaka på nämnda plats med den gode ölgylt- det blev faktiskt lite mer utdelning. Vi fiskade från 12 till 9:30 ca, långt ut askøy vestsida. Platsen fortsätter att leverera lysing på ca 110meters djup- det får vara att betrakta som en landvinning att klara att fiska målrättat därute från land. kan de nu var bli lite större, då vore det mer än episkt. 

FF4F2B03-798C-43B0-A04D-DCE130864541.jpeg.ec649199b78b40b6a2aab3c75d8bc95a.jpeg

 

55FEE169-94C4-48BF-B87D-0C62B99B5EC3.jpeg.b41ea43e577f835a5d5abc40b896494e.jpeg

 

Vid 17 tiden kom även ett stort stim med sej inn på 60-100meters djup och fyllde på mitt förråd av filé. Älskar sej, tycker det är en otroligt underskattad fisk.

07985CE1-9DAF-4978-80AD-B6C0E8EBF3B8.jpeg.2798fb78405e4dd0b8f0b8a2157e80ef.jpeg

Den gode ölgylt fick den största på ca 3kg. vid mörkrets infall började det regna hågjel i vanlig ordning.. tror jag drog mellan 10-15 hågjel plus svarthå från djupet. Lite slitsamt att ta upp dom från så stort djup och med tunga lodd. 

Iallafall väldigt nöjd med mitt nya utstyr, och ser fram emot vad hösten kan tänkas bjuda på.. förutom regn och rusk & lönesänkningar. 
 

ED3B6B19-7378-4AB7-8CEB-3DFEF70AB001.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tråkigt att det är så extremt låg aktivitet på forumet- kanske man bör flytta sina rapporter till annan plats. Outsource till en plats på jorden där surfcasting faktiskt är populärt? Norge är inte helt platsen, det är tydligt. 
 

hursomhelst har jag vart ute ytterligare 3-4 gånger sedan sist, mest på min lysingplass. Någon tur till knarvik & sotra med, med mindre resultat. Jag fick iallafall både bläckfisk, haj & lysing igår. Största lysing på 4-5kg säkert närmare 5, och det är den största jag fått på riktat fiske från land.
 

Kan det vara möjligt att få fisk uppåt 10? Det får tiden utvisa. Finns ju inget facit alls för detta fiske. Du behöver iallafall rätt plats, bra kastdistans, tålamod & stadig stang. Tycker surfstang med kastvikt uppåt 200g verkligen är att föredra på vestlandet- dumt att gå för något under det om man klara av att köra stor fisk och kasta tungt.
 
 

 

99013D3A-1DBC-42D3-AC29-AC57117A8D6B.jpeg

33D6D6E3-CE4E-4C82-ABEA-90601FCF2E87.png

29D563ED-ACC4-4CF6-B18E-021FAC9AD90C.jpeg

68914757-2400-4849-9A76-D0E39CE642B5.jpeg

6FF6A49D-515F-4BE8-B261-F67FE8E6254B.jpeg

97CA024A-FA13-4241-B4B6-B3210F59323D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fin rapport. Og bra satsning. Det er litt pussig at ikke flere i Norge satser på kystmeite, når man tenker på hvilke enorme muligheter det er for slikt fiske her hjemme. For mitt eget vedkommende skulle jeg gjerne prøvd slikt fiske mer, men det er få muligheter innenfor rimelig avstand fra der jeg bor.

og angående ditt hjertesukk om forumet. De fleste er vel på Facebook. Generelt har sosiale medier gjort at forum som dette har nesten forsvunnet. Men sosiale medier er ikke hele forklaringen. Mange av de som var medlem før, ønsket også mer spesialiserte forum, med et mer rendyrket fokus på deres kjepphester, heller enn et generelt forum om sportsfiske, som dette. På lukkede forum på Facebook og andre sosiale medier blir det også utvekslet mer "sensitiv" informasjon, og da især fiskeplasser. 

derfor er det inspirerende at sånne som deg fortsatt er på dette forumet, som deler slike historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystmeitemiljøene vokser da jevnt over. Husk at dette ikke er en tradisjonsrik metode i Norge slik at nåværende unge er den første generasjonen som har fått litt opplæring i det. 

Og det å klage over dårlig deltagelse på fiskersiden til de som fremdeles deltar er litt bom. Men hvis du har forslag til forum som er mer aktive, så lytter vi. 

Uansett, gratulerer med flott lysing, og kul blekksprut. Jeg tror nok den plassen kan levere store slengere. Vi får se hva som skjer når området er blitt bedre utforsket. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 3.11.2021 at 20.47, BAN skrev:

Det er ikke bare på Fiskersiden det er stille. Det gjelder omtrent alt av forum uansett emne.

Spre gjerne mer kystmeitepropaganda både her og andre plasser. Norge er et land som er skapt for denne fiskeformen og flere burde lære seg det.

Det är ganska hög minstanivå på kystmeite på platser med ström, djup och lite mer utfodrande bottenstrukterer, det kräver ju kunskap, utstyr & erfarenhet generellt. Rätt så krävande hobby. Gott så, mer fisk till mig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2021 at 22.19, FatCat skrev:

Jeg synes det er veldig kult at du faktisk spiser fisken du får, det er det ikke så mange som gjør lengre har jeg inntrykk av. Hvis man setter på en hvilken som helst fiskevideo på YouTube setter de nesten alltid fisken tilbake, og bruker den ikke til mat. 

Absolut, färsk fisk är inte bara otroligt gott utan även mycket bra mat. Tyvärr är kostholdet dåligt för många. Jag är dock inte enig med att c&r är en trend på youtube, skulle säga att catch and cook trendar mera. I vissa fisken så är ju faktiskt c & r det ända rätta. Dock inte kustmete, snarare det motsatta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.11.2021 at 18.27, Ølgylt skrev:

Kystmeitemiljøene vokser da jevnt over. Husk at dette ikke er en tradisjonsrik metode i Norge slik at nåværende unge er den første generasjonen som har fått litt opplæring i det. 

Og det å klage over dårlig deltagelse på fiskersiden til de som fremdeles deltar er litt bom. Men hvis du har forslag til forum som er mer aktive, så lytter vi. 

Uansett, gratulerer med flott lysing, og kul blekksprut. Jeg tror nok den plassen kan levere store slengere. Vi får se hva som skjer når området er blitt bedre utforsket. 

 

 

Jag hör på din visdom och tar till mig av kloka råd & synpunker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har varit ute en god del utöver december & november. Iallafall minst en gång per vecka. Har jaktat på kveiten på sotra, dock tyvärr utan hell. Mistat en beist till fisk som gick fast i Kanten efter en mäktig kamp. Tog på sandbotten och rasade ut Lina. Inget snack om att det var rätt art, och därför svir det lite extra efter så många bomturer.
 

Jag har fått mängder med lyr, mest runt 1-2 kg, några på 3-4 och en topp på nästan 6. Den gjorde jag fiskekakor (fiskeburger) på. Helt klart bästa sättet att använda en lyr! Det har även vart en del hvitting, sei & krabbe som bifångster. Samt mängder med pigghå, tyvärr. De verkar ha stuckit av gårde från øygarden nu iallafall, lyckligtvis. 

Per dags dato, julafton, blir det en liten session efter lysing på dagen. Juldagen blir satsning på kveite, norra sotra igen. Jag bifogar lite bilder från de två senaste månaderna, varför inte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd med den store som kjørte seg fast. 

Kveita er forresten fredet nå. 

Høsten har vært en fin blanding av vakre dager og skikkelig vær, så du har vel fått fylt opp sjelen med naturinntrykk. Det er vel en kledelig eufemisme for å stå i sidelengs sludd? 

Lykke til med julefisken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.