KnutO Posted May 23 Report Share Posted May 23 Nå har jeg altså tenkt å kjøpe meg en ny fiskestang. Jeg vet omtrent hva jeg vil ha, men finner ikke noe på nettet som passer kravene, spesielt uten å ha funnet reviews om stengene. Målet er en stang jeg kan bruke til fiske etter kveite, stortorsk, feit lyr osv, som også "greit" kan brukes til blandt annet lange og brosme på større dyp. Jeg liker god bøy på stangen for å kunne holde krokfestet, ryggen ikke så alt for langt fram på stangen. Pilkevekt minst 400g, og ikke alt for kort stang, over 5'6". Vet dette garantert er en longshot å be etter tips om, men jeg finner ikke noen annen løsning. Gjerne melde ifra hvilket utstyr dere bruker, og oppside/nedside med dem om du er virkelig snill Takk på forhånd <3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 23 Report Share Posted May 23 Den typen havfiske stenger vet jeg lite om, men du kan alltids ta en telefon til forskjellige fiskebutikker, gi en forklaring på hva du er på utkikk etter og se hva de sier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 24 Report Share Posted May 24 Selv om jeg har en "håndfull" havfiskestenger, er jeg på ingen måte noen ekspert på det området. Men mitt generelle råd når folk etterspør utstyr som kombinerer en rekke egenskaper, er gå for flere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted May 24 Report Share Posted May 24 Utfra fiskene du beskriver blir stanga liggende i ca 30 til 50 pund, men da vil du få lite stangbøy utenom de aller største. Jeg bruker en penn regiment 20 til 30 som er fin til å kjøre fisk opp til over 20 kg, men hvordan den vil være hvis en storkveite biter aner jeg ikke. Jeg pilker aldri, men stanga funker fint til å hoppe 400 grams søkker bortover bunnen og det blir noe av samme bevegelse. Jeg synes også det høres ut som om du beskriver flere stenger, men så lenge du har god snelle vil regimenten kunne brukes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mavi Posted May 25 Report Share Posted May 25 Daiwa Tournament 30-60 kan være ett alternativ. Den vil ikke være perfekt til alt over her, men kan være ok til det meste selvom den blir vel kraftig til feks lyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted May 25 Report Share Posted May 25 Har selv en Penn Regiment 20-30. Fungerer alldeles utmerket på kveite. Robust stang, bra finish, og ikke for stiv. Mye stang for penga. Selv har jeg tatt kveite opp til "bare" 18kg på stanga, men en kompis har den samme stanga, og han fikk en 80+ kveite på den for et par år siden, og stanga hadde mer enn bra nok ryggrad til å temme en så stor kveite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts