Gå til innhold
Fiskersiden

Lette plasser å kystmeite i Åsane området


RedBloodCat
 Share

Recommended Posts

Hele Åsane har bratt skråning med mye ur, så du bør bruke bly med spiler, og knekkfortom.

Et unntak er ved foten av Nordhordlandsbrua, du kommer ikke så dypt der, så er litt lettere å øve opp ferdighetene.

Tellevik har grei bunn på deler av området.

Men vil du ha det veldig enkelt så kjør til Bontelabo. Eller til ormhilleren i Øygarden. 

Arna har også noen enkle plasser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel fiskeknute er ganske sterk.  Hvor lang skal hva vere, fortom?

Jeg tenker at fortomen (snøre mellom lodd/agn) bør vere ca 1 til halvannen meter. Men fisken bryr seg ikke så mye om hva vi mennesker mener om det. Om fortommen bare er en halv meter så mener fisken gjerne at det er et lukrativt måltid selv om målene ikke stemmer med våre preferanser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sjøsprøyt skrev:

Dobbel fiskeknute er ganske sterk.  Hvor lang skal hva vere, fortom?

Jeg tenker at fortomen (snøre mellom lodd/agn) bør vere ca 1 til halvannen meter. Men fisken bryr seg ikke så mye om hva vi mennesker mener om det. Om fortommen bare er en halv meter så mener fisken gjerne at det er et lukrativt måltid selv om målene ikke stemmer med våre preferanser.

 

Nå snakker du om fortom, men det jeg svarte på er lengden på knekkfortom.

Og joda , fisken bryr seg mer enn man skulle tro 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en gemini rig clip opp ned til rotten bottom. Da kan jeg bruke tynn mono (0.4 er fint) og bare hekte loddet på den clippen. Loddet vil da kunne kastes uten problem da den tynne monoen ikke blir satt under press under kast. Når loddet treffer bunn vil det løsne fra clippen og henge bare i monoen slik at den ryker om det sitter fast.

 

Til kastefortom bruker jeg stort sett 0.7 mono. Det holder til alt du klarer å kaste egentlig. Grei tommelfingerregel kan være å gange kastevekten med 200 og passe på at kastefortommen tåler dette. Det er viktig at dette ikke ryker under kast da ingen har lyst å få et blysøkke på 150 gram i tinningen når det kommer fykende fra en riktig oppspent stang. Er mye energi som blir puttet inn i et blylodd som fort kan kastes opp mot 200 meter. Kaster du mer forsiktig og er påpasselig med å sjekke fortommen for skader underveis kan du nok gå tynnere, men da skal du vite hva du gjør. Bruker som regel rundt 6-10 meter kastefortom. Bitefortom varierer fra 1-1.4 avhengig av hva som fiskes etter og har litt ulike lengder på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv bruker jeg en gemini rig clip opp ned til rotten bottom. Da kan jeg bruke tynn mono (0.4 er fint) og bare hekte loddet på den clippen. Loddet vil da kunne kastes uten problem da den tynne monoen ikke blir satt under press under kast. Når loddet treffer bunn vil det løsne fra clippen og henge bare i monoen slik at den ryker om det sitter fast. "

Har du noen bilder eller illustrasjoner, skriblerier på notatblokken går fint det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2023 at 7:00 PM, sjøsprøyt said:

"Selv bruker jeg en gemini rig clip opp ned til rotten bottom. Da kan jeg bruke tynn mono (0.4 er fint) og bare hekte loddet på den clippen. Loddet vil da kunne kastes uten problem da den tynne monoen ikke blir satt under press under kast. Når loddet treffer bunn vil det løsne fra clippen og henge bare i monoen slik at den ryker om det sitter fast. "

Har du noen bilder eller illustrasjoner, skriblerier på notatblokken går fint det.

 

Blir seende ut som dette

20231103_184721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.