Gå til innhold
Fiskersiden

Chilibonden lærer seg å fiske 2024


ChiliBonden
 Share

Recommended Posts

Takk for tips! Da skal jeg gå til innkjøp av et enkelt lite førstehjelpsskrin! Og kanskje legge inn en ekstra sportstape. Jeg ser de har sånn folie-ulykke-varmetepper også på clas ohlson, kanskje det kunne ligget i bunnen av skrinet? Kjekt om noen faller på sjøen vinterstid! 

Skal du ut å meite litt til helgen Ølgylt? Er meldt strålende vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Av og til i er alt bare helt perfekt. 
Jeg har jobbet ekstremt mye i det siste, men nå var det endelig fri. Helt totalt fri! Har lovet meg selv å ikke sjekke epost en gang.

Det tikket inn en melding fra Kristian på Campelen om jeg vil bli med ut å fiske i helgen. Det sier jeg selvsagt ja til.
Selv om jeg fisket mye med Kristian når vi var unge, så har vi aldri fisket sammen i voksen alder. Jeg husker han var helt oppslukt av fiske allerede når vi var snørrunger. Han var den ene som kunne alle knutene, og viste navnet på fisken vi dro opp, og den som måtte fikse rot, knuter og backlash når vi andre surret det til. Han var egentlig en ganske god tilrettelegger for at vi andre skulle få en god fiskeopplevelse allerede da, men jeg skjønner nå at dette er en rolle han har perfeksjonert videre.

Jeg viste ikke helt detaljene om når og hvor vi skulle møtes. De tikket inn mens jeg var godt nede i første øl på vei ut i hyggelig lag på fredag.... "Du må møte 06.30 på togstasjonen i morgen". Her ligger alt til rette for en skikkelig flause. Jeg var litt tørst, og det rykket fryktelig i fyrefoten siden finværet har ankommet byen etter en lang, mørk og kald vinter. Det skulle vise seg å bli en prøvelse i disiplin, som jeg for en gang skyld kom seirende ut av! 

Det ble ikke mer en 2-3 timer (dårlig)søvn og jeg var nok ikke helt edru når vekkeklokken ringte 05.00. Men jeg sto klar på togstasjonen 06.25 med et stort smil om munnen. Her skal det fiskes! 

Vi tok buss-for-tog til Arna og ble plukket opp av en ekstremt hyggelig mann ved navn Christer. Herifra gikk turen utover fjorden i båten hans, hele veien ut i havgapet sør for Fedje.  Jeg har ikke vært så mye ute i båt i voksen alder, og i hvert fall ikke ute i havgapet. Jeg tenkte ganske mye på hva vi måtte gjøre hvis jeg måtte skikkelig drite i løpet av dagen. Driter man bare over ripen, eller må vi inn til land? Kommer jeg til å ødelegge dagen for de andre fordi jeg må på do? Tenk om jeg er dårlig i magen etter gårsdagen? Jeg slapp heldigvis å få svaret på noen av de spørsmålene. 
image.thumb.jpeg.de483983335689d1963deb2710bed3b1.jpeg

Været kunne vel knapt vært bedre, selv om det var sjokkerende mye strøm i det øverste vannlaget. Det var ikke helt enkelt å ligge akkurat der vi ønsket, men med en stødig kaptein bak roret så gikk det ganske så bra. Christer og Kristian har sine steder lagret på GPS´n og i dag var det blant annet lyr og torsk de var nysgjerrige på. Det var heldigvis også litt mumling om å fiske litt etter lange også. Jeg hadde nemlig en drøm om å fange nettopp en lange. Jeg har drømt mye om å ta en lange på ca 5kg. (Ikke 20 eller 30+ som Kristian har tatt mange ganger) Men heller å begynne med en på 5kg. Jeg tipper den største fisken jeg har fått i mitt liv er rundt 3-4kg, så det hadde vært perfekt å gå litt over det, og gradvis få større fisk. Så kan jeg jobbe meg oppover :)

image.thumb.jpeg.bc9541095d2cb4534742098af5c889ec.jpeg

Kristian disket opp med alt av utstyr til meg i dag, så jeg følte nesten jeg var på sånn betalt guidet tur ;) Eller kanskje enda mere som en sånn rik, feit, hvit ekkel man som skyter løve i innhegning i Afrika. Her fikk jeg sikkert noe av det ypperste utstyret man kan fiske med ferdig montert med jigg og det hele. Det var bare å kaste uti å dra opp fisk! 
image.thumb.jpeg.45e5fd208576c2e8b177069bb77cbe2d.jpeg
Men i kjent stil så fikk jeg ikke fisk. Mens både Kristian og Christer dro opp fin lyr og sei så hadde jeg ikke et eneste napp. Og selv om de prøvde på alle de kjente metodene som "vil du heller stå her å fiske?, vi kan bytte plass?", "Du kan prøve denne jiggen her hvis du vil?" så var resultatet det samme. En følelse jeg begynner å bli litt for vant til. 
image.thumb.jpeg.98c42f91c6d9b451c1c42ead403ed864.jpeg
Heldigvis var det så sterk strøm at det var vanskelig å få jiggen ned dit vi ville. Det var også litt mindre fisk på ekkoloddet en vanlig, så vi reiste videre for å fiske lange. Jeg vet ikke helt hvorfor men jeg ELSKER å fiske med agn på bunnen. Jeg har bare gjort det fra land, så humøret var omtrent på max når Kristian ladet opp en hel makrell som agn med to kroker gjennom for meg. Jeg tror kanskje det er første gang jeg prøver å fiske med multiplikator snelle og til og med uten sånn som legger snøret for deg på spolen. Og jeg må si jeg elsket det! Det var helt nydelig å bruke tommelen som brems mens jeg kjente det nappet. For en følelse :)
Og nappet gjorde det!  Masse! Det var noe av det gøyeste jeg har opplevd! Kanskje ikke i livet, men definitivt innenfor fiske. Jeg får faktisk puls bare jeg tenker tilbake på det. 

Og plutselig så smalt det! Så innforjævlig! Jeg fikk på et monster! Jeg jobbet og slet, og det føltes som en senebetennelse i skulderen var i anmarsj. De andre holdt på å le seg i hel av alle de dumme frasene jeg skrek ut. Adrenalinet var ca på max, og absolutt alt annet i hele verden var helt totalt ubetydelig. 

Men så... ble det plutselig lett å sveive inn... "den kommer nok flytende opp" kom det støttende fra Kristian. Men den gjorde ikke det. Den glapp bare 40-50 meter fra overflaten. Hva det var, og hvor stor den var, får jeg aldri vite. Men det er greit. Det var helt rått likevel. 

Ikke så lenge etterpå så klarte jeg å sette meg fast i bunnen, og siden Kristian er den gentlemannen han er, så byttet vi utstyr. Han sitter fast, mens jeg får en stang som ligger på bunnen med to gode kroker makrell. Og så smeller det! Og det smeller skikkelig. Kristian fisker sikkert på noe av det letteste utstyret som er der ute, så hele stangen står jo som en U, rett ned i sjøen. For en opplevelse. Og denne gangen så kommer den fan meg helt opp også! Og tror du ikke det er en flott lange på akkurat 5,5kg?? Akkurat som bestilt! Akkurat det jeg drømte om! 
image.thumb.jpeg.b269784b24988a5225be81189b921a38.jpeg

Og da var forbannelsen brutt! 
Etter dette snudde det, og plutselig var det jo nesten jeg som dro opp mest fisk! Flott brosme, lyr og sei over en lav sko. 
image.thumb.jpeg.f26d5b6b1014fffc0a5316408f22a85c.jpeg
image.thumb.jpeg.7894c82c0a52aa05c099c6d20b1f384b.jpeg

De klarte å finne frem et sted der det var så mye fisk at hele ekkoloddet bare brøt sammen. Det var bare en eneste stor rød skjerm med litt vann i topplaget. Det ble nesten for meget. Utfordringen var å prøve å unngå å få på de små. 

Her smalt det igjen på noe veldig bra, som jeg dessverre klarte å miste. Men jeg fikk et lite kurs i hvordan mann skal kjempe med større fisk. Når man skal la den gå litt, når man skal sveive osv. Det er noe jeg aldri har lært meg før, og det tok ikke mange minuttene før jeg fikk bruk for det når det smalt på en ny fin lyr av litt størrelse. Kanskje ikke like stor som den jeg mistet, men likevel. 

Det var faktisk på det berømte "siste kastet" også. Bedre avslutning kan man vel nesten ikke ha. I det vi var ferdige med fiske og satte kursen hjemover så merket jeg plutselig at jeg var fyllesyk, trøtt og sliten med en fin hodepine. Det er rart hvordan dette var totalt fraværende hele dagen mens vi var i fiskemodus.
image.thumb.jpeg.a9a2296ba2919d234d93c140c03ffedf.jpegimage.thumb.jpeg.ef36802b5ffe123f2829492c0cda7c43.jpeg

Det ble et lite kurs i hurtig-filetering på kaien, og jeg var så heldig å få med meg all fisken hjem siden de andre har fulle frysere. Nå blir det bakt lange til middag i kveld, og så blir det både brosme og lyr de neste dagene. 

Jeg har nok ikke helt kommet ned etter opplevelsen i går. Det er faktisk litt sånn tåre i øyekroken for det var så perfekt. Været, selskapet, naturen og opplevelsene. En må ikke ta sånne ting for gitt. Jeg klarte også å lære en ting eller to om fiske som jeg tar med meg videre. Og ikke minst fikk jeg langen jeg drømte om, og fiske-forbannelsen ble opphevet. Og jeg kan vel nesten ikke rose Kristian og Christer nok for at jeg fikk en så enkel, hyggelig og tilrettelagt start på havfiske livet heller. Dette er en dag jeg kommer til å huske veldig veldig lenge! (vurderte å skrive lange) 

image.thumb.jpeg.212351a7dc952de61a7a87e2c770b3ae.jpeg

 

 

Endret av ChiliBonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin rapport og fine bilder, @ChiliBonden
 

Du har formildet såpass mye innsats her inne, så du fortjente litt medgang. Men du kan godt holde lange-persen på 5,5 kg en stund fremover, for persen min på lange er 5,7. 

Dette med driting i båt er faktisk en kjent problemstilling. Når man står opp før fanden har fått på seg tøflene, er det ikke alltid magen henger med på temposkiftet, og da kan behovet melde seg offshore. Heldigvis for egen del, fisker jeg stort sett temmelig kystnært, for jeg har noen halvpaniske strandhogg på samvittigheten … 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år og to båter siden, lå jeg i sundet mellom Killingen og Bygdø i Indre Oslofjord og spinnfisket etter sjøørret tidlig vår. I dagene før hadde jeg slitt med magen, men denne dagen virket magen OK, så jeg dro ut. Siden jeg var litt usikker på formen dro jeg alene, og en dorull i plastpose samt noen våtservietter var pakket ned.

For en gangs skyld er det liv i sundet, jeg har både napp og følgefisk. Så når jeg kjenner et visst trykk et visst sted vil jeg ikke gi meg, men tenker at jeg skal fiske ferdig her jeg er, før jeg uansett skal over til Halden Brygge hvor det er er velholdt offentlig toalett. Det var HELT feil beslutning.

Kort tid etter er trykket så stort at jeg skjønner at ting vil gå galt, her er det bare å komme seg på land så fort som mulig. Inne ved stranden på Bygdø-siden er det turgåere og den slags over alt, og på Killingen-siden myldrer det av folk som driver med båtpuss. Men i enden av sundet mot Skøyen ser det folketomt ut, så jeg kjører båten opp på stranden der, løper opp og huker meg ned bak en båt som ligger opp ned. Men før jeg kan gjøre det jeg må, så er det diverse lag med klær og en flytedress som må av, helt av, så stresset bygger seg opp i takt med trykket der bak. Det ordner seg dog, og jeg gjør det jeg skal med den lettelsen det gir både fysisk og psykisk. 
 

Så kommer det en bikkje og den snuser i vei på steder og ting som bikkjer gjør.
Og når jeg løfter blikket ser jeg rett på to vestkantfruer, med pelsvest og det hele. 
 

Jeg er usikker på om jeg bare skal bli sittende der på huk til de går sin vei, eller begynne å tørke unna. Det frister lite å bare dra på seg boxer og stillongs uten en runde med dopapiret. Men damene blir bare stående der i hva som fremstår som en evighet. De veksler på å se på meg, bikkja og hverandre mens de hvisker noe seg i mellom. 
 

Til slutt gjør de endelig vendereis og går sin vei, uten å rope på bikkja. Jeg får fullført det jeg må og sparket sand over, før jeg rusler slukøret ned til båten.

Bak meg hører jeg en bikkje som graver, men på dette tidspunktet gir jeg beng i det og vil bare komme meg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah godt å høre at dette er en problemstilling for flere og takk for fine tilbakemeldinger! 
Mitt første måltid laget av egen fisk: Panert lange med det jeg tilfeldigvis hadde i frys og kjøleskap. Det var søndag, og jeg begynte på middagen veldig sent, så her ble det bare freestyle i full fart. Men sat** så godt! 
Skinnet på, så det ble stekt til det var crispy.  Selve fisken ble kanskje den beste jeg har laget i hjemme noen gang (skal ikke SÅ mye til altså). Tilbehøret helt ok. 
430210011_1095047941537441_6231295575284269749_n.thumb.jpeg.9c4de13132b066e821876452a33c8910.jpeg430301930_1628295594653792_4364065195282074357_n.thumb.jpeg.5c1766c82574c8ba45396830fbd37305.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

image.thumb.jpeg.1ef21e4e83e8b43905f6ba5eb6ae3fdf.jpegimage.thumb.jpeg.689f1ac782261d5958dc8d6dedac17ac.jpegimage.thumb.jpeg.c6fa0fccdf52ea668836c87171eec3c5.jpeg

Det er ikke mye spennende som har skjedd her siden sist, men jeg hadde meg en liten påske-verksted og fikk laget tidenes overdrivelses-endgrej for langefiske. 

Vi snakker TO blinklys og TO sånne som lager rasle lyd pr tackel, pluss selvfølgelig masse selvlysende greier og blekksprut og hele sulamitten. 

I tillegg lagde jeg meg et oppheng til bruk over sluk. 

Skal bli morsomt å teste de ut i praksis! God påske alle sammen <3 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnes

Det er vanskelig å forestille seg en mer perfekt fisketur en den jeg hadde sist med Kristian og Christer i havgapet. Men i dag fikk jeg også kjenne på hvordan det motsatte føles.

Fisketuren til ******

Jeg har ikke hatt mulighet til å komme meg ut å fiske på en stund. Til tross for at jeg har en helt ny 9 fots Daiwa laguna liggende klar. Men i dag så jeg mitt snitt! Det var bare en åpning på 3 timer, så her måtte jeg være smart og utnytte hvert sekund.

Det er uaktuelt å kaste mer her i Solheimsviken, det er jeg lei av. Får bare masse sei på 1kg. Men Nordnes er et sted jeg har lest mye om her på forumet, og et kjent kystmeite sted i sentrum av Bergen.

Akkurat kystmeite virket litt stress i dag, jeg orket ikke styre med agn og drit. Jeg fylte heller fiskeskrinet mitt med spennende nye sluker og diverse, og tok med den nye stangen min.

For et geni jeg er! Det her må jo bli suksess eller?

image.thumb.jpeg.58ac1095209c43b9a00e28734f50920e.jpeg

Nix.

Omlag 80% av veien gikk som en drøm. Det var ingen problemer å holde 20kmt gjennom byen og alt lå til rette for 2 timer fiskelykke.

Men så nærmet jeg meg Nordnes. De av dere som ikke kjenner så godt til Bergen er kanskje så heldige at dere ikke vet hva brostein betyr. Det er en gammel måte å bygge gatene på her i byen, som er vanvittig visuelt vakkert, men et sant ****** å ta seg frem på. Spesielt på el-sparkesykkel med fiskeskrin.

image.thumb.jpeg.b96bcbd79dc50029ca96b89d2c1f8242.jpeg

Det bråkte noe så sat**, og selvfølgelig skulle hele jævla byen være ute på søndagstur akkurat nå. Det var IKKE populært å komme bråkende på den måten jeg gjorde, og det skulle samtlige være veldig flinke til å si i fra om med stygge blikk og miner. Nå gikk det mere sånn 2kmt 

Omtrent her skjønte jeg også at jeg hadde kledd meg ALT for godt, og svetten rant nedover byde rygg og lår. Jeg ble så stresset og sint at jeg kjørte feil, og kjørte hele veien ned på USF Verftet. Da var det bare å snu og prøve å kjøre tilbake (på brostein) og så ta meg over til Nordnesparken.

Fiskeskrinet bråkte i vibrasjonen på steinene, og datt flere ganger av i fart. Noe som lagde både farlige og pinlige situasjoner.

Nå kjente jeg allerede at jeg var så svett at det begynte å bli uforsvarlig å skulle stå i ro å fiske. Jeg kom meg omsider Nordnesparken, og kunne konstatere at her var omtrent halve Bergen ute å spankulerte i påsken i finklær. . Og her kommer jeg bråkende med fiskeskrinet. Men men… Noen flere stygge blikk får jeg tåle.
Jeg kom meg ned på bryggen og fikk lukte den deilige lukten av saltvann. Jammen så ikke sparkesykkelen ganske bra ut her den sto også. Jeg kunne nesten kjenne på litt lykke når jeg vred av meg den gjennomsvette thermo-jakken og tok et bilde av sparkesykkelen der den sto i all sin prakt:

image.thumb.jpeg.efe3dadca340e5b35fa057e4448564ea.jpeg

Men så viser det seg at det ikke er alle områder i Bergen som er tillate parkeringsoner for disse syklene. Og selv om Nordnesparken er en populær og sentrumsnær destinasjon så viste det seg at jeg måtte kjøre ganske langt tilbake ut av parken for å få lov å parkere den.

Etter å ha møtt ca 30 sure nedlatende blikk til, så fant jeg et sted å parkere. Men nå kjente jeg at jeg var så gjennomsvett at jeg bare måtte ta av både thermo-bukse og jakke en gang for alle. Og ikke minst foret fra fiskestøvlene.  Jeg tar opp mobilen, og ser at middagsbesøket jeg skal i senere er flyttet FREM en time. Nå skjønte jeg vel egentlig at slaget var tapt. Jeg har brukt så mye tid på den aller siste delen av turen at jeg nå knapt har noe fisketid igjen. Og bare det å gå til og fra bryggen herifra tar litt tid.

Så nå sto jeg her… med klær strødd rundt meg på fortauet. Masse nedlatende blikk fra alle kanter, og et hav av brostein mellom meg og leiligheten min. Jeg vurderte å bare ringe en taxi, men denne seansen er allerede så bitter at jeg ikke vet om jeg kan leve med å ta et økonomisk tap på toppen.

Så jeg samlet alle klærne i en haug oppå fiskeskrinet og ristet og bråket meg gjennom byen tilbake. Rasende, gjennomsvett, sliten og bitter. Jævla dritttur og fitte påske. Til ****** med alt sammen

Det var 2 jævlige timer av mitt liv som jeg aldri får tilbake 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TT skrev:

@ChiliBonden er du ikke oppsatt med tråsykkel? 

Jeg har en cyclocross, men tror ikke jeg hadde fått med meg fiskeskrinet på den. Kanskje jeg rett og slett må få laget meg en sykkelkjerre ? Jeg har faktisk en gammel liggende som bare trenger litt kjærlighet. Det kunne vært perfekt for turer i nærområdet med overnatting og kystmeiting også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ChiliBonden skrev:

Jeg har en cyclocross, men tror ikke jeg hadde fått med meg fiskeskrinet på den. Kanskje jeg rett og slett må få laget meg en sykkelkjerre ? Jeg har faktisk en gammel liggende som bare trenger litt kjærlighet. Det kunne vært perfekt for turer i nærområdet med overnatting og kystmeiting også!

Jeg måtte Google cyclocross … Alt har så hippe navn nå for tiden. 

Trikset med sykkel er å bruke sekk og å pakke lett. For kystmeite er sykkel derfor neppe optimalt, men når man bare skal denge litt sluk holder det jo med en håndfull sluker, litt fortom og noen svirvler. Man må rett og slett ta sjansen på å legge igjen det store arsenalet hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TT skrev:

Jeg måtte Google cyclocross … Alt har så hippe navn nå for tiden. 

Trikset med sykkel er å bruke sekk og å pakke lett. For kystmeite er sykkel derfor neppe optimalt, men når man bare skal denge litt sluk holder det jo med en håndfull sluker, litt fortom og noen svirvler. Man må rett og slett ta sjansen på å legge igjen det store arsenalet hjemme. 

For noe tull. Trikset med sykkel er mange stropper og et snev av vektbalanse. Kystmeitestashet bak, og den kompakte vekten (dvs boksene) foran.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spennende tilnærminger! Jeg får se hva det blir til utover i sesongen. Jeg er nok mer en meiter en slukdenger en så lenge, og har en tendens til å overdrive alt jeg tar i ;) 

Det ser ut som jeg klarte å miste nøklene mine på "fisketur" i går, så det ble nok en god økonomisk smell på toppen av det hele! Men kan heldigvis le av det i dag. I hvertfall dra litt på smilebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2024 at 10:30 PM, ChiliBonden said:

image.thumb.jpeg.1ef21e4e83e8b43905f6ba5eb6ae3fdf.jpegimage.thumb.jpeg.689f1ac782261d5958dc8d6dedac17ac.jpegimage.thumb.jpeg.c6fa0fccdf52ea668836c87171eec3c5.jpeg

Det er ikke mye spennende som har skjedd her siden sist, men jeg hadde meg en liten påske-verksted og fikk laget tidenes overdrivelses-endgrej for langefiske. 

Vi snakker TO blinklys og TO sånne som lager rasle lyd pr tackel, pluss selvfølgelig masse selvlysende greier og blekksprut og hele sulamitten. 

I tillegg lagde jeg meg et oppheng til bruk over sluk. 

Skal bli morsomt å teste de ut i praksis! God påske alle sammen <3 
 

Funker veldig bra på Lange hvis du kombinerer det med agn og dorger langs bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.