Gå til innhold
Fiskersiden

Chilibonden lærer seg å fiske 2024


ChiliBonden
 Share

Recommended Posts

Hei 

Jeg er ny på forumet og er en fersk fiskeentusiast!  Jeg har vel strengt tatt fisket litt hele livet. Sluk fra båt, fiske etter ørret på fjellet og laks i elven.  MEN... jeg har egentlig aldri interessert meg for det, eller satt meg inn i det. Jeg har heller aldri fått noen bra fangst. Dette har mere vært et sosialt tidsfordriv for min del. 

Men i 2024 etter å ha hørt flere kollegaer og venner snakke om kystmeite så sa det KLIKK i hodet. Jeg vil begynne å fiske! Jeg vil lære alt, og jeg vil bare fiske fiske fiske.

I tillegg vil jeg lære meg å kokkelere på kjøkenet med fisk. Jeg er så bortskjemt at flere av mine venner er anerkjente kokker, og gjerne innenfor sjømat.  Og her står jeg å lager findus til middag. Det blir for dumt! De har heldigvis lovet å lære meg noen kunster etterhvert som jeg drar noe opp av sjøen. Pr nå kan jeg bare identifisere de aller mest kjente sortene som torsk, lange, makrell, ørret og laks. Har fått litt opplæring til å skille mellom ferdatorsk og kysttorsk også ;)

Siden jeg starter fra 0 så er det gøy å dokumentere reisen her! Jeg bor midt i Bergen sentrum og har ikke bil, men nå skal jeg mase på alle fiske-interesserte venner og de med båt. Så får vi se om vi ikke får fisket litt rundt her på Vestlandet i tiden fremover. 

Jeg har dratt fram litt utstyr fra boden og ser at jeg har en grei billig sjøstang og en fin ørretstang liggende. I tillegg måtte jeg ta meg en tur på Campelen og kjøpte meg en fin pakke for kystmeiting.
Det må vel nevnes at jeg vokste opp og fisket mye med denne fiskeguden som står bak kassen på Campelen i ungdommen, så jeg kan heldigvis mase en del på han om hjelp uten at han blir vrang ;) Til nå har han hjelpt meg veldig mye med alt fra utstyr, fiskeplasser, tips og triks og generelle råd om bekledning osv.  Så nå er det opp til meg å å konvertere noe av det over i nydelig middag og fiskeopplevelser. 

Første tur gikk noen få hundre meter fra døren og ned til Solheimsviken. Drømmen var fin gytetorsk, men mest av alt var det digg å komme i gang og få fisket litt igjen. Det er veldig mange år siden sist jeg prøvde! 

Jammen ble det litt fisk også! Jeg tok med 3 sei hjem, den største var på 1,3kg og føltes som et lite monster på dette lette utstyret ;) 

421432016_703288931787560_5980737130521157913_n.thumb.jpeg.40458edf95ef9f1709550a9b7212fde2.jpeg

Den største ble brukt som opplæring i filetering. Det gikk sånn passe. Men jeg fikk 260g med fiskefilet i frysen (mer som fiskekjøttdeig for å være ærlig) til å bruke i fiskekaker senere. De to minste ga jeg opp å filetere så de blir med som (reserve)agn på Ormhilleren når det skal kystmeites. 

422903151_1567393593832890_7776999511560892951_n.thumb.jpeg.0046d4ef1008e60964c0e89d2396261a.jpeg

Noen dager etterpå ble det en veldig vakker tur til samme område for kveldsfiske med en kollega. Nydelig å stå så stille og vakkert til midt i en by. Men det ble knapt et eneste napp. Iskaldt var det også!

Neste utflukt blir kystmeite på Ormhilleren! 

Let's go!

Endret av ChiliBonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er lovende, ja!  Rapporter og bilder tas i mot med takk. 

Når det gjelder filetering, så kommer det kanskje ikke som noen bomba at en skikkelig skarp kniv en stor fordel. Det er også en fordel å bruke dedikerte fileteringskniver med tynt og litt bøyelig blad. Ellers er det her som ellers, et spørsmål om trening ... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystmeite på Ormhilleren

Endelig var dagen kommet for å få prøve kystmeite for første gang. En fin liten utstyrspakke var satt sammen av mr.fiskegud på Campelen og i tillegg pakket jeg med meg min lette sjøfiskestang. 

image.thumb.jpeg.ea48930a1b600f101f91dd624d7ebeca.jpeg

Planen var å ta bussen ut av byen 14.15 og være fremme på Ormhilleren ca en time senere, med andre ord ikke alt for mange timene med dagslys. 
Men min kollega ringte meg heldigvis og sa han hadde fått fri tidligere (jeg mistenker sterkt at han skulket). Så da var det bare å kaste alle tingene desperat ned i en sekk og komme seg ut døren for å rekke bussen 12.15 istedenfor.

Akkurat her må jeg vel nevne et par ting... for det første så mistenker jeg at jeg har lungebetennelse og er kraftig forkjølet. "Skal du virkelig ut å fiske i den formen der?" spør min samboer. "Ja litt frisk sjøluft hjelper nok" svarte jeg selvsikkert. Det var selvfølgelig egentlig ingen sjanse for at denne turen kom til å gjøre min helse godt. Men når det kommer til min mentale helse, så har jeg gledet meg så mye til denne turen at det var helt uaktuelt å avlyse. 

Jeg hadde ikke spist, pakket skikkelig og syk var jeg. Og på vei ut kom det nok et vanskelig valg... Sko eller støvler ? "Du kommer til å skli på sjøen i de støvlene der!" ropte min samboer, så jeg skiftet til goretex sko. En avgjørelse jeg skulle angre bittert på bare minutter senere. Det hadde kommet mye mere snø en jeg trodde, og allerede på bybanen ned mot sentrum var jeg kliss på sokkene av all snøen.

Vel vel.. Etter en nydelig busstur var vi på Sotra, og med to kiwi poser over skoene klarte jeg å holde meg noen lunde tørr. 

image.thumb.jpeg.13177655667e329664aab0216f3457fe.jpeg

Men mitt største problem var egentlig verken at jeg var syk, sulten eller hadde kiwi poser på beina. Mitt største problem var at det gikk fra sol og fint vær til snøstorm og vind. Det var vanskelig å rigge opp utstyret for fingrene var is. Og det var vanskelig å se noe særlig på grunn av snø som blåste inn i øynene. 

image.jpeg.6dd493adf3a5c7f99b2a1e52b6dd9d57.jpeg

Men med 2 ullunderlag, en flisgenser, en ullgenser, en arcteryx vindjakke pluss regnjakke...så var det fortsatt bikkjekaldt. Jeg drømte om en sånn regntett foret fiskedress jeg har sett på nettet som jeg kunne klint utenpå alt igjen. Da hadde det sikkert vært nesten behagelig! 

image.thumb.jpeg.e06c2880b62142a6aa4068405e783fdc.jpeg

Hvis du lurer på om stangen ligger skeivt på bildet ? Neida, jeg bare monterte stangen skeivt på, og den var jo fan meg umulig å få fra hverandre igjen. I hvertfall med stivfrosne fingre i snøstorm. 


image.thumb.jpeg.2e8b3f0cf6cb6f70db1fcea052b9b7bc.jpeg
 

Min lokale kiwi var utsolgt for makrell, så det ble reker og min selvfanget sei som agn. Etter litt opplæring fra min kollega i bruk av agntråd så satt agnet som et skudd! Det satt faktisk så godt at det var litt stress å få det av kroken når jeg ville skifte til ferskt agn underveis. 

image.thumb.jpeg.b941e4fe565c65223606ac2a583c1d30.jpeg



Men det var ingen fisker som var interessert i agnene vi kunne tilby. Og til min store skrekk så oppdaget jeg at det var alt for lite snøre igjen på sjøstangen til å drive noe særlig effektivt slukfiske på si. 

Det var i store perioder veldig utfordrende forhold, med sterk motvind og sidevind, i tillegg til sterk strøm. Jeg slet litt med teknikken. Det var vanskelig å kaste langt nok i motvind med helt nytt utsyr, og for hver gang jeg prøvde å stramme opp snøret så følte jeg at sluken bare kom nærmere og nærmere land. Jeg brukte 120 grams søkke, men i ettertid så slo det meg at jeg hadde flere spilesøkker i sekken som jeg selvfølgelig heller burde brukt. 

Men vi ga ikke opp og holdt det gående til aller siste bussen gikk mot byen klokken 21.00.  To stykker i seks timer, uten så mye som et napp. 

image.thumb.jpeg.9e1a708eff7edfccceec5799ea99c1a0.jpeg

Men nå har jeg i hvertfall fått lært meg utstyret, og det var i perioder veldig kjekt å være der ute. Hvis jeg kunne reist ut i dag igjen hadde jeg kastet meg på bussen. 

image.thumb.jpeg.1ca17a46f4b0a4cc64856c7d9f9b8868.jpeg

Og så sitter man jo igjen med noen spørsmål da... Hva gjorde vi feil? Hva kunne vi gjort annerledes? Ville en flinkere kystmeiter fått masse fisk, eller var det rett og slett ikke fisk å få? Hadde vi fått fisk om kiwi hadde hatt makrell i dag? Klarte vi ikke kaste langt nok ut til der fisken sto? Det er mye å kverne på...  

Neste gang tror jeg at jeg vil unne meg en litt mere behagelig og lettvint tur når det skal kystmeites. Kanskje jeg til og med skal reise ut en dag det er fint vær og jeg ikke har lungebetennelse. Det tar vi som det kommer! Men fiskes...det skal det!

Endret av ChiliBonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om fangsten uteble, så høres det ut som du har hatt en innholdsrik og kjekk opplevelse. Ofte er turen mer verdt enn fangsten, det synes hvertfall jeg. Kjekt å lese histiorien din hvertfall. Jeg har uttallig mange fisketurer som ikke har bydd på annet enn sjøsyke, solbrenthet, kliss våte klær, mange liter bensin, meter med snøre, og dregger som har reist sin vei. Men opplevelsene, inntrykkene og minnene de har en med seg. : ) Jeg er av de som fisker mer enn jeg sløyer fisk for å si det sånn, det er visst en del av gamet kan det virke som. Men nå etter nesten 2 år uten båt og fiske, skal jeg love deg jeg har abstinenser. Venter i spenning på ny stang og snelle, og kan ikke vente med å reise ut og ikke få fisk! Jeg er også ny på meitefiske fra land, så kommer til å følge godt med innleggene dine :) Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke gjort noe feil. Men hadde jeg reist for å fått maksimalt ut av fisket, så ville jeg sjekket flo og fjære forhold. Og gjerne reist tidlig tidlig morgen, etter min erfaring så biter fisken MYE bedre tidlig morgen. Men det er jo dette med å få fisketuren til å passe med livet også da. Fisken biter ofte mest rett før full flo, og da strømmen er på det sterkeste, da fisken er mer aktiv på spisingen når strømmen er sterk. 

Jeg driver som oftest med fiske midt på dagen, og det er nok en av grunnene til at jeg ofte kommer tomhendt hjem.. Men jeg nyter turene likevel : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til alle sammen! @erik, @FatCat, @TT og @Ronnykv. Veldig hyggelig forum, selv om det ikke er alt for mye aktivitet her. 

Ronnykv,takk for gode ord!  Jeg sjekket flo/fjære selv om vi ikke hadde mulighet til å legge opp turen etter det. Det var på det aller laveste ca når vi begynte å fiske, og så fisket vi på stigende hele dagen. Når vi ga oss var det vel ca tre timer til det var på det høyeste. 

Du har helt rett i at naturopplevelsen er det viktigste, men likevel er det jo litt tungt når alle spør meg om hvor mange fisk vi fikk ;) At jeg ligger halveis for døden med lungebetennelse gjør også resultatet litt vanskeligere å svelge. Men når jeg har fått turen litt mer på avstand og fått varmen i kroppen igjen så tror jeg at dette er en tur jeg kommer til å huske lenge, og smile når jeg ser tilbake på. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ny Bergenser med skriveferdigheter og entusiasme, YEAH!

men for å være litt kjip, en ordentlig fisker ville fått masse fisk.

neida, Ormhilleren er sånn. Det har med strømmene fra nordsjøen å gjøre, og det at det er såpass grunt at været spiller rolle.

 

Og det at jo nærmere du kommer hav jo mere vil fisk være bedre agn enn reke.

Utfra bildene stod dere ikke helt riktig heller, det er et par formasjoner på bunnen som styrer veldig hvor fisken går. Jeg har en følelse av at det ikke går så lang tid før vi møtes så da kan jeg fortelle.

Ikke spis for mye av fisken fra solheimsviken. Ren havn prosjektet som pågår er glimrende, men de er ikke ferdig ennå, og underveis virvler de opp mest slam, men også PCB som du ikke vil ha i kroppen. 99, ganske mange 9tall av fisken er sunn og ren, men hvis du treffer den fisken som har spist akkurat det du ikke vil ha, så ser du det ikke på fisken. De gode nyhetene er at det er bare rundt ett år før de er ferdig.

Og ja, jeg har kunnskapen om det du holder på med, og jeg har ikke tenkt å fortelle det, for gleden med å utforske det betyr mye mer enn fangsten underveis, men noen tips skal jeg nok lire av meg.

Og please, keep it up. Fiskerapporter er noe vi brukerne som er igjen virkelig savner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ølgylt skrev:

ny Bergenser med skriveferdigheter og entusiasme, YEAH!

Jeg er nok heldigvis bare en uskyldig ung mann fra bygden som har forvillet meg inn i storbyen. Jeg er oppvokst i Nordens Provence; Lærdal. Der kan vi plukke poteter og fiske storlaks fra kjøkkenvinduet, og alt er helt fritt for PCB ;) 

37 minutter siden, Ølgylt skrev:

men for å være litt kjip, en ordentlig fisker ville fått masse fisk.

Hahah du aner ikke hvor tungt denne kommentaren traff aller først! Som en knyttneve i magen! På bussen hjem så spurte jeg faktisk min kollega... "Tror du han der Ølgylt hadde fått fisk her i dag?". Min kollega har også lest alle tråder her inne som omhandler kystmeite og fiskeplasser i nærheten. 

37 minutter siden, Ølgylt skrev:

neida, Ormhilleren er sånn. Det har med strømmene fra nordsjøen å gjøre, og det at det er såpass grunt at været spiller rolle.

Og det at jo nærmere du kommer hav jo mere vil fisk være bedre agn enn reke.

Utfra bildene stod dere ikke helt riktig heller, det er et par formasjoner på bunnen som styrer veldig hvor fisken går. Jeg har en følelse av at det ikke går så lang tid før vi møtes så da kan jeg fortelle.

Dette er veldig interessant! Og det gir jo mening. Jeg har også en merkelig følelse av at vi kommer til å treffes snart. 

37 minutter siden, Ølgylt skrev:

Og ja, jeg har kunnskapen om det du holder på med, og jeg har ikke tenkt å fortelle det, for gleden med å utforske det betyr mye mer enn fangsten underveis, men noen tips skal jeg nok lire av meg.

På en måte så respekterer jeg dette veldig, og skjønner at det er sant. Men en del av meg vil også tappe deg for alt av informasjon så jeg kan ut å fange storfisk med en eneste gang!! Ofte er det vanskelig å se at reisen var målet. Men jeg skal prøve å senke skuldrene og nyte hobbyen. Men det skal bli litt lettere når jeg først har landet en fin matfisk på 3kg + 
 

37 minutter siden, Ølgylt skrev:

Og please, keep it up. Fiskerapporter er noe vi brukerne som er igjen virkelig savner.

Jeg lover å oppdatere videre Ølgylt! Og forhåpentligvis så blir det noe bedre innhold en kiwi poser til sko, kloakk-sei og skeivmonterte stenger etterhvert! Året er enda ungt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meldt strålende vær i morgen, og bronkitten begynner å gi slipp. Alt ligger tilrette for at den unge lovende chili bonden skal få sin første fisk på kystmeite! 
Og gjør han det, så er det på selvlaget tackle!

Jeg lagde mine førte to tackler ever i dag.  Først et tokroks basert på treveis svivler og utelukkende uni-knuten på alle alt ;) Og så et med glidebom og litt mindre krok. Det var en veldig koselig aktivitet, så dette vil jeg nerde mere på! 

428088684_1343338396321160_1944853491980313404_n.thumb.jpeg.bd0cc8d13bd65d654ccffdd557a87bd4.jpeg427023313_402842039098950_6106280091840570497_n.thumb.jpeg.44549d289a713e270f6285df164708d0.jpeg427023310_354742267405255_4956643064773045287_n.thumb.jpeg.3622dec9e2402ca359adb79a0ee0a4d2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.402dba1df35f91b45292d70f9f61a718.jpegimage.thumb.jpeg.331708f6e080a1ab97ea02cec57c5f34.jpeg

Kystmeite forsøk 2: Askøy 

Etter forrige tur til Ormhilleren ble helsen dessverre noe forverret, og jeg fikk en rolig uke hjemme i sengen med bronkitt og feber. En god del av denne tiden ble brukt til å studere sjøkart, knuter, tackler og bestille mere utstyr. Blant annet denne fantastiske verktøykassen fra Clas Ohlson på bildet over. I tillegg kom blant annet forede-vinterstøvler og enda en thermos inn i arsenalet. 

Jeg fant også et sted på Askøy via Fishbuddy appen min som så lovende ut. Her er det både brådypt og gode bussforbindelser. Selv om det har regnet, sluddet, snødd og blåst en uke i strekk så var det plutselig meldt om sol og vindstille denne lørdagen. Jeg lagde mine første takkler kvelden før, og alt lå til rette for tidenes fisketur!

image.thumb.jpeg.65586895d1e69279c7e5890bf97bb5eb.jpeg

Etter en fantastisk fin busstur i strålende sol kom vi fram til et idyllisk lite sted som minnet om nord Norge (har ikke egentlig vært i nord for Dombås, men sånn som nord-Norge ser ut på TV). Etter en kort gå tur var skuffelsen total.. Selv om vi tok den første bussen om morgenen, så var stedet allerede fullstending okkupert av øst-europere. Her ble det dengt sluk i alle retninger, mens popmusikken ljomet fra de medbragte musikkanleggene. 

Nei, nei, nei....

Vi snudde og begynte febrilsk å studere sjøkart og zoome inn på google maps etter steder vi kunne komme oss ned til sjøen uten å klatre oss gjennom hagene til folk. Etter litt rundturer rundt i nabolaget og mye frem og tilbake kom vi i kontakt med en fastboende som faktisk var fra nord-Norge. Jeg tipper han flyttet akkurat hit fordi stedet minnet sånn om hjemme, men det blir bare en hypotese fra min side. Han ga oss klarsignal på å skli ned til sjøen bak garasjen hans, og det virket generelt som han synes det var kjekt å se noen dumme nordmenn være interessert i fange fisk her også. 

På vei ned en bratt og skummel skråning, bak garasjen, møtte vi på to entusiastiske og fire veldig triste øyne. Det var to menn med en hund. De hadde hatt denne plassen som sin hemmelige plass i mange år, og hadde aldri før fått besøk. 

Vi måtte love på tro og ære at vi ikke ga denne plassen videre, så derfor skriver jeg ikke noe mere nøyaktig en det jeg gjør. Men plassen var helt magisk, og etter bare noen minutter så kommer det en svær spekkhogger opp helt inntil land! Det var nesten for mye å ta inn på en gang!

Solen skinte så hardt at vi begynte å snakke om sjansen for å bli solbrent. I Bergen. I februar....

image.thumb.jpeg.4f84342b3aa1bff26f6ab6f0f592a8bf.jpeg

Etter relativt kort tid fikk jeg min første fisk på kystmeite utstyret. Og min første fisk på hjemmelaget takkel. Rødnebb. 
Litt skuffende for å være helt ærlig. Og det hjalp ikke på at alle lo når den kom opp. Liten fisk på stort utsyr. 

image.thumb.jpeg.ad67d529076ddfbcdfcaa5ac1b4f0b13.jpeg
image.thumb.jpeg.cb2e4cb8ebe8f698b3f70db602034105.jpeg

Ikke lenge etterpå hadde jeg noen skikkelige runs på snellen, men jeg fikk ikke festet de.  Det virket generelt som om det skulle bli mye fisk, men så døde det helt av for min del. For å gjøre en lang historie veldig kort, så fikk jeg ikke en eneste fisk til. Selv om vi var der i rundt ni timer. Min kollega fikk både torsk, lyr og sypike, og mistet to store fisk. Spesielt den ene virket til å være SVÆR!. Og den så ut til å ha bitt hele kroken på takkelet rett av ?? 

 image.thumb.jpeg.fc7a5eb7c8062cd16e7693de015226fc.jpegimage.thumb.jpeg.7397f1789e96a26943d3959fd87cd555.jpeg

Både jeg og kollegaen min hadde med lettere stenger også, så disse ble etterhvert også rigget for meiting. Så vi hadde fire stenger ute. Fire lodd i lotteriet

En liten periode hadde jeg mye runs og aktivitet igjen, men jeg fikk det ikke til å feste seg :/ Og jeg satte meg mye fast og mistet mye takkler på kort tid, som er utrolig tungt og frustrerende. Og ikke minst stressende, å ikke ha et lodd i lotteriet fordi man knyter på nye takkler, eller verre...ny fortom! 

Og i åtte tiden på kvelden ble det veldig kaldt, og motivasjonen begynte å bli veldig lav. Kanskje spesielt hos meg som hadde så lite resultater. Vi bestemte oss for å gi oss mens leken var god. 

 

Og så sitter jeg igjen med masse spørsmål igjen.. Hvorfor får jeg så lite fisk?
Nå har jeg kystmeitet i over femten timer, og har bare en liten rødnebb å vise til. Det begynner å bli litt tungt. Samtidig som turene og opplevelsene har vært helt fantastiske. 

Her er noen refleksjoner:

Agn: Vi har fisket med reke, sei, blåskjell og div agn. Men enda ikke makrell, som de fleste sverger til. Vi har rett og slett ikke funnet det i butikk. Det må vi få på plass til neste gang. 

Takkler: Vi har fisket med mye rart, men det vi har kommet frem til at vi ønsker: Relativt korte, enkle takkler som er lette å kaste langt. Og med aerodynamiske søkker. Vi sliter rett og slett med å kaste dit vi vil.  Vi skal også dekke krok-knutene med beskyttelse så vi ikke mister en ny fordi den har bitt av hele kroken. Så neste gang stiller jeg med custum takkler for vårt bruk.  De kommer garantert til å endre seg med tiden, men akkurat nå er det dette vi vil ha.

Mengde agn: Vi har nok overdrevet mengde agn på kroken, og det kan fort å kostet oss flere fisk som ikke har festet seg.  Neste gang vil jeg være mye sikrere på at ikke agnet flytter seg nedover på kroken og gjør det vanskelig å hooke. 

Jeg tenker også på å kjøpe meg enda en stang. Det trenger ikke være noe dyrt og fancy. Kanskje heller noe brukt og billig. Men det å ha enda flere lodd i lotteriet kan ikke være dumt?

Det var stor progresjon fra første turen ut på Ormhilleren. Så hvis jeg klarer å forbedre en del basics til neste gang så tror jeg faktisk at det endelig kan gå veien! Jeg har på følelsen at det er en +5kgs lange der ute som venter på meg! 

Og så må jeg bestemme meg for om jeg skal skrive tackle, takkel, tackel eller rigg...

Det skal ikke bare være lett! 
 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Endret av ChiliBonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kom fiskerapporten din. Da jeg går hjemme sykemeldt med Long Covid, så har jeg ikke mye jeg fyller dagene med. Og med ny fiskestang på vei i posten(forøvrig sendt til feil sted for avhenting, sist jeg sjekket befant den seg i Karmsund), så føler jeg at du er 2 skritt foran meg. Jeg har fisket i mange mange år, men aldri kystmeitet, båt har liksom vært min greie. Men det skal bli det nå! Når den en gang kommer frem...

Mitt favorittagn har bestanding vært makrell og sild. Jeg tror du får kjøpt det frossent hos Sotra Not på Straume. Om ikke så burde vel silden komme frem nå snart, den har hvertfall gjort det rundt disse tider tidligere. Spesielt litt Nord på Sotra ;) Da er det bare å få med seg ett makrellhekle i sekken, så har du ferskt agn. Etter det jeg har lest, og erfaring så er Seien ikke brukende til agn. Det er ingen som vil ha den kan det virke som. Samme med torsken. Men Sild og Makrell...Wow..

Disse tripodden du har stengene på..Hvor har du kjøpt dem? De ser skikkelig snasen ut. 

Jeg har bestandig brukt bitefortom i ekstra tykk str, og har alltid en 5-10 cm med gummi over kroken. Har aldr mistet en krok fra tackle, dog har jeg fått opp en bøyd krok!!?? Samtidig så bør en jo ha ett svakt ledd en plass, slik at du slipper å mate fjorden med 100M gøtt om det skulle gå helt galt. 

Har du sett på Pulley tackle? Har aldri prøvd det, men det ser ut som det kan være optimalt for å kunne kaste langt. Det blir jo såklart ett litt dyrere tackel å lage, men er jo verdt det om det er mer effektivt, og du får mer fisk. Tror dessuten det er o' store fiskeorakel Ølgylt sin favoritt, og det må jo si sitt :D (NO OFFENSE Ølgylt! )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar FatCat og Ronnykv! 

Tripodene er fra Campelen, og kostet under 200,- Jeg liker på en måte at de er veldig små når de er skrudd sammen, og tar veldig lite plass. Veier heller ingenting. MEN...de er veldig wiggly fordi den er så liten. Jeg synes egentlig de er noe herk for å være ærlig, spesielt om du bruker mere en en stang. Så jeg kommer til å oppgradere dette oppsettet etterhvert. Men har mye mere lyst å bruke penger på (MINST) enda en stang/snelle en å bruke de på en tripod. Så inntil videre er det mere en bra nok!

Det som er kult er at siden kollegaen min har en helt lik, så er de enkle å sette sammen til en stor. Da er den mye mere stabil også. Da fungerer den nesten optimalt faktisk!

Det som er litt flaut er at jeg fant ut at Campelen også har agnfisk frossen. Jeg har jo vært innom og fått masse hjelp fra Kristian, men hadde aldri før nevnt for han at jeg slet med å finne agn. Jeg og kollegaen min har sikkert vært innom 7-8 butikker i Bergensområdet på let etter makrell :) 
Jeg skal innom Campelen i morgen, og vil i tillegg til agn skal jeg kjøpe det jeg trenger for å lage pulley + impact shield (eller impact lead om de har).  

Har brukt de siste dagene til å prøve å forstå hvordan man lager en god pulley! Jeg tror jeg kommer til å sette meg mye mindre fast med en pulley og med EN krok. Jeg liker dårlig hvor mange takkler jeg allerede har mistet. Både med tanke på det økonomiske, men også hvor mye drit jeg har lagt igjen i havet. Og i værste fall hvor mye lidelse og fanskap alle krokene og senene lager der nede :/

Veldig kjedelig å høre at du har hatt long covid, jeg er ikke helt 100% selv etter bronkitten. Vurderer ut å kaste litt etter gytetorsken og oppdrettslaksen i Solheimsviken i dag, men er trøtt, slapp og frossen i kroppen så vi får se. Du må ha riktig god bedring! Kanskje vi meiter sammen en gang i 2024! 

Endret av ChiliBonden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært innom veldig mange måter å skrive tackel på. Har mest sans for den danske løsningen med å kalle det endegrej.

Flott rapport. Plassen er nok ikke så hemmelig som de skulle ha det til, men vi kan jo late som det for å være snille.

Og nei, Pulley er ikke min favoritt. Jeg foretrekker glidende. Men jeg bruker pulley når jeg trenger de ekstra metrene, eller skal ha ut digre agn. 

Sist jeg var på Ramsøy brukte jeg ståltråd til å lage vinger på søkkene, mistet fremdeles søkker men en god del mindre.

Husk knekkfortom, så mister du bare søkket i de fleste tilfellene, og lager ikke spøkelsestakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chilibondens endegrej vol1:

Litt snacks fra snopebutikken og noen gode tips på veien. :
image.thumb.jpeg.6fc9aaa2b8e76f24bcbf9d936ee6c9eb.jpeg


Jeg tok utgangspunkt i @BAN sin flotte guide på pulley med krokfortom som kan kobles av og på.
Så la jeg til impact shield etter guide fra @LasseB 

Jeg er hadde litt dødtid på jobb, så jeg fikk laget noen til både meg og kollegaen min. 

image.thumb.jpeg.3376121720f966b8a12d03edf9b613cd.jpeg

Pulley med impact shield:
image.thumb.jpeg.4bb194ca7561e2dbc88c49a076fdc051.jpeg

 

En av de mange forskjellige krokfortommene jeg laget (Ja det skal overdrives nå i begynnelsen):
 image.thumb.jpeg.11efeee663c6e81345dce9cff6808a5e.jpeg

Så stakk vi å prøvde de noen kast på Steinestø fergekai sammen med en pasient der vi jobber. Egentlig skulle vi til Laksevåg etter anbefaling fra @Ølgylt men av mange forskjellige årsaker endte vi opp på Steinestø denne dagen.
Vi rigget oss skikkelig opp med kaffe, te, kjeks og brus:
image.thumb.jpeg.f5e614ffe79a3d0512c504a59df65c55.jpeg

Gjett hvilken kommune jeg jobber for? Ps. Det er et hint på bildet hvis du ser veldig nøye etter:
image.thumb.jpeg.888d350c2718ed8bcbee229766717ca6.jpeg

Siden jeg hadde rotet litt med pakkingen så endte jeg opp med veldig lite fisketid. Og i kjent stil så fikk jeg ingenting. Min kollega derimot, fikk i like kjent stil fisk, og dro opp en liten lange. Det ble en nydelig middag til pasienten. Generelt var det en veldig fin tur for alle involverte. Og det blir nok ikke siste gang. 

image.thumb.jpeg.65aeb10dfcc0986a83a8dd3466138d79.jpeg

For å illustrere hvor mye fiskelykke jeg har for tiden:
Jeg fikk en fin fisk på kroken helt på slutten. I akkurat samme sekund begynte det å styrtregne, og på vei inn så viklet snøret seg fast i min kollegas som lå i mellom meg og landingsområdet. Jeg mistet fisken og han måtte faktisk kutte snøret sitt og mistet 100m. Det var egentlig en helt perfekt tragikomisk avslutning som oppsummerer og illustrerer hvordan jeg har det med kystmeite-flaksen. 

Men jeg føler jeg investerer tid og krefter inn i lange-kontoen, og når den først sitter nå så må jeg snart ha gjort meg fortjent til en 4kg pluss eller hva?

Langtidsvarselet er alt annet en lovende, men det er en ørliten mulighet for at det går an å komme seg ut på lørdag. Kanskje jeg tar noen kast etter kloakk-seien og mutant-laksen nede i Solheimsviken eller noe. Det er på tide å få opp en fisk eller to for å gi selvtilliten en ørliten boost!

Endegrejene var på stell da! Akkurat den biten var suksess.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeskrinet:

image.thumb.jpeg.1f754480d8c72b71813381ef9a7b05a5.jpeg

Jeg må si jeg er ekstremt fornøyd med denne verktøykassen fra Clas Ohlson! Her får jeg plass til mye, i tillegg til at jeg kan bruke den som stol eller støtte til beina. 
Pakkingen bærer preg at jeg stort sett har vært ute å kystmeitet i mange timer om gangen, og lagt til litt etterhvert. Nå begynner det å bli fullt, så får vi se hva slags endringer det blir etterhvert! Jeg har ikke mye lagringsplass i boden heller for tiden, så det er praktisk at mest mulig har fast plass i verktøykassa eller midjetasken. 
Da vet jeg hvor jeg har det om jeg skulle trenge det utenom også. 

I fanny packen: 
Fiskekniv
Kroktang
Braid/mono saks
cut & crimptang 
Fiskehandsker uten fingre. (de er stort sett på når jeg fisker. ELSKER de!) 

I fiskeskrinet:
Div sluker/jigg/wobblere osv
Multiverktøy 
Liten billig hodelykt
Relativ billig mye større/kraftigere hodelykt
Agntråd
Solbriller
Liten lommelykt
Div svivler og snapp
Gummihandsker (ingen agnlukt på fingrene)
Fiskevekt kjøpt på temu for 60,- 
Div mono for fortom, men også lage/reparere div endegrej
Tripod til stengene
Store zipup bags med div endegrei/takkel/krokfortom
En liten tupperware med kroker og diverse for å kunne lage/reparere takkler i felten. 
Penal med div søkker. 
En hel pakke med store zipup poser
Store strikkevotter. 

Det er noen ting jeg aldri har brukt, f.eks lommelykten. Men den er like stor som en penn, så nå vet jeg i hvertfall hvor den er. Strikkevottene forsvinner vel ut etterhvert også, men det er dødsdigg å ha noe kjapt å kunne ta utenpå alt, som er enkelt å få av/på selv om fingrene er våte. 

Det hadde vært spennende å høre hva dere andre har i med dere ut også! Og ikke minst, er det noe opplagt jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har det meste du trenger... Det eneste jeg vil anbefale er et førstehjelpsskrin. Kjøp et lite, eller lag ditt eget. Dette bør være stort nok til at du har med de viktigste tingene, men lite nok at det aldri blir for stort til at du gidder å ta det med deg. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært uheldig på fisketur, og et lite skrin med noen plaster er 10 ganger bedre enn å stoppe blødningen med elektrikerteip og noe gammel papp du finner i sekken. Ha gjerne med deg en kompress eller gasbind om du virkelig skulle drite deg ut. Den hjelper både deg selv og kompisene dine den dagen en av dere er uheldig i forsøket på å sette kniven i en bånnfrossen agnfisk. Når det er kaldt ute er det vanskeligere å stoppe en blødning enn det er hjemme på kjøkkenet, så du kan jo se for deg hvordan det er å stoppe en blødning i underkjølt regn ute i havgapet. Det går gjerne et år eller tre før du får bruk for det, men jammen er det kjekt å ha den dagen du skal direkte til legevakten eller kan fortsette turen fordi du har med deg plaster.

Edit: Noen smertestillende i skrinet er også lurt, om du skulle irritere på deg en hodepine eller andre besvær.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel har man med mye man ikke har bruk for og mangler noe vesentlig.

Utover fiskeutstyret man skal bruke er førstehjelpsgreiene viktige. Plaster, bandasje og sportstape dekker de fleste hendelsene. Og tang.

Ellers var det jo lite plass til ølbokser i skrinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.