Gå til innhold
Fiskersiden

Moderne elektronikk - sportsfiskets venn eller fiende?


Recommended Posts

Helt siden de første menneskene så noen skapninger svømmende rundt under vann, har vi forsøkt å fange disse skapningene. Den trangen, kombinert med vår evne til nytenkning, har ikke bare positive sider. 

Tittelen her er hentet fra et arrangementet i regi av Lars Nilssen på Vak i Oslo 30.01.24, og det er ikke helt tilfeldig at jeg har rappet den tittelen for det er et godt spørsmål. Men før vi går videre, så kan undertegnedes standpunkt her avsløres med en gang: Moderne elektronikk er sportsfiskets venn. Der kom det to setninger på rappen med noen påstander jeg skal bruke denne artikkelen på å begrunne.

activetarget-forward-mfd.gif

 

Les mer på bloggen: Moderne elektronikk - sportsfiskets venn eller fiende? (teamcolibri.blogspot.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strålende skrevet. Jeg deler stort sett dine meninger her Erik. Enig at punktet om sportslighet er det mest tåpelige, men typisk det som oftest blir trukket frem. Hvorvidt noe er urettferdig er som du er inne på noe som bare eventuelt kan brukes i konkurransesammenheng. At noen har mer penger å bruke, eller prioriterer å bruke, på hobbyen sin enn andre, er bare sånn det alltid har vært. I den grad dette er "feil" handler det om sosiale forskjeller i samfunnet generelt, ikke om fisking spesifikt. At man får et nytt hjelpemiddel som kan effektivisere fisket er jo ikke en trussel mot bestandene som sådan, selv om teknologiske fremskritt har vært en viktig årsak til at yrkesfiskere har overbeskattet fiskebestander de siste tiårene. Men sportsfiske handler jo ikke (primært) om matauk, og hvorvidt dette bidrar til økt press på bestandene avhenger mer av hva slags holdninger fiskeren har enn teknologien som sådan. Hvis elektronikken gjør oss bedre i stand til å fiske målrettet etter de store individene, så kan jo dette ledsages av at man i større grad setter fisken tilbake. Da behøver jo ikke dette gå ut over bestanden, selv om en og annen fisk skulle dø. 

Rent personlig har jeg bare skaffet meg tradisjonelt ekkolodd (og kartplotter). Ikke fordi jeg har noe i mot bedre ekkolodd, eller mener det er galt å bruke slike, men jeg synes det kan  bli for mye elektronikk å holde styr på, som både stjeler tid og oppmerksomhet fra selve fiskingen. Og det er grenser for hvor mye penger jeg er villig til å bruke på dette (jeg har råd til dette hvis jeg vil). Men det er mulig jeg bare lurer meg selv her?  

Til slutt litt pedantisk pirk. Izaak Walton var ingen fluefiskepurist. Han var en generalist som fisket med alt mulig av agn. Og den moderne fluestangen var ikke en gang funnet opp på Waltons tid. Waltons elev Charles Cotton var den som kanskje mest fortjener å bli kalt fluefiskets far, og det var han som på 1600-tallet startet utviklingen som 200 år senere resulterte i fluefisket slik vi i dag kjenner det. Og med en gjeng purister, med blant annet Frederick Halford i spissen, som mente at det kun var oppstrøms tørrfluefiske var det eneste saliggjørende. Det er pussig at disse folka har hatt så stor innflytelse på det moderne sportsfiskets utvikling. For fiske etter ørret i "gin-clear" kalkstrømmer i sør-England kan neppe sies å være spesielt representativt for det sportsfisket de aller fleste av oss driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende.

Jeg er også stort sett enig, og jeg tror også at sportsfiskefremtiden inneholder mer elektronikk.

Jeg tilhører den typen gretten gubbe som synes det er morsomt å utfiske elnerder, og den gleden ville jeg ikke fått hvis ingen brukte duppedittene.

Når eller hvis økonomien min får et reelt oppsving blir lodd man bare kan klipse på og koble til telefonen høyt på lista.

Jeg mistenker forresten at en del av de drukningene som alkoholen får skylden for er årsaken elektronikk. Dvs autopilot. Når store båter ferdes i rundt 30 knop uten noen personer i styrhuset ligger folk i små leiebåter dårlig an uansett om de har tatt en pils eller ikke.

Forøvrig blir nok det å bruke sportsfiskeelektronikk snart en egen sportsgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Deeper Chirp 2 sonar selv, og alt jeg kan si er at fordelene med den er svært begrensede.. Det er morro å se hvordan bunnforhold osv faktisk er under vannet, og det er også morro å se om det faktisk står fisk et sted eller om du står å kaster i en fisketom ødemark.

Men med mindre du er i båt så er all tiden du bruker på å kaste en sonar tid du kunne ha brukt til å kaste på en sluk og kanskje fått fisk ut av det.

Nå har jeg kjøpt meg båt så fordelene med sonar-bruken kommer derfor til å øke, men slik jeg ser det kommer de fremdeles til å være ganske så begrensede. Kanskje den største fordelen er at jeg kan lage dybdekart som viser marbakker og likende, og som kanskje kan gi med en bedre forståelse over bunnforholdene til senere bruk.

 

Men noen ganger så finner du jo bare selve jackpoten, hvor det plutselig er hundrevis av fisk under deg og du vet noe ingen andre vet, hvor dypt de står og akkurat hvor langt ute.

 

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.