Stonebridge Posted April 3 Report Share Posted April 3 Fikk denne i 2021, og har vært usikker i ettertid, sporden så veldig fin ut men ryggfinnen har gjort meg usikker. Noen som er god på dette? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted April 3 Report Share Posted April 3 (edited) Dersom det der er en o-fisk, så er det lenge siden den så en merd, og det er uansett svært lite oppdrett av ørret i Norge så du kan trygt si at dette er en villfisk. En sjeldent flott sådann, grattis med den! Edited April 3 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted April 4 Report Share Posted April 4 Ja, dette ser ut til å være villfisk. I veldig fin kondisjon også. Men er det ikke en laks mon tro? Mulig bildet "lyver" litt, men se kjevebenet som kun ser ut til å nå øyets bakkant. Hos ørret går kjevebenet bak øyet. Prikkene synes også å passe bedre med laks enn ørret. Sporden likeså. Og ville ikke en ørret hatt større finner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 5 Report Share Posted April 5 (edited) Jeg tenkte også laks da jeg så det bildet, men analysen stoppet litt opp nettopp ved kjevebenet som @piscator også peker på. Snutepartiet synes jeg imidlertid peker i retning av laks. Oppdrettslaks har vel litt mer "ørretpreg" enn villaks, og det er således enkelte trekk ved denne fisken som trekker i retning av oppdrett. Feks form og prikker. Oppdrettslaksen har gjerne forkortet gjellelokk, men det er ikke mulig å se på denne. Frynsete finner er jo et klart trekk ved oppdrettslaksen, men når sporden på denne er så feilfri som det ser ut til, synes jeg ikke ryggfinnen i seg selv kan brukes som noen "fasit". Vekt, lengde og hvor den er fanget kan jo også gi noen hint. Ev. avvik fra "normalen" i vassdraget den ev. er fanget i, kan jo også gi informasjon. Fisken i samme vassdrag har jo gjerne noen fellestrekk. Edited April 5 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted April 5 Report Share Posted April 5 Vil tro det er en villfisk. Og ørret, halefinnen har et veldig klart ørretpreg. Begge deler litt under tvil, men sannsynlighetsovervekt mot villaure. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted April 5 Report Share Posted April 5 Kanskje @Stonebridgekan si noe mer om vekt, lengde og hvor den er fanget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stonebridge Posted April 6 Author Report Share Posted April 6 Takk for alle svar!! Den er tatt i Nordland rett ved en lakseelv, 3550gram @TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskebaronen Posted April 8 Report Share Posted April 8 Sjøørret. Villfisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts