Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettsfisk eller min livs beste fisk?


Recommended Posts

Dersom det der er en o-fisk, så er det lenge siden den så en merd, og det er uansett svært lite oppdrett av ørret i Norge så du kan trygt si at dette er en villfisk. En sjeldent flott sådann, grattis med den!

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette ser ut til å være villfisk. I veldig fin kondisjon også. Men er det ikke en laks mon tro? Mulig bildet "lyver" litt, men se kjevebenet som kun ser ut til å nå øyets bakkant. Hos ørret går kjevebenet bak øyet. Prikkene synes også å passe bedre med laks enn ørret. Sporden likeså. Og ville ikke en ørret hatt større finner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også laks da jeg så det bildet, men analysen stoppet litt opp nettopp ved kjevebenet som @piscator også peker på. Snutepartiet synes jeg imidlertid peker i retning av laks. 

Oppdrettslaks har vel litt mer "ørretpreg" enn villaks, og det er således enkelte trekk ved denne fisken som trekker i retning av oppdrett. Feks form og prikker. Oppdrettslaksen har gjerne forkortet gjellelokk, men det er ikke mulig å se på denne. Frynsete finner er jo et klart trekk ved oppdrettslaksen, men når sporden på denne er så feilfri som det ser ut til, synes jeg ikke ryggfinnen i seg selv kan brukes som noen "fasit". 

Vekt, lengde og hvor den er fanget kan jo også gi noen hint. Ev. avvik fra "normalen" i vassdraget den ev. er fanget i, kan jo også gi informasjon. Fisken i samme vassdrag har jo gjerne noen fellestrekk. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.