svein85 Posted March 5 Report Share Posted March 5 Hei hei . Lurer litt på om det er noen bra sjøørett plasser her i larviks området ? Har mest meite fisket etter SØ men sluk funker det å . Tar imot alle tips :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 6 Report Share Posted March 6 Sjekk kartet, se etter tigerbunn, sandstrender, gjerne i nærheten av holmer og likende. SØ er enkelt, du ser på kartet, stikker ut 2 timer før tidevann, høyt eller lavt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svein85 Posted March 9 Author Report Share Posted March 9 Den 6.3.2025 at 20.14, Gabriel skrev: Sjekk kartet, se etter tigerbunn, sandstrender, gjerne i nærheten av holmer og likende. SØ er enkelt, du ser på kartet, stikker ut 2 timer før tidevann, høyt eller lavt. Takk for svar . Har sett på mange fine plasser som så lovende ut fra larvik å ut til stavern . Men når jeg kom ditt var det helt svart av tang å tare . Så litt derfor jeg spørr om litt mere spesefikke plasser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 9 Report Share Posted March 9 (edited) 12 hours ago, svein85 said: Takk for svar . Har sett på mange fine plasser som så lovende ut fra larvik å ut til stavern . Men når jeg kom ditt var det helt svart av tang å tare . Så litt derfor jeg spørr om litt mere spesefikke plasser Gulesider kart har flyfoto, noen av de beste du får tilgang til som privatperson. Det du ser etter er grunneområder med tigerbunn og marbakker. Prøving og feiling er hvordan du oppdager dine egne godplasser. Jeg har mine, hvor jeg alltid får 2 SØ i løpet av 5 første kast. Edited March 10 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 10 Report Share Posted March 10 Jeg må understreke at jeg ikke fisker etter sjøørret annet enn helt sporadisk, særlig etter de siste årenes tragiske utvikling i Oslofjorden og tilstøtende områder. Derfor har jeg ingen personlige interesser knyttet til denne tråden. Men som en generell kommentar er jeg litt overrasket over at folk som knapt har vært aktive på forumet kommer og spør om konkrete tips om områder, og dermed tror de skal kunne hoppe bukk over all den tid de fleste må bruke på å finne sine egne go'plasser. Er ikke dette i overkant naivt? Og som et enda mer generelt bakteppe er jeg ikke i særlig tvil om at internett har bidratt til at mange gode fiskeplasser har blitt ødelagt. Informasjonen har vært for tilgjengelig, og mange har kommet til dekket bord, uten å gjøre noen innsats selv. Og de har trodd at det skal være slik. Dette har ført til en versjon av almenningens tragedie, der alle ødelegger for hverandre. Det er ikke spesielt morsomt å oppleve at favorittplassene er opptatt hver gang man kommer dit, og at plassen aldri får "hvile". Bestanden blir overbeskattet, og det som er igjen av fisk blir ekstremt krokskye. Det er ikke så rart at de fleste nå holder sine kort tett til brystet. Om det er en ting et relativt langt fiskerliv og en utdannelse i fiskeøkologi og populasjonsdynamikk har lært meg, er at fiskebestandene er mye mer sårbare for beskatning og ytre påvirkning enn mange tradisjonelt har trodd. Kanskje den deprimerende "sannheten" er at vi er for mange fiskere i forhold til fiskemulighetene? Og kanskje vi alle bør senke ambisjonsnivået, og akseptere at det ikke bare er å gå ut og hente kvalitetsfisk? For fiskebestandene er ikke bare truet av oss, de er også hardere presset enn noen gang av "ytre" årsaker, som i sum utgjør en mye større trussel enn sportsfiske noen gang kan gjøre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 10 Report Share Posted March 10 13 hours ago, piscator said: Og kanskje vi alle bør senke ambisjonsnivået, og akseptere at det ikke bare er å gå ut og hente kvalitetsfisk? For fiskebestandene er ikke bare truet av oss, de er også hardere presset enn noen gang av "ytre" årsaker, som i sum utgjør en mye større trussel enn sportsfiske noen gang kan gjøre. Hører jo om dette ved feks Mjøsa, alle fiskerene står med 25 meters avstand på noen få korte strekker. Jeg anser meg selv som veldig heldig som bor i et område hvor jeg knapt møter en håndfull fiskere hvert år. I alle fall i fjellet. Å komme til et sted hvor andre fiskere nettopp har vert skjer nesten aldri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted March 11 Report Share Posted March 11 10 timer siden, Gabriel skrev: Hører jo om dette ved feks Mjøsa, alle fiskerene står med 25 meters avstand på noen få korte strekker. Dette kan jeg bekrefte. På noen populære steder kan det bli veldig mange fiskere. Det virker litt som folk tror det bare er på de kjente stedene det er mulig å få ørret, og at de ikke er villige til å finne egne plasser. Men i virkeligheten er nok sjansen for å få ørret fra land i Mjøsa omtrent like stor eller liten langs mesteparten av sjøen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 11 Report Share Posted March 11 (edited) 15 minutter siden, FatCat skrev: Dette kan jeg bekrefte. På noen populære steder kan det bli veldig mange fiskere. Det virker litt som folk tror det bare er på de kjente stedene det er mulig å få ørret, og at de ikke er villige til å finne egne plasser. Men i virkeligheten er nok sjansen for å få ørret fra land i Mjøsa omtrent like stor eller liten langs mesteparten av sjøen. nettopp, men folk har en tendens til å følge saueflokken, enten fordi jungeltelegrafen (internett?) har fortalt dem at det har blitt tatt fisk på en bestemt plass, eller fordi den er lettest tilgjengelig, for eksempel at det er bilvei helt frem. Jeg har funnet ut at kvaliteten på et fiskevann er omtrent proporsjonal med avstanden til nærmeste bilvei. Ihvertfall er det slik med ørret og røyevann på fjellet. Med noen unntak. Har ingenting i mot å møte petri brødre ved bredden, alltid artig å slå av en prat, og kanskje plukke opp noen tips. Men det er litt deprimerende å stå i kø. Da ødelegger alle for hverandre. De senere årene har jeg systematisk oppsøkt vann som ikke blir så hardt fisket, men hvor jeg vet at det fins OK fisk, selv om det kan være langt mellom dem. Vel vitende om at dette er gambling, men dermed er jeg også forberedt på at fangstene ikke blir all verden. Det er jo veien til målet som er viktig, selv om det naturligvis kan gå litt ut over selvtilliten når fangstene uteblir... EDIT: og innimellom kan det jo være tilfredsstillende bare å få noen steikefisker, sånn at man kan få servert en fin middag til familien. Edited March 11 by piscator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted March 11 Report Share Posted March 11 1 time siden, piscator skrev: EDIT: og innimellom kan det jo være tilfredsstillende bare å få noen steikefisker, sånn at man kan få servert en fin middag til familien. Det er jo kjempegøy om man finner et vann få vet om med godt fiske, da har man liksom et eget "hemmelig" vann:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 13 Report Share Posted March 13 On 3/11/2025 at 10:52 AM, piscator said: nettopp, men folk har en tendens til å følge saueflokken, enten fordi jungeltelegrafen (internett?) har fortalt dem at det har blitt tatt fisk på en bestemt plass, eller fordi den er lettest tilgjengelig, for eksempel at det er bilvei helt frem. Jeg har funnet ut at kvaliteten på et fiskevann er omtrent proporsjonal med avstanden til nærmeste bilvei. Ihvertfall er det slik med ørret og røyevann på fjellet. Med noen unntak. Her i området har jeg vert i de fleste vann og de beste vannene er ofte godt kjente og ligger også ofte lett tilgjengelig. Gjerne rett ved siden av veien. Det samme gjelder for de beste fiskeplassene. Mitt inntrykk er at de fleste vann er vann hvor det fiskes for lite, noe som har ført til at de beste fiskevannene ender opp med å være vann som ligger lett tilgjengelige og hvor det fiskes mye. Men det er nok veldig avhengig av hvor man er hen, jeg har et inntrykk av at oppe i Nord så er det fremdeles slik at vannene som ligger lengst unna sivilisasjonen gjerne har mye bitevillig storfisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 13 Report Share Posted March 13 (edited) det er mange faktorer som avgjør om et vann er bra, ikke bare fisketrykk; størrelse, næringsforhold (tilgang på byttefisk feks), gytemuligheter osv betyr minst like mye. Å offentliggjøre at det er bra ørretfiske i Mjøsa er vel neppe noe kontroversielt. Og ut over at det er kjipt å stå i kø, skal det en del til for å ødelegge ørretbestanden der, skjønt der liten grunn til å drepe de store ørretene, mat er de ikke, og de er jo viktig for bestanden. Og det er tross alt mulig å fiske mange steder i Mjøsa uten å måtte stå i kø... I mindre vann, eller i lokale "smørhull" med fin sjøørret for eksempel, kan jo ståa være en helt annen. I noen vann, særlig næringsfattige vann med gode gytemuligheter, blir det lett overbefolkning, og i slike vann er det jo positivt at det tas ut en del fisk. Samtidig bør man være situasjonen bevisst, og beskytte de store individene, de som kan regulere bestanden av mindre artsfrender gjennom kannibalisme. Og i gode vann der bestanden er fin, så skal det ikke rare feilbeskatningen til før dynamikken ødelegges, og man ender opp med en tusenbrødrebestand. Edited March 13 by piscator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svein85 Posted March 13 Author Report Share Posted March 13 Den 10.3.2025 at 10.49, piscator skrev: Jeg må understreke at jeg ikke fisker etter sjøørret annet enn helt sporadisk, særlig etter de siste årenes tragiske utvikling i Oslofjorden og tilstøtende områder. Derfor har jeg ingen personlige interesser knyttet til denne tråden. Men som en generell kommentar er jeg litt overrasket over at folk som knapt har vært aktive på forumet kommer og spør om konkrete tips om områder, og dermed tror de skal kunne hoppe bukk over all den tid de fleste må bruke på å finne sine egne go'plasser. Er ikke dette i overkant naivt? Og som et enda mer generelt bakteppe er jeg ikke i særlig tvil om at internett har bidratt til at mange gode fiskeplasser har blitt ødelagt. Informasjonen har vært for tilgjengelig, og mange har kommet til dekket bord, uten å gjøre noen innsats selv. Og de har trodd at det skal være slik. Dette har ført til en versjon av almenningens tragedie, der alle ødelegger for hverandre. Det er ikke spesielt morsomt å oppleve at favorittplassene er opptatt hver gang man kommer dit, og at plassen aldri får "hvile". Bestanden blir overbeskattet, og det som er igjen av fisk blir ekstremt krokskye. Det er ikke så rart at de fleste nå holder sine kort tett til brystet. Om det er en ting et relativt langt fiskerliv og en utdannelse i fiskeøkologi og populasjonsdynamikk har lært meg, er at fiskebestandene er mye mer sårbare for beskatning og ytre påvirkning enn mange tradisjonelt har trodd. Kanskje den deprimerende "sannheten" er at vi er for mange fiskere i forhold til fiskemulighetene? Og kanskje vi alle bør senke ambisjonsnivået, og akseptere at det ikke bare er å gå ut og hente kvalitetsfisk? For fiskebestandene er ikke bare truet av oss, de er også hardere presset enn noen gang av "ytre" årsaker, som i sum utgjør en mye større trussel enn sportsfiske noen gang kan gjøre. Vel vel . Nå spurte jeg heller ikke om go plassene . Jeg er ny flyttet til larvik å lurte bare på om noen kunne peke meg i riktig retning . . . . Å må jo si at sånne kommentarer du kommer med forstår jeg ikke helt vitsen med . . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 13 Report Share Posted March 13 1 time siden, svein85 skrev: Vel vel . Nå spurte jeg heller ikke om go plassene . Jeg er ny flyttet til larvik å lurte bare på om noen kunne peke meg i riktig retning . . . . Å må jo si at sånne kommentarer du kommer med forstår jeg ikke helt vitsen med . . fair enough. og du har vel kanskje fått noen tips, i form av å lete opp steder med såkalt leopardbunn. Jeg burde ha opprettet en egen tråd om de tingene jeg har løftet frem her. Jeg brukte din henvendelse som et kasus, et tilfelle av noe vi har sett mye av her på forumet opp gjennom årene; at "nye" fjes dukker opp, og nærmest "forventer" at vi skal dele fiskeplasser med dem. Jeg sier ikke at DU er slik, ikke ment å være personlig i det hele tatt. lykke til med sjøørret-fisket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted March 13 Report Share Posted March 13 (edited) 1 hour ago, piscator said: fair enough. og du har vel kanskje fått noen tips, i form av å lete opp steder med såkalt leopardbunn. Jeg burde ha opprettet en egen tråd om de tingene jeg har løftet frem her. Jeg brukte din henvendelse som et kasus, et tilfelle av noe vi har sett mye av her på forumet opp gjennom årene; at "nye" fjes dukker opp, og nærmest "forventer" at vi skal dele fiskeplasser med dem. Jeg sier ikke at DU er slik, ikke ment å være personlig i det hele tatt. lykke til med sjøørret-fisket! Samtidig kunne du ha formulert deg annerledes, det er ikke akkurat mye aktivitet på forumet i utgangspunktet så det er ingen grunn til å være såpass krass at man eventuelt skremmer folk bort. Det finnes tross alt finere måter å si ting på. Feks tipse om karttjenester og hva man bør se etter. Det finnes også mange eksempler på at folk faktisk har delt plasser uten at det har gjort nevneverdig skade. Jeg fant mine første SØ plasser ved å søke opp gamle tråder på Fiskersiden. Og i etterkant har jeg jo funnet ut at det finnes mange andre, bedre plasser i samme området, som "tilfeldigvis" ikke ble delt. Og de plassene er ikke akkurat plasser som blir overfisket, men i stedet plasser som tåler en fisker i ny og ne. Men om jeg selv skal gi et siste tips i tråden, så vil det være at rundt en by som Larvik så vil de lettest tilgjengelige plassene være under press, så de beste plassene er gjerne de som krever at man kjører eller går et stykke. Edited March 13 by Gabriel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piscator Posted March 14 Report Share Posted March 14 13 timer siden, Gabriel skrev: Samtidig kunne du ha formulert deg annerledes, det er ikke akkurat mye aktivitet på forumet i utgangspunktet så det er ingen grunn til å være såpass krass at man eventuelt skremmer folk bort. Det finnes tross alt finere måter å si ting på. Feks tipse om karttjenester og hva man bør se etter. Det finnes også mange eksempler på at folk faktisk har delt plasser uten at det har gjort nevneverdig skade. Jeg fant mine første SØ plasser ved å søke opp gamle tråder på Fiskersiden. Og i etterkant har jeg jo funnet ut at det finnes mange andre, bedre plasser i samme området, som "tilfeldigvis" ikke ble delt. Og de plassene er ikke akkurat plasser som blir overfisket, men i stedet plasser som tåler en fisker i ny og ne. Men om jeg selv skal gi et siste tips i tråden, så vil det være at rundt en by som Larvik så vil de lettest tilgjengelige plassene være under press, så de beste plassene er gjerne de som krever at man kjører eller går et stykke. for all del, enig at det er dumt å "skremme" bort nye medlemmer. Det var ihvertfall ikke hensikten. Om jeg er krass får andre vurdere, men jeg mener jo ikke det selv. Samtidig mener jeg at det er viktig å diskutere prinsipper når anledninger først dukker opp, selv om jeg burde laget en egen tråd. Men nå har vi i det minste fått belyst hvorfor mange av oss er relativt stumme når noen kommer og spør om fiskeplasser. Taushet er vel heller ikke den beste måten å ta i mot nye på. Da synes det bedre å forklare hvorfor man ikke vil oppgi slik informasjon, på en saklig måte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svein85 Posted March 14 Author Report Share Posted March 14 11 timer siden, piscator skrev: for all del, enig at det er dumt å "skremme" bort nye medlemmer. Det var ihvertfall ikke hensikten. Om jeg er krass får andre vurdere, men jeg mener jo ikke det selv. Samtidig mener jeg at det er viktig å diskutere prinsipper når anledninger først dukker opp, selv om jeg burde laget en egen tråd. Men nå har vi i det minste fått belyst hvorfor mange av oss er relativt stumme når noen kommer og spør om fiskeplasser. Taushet er vel heller ikke den beste måten å ta i mot nye på. Da synes det bedre å forklare hvorfor man ikke vil oppgi slik informasjon, på en saklig måte. Ja ser poenge ditt i alt du skriver . Men som det blir nevndt her så kan svarene også skremme bort nye folk . Å jeg følte meg ikke veldig velkommen må jeg si . . Er noe med å ikke dra alle under samme kam . I mitt tilfelle var jeg ikke ute etter spott on go plassen . Men bare et område . Larvik kysten er lang å for meg som er ny inflyttet å ikke så kjent så ønsket jeg bare en pekepinne i riktig retning . Var på rekkevik i dag . Ser bra ut på kart der . Men selvfølgelig var hele bukta dekket av is enda . Prøvde noen timer lengere ut på dypere vann uten hell .. ha en super dag vidre folkens . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted March 15 Report Share Posted March 15 Skal ikke nekte for at jeg også savner tidene da vi kunne gå i blodtørstig debatt om småting, og hvis jeg fikk en pils for hver gang jeg har fått pm som spør om de beste plassene kunne jeg vært full mer enn en dag, så ikke noe problem med det noen oppfatter som krasst. Men som alltid, det er et men. Den beste person kan starte med et uheldig spørsmål. Men Åkesson. Asgeir Alvestad lagde i sin tid en rekke videoer om sjøørretfiske på Sørlandet, riktignok for å promotere et eller annet, men jeg tror det er noen gode tips å hente der hvis du finner dem 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted Tuesday at 09:31 AM Report Share Posted Tuesday at 09:31 AM Det er jo nok av plasser til Sjøøret fiske mellom larvik og sandefjord, og sjøørret er vel fortsatt en av fisken man kan få, bortsett fra litt makrell. Vil som de andre si se på kartet. Det er mange som fisker i områdene, så ville gått litt utenom de lettest tilgjengelig plassen. Derimot så fanges det nok endel sjø ørret i laksenotene man fortsatt fisker med, og som er festet til land i området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts