Gå til innhold
Fiskersiden

Suterfiske i silkemyk sommervarme


toppknot
 Share

Recommended Posts

Suter?

Uansett hvilke fisker meitefiskerne foretrekker å bruke tiden sin på gjennom året,er det en fisk som

nevnes av nesten alle..nemlig suteren.

Og ikke uten grunn.De idylliske rammene rundt fisket kan alle sette pris på,men de færreste fiskere har opplevd suterens rå krefter..

Her er en liten rapport fra de to første nettene ved mitt sutervann...fra kveld,til natt og morgen.

gallery_5356_27_4607514.jpg

Eirik med årets første suter.Passende nok tatt på Terry Eustace`s «Light Tench».

Vi slet litt med vanskelig napp den kvelden.Duppen la seg pent på overflaten tilslag-ingenting-rensket krok.Etter en stund la jeg fra meg stanga og gikk bort til Eirik.

Eirik kastet ut»Om 5 sek er kroken din fri for agn»....

Et halv sekund etter tok årets første suter agnet så stanga vrengte seg mot vannflaten.

Etterhvert pakket Eirik sammen sakene,godt fornøyd med årets første suterflex.

Selv fikk jeg ingenting i løpet av kvelden men var glad på Eirik`s vegne og så frem til sesongdebuten

på myra i morgentimene.

Jeg gledet meg til timene på morgenkvisten..en magisk sutermorgen med tåkedis på vannet og en vakker soloppgang lå foran meg.

Et blikk opp mot himmelen fortalte meg hva jeg hadde i vente: bobler langs vannliljebladene og en stang som krøller seg mot håndtaket under møtet med urkreftene til den råsterke Tinca tinca..

Og det ble bøy på klingen etterhvert..

De første fiskene tok jeg når natten var på det mørkeste.Beinharde fighter med kruttsterk suter fulgte hverandre regelmessig gjennom det varme mørket.

Jomfruturen med den lette karpestanga var en åpenbaring.Akkurat passe lang,passe muskuløs,krisp og dyp i aksjonen.....la meg legge lankene mine rundt deg,min lille venn.

Lydene fra en fest i nærheten spredte seg utover tjernet.Allsang til ace of base,ride on time og obskur svensk listepop.

Vokalføringen var preget av vodka martini,cranberry juice,sterkøl,bananlikør.gin &tonic,mojito og himkok.

Det affiserte meg egentlig ikke stort der jeg satt i en våt fordypning utpå myrkanten og klasket mygg mens jeg hørte på lydene fra en mus eller tre som holdt etegilde på agnet mitt.

«Det som er himmelen for noen er helvete for andre» tenkte jeg,og heldigvis var både jeg og dancepop-entusiastene på riktig side av myra denne kvelden.

Morgenen var uansett min..og jeg var tilfreds både før og etter at lydene fra huset i vika døde ut.

med_gallery_5356_27_1127890.jpg

Sutermorgen.. ingenting slår suterfiske i morgensola.

med_gallery_5356_27_2574664.jpg

med_gallery_5356_27_4727084.jpg

Flere fisker så bredden i løpet av morgenen.

Passe store,alle sammen(-:

med_gallery_5356_27_2348524.jpg

med_gallery_5356_27_4282667.jpg

Aaaah..

Utover morgen kvisten skiftet jeg ut legertakkelet med dupp..Karpestanga var litt stiv for duppfisket,men fiskene var like morsomme å kjøre på stanga,uansett hvilke takkel jeg brukte(-;

med_gallery_5356_27_1564337.jpg

Ser dere de grå hårene i pannen?Suter og spesielt karuss gi frustrerende napp til tider.

Rekord på rensking av krok med 4-5 maiskorn ligger på under 6 sek.

Karuss den eneste fisken som er i stand til å teleportere mais fra kroken og inn i sin egen munn...alle karussfiskere vet hva jeg snakker om.En karuss er et flott bytte for meitefiskeren.Vanskelig å få,flott å se på.En fjær i hatten for enhver meitefisker.

Å få en karuss er alltid stas.En perfekt morgen for meg er en suter eller to,med en karuss som haleheng..

Men det ble det ikke noe karuss på med denne morgenen.

Noen hadde nemlig gytt i feil grop..

med_gallery_5356_27_2478854.jpg

med_gallery_5356_27_3243067.jpg

Karpe/karuss hybrid...Sprek fisk.

med_gallery_5356_27_4619064.jpg

med_gallery_5356_27_1270465.jpg

Flott fisk(-:

med_gallery_5356_27_3887231.jpg

med_gallery_5356_27_1031288.jpg

En perfekt avslutning på morgenen.Jeg pakket sammen sakene etter at jeg hadde satt ut hybriden og dro hjem.Stuptrøtt,sulten og lykkelig.

Neste tur var allerede planlagt.

To netter senere var jeg tilbake.

Tøffe drakamper med råsterk suter fulgte gjennom natten og morgenen.Jeg vant 10 av 11.

Nerver i spenn langs kanten av skogstjernet,trøtthet og søvnmangel.

Man får vel unne seg en liten time med lukkede øyne..

Om ikke annet så for å gi swimmen litt ro før skumringen og lyset kommer-

i stråler gjennom furuskogen,langs bjørkestammer og oppetter fjellknauser .og inn i myggsurret,der jeg sitter.

Alle får sitt.

Sutermorgen((-:

med_gallery_5356_27_452684.jpg

Ingenting slår en en suter som gjør utras.Den er utvilsomt en av de sterkeste norske ferskvannfiskene.Selv en liten tass vet å gjøre motstand som er verdig langt større fisk av andre arter.Sjekk anatomien..

med_gallery_5356_27_4141123.jpg

Bunnmeiterigg til suterfiske med hanger/swinger/bobbin.

Fortommen er kun 13-14 cm lang,for å forhindre at suteren sluker kroken for dypt.

med_gallery_5356_27_4450384.jpg

Liten bonus på tampen av turen..Satt og vurderte å pakke sammen,men forholdene var for gode.Det skyet til utover morgenen,noe som pleier å forlenge bittperioden endel.

Cp`en hadde ennå ikke fått kjørt seg og det var ooh så deilig å runde av morgenen med en bra suter tatt på dupputstyr (-:

med_gallery_5356_27_2487734.jpg

Tight lines(.;

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med_gallery_5356_27_4141123.jpg

Bunnmeiterigg til suterfiske med hanger/swinger/bobbin.

Fortommen er kun 13-14 cm lang,for å forhindre at suteren sluker kroken for dypt.

Jeg har null erfaring med suterfiske, man kan du forklare meg litt raskt hvordan dette takkelet fungerer i praksis? Ser spennende ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig glidetackle for nærdistansefiske.Liten duppstopper foran silikonperlen gjør at det blir lett å regulere lengden på fortommen.

Legger stanga i stanghvilerne etter å ha kastet ut.Sørger for at lina ligger i en rett linje fra snella til takkelet.Drar ut nok line fra snella til at jeg kan feste bobbin med ca 40 cm avstand hver vei mellom snelle og første stangring.

Tviler på at takkelet oppfører seg som et glidetakkel hver gang fisken tar,men det viktigste er jo at man får ordentlige utslag og ikke kroker fisken for dypt.

..Og det gjør man med dette takkelet(-:

Det er veldig myk bunn der jeg fisker.Silikonslangen gir takkelet litt ekstra å hvile på,og bidrar til at sviwelen som sena løper gjennom ikke blir tettet igjen av silt/vegetasjon o.l

Har aldri sett eller fisket en slik fisk. Hvordan smaker den, hvis du har spist en sånn?? Forresten litt mye å leste etter min mening, men med masse fine bilder. Grattis

Aner ikke.Har aldri prøvd å spise suter.Den er kjent som en dårlig matfisk.

All suter som finnes i oslomarka skal settes ut igjen. Sjekk reglene for meitefiske i Oslomarka her: http://www.ofa.no/page?id=77&key=42915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur ut til skogstjernet i dag tiidlig.

Ikke spesielt bra sutervær,men jeg klarte ikke å holde meg unna(-:

med_gallery_5356_27_4725418.jpg

1 stk duppmeita suter tatt i surt sommerregn med valne fingre og våt ullgenser på kroppen.

Bra saker(,;

Tok også en liten og skranglete suter tidligere på morgenen.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur ut til skogstjernet i dag tiidlig.

Ikke spesielt bra sutervær,men jeg klarte ikke å holde meg unna(-:

med_gallery_5356_27_4725418.jpg

1 stk duppmeita suter tatt i surt sommerregn med valne fingre og våt ullgenser på kroppen.

Bra saker(,;

Tok også en liten og skranglete suter tidligere på morgenen.

men denne ser da faktisk veldig stor ut! Og du viser her et viktig poeng; hvis man skal få fisk må man faktisk komme seg ut av sofaen, det går an å få fisk selv om forholdene ikke er ideelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men denne ser da faktisk veldig stor ut! Og du viser her et viktig poeng; hvis man skal få fisk må man faktisk komme seg ut av sofaen, det går an å få fisk selv om forholdene ikke er ideelle...

Ja det gjelder å komme seg ut sofaen,eller senga for den saks skyld (-:

Fisken var 53 cm lang og hadde en omkrets på litt over 39 cm.2650 gram.Tatt på reke/mais.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.