Gå til innhold
Fiskersiden

Har du denne?


Titanic
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk en ny art i dag på lista mi over alle fisker i Norge! Den er ikke så utrolig vanskelig å få, men den er ikke lett heller! Denne fisken er en europeisk barracuda, og den jeg fikk var fra land, og var ganske liten! Om dere har også denne arten gjerne kommenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Titanic skrev:

Jeg fikk en ny art i dag på lista mi over alle fisker i Norge! Den er ikke så utrolig vanskelig å få, men den er ikke lett heller! Denne fisken er en europeisk barracuda, og den jeg fikk var fra land, og var ganske liten! Om dere har også denne arten gjerne kommenter!

Dette er ganske oppsiktsvekkande, så du burde nok ringe avisene. Har du bilete?

Kan ikkje hugse å ha sett den på noken si liste, ei heller rekordlister, så då er du nok den einaste som har fått denne på sportsfiskeutstyr i landet. Så om det ikkje er vanskeleg, så må du gjerne dele litt om kvar/korleis du fekk den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. Hook skrev:

Dette er ganske oppsiktsvekkande, så du burde nok ringe avisene. Har du bilete?

Kan ikkje hugse å ha sett den på noken si liste, ei heller rekordlister, så då er du nok den einaste som har fått denne på sportsfiskeutstyr i landet. Så om det ikkje er vanskeleg, så må du gjerne dele litt om kvar/korleis du fekk den...

Ja, en venn av meg sa at det var det da jeg fikk den. Men jeg fant ut i dag for å gjøre en ekstra sjekk om arten. Det viste seg at han tok feil, og at jeg ble rundlurt! Det var egentlig litt morsomt, fordi det viste seg å være en tobis! Jeg skulle ha skjønt det! Han som sa at det var en barracuda kaller seg en barracuda ekspert! Nå må jeg slutte å tro på han om barracuda før jeg misforstår igjen! Beklager for misforståelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PeterSL skrev:

Dette er såpass sprøtt at du må nok ut med bilder for å bli trodd...

Jeg har en liste over alle arter i Norge tatt med stang, og der finner jeg europeisk barracuda svart på hvitt! Om du ikke tror på meg, sjekk det ut på nettet. Jeg vet at ikke alt man leser på nettet er sant, men om flere av Rapala pro guidene sier at det er sant, bør det være det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Titanic skrev:

Jeg har en liste over alle arter i Norge tatt med stang, og der finner jeg europeisk barracuda svart på hvitt! Om du ikke tror på meg, sjekk det ut på nettet. Jeg vet at ikke alt man leser på nettet er sant, men om flere av Rapala pro guidene sier at det er sant, bør det være det!

Tar gjerne imot kilde på det, for det har jeg ikke hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, PeterSL skrev:

Tar gjerne imot kilde på det, for det har jeg ikke hørt om. 

Er ikke sikker på kilde, fordi jeg fikk linken av en Rapala pro guide en stund siden, og jeg bare printet ut lista på PCen. Men jeg skal prøve å finne linken igjen, så kommer jeg tilbake til deg om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, PeterSL skrev:

Det er en storsil. Det finnes flere arter som en nesten helt lik. 

Fikk det bilde fra Google bilder da! Dessuten er storsilen betydelig mye større, og har litt mer farge! Men jeg må være enig i att de ligner veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Titanic skrev:

 

Fikk det bilde fra Google bilder da! Dessuten er storsilen betydelig mye større, og har litt mer farge! Men jeg må være enig i att de ligner veldig!

Vent! Jeg fikk nettopp bekreftet at storsilen og tobis er samme art! Er ikke sikker, men jeg utelukker ingenting!

Endret av Titanic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Titanic skrev:

Vent! Jeg fikk nettopp bekreftet at storsilen og tobis er samme art! Er ikke sikker, men jeg utelukker ingenting!

Nei, tobis er kun en samlebetegnelse på flere arter. Den du la ut bilde av er en storsil, men hvilken art du har fått er umulig å vite når du ikke legger ut noen bilder av den. 

 

8 minutter siden, Titanic skrev:

Fikk det bilde fra Google bilder da! Dessuten er storsilen betydelig mye større, og har litt mer farge! Men jeg må være enig i att de ligner veldig!

Fisken på bildet er en storsil, så hva er det du maser om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, PeterSL skrev:

Nei, tobis er kun en samlebetegnelse på flere arter. Den du la ut bilde av er en storsil, men hvilken art du har fått er umulig å vite når du ikke legger ut noen bilder av den. 

 

Fisken på bildet er en storsil, så hva er det du maser om?

Maser om? Tja, jeg så at du hadde rett med hva som var på bilde! Jeg må slutte å tro på de vanlige kildene mine, fordi de fortalte meg at tobis er storsil, og ikke noe annet! Neste gang finner jeg flere og mer troverdige/rette kilder! Denne samtalen startet med europeisk barracuda, og sluttet med storsil. Litt morsomt egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg holder meg til laksefiske, fordi det er det jeg vet mest om! Jeg skal fiske i andre områder også selvfølgelig! Jeg er ikke bare en laksefisker. Jeg skal jo ha så mange arter som mulig!

Endret av Titanic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Titanic skrev:

Maser om? Tja, jeg så at du hadde rett med hva som var på bilde! Jeg må slutte å tro på de vanlige kildene mine, fordi de fortalte meg at tobis er storsil, og ikke noe annet! Neste gang finner jeg flere og mer troverdige/rette kilder! Denne samtalen startet med europeisk barracuda, og sluttet med storsil. Litt morsomt egentlig!

Hvis du er litt lur så bruker du PeterSL som kilde.

Han er en veldig dyktig fisker og artsjeger som blir ansett som meget troverdig.

Slike er det noen av her inne på forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Aurejeger skrev:

Hvis du er litt lur så bruker du PeterSL som kilde.

Han er en veldig dyktig fisker og artsjeger som blir ansett som meget troverdig.

Slike er det noen av her inne på forumet :)

Ja, kan jo det. Men jeg har noen bedre kilder som jeg ikke har brukt enda. Det er en flink artsfisker som er ganske kjent i Norge. Du har kanskje hørt om han før. Trivelig kar, som er veldig flink faglig. Han heter Jim Frode Rygh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobis er, som tidlegare nevnt, eit samlebegrep, og betyr det same som "sil". Det er ingen art som heiter berre "sil" eller "tobis", men det finnast fleire sortar sil (storsil, småsil, havsil, glattsil, etc..)

Akkurat same som samlebegrepet "flyndre", eller "ulke".

Alle silartane i Noreg er temmeleg like, men det går an å sjå forskjel på dei. Og det er viktig å hugse at også storsil kan være små... Om du har gode bilete av den du fekk, kan vi kanskje hjelpe å identifisere den, sjølv om det ikkje alltid er heilt lett. :)

Alle silartane er uansett høgt akta blant artsfiskarar, då dei ikkje er heilt enkle... Eg sjølv har ingen av dei.

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Titanic skrev:

Ja, kan jo det. Men jeg har noen bedre kilder som jeg ikke har brukt enda. Det er en flink artsfisker som er ganske kjent i Norge. Du har kanskje hørt om han før. Trivelig kar, som er veldig flink faglig. Han heter Jim Frode Rygh.

Jim Frode var svært aktiv på forumet en gang i steinalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.