Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Debatten har i lengre tid dreid seg om helt andre ting enn hvorfor folk jukser seg til heder, ære, berømmelse og premier.

Hvorfor fiskes det med levende agnfisk?

Åpenbart fordi det fanger lettere, i dette tilfellet, storabbor.

Hvorfor higes det etter å fange specimenabbor?

På en eller annen måte skal det fortelles om denne fantastiske fangsten til andre - enten for å oppnå ære, berømmelse og heder eller at slike fangster skal meldes inn til diverse former for konkurranser. Det er neppe for å holde kjeft om fangsten - er det vel? Og det er vel neppe for å få store uspiselige giftbomber av noe storabborer på middagsbordet?

Hva står vi igjen med da? Jo, en praksis som går ut på å lure andre fiskere for anseelse eller til og med tildra seg premier man ikke skulle hatt. Og glemt er ærefølelse for andre medkonkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og glemt er ærefølelse for andre medkonkurrenter.

Takk.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Ikke det at jeg sitter å gråter over at noen får større Tryter enn meg,men jeg synes det er direkte upassende av "sportsfiskere" å melde inn storTryter tatt på feilaktig grunnlag.

Jeg har vel hatt ca 20 kveld/natt turer på gromvannet mitt.

Jeg har fått mye ål og ørreter,men kun 2 sørv og ei tryte på hel/halv agnfisk...

Selvsagt er det noe som skurrer når folk "får" flere fisk samme kveld/uke på "dødt" agn...

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det vel kanskje nevnes at man lett kan fiske gjennom en hel sesong med levende uten å få noen større abbor enn man ville fått en gjennomsnittsgoddag med balansen på Tunevannet heller. Er tross alt ikke bare å lempe uti en levende agnfisk også får man Abbor på 1500 pluss. Synes det står sykt stor respekt av de som får stor fisk (les Abbor) på levende også jeg. Dog er jeg enig i at det blir feil å melde det inn til konkurranser.

Rent moralsk bortsett fra konkurranser vil jeg ikke ha noen som helst problem med å fiske med levende til noen art i Norge, greit jeg bryter loven, men det gjør jeg ellers også. Fiskegleden er like stor, kosen minst like stor og fangstopplevelsen kanskje større da man har mulighet til å tirre de litt trege storabborene.

Tenk dere så perfekt sitte på isen på godgrunna, tre ismeitestenger perfekt rigget, i ulike dyp av vannet. Man har skikkelig gotrua, det første morgengryet bryter gjennom vintermørket og du vet det er dags. Dags for Storabbor. Kaffen, en kvick lunch. Tankene. Er stengene plassert riktig, riktig dyp, riktig størrelse på morten, vil fisken kroke seg? Spørsmålene er mange! Man ser en rev som lusker over isen og innser hvor fantastisk man har det her i pakt med naturen. Brått blir stillheten revet i filler av en hylende nappvarsler, kaffekoppen går til helvete og man skynder seg langsomt bort til stangen som er årsak til alt sammen. Strikken har løst ut perfekt, 2 sekunder tilslag. DAMN Hissig Storabborrykking. Etter en kort og nervepirrende fight ligger tett innpå halvannet tusen gram med flott grønn dynamitt på isen. Du vet skjelven ikke kommer til å gi seg før en god time har gått, så du fokuserer på det som er best for fisken. Kjapp veiing og en enda raskere fotosession før du ser den sortstripede grønne smaragden gjør et par pisk med haleroret og forsvinner ned i hullet. På blankisen følger du fisken med øynene et par meter før den søker ned mot dypet. Man er tilfreds! Fisken er der hvor den hører hjemme.

Har alltid hatt sansen for dette fisket, har også vært uvitende og gjort dumme ting som å ha mort hjemme i bøtta og tatt den med til et annet vann, men man lærer. Det angrer jeg på, men har aldri tatt med mort til vann det ikke finnes i rikt monn i. Å bruke levende agnfisk fra et annet vassdrag er det lenge siden jeg har gjort, å fiske med levende agnfisk gjorde jeg senest i fjor. Dumt og ulovlig ja. Men helt fantastisk er det likeså.

Dette er ikke ment for å provosere, kun mine tanker rundt temaet. Synes det blir litt ensporet her. Å melde inn fisk tatt på levende er alle enig i er juks. Men det blir litt mye piss når man snakker om at det er feil overfor agnfisken osv. Fin tråd 50 % piss og 50 % substans. Og dette er selvfølgelig bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Ble nesten litt mør i buksa av skildringen din Eriksen :blink:

Uansett, NMU jobber med saken, men vi har ikke kommet frem til noe svar på hvordan vi skal fikse problemet ennå.

NMU er jo faktisk en meiteorganisasjon og da blir det litt feil å fjerne meite med agnfisk helt fra konkurransen, uansett årstid. Men det jobbes med å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatten har i lengre tid dreid seg om helt andre ting enn hvorfor folk jukser seg til heder, ære, berømmelse og premier.

Hvorfor fiskes det med levende agnfisk?

Åpenbart fordi det fanger lettere, i dette tilfellet, storabbor.

Hvorfor higes det etter å fange specimenabbor?

På en eller annen måte skal det fortelles om denne fantastiske fangsten til andre - enten for å oppnå ære, berømmelse og heder eller at slike fangster skal meldes inn til diverse former for konkurranser. Det er neppe for å holde kjeft om fangsten - er det vel? Og det er vel neppe for å få store uspiselige giftbomber av noe storabborer på middagsbordet?

Hva står vi igjen med da? Jo, en praksis som går ut på å lure andre fiskere for anseelse eller til og med tildra seg premier man ikke skulle hatt. Og glemt er ærefølelse for andre medkonkurrenter.

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nesten litt mør i buksa av skildringen din Eriksen :blink:

Uansett, NMU jobber med saken, men vi har ikke kommet frem til noe svar på hvordan vi skal fikse problemet ennå.

NMU er jo faktisk en meiteorganisasjon og da blir det litt feil å fjerne meite med agnfisk helt fra konkurransen, uansett årstid. Men det jobbes med å finne en løsning.

Noen optimal løsning tror jeg hverken NMU, FS, SF eller AOF finner rundt denne problemstillingen.

Men jeg tror diskusjonen i seg selv vil ha en effekt, det er som sagt så mange ganger før i denne tråden- ikke hva den enkelte gjør man er mest opptatt av, men dette med rettferdige konkurranser.

Må si jeg synes holdningene er endret ganske mye i rett retning fra første gangene jeg personlig tråkket uti denne hengesumpa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det vel kanskje nevnes at man lett kan fiske gjennom en hel sesong med levende uten å få noen større abbor enn man ville fått en gjennomsnittsgoddag med balansen på Tunevannet heller. Er tross alt ikke bare å lempe uti en levende agnfisk også får man Abbor på 1500 pluss. Synes det står sykt stor respekt av de som får stor fisk (les Abbor) på levende også jeg. Dog er jeg enig i at det blir feil å melde det inn til konkurranser. Hvilken respekt er det du snakker om? At de kan bære ut 4 stenger eller borre 4 hull. For det er jo stort sett det de gjør for at fisken skal sitte.

Rent moralsk bortsett fra konkurranser vil jeg ikke ha noen som helst problem med å fiske med levende til noen art i Norge, greit jeg bryter loven, men det gjør jeg ellers også. Bare jeg slipper å høre om det. Fiskegleden er like stor, kosen minst like stor og fangstopplevelsen kanskje større da man har mulighet til å tirre de litt trege storabborene. Har man lurt seg selv er det jo en privat sak.

Tenk dere så perfekt sitte på isen på godgrunna, tre ismeitestenger perfekt rigget, i ulike dyp av vannet. Man har skikkelig gotrua, det første morgengryet bryter gjennom vintermørket og du vet det er dags. Dags for Storabbor. Kaffen, en kvick lunch. Tankene. Er stengene plassert riktig, riktig dyp, riktig størrelse på morten, vil fisken kroke seg? Spørsmålene er mange! Man ser en rev som lusker over isen og innser hvor fantastisk man har det her i pakt med naturen. Brått blir stillheten revet i filler av en hylende nappvarsler, kaffekoppen går til helvete og man skynder seg langsomt bort til stangen som er årsak til alt sammen. Strikken har løst ut perfekt, 2 sekunder tilslag. DAMN Hissig Storabborrykking. Etter en kort og nervepirrende fight ligger tett innpå halvannet tusen gram med flott grønn dynamitt på isen. Du vet skjelven ikke kommer til å gi seg før en god time har gått, så du fokuserer på det som er best for fisken. Kjapp veiing og en enda raskere fotosession før du ser den sortstripede grønne smaragden gjør et par pisk med haleroret og forsvinner ned i hullet. På blankisen følger du fisken med øynene et par meter før den søker ned mot dypet. Man er tilfreds! Fisken er der hvor den hører hjemme. Hadde det vært norges rekord kunne du ikke meldt den inn. Hahahaha

Har alltid hatt sansen for dette fisket, har også vært uvitende og gjort dumme ting som å ha mort hjemme i bøtta og tatt den med til et annet vann, men man lærer. Det angrer jeg på, men har aldri tatt med mort til vann det ikke finnes i rikt monn i. Å bruke levende agnfisk fra et annet vassdrag er det lenge siden jeg har gjort, å fiske med levende agnfisk gjorde jeg senest i fjor. Dumt og ulovlig ja. Men helt fantastisk er det likeså. At du startet og bryte loven er vel et tegn at det ble vel litt for vanskelig for deg med død agnfisk da?

Dette er ikke ment for å provosere, kun mine tanker rundt temaet. Synes det blir litt ensporet her. Å melde inn fisk tatt på levende er alle enig i er juks. Men det blir litt mye piss når man snakker om at det er feil overfor agnfisken osv. Fin tråd 50 % piss og 50 % substans. Og dette er selvfølgelig bare min mening.

At dine handlinger kvalifiserer deg til å bli dømt for dyremishandling burde fortelle deg at du er på feil spor.

Noen får bikkja til å sitte ved hjelp av dressur, andre må banke den opp for at den skal sitte. Hvem skal jeg gi respekt? Ønsker jeg å se hundebankerens hund sitte? Nei! Har han noe å lære meg? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet frem til reglene for rovfiskerkonkurransen 2008, viktigste endringen uthevet.

-Største fisk innen hver art gir 100 poeng, minste fisk gir 10 poeng.

-Det er kun 10 innmeldinger i hver art som gir poeng.

-Fisk skal meldes inn senest 3 uker etter fangstdato og fisken må være godt dokumentert.

-Konkurransen avgjøres tre uker inn i det nye året.

-Abbor tatt på agnfisk vil ikke bli godkjent

-Vekt, lengde og vitne må oppgis.

-All fisk skal være fisket i Norge og det Norske lovverk skal overholdes mtp fiskekort, lisenser, lokale restriksjoner, stangrestriksjoner m.m

-Fisk meldt inn som bryter mot noen av reglene, eller viser seg å være feil blir strøket og fiskeren diskvalifisert

Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at abbor tatt på agnfisk ikke vil bli godkjent i den ordinære FS konkurransen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver handling krever et motiv og i mitt syn bør den også rettferdiggjøres. Å fiske er en forskjellig handling fra å fiske med levende agnfisk. Derfor krever å fiske med levende agnfisk en ny rettferdiggjøring. Vi driver med inngrep i fiskens naturlige eksistens og jeg klarer ikke å bruke mine motiver for fiske (stort sett rekreasjon, litt matauk og litt sport), til å rettferdiggjøre fisking med levende agnfisk. Det er godt mulig Hoffa gjør det, men det trenger altså ikke være slik, og det er ingen logikk i at fisking i seg selv rettferdiggjør all annen behandling av fisk.

Er ikke uenig i dette. Men da blir det feil å argumentere med at agnfisken blir plaget, når den faktisk ikke blir særlig mer plaget enn en fisk som blir fisket opp, ihvertfall hvis den ikke blir gående for lenge. Du må med andre ord finne et annet argument, et som virkelig gjør at det å fiske med levende agnfisk blir noe prinsippielt forskjellig fra det å fiske, sett i lys av de motiver du måtte ha for å fiske. Og dessuten; HVIS det er slik at fisken blir utilbørlig plaget, enten det er agnfisken eller den fisken vi fisker opp, ja da henger også selve fisket - med eller uten levende agnfisk - i en tynn tråd...? Men det fins det altså lite dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen er jo litt på siden her men siden dere vil ta den vil jeg gjerne komme med en liten personlig mening:

Jeg synes det er stor forskjell på det å kaste ut sluk/agn, få på en fisk og dra den inn-og det å sette 4+ stenger i en halvsirkel med en levende fisk under hver stang. Man kan gjerne argumentere med at fisk i begge tilfeller får en krok i kroppen men jeg synes allikevel det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen ligger i at du velger å føre kroken gjennom ryggen av delvis andre årsaker enn gjennom leppa, og at det er ikke er en nødvendig link mellom de. Du får gjerne mene det er skinnhellig, jeg kaller det altså moralsk forskjellig.

Hvorvidt kroken føres gjennom leppa eller ryggmuskulaturen utgjør neppe noen forskjell for fisken når det gjelder ubehag. Kan noen dokumentere at fisk har flere smertereseptorer i ryggen enn i munnen, eller at den opplever dette som mer smertefullt? Så denne forskjellen kan vi se helt bort fra.

Det er jo en link mellom det å fiske og det å fiske med levende agnfisk; begge er jo en del av den samme handlingen - å fiske. Å bruke levende agnfisk er ulovlig her til lands, men selv der det er lov er det høyst frivillig om man vil bruke et slik agn, akkurat like frivillig som selve fisket. Selv om du klarer å se en forskjell her som andre ikke ser, blir det ikke litt galt å moralsk fordømme andre som ikke klarer å se den store forskjellen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da KIS er man ved kjernen - Moral. Og veldig mange er uenige med deg, og det er greit. Men å diskutere moral er og blir tafatt. Personlig synes jeg det er langt verre å kjøre for fort i bil enn å fiske med levende agnfisk. Likevel er førstnevnte lovbrudd akseptert fullt ut blant de aller fleste. Man er mao selektive på hvilke lover man velger å følge - ut fra den moralen man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbudet mot levende agnfisk er gjort primært av hensynet til fisken, og ikke til spredning. En bieffekt ja, men ikke hovedintensjonen.

Her tar du faktisk feil Hoffa! Uansett hvor syltynn argumentasjonen kan virke; den gangen forbudet mot levende agnfisk ble innført i Norge var HOVEDÅRSAKEN at man ville hindre spredning. I premissene for loven ble det riktignok anført mulige dyrevernargumenter, men disse ble ikke lagt til grunn siden det var uklart om fisken faktisk ble plaget. Og det er nettopp derfor jeg har angrepet argumentasjonen for loven. Loven kan man være enig eller uenig i, den bør følges uansett, men det må være lov å kritisere myndighetene for å innføre en lov på et tynt grunnlag.

Har prøvd å henge med i debatten,ikke enkelt.

Det er forbudt med lov å fiske med levende agnfisk, skjønner ikke at det er så problematisk å forholde seg til.

---

Fiske er så uendelig mye mer kos, kaffe, sosialt samvær og godfølelse mener nå jeg da

Jo, loven bør vi forholde oss til og følge. Blant annet derfor bør fisk tatt på levende agnfisk ikke godkjennes i konkurranser. Men selv om man skal følghe loven, må det være lov å kritisere loven og dens premisser dersom man er uenig i den. Dette er ikke det samme som å oppfordre noen til å bryte loven. Det er enhver borgers demokratiske rettighet å være uenig i en lov. Poenget er at dersom man vil forandre lovverket må man gjøre dette via de demokratiske kanaler. Selv om det trolig er en politisk "død" sak å forsøke å forandre loven mot bruk av levende agnfisk, må man kunne diskutere de tvilsomme argumentene som ligger til grunn for loven.

Og for øvrig er jeg helt enig at fiske er så uendelig mye mer enn å få den største fisken og vinne konkurranser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da KIS er man ved kjernen - Moral. Og veldig mange er uenige med deg, og det er greit. Men å diskutere moral er og blir tafatt.

Ja, for guds skyld. vi må aldri diskutere etikk og moral. Alle kan gjøre som de vil etter sin egen samvittighet.

:rolleyes:

Selv om du klarer å se en forskjell her som andre ikke ser, blir det ikke litt galt å moralsk fordømme andre som ikke klarer å se den store forskjellen her?

Fordømme noen har jeg ikke ment eller forsøkt eller gjort? (tror jeg).

Det jeg vil oppnå er kun å påpeke at jeg støtter forbudet, og at jeg aldri vil fiske med levende agnfisk. Og da som sagt tidligere svare på det ulogiske innlegget til Hoffa.

Ellers er det vel ikke galt å utfordre andres moralske synspunkter, selv om Hoffa innbiller seg at hans egen og andres moral kan eksistere uten innblanding/utfordring fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... den gangen forbudet mot levende agnfisk ble innført i Norge var HOVEDÅRSAKEN at man ville hindre spredning. I premissene for loven ble det riktignok anført mulige dyrevernargumenter, men disse ble ikke lagt til grunn ...

Eneste grunn til at lovforslaget ble fremmet faktisk. Dyrevernargumentene kom under debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for denne diskusjonen var at folk jukset i fiskekonuranser. Da er situasjonen som følger:

Pga av at folk fisker med levende agn(som i seg selv er ulovlig), for deretter å melde disse inn til konkuranser - har man sørget for at INGEN ANDRE kan melde inn lovlige store abborer tatt på agn til FS og SF konken. Jeg vet ikke hvem som evt har jukset, men hadde det vært meg hadde jeg følt meg litt kjip!

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil oppnå er kun å påpeke at jeg støtter forbudet, og at jeg aldri vil fiske med levende agnfisk. Og da som sagt tidligere svare på det ulogiske innlegget til Hoffa.

Ellers er det vel ikke galt å utfordre andres moralske synspunkter, selv om Hoffa innbiller seg at hans egen og andres moral kan eksistere uten innblanding/utfordring fra andre.

Vet ikke hvilket innlegg til Hoffa du sikter til, men jeg synes da at logikken hans er rimelig klar jeg. Fisk som fiskes og levende agnfisk blir stort sett utsatt for de samme - om noen - ubehageligheter. Derfor virker det inkonsekvent å mene at det er noen STOR moralsk forskjell på disse tingene. At man likevel KAN mene at det er en forskjell mellom det å fiske i seg selv og det å bruke levende agnfisk er så, men denne forskjellen må i så fall bestå av andre ting, noe som bør reflekteres i valg av argumentasjon. Ingenting ved din eller andres argumentasjon tilfører noe nytt her så vidt jeg kan bedømme.

Og for all del, vi må gjerne utfordre hverandres moralske synspunkter, uten at vi derved fordømmer hverandre. Vi lever ikke i et vakuum, men blir konstant påvirket fra ulike hold. Men da må man også tåle å få svar, og hvis du hevder at det er mangel på logikk hos motdebattanter, må du også tåle det samme, når din argumentasjon fremstår som lite konsekvent, og ute av stand til å rettferdiggjøre ditt syn.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for guds skyld. vi må aldri diskutere etikk og moral. Alle kan gjøre som de vil etter sin egen samvittighet.

:)

Selv du skjønner poenget Bunker. Din moral er ikke min moral, og heller ikke omvendt - heldigvis. Må gjerne diskutere det, men man blir aldri enige uansett. Om man røyker hasj, kjører for fort i bil, eller fisker med levende agnfisk - det er personlige valg man tar. Så får heller andre moralister som gjør 2:3 heve pekefingerene ovenfor de som kun gjør 1:3. Poenget bør være relativt opplagt.

Du Bunker er en dyreplager. Du velger å plage dyr fordi du får utbytte av settingen rundt dyreplagingen. Slik er det for folk som fisker med levende agnfisk også - forskjellen er at de bryter loven. Det samme som du gjorde da du kjørte litt ekstra fort for å komme frem til fiskeplassen.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva du kanskje har erfart og tror, finnes det mennesker som endrer mening etter en god diskusjon, selv om jeg aldri har mistenkt deg for akkurat det :D

Ellers er jeg enig i at det er et personlig valg, og ville egentlig bare ha fram at det kan finnes flere hensyn å ta enn de du "la fram", og settingene du beskriver er som sagt forskjellig, om enn ikke så mye for mange.

Og jeg kjører som en gammal kjerring i en toyotabil for gamle kjerringer. DET burde ikke komme som en overraskelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant dagens forskere som jobber med smertefølelse hos fisk er det ca 50% som mener at fisken kan føle smerte. Dette er begrunnet ut i fra eksperimentelle forsøk og fysiologiske studier. Det er like mange som mener det motsatte. Poenget er at vi ikke kan utelukke smertefølelse hos fisk.

Vi som fisker mener at vår glede over å kunne fiske mer enn oppveier betenkelighetene i forhold til smertefølelse. Allikevel behandler de fleste av oss fangsten med respekt. Vi setter fisken skånsomt tilbake eller avliver den raskt og effektivt. Noen gjør ikke dette - de lar småabboren dø langsomt på isen, de løfter gjedda etter øynene, lar karpa ligge på stein og jord eller poserer med storabbor som de holder med det amerikanske "kjevebrekkergrepet". Rent filosofisk er dette ok hvis fisken ikke har smertefølelse eller er istand til å fundere over sin egen situasjon. For de fleste av oss er allikevel dette noe vil helst ikke vil se. Uavhengig av fiskens fysiologi, eller filosofiske betraktninger behandler vi fisken med respekt. Det er av samme grunn mange mener det er en stor etisk forskjell på å fiske en fisk med krok og det å sette kroken i ryggen på den samme fisken og bruke den som levende agn. På samme måte som mange vil synes det er en etisk forskjell på å kroke en karpe fra Ulsrud, og det å bruke den samme karpa som levende fotball etterpå. Her er vi inne på magefølelsen til fiskere flest, og vi må respektere at det ikke bare er fordi det er forbudt at mange rynker på nesen av bruk av levende agnfisk. Synes det blir helt feil å kalle sportsfiskere for inkonsekvente dersom de mener det er galt å bruke levende agnfisk.

Jeg vet det er svært utbredt å bruke avkrokingsmatter ved håndtering av karper, og etter fangst skal det ofte klines og kysses og evt. bades med fisken. I utlandet er det vel flere steder vanlig å bruke sårsalve der kroken satt før karpa returneres. Kom ikke å fortell meg at dette bare er ut fra et egoistisk ønske om å fange denne karpen igjen når den har blitt større. Jeg er rimelig overbevist om at karper lett blir behandlet som individer man skal respektere og at det faller naturlig å tillegge den egenskaper den kanskje ikke har. Det som da er ulogisk er de samme fiskerne ikke behandler en liten mort med samme respekt. Som individ er den jo akkurat like mye verdt selv om den er én av én million og ikke én av 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket innlegg til Hoffa du sikter til, men jeg synes da at logikken hans er rimelig klar jeg. Fisk som fiskes og levende agnfisk blir stort sett utsatt for de samme - om noen - ubehageligheter. Derfor virker det inkonsekvent å mene at det er noen STOR moralsk forskjell på disse tingene. At man likevel KAN mene at det er en forskjell mellom det å fiske i seg selv og det å bruke levende agnfisk er så, men denne forskjellen må i så fall bestå av andre ting, noe som bør reflekteres i valg av argumentasjon. Ingenting ved din eller andres argumentasjon tilfører noe nytt her så vidt jeg kan bedømme.

Og for all del, vi må gjerne utfordre hverandres moralske synspunkter, uten at vi derved fordømmer hverandre. Vi lever ikke i et vakuum, men blir konstant påvirket fra ulike hold. Men da må man også tåle å få svar, og hvis du hevder at det er mangel på logikk hos motdebattanter, må du også tåle det samme, når din argumentasjon fremstår som lite konsekvent, og ute av stand til å rettferdiggjøre ditt syn.

Jeg gir meg ende over. At jeg ikke fisker med agnfisk trenger da ikke noen rettferdiggjøring utover at jeg ikke klarer å for meg forsvare å faktisk fiske med levende agnfisk. Skal jeg rettferdiggjøre alt jeg ikke gjør, kan denne uka bli utrolig lang.

Jeg har ikke på noe tidspunkt forsøkt eller hatt noe ønske om å dyptpløyende forklare mitt synspunkt på hvorfor jeg ikke kan fiske med levende agnfisk. Jeg forsøker kun å si at det finnes ingenting i vanlig fiske som automatisk gjør en til en fisker med levende agn. Dette er ikke logisk forskjellig, fra at jeg selger hasj fordi jeg selger sigaretter. (selv om forskjellen kanskje er litt mindre i fisketilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrande skrive av Dr Fish.

Det er underlig (for meg) at å la ein mort svømme i ring i til dømes ein halvtime(?) kan samanliknast med å sveive ein fisk (som har tatt agnet) inn. Det høyrer vel tross alt til unntaka å kjøre ein fisk i timevis. Det har ikkje hendt meg i alle fall. Det gjeld kanskje for dei som konsekvent fiskar gjedde med 0.12 mono (med stålfortom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.