Gå til innhold
Fiskersiden

Kultivering av "myrtjern"


rug
 Share

Recommended Posts

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men prøv med lidt mort og sørv som abborn kan leve av i tillægg hvis det er mulig og det ikke er mulig de kan rømme utt i andre vasdrag

Jeg vil bare nevne at noen arter kan spre seg i et område uten at det finnes vannveier de kan følge. Det skjer ved at rogn kan klebe seg fast til beina til vadefugler og ender som roter i bunn og blandt vannvegetasjon etter mat. Når så disse flyr til et annet vann, så faller rognkornene av, og arten etablerer seg i det nye vannet. Hvis det er generelt gunstige forhold for arten i området, og det ikke er for stor avstand mellom vann/vassdrag så etablerer den seg i hele området. Ang mort og sørv så vet jeg ikke om disse kan dette, men gjedda kan, og jeg tror personlig at ørekyta sprer seg på denne måten også. Det er all grunn til å være forsiktig med utsetting av fremmede arter i et område der de ikke finnes fra før, spesielt arter som kan danne store bestander. Det er derfor dette er lovregulert. Skadene av slike utsettinger kan være enorme, og ofte umulig å rette opp igjen.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måleserie 1 23.01.2009

Hull 1

Dybde Temperatur Trykk Oksygen Oksygen pH

2 2,6 673 34,1 4,6 5,35

4 3,4 673 28 3,7 5,3

5 3,6 673 11,8 1,54 5,3

Bunn 6 3,7 673 4 0,5 5,3

Hull 2

Dybde Temperatur Trykk Oksygen Oksygen pH

2 2,3 673 34 4,6 5,3

5 3,6 673 24,9 3,3 5,3

6,5 3,6 673 19 2,5 5,3

7,5 3,7 673 8 1,1 6,4

Bunn 10 3,7 673 1,6 0,2 6,4

Hull 3

Dybde Temperatur Trykk Oksygen Oksygen pH

1 2,2 673 35,6 4,9 6,33

3 3,2 673 31,2 4,2 6,1

4 3,5 673 29 3,8 6

5 3,6 673 24 3,2 6,1

6 3,6 673 19 2,6 6,4

7 3,7 673 9,3 1,2 6,8

Bunn 8 3,7 673 1,7 0,2 6,3

Vannprøvedata i PDF

Bilde hvor prøvene ble tatt

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer påfallende var det vel at pH varierer såpass, fra ca 5 og opp til 6,5. Og pH rundt 5 er som kjent det "verste", da aluminium er på sitt mest giftige...

Skulle ha sett den... :)

Hadde en foreleser som hadde doktorgrad på aluminium og pH. Det ble mange timer med kryptiske formler som forklarte hva som skjer med aluminiumen ved sur nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium, finnes det fritt i naturen da? Jeg trodde det ikke gjorde det....men at det krevdes heftig med energi for å frigi det...

Eller snakker dere alumininum i forbindelser?

Utdyp gjerne litt takk.

Jeg må understreke at jeg ikke er noen ekspert på aluminiumsforbindelser i naturen. Men aluminium er naturlig forekommende overalt i naturen, i større eller mindre konsentrasjoner, og i form av ulike salter, altså kombinasjon med blant annet oksygen. Og det jeg lærte da jeg studerte fiskeøkologi var at aluminium var på sitt giftigste for fisk når pH var omtrent 5. Og den "allergiske" reaksjonen hos fisken på de sure aluminiumssaltene er at gjellene slimer igjen, med risiko for at fisken kveles, dersom det er "gal" pH og mye aluminium i vannet. Ellers virker jo aluminium på samme måte også på de gjellepustende næringsdyrene til fisken, som tåler enda mindre enn fisk, og som derfor dør før fisken. Så i tillegg til at fisken forgiftes er det også vanlig at den avmagres på grunn av matmangel.

I mange abborvann i Bohuslän observerte man på 1980-tallet dramatiske effekter av sur nedbør. Reproduksjonen av abbor opphørte, og de få store abborene som fantes gikk over på en ren fiskediett, enten på de få småabborene som vokste opp, eller andre arter som tålte det sure vannet, med det resultatet at bestanden til slutt besto av et fåtall monsterabborer. Og det var jo i denne perioden den svenske rekorden (3.15kg) til Gary Wickins fra sagnomsuste Hällers myr ble tatt. Det var i det hele tatt påfallende mange 2kg+ abborer som ble tatt i dette området i denne perioden. Når disse kjempene enten ble fisket opp eller døde en naturlig død, var det derimot slutt... Mulig at abborbestandene i dag er tilbake mer på det normale, men dette kjenner ikke jeg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg var møkk uheldig med været i helgen iallefall. Det snødde som bare hel v ete.

Skulle egentlig målt flere steder men det var ikke vær til det.

Det snødde vel nesten 50 cm fra fredag til søndag.

Snødybden rundet 1 m i helgen. Jeg brukte faktisk over en time på å gå 1.5 km på ski.....

Her er vel vannets problem, tror jeg....

Klassifisering av miljøkvalitet i ferskvann Forhold for fisk i ferskvann

1: Godt egnet >70%

2: Egnet 50-70%

3: Mindre egnet 15-30%

4: Ikke Egnet <15%

(tabell tatt ut fra Klassifisering av miljø kvalitet i ferskvann. Veiledning 97:04 utgitt av SFT)

Klasse 1: Godt Egnet

Klasse 2: Egnet Oksygeninnholdet skaper ingen Fremdeles ingen problem problem for fiskene for fiskene Klasse 3: Mindre Egnet

Klasse 4: Ikke Egnet Fiskene blir slappe og beveger De fleste fisker dør av seg lite. oksygenmangel. Noen klarer å finne ”oksygenlommer”

I vannet "mitt" ser en, hvis en ser bort fra bunnen og en meter eller to over, at oksygennivået ligger på 20-30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel oksygennivået målt under de verst tenkelige forhold, (under isen midt på vinteren), du får nok noen helt andre resultater når isen har gått.

Men vannet virker jo litt surt og ganske oksygenfattig på "papiret" så noe fantastisk fiskevann blir det kanskje aldri... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel oksygennivået målt under de verst tenkelige forhold, (under isen midt på vinteren), du får nok noen helt andre resultater når isen har gått.

Men vannet virker jo litt surt og ganske oksygenfattig på "papiret" så noe fantastisk fiskevann blir det kanskje aldri... :wacko:

Det er nok riktig som du sier. Men målet er jo å få det til å bli et godt fiskevann....

Ad pH så er kalking en løsning. Er det søknadspliktig? Jeg har fått vite at 150 kg kalk 1x pr år vil heve pHen med 1. Altså til pent over 6

Men hvordan i huleste øke oksygennivået, hvis det er nødvendig da......

I teorien vil vel rennende vann inn bidra, men nok?

Eller er det normalt for skogstjern, det jeg har målt?

Isj, mye spørsmålø og lite svar.....hmf

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksygennivået kan økes på flere måter. Som du nevner vil jevn tilførsel av vann hjelpe, og som andre har sagt er oksygennivået også lavt når isen ligger. I et næringsfattig vann er dette vanligvis ikke noe stort problem om vinteren, mens det i næringsrike vann kan få katastrofale konsekvenser.

Dersom du har mulighet og vilje, vil det hjelpe på om du kan sørge for at et område er isfritt. Motorsag med jevne mellomrom er en slitsom måte å holde en råk åpen. Dersom du har tilgang på strøm kan du også bruke en luftkompressor for å holde et åpent hull. (Tenk boblehavn, men i midre dimmensjon.) Du kan kikke litt på hva denne karen har gjort: http://nettakvariet.no/forum/showthread.ph...1060957&page=54 (Scroll ned til "boblemaskinen") Uansett bør du sette opp et skilt med "Usikker is" dersom du lager en råk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis mye blandede formeninger om kultivering av fiskevann. Forunderlig når vi alle vet at enormt mange av vannene vi boltrer oss i er kultiverte av våre forfedre.

Vel vel, strøm er der ikke. Så i den grad oksygennivået er for lavt for abboren så får jeg se på muligheten til en liten bekk.

Og får jeg til en liten bekk kan jeg enkelt legge kalksand i den slik at vannet litt om litt får økt sin pH...

Slike tiltak, er de søknadspliktige eller holder det med grunneiers samtykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis mye blandede formeninger om kultivering av fiskevann. Forunderlig når vi alle vet at enormt mange av vannene vi boltrer oss i er kultiverte av våre forfedre.

Vel vel, strøm er der ikke. Så i den grad oksygennivået er for lavt for abboren så får jeg se på muligheten til en liten bekk.

Og får jeg til en liten bekk kan jeg enkelt legge kalksand i den slik at vannet litt om litt får økt sin pH...

Slike tiltak, er de søknadspliktige eller holder det med grunneiers samtykke?

Husk på at du må søke tillatelse for omfattende inngrep vedrørende vanntilførsel, kalking etc.

Å legge ut kalkholdig grus vil kunne hjelpe mye på kort sikt, men erfaring viser ofte at effekten avtar raskt (kalken vaskes ut), slik at dette er noe som må gjentas. Dette er jo nettopp oppgaven til de såkalte kalkbrønnene, å sørge for at en jevn strøm av kalk i riktig dosering havner i vassdragene. Jeg vet om mange myrhull med bestander av abbor. Ser ikke ut som oksygenmangel er noe problem i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at du må søke tillatelse for omfattende inngrep vedrørende vanntilførsel, kalking etc.

Å legge ut kalkholdig grus vil kunne hjelpe mye på kort sikt, men erfaring viser ofte at effekten avtar raskt (kalken vaskes ut), slik at dette er noe som må gjentas. Dette er jo nettopp oppgaven til de såkalte kalkbrønnene, å sørge for at en jevn strøm av kalk i riktig dosering havner i vassdragene. Jeg vet om mange myrhull med bestander av abbor. Ser ikke ut som oksygenmangel er noe problem i disse.

Hei

Nei egentlig tviler jeg på at oksygenet er et problem, ditto er pHen helt grei for abbor. Abboren tåler ned til 4.5

Jeg hadde en lengre prat med grunneier i helgen.

I hans barndom satte de ut fisk og ordnet med gyteplasser. Så lenge dette ble gjort var det produksjon i vannet men han trodde vannet var avhengig av kultivering for gyting.

Uansett, ingen tiltak gjøres før jeg har prøvefisket og selvsagt, inngrep som er søknadspliktige skal det søkes om.

Fikk forøvrig en hyggelig PM med tips om kjekke teiner for prøvefiske/ tynningsfiske. De er allerede bestilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete!!!

Det er feil i kabelen i vidunderapparatet.

Forbannet også.

pHen varierer mellom 5.3 og 6.5 ved å snurre og bende på kabelen inne ved innfestingen.

De andre verdiene holdt seg stabile og er således riktige.

Vel, da får jeg sende par3 vannprøver inn til analyse.

Prøvefisket fikk jeg heller ikke da isen var presset ned etter snøfallet og å var blitt tykk.

Hmf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kan ikke motstå lysten til å anbefale deg å fiske med elektrisk blink når du skal prøvefiske i vannet neste gang. Jeg har prøvd Norr Skenet-blinker med undervannskamera og har sett at abboren helt klart blir nysgjerrig på blinkingen, særlig på dager hvor bettet er tregt. Hvis du har mye snø på isen er jeg ganske sikker på at dette kan hjelpe deg til å eventuelt komme i kontakt med abboren (og diskusjonen om hvorvidt det er lovlig eller ikke er jeg ikke så interessert i).

Synd med feilen ved apparatet forresten. Men litt typisk at slike dritdyre saker viser seg å være fulle av artige muligheter for feil. Det beste er nok å fikse apparatet slik at det virker ordentlig (eller bytte det) og deretter gjennomføre undersøkelsen på nytt.

EDIT: Hvis prøvene fra hull 3 stemmer har det ingen hensikt å prøvefiske i de dypeste områdene av vannet, der er det ikke nok oksygen for fisken. Prøvefiske burde nok gjøres i grunnere områder eller i høyere vannlag. For øvrig positivt at pH-verdiene fra denne serien vel var de høyeste?

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar av meg fiske capsen for deg rug.

Herlig å vite at noen har så stor interesse for ett "myrhøl"

Jeg forsøkte å kultivere ett vann for noen år siden,men det var alt for mange småfisk så jeg orket ikke å fullføre det jeg brant for. :)

Nå som du har muligheten til å forme ditt eget paradis kan jeg bare ønske deg lykke til.

Hvis du trenger å låne 17mm garn for å se om det finnes småfisk er det bare å sende en pm.

Lykke til med prosjeket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apparatet blir fikset. Det ""artige"" er at mitt hobbybruk avslørte feilen. Apparatet brukes i prosjektregi og resultatene det gir kan utløse kostbare tiltak. Det skulle sendes rett inn og de som bruker det i jobbsammenheng ble selvsagt glade for oppdagelsen.

Skogtroll;

De andre resultatene stemmer så du har helt rett, bunnfiske er nytteløst her på vinterstid.

Vannet har forøvrig klarnet litt så jeg tenker vel noen nye forsøk på isen med mormyska, sånn bare for gøy. En dag på isen i vintersol er herlig uansett om en ikke får fisk. Jeg kan jo knekke litt furukvist, fyre bål og grille pølser og nyte kaffe fra svartkjel. Det er livet.

Tryta;

Jeg er litt sånn glad i utfordringer. Blir livet for lett blir det kjedelig og da går jeg lei.

Er det småfisk i vannet her blir jeg glad. Tenkte å prøve med teiner først i frykt for at det svømmer gamle store sugger nedi der som kan gå i garnet.

Blir teinene resultatløse blir neste steg garn. Er det tomt blir jeg sur da det jo viser seg ikke så lett mhp utslippstillatelser har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogtroll;

De andre resultatene stemmer så du har helt rett, bunnfiske er nytteløst her på vinterstid.

Vannet har forøvrig klarnet litt så jeg tenker vel noen nye forsøk på isen med mormyska, sånn bare for gøy. En dag på isen i vintersol er herlig uansett om en ikke får fisk. Jeg kan jo knekke litt furukvist, fyre bål og grille pølser og nyte kaffe fra svartkjel. Det er livet.

Bål, pølser og kaffi er herlig, og er du heldig får du kanskje en trytepinne også? Forresten så mener jeg seriøst at du burde prøve Norr Skenet-blinken etter abboren. Min erfaring er at den er effektiv for å vekke abbor som er lite aktiv under tjukk is/is med mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.