Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Sentrum


persa
 Share

Recommended Posts

spenstig satsning =) forresten så postet jeg litt vedlikehold av accuratesnella på "verkstedet på fs". tenkte jeg kunne reklamere litt for meg selv siden du også har accurate persa =) bruker du downrigger for å få woblern ned i dypet?

du bør vel bytte ut de små ringene og fyre på noen kraftige kroker?

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så posten din med breakdown av Accurate, vet ikke om jeg tør dette med alle tomlene iveien...er foresten kjempefornøyd med Accurate, smooooth. Talica er bortimot like glatt, mistenker at bremsa på Accurate er vel så bra.

Bruker downrigger til woblere ja, går fint ned mot 35 meter. Disse woblerene er designet for Tuna 50 pluss og tror de holder på alle vis.

Accurate-blog.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du automatisk dybdejustering over bunn? Ser for meg at det kan bli vanskelig å følge bunnen ellers. Eller fisker du såpass langt over bunn at det ikke er noe problem med stadig endring av dybder?

Bruker bare bunnsporingsfunksjonen på to stk Cannon mag 20 knyttet til Cannonlink og Humminbird 957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med drøy plate og ny pers! Regner med at Tom var relativt sjokka! Kineticjiggene er vel i grunn Volkers originalskaller, men med nye kropper? Liker de kroppene bedre, de følger mer skallenes profil og fyller ut mer. og 0.90 blir nok litt tynt når det blir snakk om så stor fisk og så drøye figher. Men det er helt klart lov å ha litt flaks innimellom.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel best at jeg kommer med den hele og fulle sannhet sånn at ikke massene blir ført bak lyset.

Geir har jo hatt en treg start i år og derfor fisket jeg hele dagen med ei hand på ryggen sånn at oddsen ble sånn noenlunde jevn...

Sånn i starten på floa var det som nevnt lite strøm og vi ble derfor enig om å dorge istedet for å driftjigge. Geir dorget med hel sild og Tom (Fairpoint) dorget med jig. Jeg satt framme i baugen og solte meg mens jeg fortalte for de andre hvordan de skulle fiske for å få kveite... ehhh hrmmm kremt...

Etterhvert bar Geir fast i ei kveite som kjørte fra båten og dro med seg masse snøre på kort tid. Jeg fikk opp trollingutstyret og begynte å kjøre etter som best jeg kunne. Jeg ga litt mye hendel på 300 gamper som medførte at det ble slakt snøre. Når snøret ble slakt trodde Geir at fisken var fri og satte i gang en tirade som inneholdt de aller fleste kjente bannskapsordene i norsk vokubular. pluss litt til, og jeg kunne ikke fri meg fra tanken om at det var rettet mot meg..... men fisken var fortsatt fast og etter en lang og tung innhenting kunne Geir begynne å løfte fisken fra botn. Jeg hadde underveis - basert på oppførselen på fisken anslått fisken til 34-40kg - men når vi kom over fisken å skulle lette den fra botn begynte jeg å ane uråd. Geir var nå så pumpa at han måtte hvile stanga på båtripa. Dette er noe som blir sett ned på i mitt hode og som jeg anser som jentekjøring. Jeg har forøvrig bare bevitnet jentekjøring en gang tidligere og det var for ca 3 uker siden :turned: ehh... hrmm.. kremt...

Men fisken kom etterhvert opp til båten og jeg må si jeg ble ganske sjokkert når jeg så at fisken var dobbelt så stor som mine antakelser. Vi fikk fisken fast og ombord i båten ganske smertefritt og begynte å diskutere hvorvidt vi skulle slippe fisken eller ikke. Jeg foreslo å slippe fisken ut igjen, men så kom jeg til å tenke på den stakkars kysttorsken - denne vesle lille karen som vimser omkring i tareskogen på jakt etter småkrabbe eller annet snacks. Eller kanskje den beveger seg på sandgrunna på leting etter børstemark eller slangestjerner - uten å ense den nådeløse rovfisken som ligger urørlig på sandbotn med de fokuserte øynene sine plassert oppå hodet - klar til å sluke den stakkars kysttorsken levende....

Og da fikk jeg så dårlig samvittighet at jeg sa til Geir at det er nok best at vi kakker denne barmgjertighetsløse vandalen... Ehhh.... hrmmm... kremt...

Vel. Nok om det. Jeg ville egentlig bare gratulere Geir med en velfortjent og fantastisk sesongdebut. Som kan vise seg vanskelig å toppe. Jeg unner Geir denne fisken, men egentlig hadde det holdt med en 30kilos.... ;)

For øvrig var det interessant å se hvordan Geir skiftet personlighet etter å ha landet denne storkveita. Han ble i løpet av sekunder så breidskuldra at han hadde store vansker med å komme seg forbi førerhuset og fram i baugen... ;)

Hehe..

Men her er iallfall et supplerende bilder:

geirmed75.jpg

Enkelte på forumet vil nok kjenne seg igjen på bildet, men jeg stoler på at de ikke røper posisjonen.

Nå har jeg forresten akkurat kommet hjem fra hytta hvor hele salgsapparate til Fairpoint holder til. Og Gudhjelpemegvel hvor mye spennende utstyr de har med seg. De har blant annet endel jiger jeg tror kommer til å revolusjonere hele havfiskemiljøet. Desverre har jeg taushetsplikt, men jeg skal teste ut utstyret i løpet av sesongen og så rapportere i løpet av høsten :thumbsup: Jeg ser fram til et gjensidig fruktbart samarbeid med dem.

Her er hele gjengen:

fairpoint.jpg

Fra venstre:

Tom: Norsk agent og produktutvikler (vi har forresten akkurat utviklet en helt revolusjenerende nyhet over en gintonic..)

Thomas: Produktsjef.

Peter:PR-sjef, ansvarlig for markedsføring.

Torben: Lager og logistikk

Daniel: Reklamasjons-sjef.

Forøvrig tar jeg forbehold om at alt ovenstående er skrevet i Tuborg-rus... Og Kim - ikke ta dæ nær av det æ sa om jentekjøring - d va stanga som va underdimensjonert. Men i utgangspunktet e det ikke love å legge stanga på rekka.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuborg-rus ja. Sendte Tom en sms i stad, men regner med at han ikke har tid til å svare på den. Stanga på rekka er vel i utgangspunktet et feminint trekk ja, men om stanga er for myk i forhold til fisken kan det til nød passere. Fiskeplasshint er vel folk æresforpliktet til å holde kjeft om, de som kjenner til det, men uheldigvis er det endel tanketomme folk på forumet som plumper ut med nøyaktige anvisninger, uvitende om at dette ødelegger for alle, ikke minst de som har funnet plassen og avslørt dens hemmeligheter. Moralen er skjerpings, finn heller egne gromplasser og røp de i stedet! Research krever mye både av tid og ressurser, men det er selvsagt enormt behagelig å bli loset ut på gromplassene og bare kunne slippe ned og kroke drømmefisken. Det blir litt som å kjøpe en pokal i butikken fremfor å faktisk vinne den. Dette er ikke surmuling, men en liten påminnelse om at enkelte plasser faktisk ikke tåler at det fiskes der av 10-15 mann 24/7. Om man liker å fiske i kø finnes det massevis av muligheter for det. Dyno, Skogseid, diverse lakseelver etc.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg sms fra Tom. Han ble nok litt cacky i går ja, for i dag skulle de ut og ta flere og større! Det blir som å overleve et hopp i Midtstubakken og deretter full av selvtillit gå rett på Planica!

Spørs om det blir like gode forhold i dag, kuling og regn/sludd. Men kan jo hende kveita tar i for det. Bra driftfart skulle det vel bli tenker jeg.

Jeg kjerringkjørte kveite hos Frank forleden. Men den stakkars stanga mi hadde ikke noe å by på. 12-30 pundern blei litt for veik for det monstret jeg hadde kroka. Men jeg brukte kneet og ikke ripa !

Da er det vel strengt tatt ikke noe kjerringkjøring:)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.