Gå til innhold
Fiskersiden

Smårapport fra kattfjorden


onkelkim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Catch & release på det aller meste. Har vel bare tatt vare på max 10% (den fisken som er stygt kroket). Rødspetta ser ut til å klare gjenutsetting uten problemer.

Det vi har tatt vare på har blitt sprøstekt eller brukt i fiskesuppe. Nydelig mat..

Ja, f.eks. en middag slik Jegern viser over :whistle:

Må nevnes at Marcus er en imponerende god kokk. Gleder meg allerede til nye fiskemåltider i år.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

storspettefiskesto.jpg

Nå er det kanskje på tide med en liten smårapport fra Kattfjorden igjen.

Kim, Marcus og jeg var ute en snartur på onsdag for å teste etter spette. Vi har satsa lite på arten sålangt i år, men nå begynner det i teorien å bli bra tid for slike:) Spente på hva fisket ville gi la vi derfor kursen mot det spennende Kjeltringsundet og Goflevika. Forholdene var perfekte med omtrent vindstille, sol og fin temperatur!

DSC09448-baater.jpg

Båtene på Lauklines ligger klare, vår båt for kvelden ble den ytterste.

Vi har knapt begynt å fiske før Kim får et ordentlig hugg. Det napper godt og vi tipper torsk eller hyse mtp. fiskens oppførsel. Overraskelsen er derfor stor da det viser seg å være en dublé med en sandflyndre og en rødspette. Sandflyndra er ca. 650 gram, mens spetta ser ut som årsbeste..Det er den også og Kim kan vise fram en flott fisk i god kondisjon:

DSC09451-kimspette53cm1980g-crop.jpg

53 cm og 1980 gram.

Fisken er pent kroket så Kim setter den ut igjen. Vi har i år bestemt oss for kun å ta vare på fisk som er stygt kroket.

DSC09455-C-R.jpg

Så er det min tur til å få fisk:

DSC09462-spetteca13kg.jpg

1330 gram.

Kort tid etter får Marcus et skikkelig napp, og masse tyngde. Dette kjennes bra ut:

fiskestorspette-small.jpg

Det viser seg å være en fin dublé. En spette på 1,5 har tatt den første kroken. Men på andre kroken er det en større fisk og håven må fram.

storspettehves-small.jpg

storspettehves2-small.jpg

DSC09477-marcusnydeligespetter-small.jpg

Nydelige spetter. Den største er 61 cm og 2450 gram.

DSC09484-marcusspetter.jpg

ett bilde til.

Min beste for dagen blir denne på 52 cm og 1680 gram:

DSC09488-oyvindsspette1680g.jpg

Vi får alle fiskene innenfor en times tid. Så er det plutselig stopp på bettet. En kort og markant bettperiode med andre ord, slik det ofte virker å være med spettene. Men strømmen har slakket av og forholdene er ikke lenger på topp. Etter kl. 20.00 får vi bare torsk og hyse og noen minikveiter. Men vi er fornøyde likevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Her kommer en ny rapport. Kim og jeg er på Lauklines hos Marcus denne helga. Ettersom plan A ikke lot seg gjennomføre denne helga gikk vi over til plan B. Rødspettefiske i Kjeltringsundet! Været var aldeles strålende og vi gledet oss til en heldag på sjøen. Og hvilken dag det skulle bli...

Sola skinte fra en mer og mer skyfri himmel, men da vi nærmet oss kunne se at spetteplassen og omgivelsene lå innhyllet i tåke. Det var en spesiell stemning med tåke, havblikk og en sol som såvidt klarte å bryte litt igjennom. I en periode kom det en stor flokk niser rundt båten.

Fisket startet rolig og forsiktig, men tok seg mer og mer opp i løpet av dagen. Vi fant fisken på en ny plass i området, "Tåkeheimen". Her hadde vi fisk eller kontakt med fisk på omtrent hvert drift. Oppsummerer videre med noen bilder og litt tekst:

DSC09679-spette1840g54cm.jpg

Min første spette for dagen var en fin en, 1840 gram og 54 cm.

DSC09684-fargerogfasonger.jpg

Spettene kommer i mange farger og fasonger, det gjør også svenskene..

DSC09688-kosogklem.jpg

Kos og klem:)

DSC09763-albino.jpg

Albinospette.

Kim drar på noe tungt og får opp dagens foreløpig største:

DSC09694-kimbospette225056cm-small.jpg

56 cm / 2250 gram.

20 minutter senere kan han smile på nytt... en stor spette ligger i håven.

DSC09711-fintkrokfeste.jpg

Fint krokfeste.. Visse har flaks!

DSC09725-kimperser2580g61cm-crop.jpg

Spetta er pene 61 cm og 2580 gram. Ny pers på Kim, gratulerer!

Vi er helt tydelig inne i en intens bettperiode og jeg får en bra fisk:

DSC09739-oyv1750g.jpg

1750 gram.

DSC09748-minispettevelkommentilbake.jpg

Marcus gir denne vakre spetta friheten. Velkommen tilbake om noen år.

Så er det endelig min tur til å få en større spette:

DSC09757-oyv2550g59cm-crop.jpg

59 cm / 2550 gram. Årsbeste for meg.

Marcus hadde vært "pottesur" i hele dag ( ;) ) . Han hadde fått ca. 15 spetter, men alle var småfisk rundt kiloen. Men plutselig skinte han opp i et bredt glis, før han sa: "Äntligen en okey fisk, man kan ju inte bli utfiskad av norrbaggarna ;-)". Vel vel sier nå jeg..

DSC09765-marcusfighting.jpg

FLEX.

Da fisken var i båten kunne vi konstatere at den var ganske stor:

DSC09768-biggie.jpg

DSC09784-marcusspette3260g65cm-crop.jpg

65 cm og 3260 gram!

DSC09785-storspetta.jpg

Herlig med en specimenfisk.

DSC09789-catchandrelease.jpg

Marcus setter fisken tilbake. Det ble ganske så mange spetter i dag, må ha vært rundt 40 i tallet. Vi tok 3 til mat, resten svømmer der nede fortsatt for å feite seg enda mer opp. :)

En flott tur i Kattfjorden!

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba gutter...

Ble bare ei lita kveite på meg i går..var jo dørge stille med tanke på drift og 60hestern til Trond klarer ikke å gå sakte nok til jiggtrolling.

Er nesten surt at da det er knallvær så er det nesten garantert blankstilla på yttersia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøsses, fine fangster, grattis, dette er morro! hvilket tackel kjører dere på rødspettene? sirkelkroker/j, sz?

Takk for det. Det er et veldig spennende fiske ja. Vi kjører helt enkle glidende takkel med småperler og J-kroker. Rundt størrelse 1 eller 1/0 og agner med hel pillet reke. Dunker en rekke ganger i bunnen for å attraktere spetta for så å la tackelet ligge i ro i opptil et par minutter av gangen.

Nydelige spetter som vanligt. Sitter bare å venter på å se ny norgesrekord i den tråden her.

En ting ting som jeg har lurt på, må dere trekke opp mye annen fisk for hver spette dere får eller har dere funnet en metode for å komme unna dem ?

I perioder kan det være en del sandflyndre. Av og til får vi torsk, sei og hyse, særlig når det nærmer seg skumringstid. Men stort sett er det lite annen fisk, bortsett fra småkveitene da. Vi får småkveite hver eneste tur vi pillemeiter, det er mange av dem.

Denne gangen fikk vi et par småkveiter, et par sandflyndrer og ca. 40 rødspetter.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende forhold der oppe i nord. Ankrer dere opp under pillemeitet?

Nei, vi ankrer ikke opp. Det kan sikkert være bra enkelte steder, men vi opplever at det helst skal være strøm for at det skal være gode forhold. Det ideelle etter vår erfaring, ifht. bettperioder, har vært å drive mellom 0,5 og 0,8 knop. Da avdekker du et passelig område og fisken virker å være mer på hugget da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Marcus, Kim og jeg hadde oss en liten prøvetur etter storspetta for en ukes tid siden. Det var sedvanlig "godt sommervær" med sol, regn og 7 varmegrader, men det fikk vi tåle for bare noen timers kveldsfiske. Spente var vi som vanlig på om Kjeltringsundet ville levere store rødspetter også i år.

Det var vel ikke de beste forholdene for å si det mildt, med mye strøm og nordlig vind, men da vi etterhvert fant en plass der spettene lå var vi borti flere store fisker.

Det var visst jeg som kunne smile bredest i dag med en flott fisk på 58 cm og 2200 gram. Den ble dagens største:

DSC05458-spette+2200g+58+cm-small.jpg

DSC05467-kiss.jpg

September er som regel den beste måneden for storspetta, så vi gleder oss til fortsettelsen..

Kvelden ble avsluttet med litt mosjon på Lauklines:

DSC05475-kim+sykler.jpg

Kan likes ;)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.