Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Interessaant, leste hele threaden. jeg tenker å begynne kystemeiting og selv om jeg ikke skjønner alt, det hjelper. Er Fransk (beklager Norsken) og har begynt å fiske igjen etter 10 år. Pleide å bruke stang uten rod, og lett stang med rod (spin, levende agn, død agn eller sluk).

Bare noen idiotiske spørsmål :

- Ka er forskjellen med surfcasting?

- Er disse tackler (paternostere og glidende) ment å alltid ligge på sjøbunnen eller ??? Ka skjer med bunnen / steiner / sjøgress da? Husker at da eg var liten eg brukte bunnen-tackler, "maskinegeværer" som vi sier på fransk, en rekke kroker med agn på bunnen. Ble det alltid mistet tackler og ødelagt utstyr.

- Korfor perlene? Så fisken lurer på ka det er om kommer å kikke, da ser fisken agnen og biter?

- Ser ikkje på bildene dere noe sål tackler. Det er en vanlig ting å gjøre i Frankrike når fisker har skarpe tenner.

- Hva koster en vanlig / rookie 100g stang + rod ?

- Finnes det "mellomstanger / mellomroder" som kan brukes både som vanlig bait/sluk stang og kystmeite stang? Er de vanlig / mulig a bruke sluk/spin på en kystmeiteslang? cast og troll?

- Jeg har lest / skjekket de fleste threader om Bergen-området og lurer om de fleste folk bruker kystemeite når de fisker på Bontelabo, kaier, Nordåsen osn.

Takk på forhand :-)

Endret av Skygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

- Ka er forskjellen med surfcasting?

Surfcasting er vel en litt tyngre klasse utstyr beregnet på tyngre søkker. Feks en karpestang 2.75lbs er vel ikke søkker over 130g optimalt, men alt etter forhold. En surfstang kan klare søkker opp mot 300g. De er også lengre enn karpestenger.

- Er disse tackler (paternostere og glidende) ment å alltid ligge på sjøbunnen eller ??? Ka skjer med bunnen / steiner / sjøgress da? Husker at da eg var liten eg brukte bunnen-tackler, "maskinegeværer" som vi sier på fransk, en rekke kroker med agn på bunnen. Ble det alltid mistet tackler og ødelagt utstyr.

Ja, de skal hovedsaklig ligge på bunnen. På et PN-tackle er det mulig at feks. den øverste kroken henger litt over bunn. Noe slit vil det bli, så velg tackle etter bunnforhold.

- Korfor perlene? Så fisken lurer på ka det er om kommer å kikke, da ser fisken agnen og biter?

Ja, de er vel mest ment som attraktorer. Gjør hele opphenget mer synlig for fisken, samt at noen perler har flyteegenskaper som løfter agnet litt opp fra bunnen.

- Ser ikkje på bildene dere noe sål tackler. Det er en vanlig ting å gjøre i Frankrike når fisker har skarpe tenner.

Det er wire-tackle. Det er vel egentli ikke helt nødvendig, men feks. etter lang tids bruk vil enkelte krokfortommer bli slitt av tennene til fisk, noe som sliter dem ut. Wire tåler slitasje mye bedre enn monofilament, men det finnes monofilament tykt nok til de fleste fisker. Enkelte haiarter over 5kg kan ha fæle tenner som lett kan kutte senen ved landing av fisk.

- Hva koster en vanlig / rookie 100g stang + rod ?

Komplett finner du nok billig stang og snelle for rundt 1000-1500kr.

- Finnes det "mellomstanger / mellomroder" som kan brukes både som vanlig bait/sluk stang og kystmeite stang? Er de vanlig / mulig a bruke sluk/spin på en kystmeiteslang? cast og troll?

Nja.. Lettere å fiske med agn på en spinstang, enn sluk på en karpestang, pga lengden.

- Jeg har lest / skjekket de fleste threader om Bergen-området og lurer om de fleste folk bruker kystemeite når de fisker på Bontelabo, kaier, Nordåsen osn.

Ja, ut ifra hva jeg har forstått så har vel det meste fisket fra de stedene du nevner vært med kystmeite, med mindre du er ute etter torsk og sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe tusen takk for info. Egentlig eg spiser ikke fisk (liker ikke) untatt noen arter. Nesten alt eg fisker gir eg bort til vennene mine.

Men de som je liker å spise og vil gjerne få sjans å fange er flatfisker: (tunge, kveite, flyndre...), ørret, havål (fiskes som så mye du vil ha i sør-Frankrike), or korfor ikkje en Chimera for å skremme mamma.

Har du en "link" til en thred eller nettside som fortell om kordan å begynne med kystmeite? Kordan Kystmeite heter på engelsk da? (edit: fant artikkelen på Fiskersiden, veldig interessant).

Takk igjen. 1500kr + ev. tripod ser bra ut, og det er lett å finne billig utstyr i Frankrike eller på nettet.

>>> Eg mente "stål" tackle og ikkje "sål", of course.

Endret av Skygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En spørsmpl før eg fyller min ny Aero 8000 GTE :rolleyes: : Bruker dere Fireline eller mono for å fylle snellen ?

Har 270 m 0.20 mm Fireline som eg kunne sette på snellen (med ca. 30 m mono før?).

Ellers har jeg 300 meters Trilene 0.40 og 300 meters Trilene 0.38.

Til tacklene har jeg en ting som heter Trilene Big Game, det er ca. 0.50 hvis jeg husker godt og er spesielt til tackler.

Har også en del Stren mono, men dette er den verste ting jeg har kjøpte i hele mitt liv.

Egentlig, eg lurer hvis eg bør bruke min Fireline til min Carpestang/Kystmeite eller til min 9' Berkley haspelstang. Fireleine coster jo 500kr og planer ikkje å kjøpe mer før en stund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fylte den med Powerpro, så la eg mono utenpå. Til den var helt full.

Reverserte og spolte på slik at monoen låg innerst og 270 m PP ytterst. La også på 4-5-6 m med mono topshot. For å ikke slite så mye på PP og for å få "fjøyringa" monoen gir.

Kaster lenger om spolen er full.

Går fint ann å fylle spolen med bare mono. Fordeler og ulemper er det vel med begge.

Endret av Millionas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein stor fordel å benytte multi(Fireline) til meitefiske, dette snøret er uelastisk og gir lett nappindikasjon. For å fylla ei 8000 ville eg lagt litt meir mono i bunnen av spolen for så å fylla den heilt opp. Usikker på kor mykje mono som må til, men du har jo to spoler og kan prøva deg fram til det optimale. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millionas, beklager men eg har ikkje forstatt... braid + mono så da reverser du ?? Korfor og Kordan ? Og ka e topshot?

Takk anyways :)

Du fyller på det du har av multi på en spole, så fyller du resten med mono til spolen er helt full. Så tar du av den spolen, setter på den du skal bruke under fiske, og spoler alt på denne, slik at monoen blir innerst, og multien ytterst. Voila.

Og vil tro topshot er det samme som sjokkfortom, dvs en tykkere mono som tar av for støtet under kast o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now I got it. Takk. :)

Jeg har lest mye om det på noen Franske nettsider også, og de fleste gjør sant: "Mono filling" + braid + ca. 6 meters shock leader / tykk mono / Fluoro til swivelen. Etterpå, mono eller fluoro til den "main tackle line" og en ting som heter Amnesia som er en "memory free" mono til tacklene / fortomene.

Jeg tror jeg skal begynne med bare mono. Skal bruke Trilene Sensation 0,40 til snellen og Trilene Leader Big Game 0,56 som shock leader frem til swivelen. Og videre til tacklene. For se kordan det går og hvis jeg skal bruke Fireline senere.

Jeg bare lurer noe: Hvis Firelinen fyller snellen og 5-6 meter mono / shockleader kommer på topper for å kaste bedre og ikke skade seg, blir det seff en knut nesten på "toppen" av snellen. Kan denne gjør castingen vanskeligere? Hvilke typer knuter er bra til å "linke" en 0,20 fireline til en 0,40/0,50 mono ? Jeg har hørte om monfilament som er tynnere på en ene siden (tapered shock leader) og som er spesielt laget til knuter mellom 2 forskellige diameter.

Jeg skal prøve meg med senen på min haspelstang først. Men vil gjerne vite om kordan å linke sammen tykk mono og sene.

Takk igjen... har begynt å går gjennom hele forumet men det er jævla mye å lese...

Endret av Skygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å knyte fra braid til shock leader bruker eg denne: http://neilmackellow.sea-angler.org/knot5.html

Funker fint, men hører at den går gjennom stangringene. Den påvirker sikker litt kastelengden også, men har enda ikke gått av.

Er vel umulig å få til en knute som går smertefritt ut.

Husk at om shock-leaderen skal ha effekt, må du ha et par turn på snella når du skal kaste. Slik at shock-leaderen tar imot "julingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har vært å kjøpt inn noe tackel-greier idag så bestemte meg for å binde noen og. Bra tidsfordriv på en regnværsdag i sommerferien!

Et ganske enkelt paternostertackel med mye attraktorer, 2/O krok og 30g sigarsøkke.

106099_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42720/106099.jpg

Enkelt paternostertackel igjen der jeg brukte en grønn gummiblekksprut jeg har hatt i 4 år til noe nyttig!

106100_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42720/106100.jpg

Et enkelt paternostertackel igjen. Lite forskjell på dette og nr. 1.

106101_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42720/106101.jpg

Dette tackelet er ment til flyndre, og jeg brukte en sølvskje fra en vanlig hekle (uten krok)

106102_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42720/106102.jpg

Alle tackelen er utstyrt med en rød gummislange, flyteperler og selvlysene grønne perler.

Er disse greie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut, men personlig ville jeg kuttet litt ned på blingen. Spesielt til flyndretacklet ville jeg kuttet ut spinnerbladet og slangene, og gått for kun perler :P GJør ting så enkelt som mulig, og ha en viss plan for tacklene når du knyter dem. Ellers er det selvsagt ikke feil å teste ut litt forskjellig og se hva som funker for deg der du fisker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Og dropp t-svivler.. Som jeg ble fortalt da jeg begynte; jo mindre knuter, mindre farer for brudd. Knyt heller opphengerløkke, eller skjøt på en sene bit med kirurgknuten. Ellers ser det bra ut, dog er jeb personlig ikke så glad i takkel med slep-funksjon fra land pgz stygge bunnforhold og lite nappindikasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Og her er et grom-tackle til storfisken! Tackelet fiskes glidende, med en fin makrellbit på kroken, passende til f.eks lange, store flyndrer, hvitting, lyr osv.

160320052014o4OlKebSxijShWjnEc.jpg?63

Hallo

Jeg har lagd meg et lite ut valg av slike kystmeite-tackles. Men jeg bare lurer på åssen du fester på dette tacklet når du skal fiske det glidende. Bilde ? Tegning?

snu blekkspruten så får du mer bevegelse ellers så det veldig bra ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla!

Idag var jeg på Skibs og kjøpte meg dette:

108629_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43759/108629.jpg

Nå har jeg laget dette:

108628_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43759/108628.jpg

Dette tenkte jeg passet til hvitting/flyndre, fiske effektivt med det.

Hva synes dere om dette? noen råd`?

Fant en haug med perler fra søstren min, så har en del :o

Som lodd har jeg en sluk uten krok, på ca.30 g

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.