Gå til innhold
Fiskersiden

C&R


Harrbomsen
 Share

Recommended Posts

Hei folkens ;)

Fang og slipp har stort fokus når det gjelder fluefiskere leser jeg på div forum.....men lurer på om andre fiskere bedriver C&R ?

tenker da spesielt på meitefiskere og trollingfiskere og sånn?

Jeg kjenner en del andre meite og dorgefiskere som fisker der jeg fisker...men no C&R ser jeg sjelden de praktiserer...

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter det er mye meitefiske basert på 100% C&R. Se f.eks på karpefiskerne.

Jeg har også inntrykk av at trollerne på f.eks Mjøsa ofte setter ut igjen fisk langt over minstemålet fordi de har innsett at det ikke er noe vits i å ta opp mere enn de har bruk for. Vennligst ikke bland tungmetaller og flamberte brommehemmere inn i dette.

Selv er jeg veldig variabel på området. Under årets harrfiske slapp jeg ut igjen alle unntatt en fisk, under årets røyefiske drepte jeg samtlige jeg fikk. Fisker jeg f.eks brasme setter jeg ut igjen alt.

Fisker jeg i sjøen prøver jeg normalt å sette ut igjen alt av torsk da dette er en fisk mange ser på som en god matfisk men jeg selv ikke liker.

Som du ser, jeg har ikke noe konsekvent forhold til dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker stort sett laks og sjøørret og brunørret. På sjøørret driver jeg 100% C&R. På laks kanskje 50%

Grunnen til at jeg driver C&R er at jeg rett og slett synes det er så morsomt å fiske, at jeg ønsker å fiske mere enn den fisken jeg har bruk for til eget forbruk.

Å fiske opp fisk for å gi bort eller selge på grunn av man ikke greier å fortære all famgsten selv, blir i mine øyne fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker stort sett laks og sjøørret og brunørret. På sjøørret driver jeg 100% C&R. På laks kanskje 50%

Grunnen til at jeg driver C&R er at jeg rett og slett synes det er så morsomt å fiske, at jeg ønsker å fiske mere enn den fisken jeg har bruk for til eget forbruk.

Å fiske opp fisk for å gi bort eller selge på grunn av man ikke greier å fortære all famgsten selv, blir i mine øyne fullstendig feil.

Jeg abbonerer på alt om fiske, og registrerer att en del dorgefiskere poserer med stor ørret, spesielt fra tyrifjorden, mjøsa og ransfjorden....

Noen ganger fundert på hvor store frysere de må ha hvis de dreper all den fisken? hehe

eller er ikke C&R så viktig i så store innsjøer?

dreper de de største fiskene og slipper ut igjen småfisken mon tro? :)

Jeg fisker mye i g.lågen og det er mye harr og få....lite ørret...ihvertfall der jeg fisker....

Jeg har også vært med og dorget en god del, og tatt mye fisk på mellom 1 og 4 kg....alle de fiskene har jeg sluppet pent tilbake da jeg mener det er for lite av den i den sonen jeg fisker og att jeg ikke anser den som god matfisk heller...

Jeg fisker også mye på fjellet og spiser heller fjellfisk :D

ja det og fiske opp mye fisk for så og gi bort eller verste fall att den blir kastet synes ikke jeg heller er nødvendig :D

Endret av Harrbomsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens :)

Fang og slipp har stort fokus når det gjelder fluefiskere leser jeg på div forum.....men lurer på om andre fiskere bedriver C&R ?

tenker da spesielt på meitefiskere og trollingfiskere og sånn?

Jeg kjenner en del andre meite og dorgefiskere som fisker der jeg fisker...men no C&R ser jeg sjelden de praktiserer...

takk for svar :D

Hej!

Jeg har tidligere haft det indtryk, at utrolig mange fluefiskere, anser deres fiskemetode, som den eneste "rigtige" måde at bedrive sportsfiskeri på. Purister og fanatikere har alle dage eksisteret - men underligt nok en udpræget overvægt blandt fluefiskere!!??. Sjovt nok, er det vist også mest i denne gruppe af udøvere, man ser flest tilhængere af C&R!?.

Det hører måske sammen med, at det har været anset som værende en hel del "finere" at fiske med flue - man er måske klogere, mere dannet - og har de rigtige meninger, som fluefisker - i forhold til de stakkels uvidende, der bare kritikløst slænger bly og alskens simple redskaber i hovedet på laksen - eller hvad det nu måtte være. Måske, måske, det kunne man i al fald tro.

Jeg ved ikke om det er så udpræget blandt fluefiskere længere, at de ser ned på "almindelige" fiskere på samme måde som før, men jeg kender efterhånden en hel del kompetente og dygtige fluefiskere, der sværger til denne metode - uden at ende i fanatismens armod. Som slår en fisk ihjel, fordi formålet med at fiske i sidste ende, er at fange en fisk - for at spise den!.

Fluefiskeri er vanvittigt spændende - men det er det også at spinnefiske - eller dørge med sild!.

Jeg tror man kan konstatere, at fordi fluefiskeri er blevet hypet så meget og er blevet populært blandt rigtig mange, er det også i den gruppe man vil se flest, der vil hævde at C&R er det rigtigste - blot fordi gruppen rummer mange kendte og populære profiler, der lever af fluefiskeri og af, at der kan fanges noget!. Fluefiskeri er blevet en storindustri, hvor hjulene skal holdes i gang. Man fokuserer så meget på metode, grej, teknik og tøj for den sags skyld - at det primære glemmes. At fange en fisk - for spise den!.

I stedet fanges den for at blive fightet, målt og vejet, fotograferet og halvvejs kysset til døde - og så god tur til vi ses igen!. I mine øjne virker det næsten grotesk.

I den anden grøft - er det ligeså grotesk, at se "sportsfiskere" fylde en fryser på en fiskeferie!!. For som de siger, "vi skal jo have noget for pengene!". Et typisk udsagn fra de folk som betaler mange penge for en fiskeferie. Det afslører et uhyggeligt ringe mål af indsigt og respekt - og et uhyggelig stort mål af grådighed og egomasse.

C&R må være en mulighed - ikke et mål i sig selv.

Og det tror jeg de fleste fiskere - uanset metode - er ved at indse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte jo rett og slett å fortelle hva jeg fisker med.......

Jeg fisker med flue, men jeg er ingen fluefisker.....................

Jeg fisker med mark, men jeg er ingen markfisker.................

Jeg er rett og slett fisker.

Om jeg setter ut eller kakker fisken jeg får har ingen verdens ting med fiskemetoden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jeg har tidligere haft det indtryk, at utrolig mange fluefiskere, anser deres fiskemetode, som den eneste "rigtige" måde at bedrive sportsfiskeri på. Purister og fanatikere har alle dage eksisteret - men underligt nok en udpræget overvægt blandt fluefiskere!!??. Sjovt nok, er det vist også mest i denne gruppe af udøvere, man ser flest tilhængere af C&R!?.

Det hører måske sammen med, at det har været anset som værende en hel del "finere" at fiske med flue - man er måske klogere, mere dannet - og har de rigtige meninger, som fluefisker - i forhold til de stakkels uvidende, der bare kritikløst slænger bly og alskens simple redskaber i hovedet på laksen - eller hvad det nu måtte være. Måske, måske, det kunne man i al fald tro.

Jeg ved ikke om det er så udpræget blandt fluefiskere længere, at de ser ned på "almindelige" fiskere på samme måde som før, men jeg kender efterhånden en hel del kompetente og dygtige fluefiskere, der sværger til denne metode - uden at ende i fanatismens armod. Som slår en fisk ihjel, fordi formålet med at fiske i sidste ende, er at fange en fisk - for at spise den!.

Fluefiskeri er vanvittigt spændende - men det er det også at spinnefiske - eller dørge med sild!.

Jeg tror man kan konstatere, at fordi fluefiskeri er blevet hypet så meget og er blevet populært blandt rigtig mange, er det også i den gruppe man vil se flest, der vil hævde at C&R er det rigtigste - blot fordi gruppen rummer mange kendte og populære profiler, der lever af fluefiskeri og af, at der kan fanges noget!. Fluefiskeri er blevet en storindustri, hvor hjulene skal holdes i gang. Man fokuserer så meget på metode, grej, teknik og tøj for den sags skyld - at det primære glemmes. At fange en fisk - for spise den!.

I stedet fanges den for at blive fightet, målt og vejet, fotograferet og halvvejs kysset til døde - og så god tur til vi ses igen!. I mine øjne virker det næsten grotesk.

I den anden grøft - er det ligeså grotesk, at se "sportsfiskere" fylde en fryser på en fiskeferie!!. For som de siger, "vi skal jo have noget for pengene!". Et typisk udsagn fra de folk som betaler mange penge for en fiskeferie. Det afslører et uhyggeligt ringe mål af indsigt og respekt - og et uhyggelig stort mål af grådighed og egomasse.

C&R må være en mulighed - ikke et mål i sig selv.

Og det tror jeg de fleste fiskere - uanset metode - er ved at indse.

spennende lesning og takk for svar :)

ja spinnfiske og dorging er spennende det ja..... :D

jeg skjønner att C&R kanskje er nødvendig som ett tiltak i noen elver med stort fiskepress også sammen med muligens maxmål på fisk for og spare den store fisken?

Renaelva har maxmål såvidt jeg vet? men mye folk der....

maxmål er vel ett bra tiltak? :D

Jeg glemte jo rett og slett å fortelle hva jeg fisker med.......

Jeg fisker med flue, men jeg er ingen fluefisker.....................

Jeg fisker med mark, men jeg er ingen markfisker.................

Jeg er rett og slett fisker.

Om jeg setter ut eller kakker fisken jeg får har ingen verdens ting med fiskemetoden å gjøre.

en allsidig fisker med andre ord , spennende det og beherske flere metoder:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med flue, sluk, mark. Alt etter hva jeg fisker etter og etter forholdene.

Mest i sjøen, men av og til i noen vann og elv.

Bedriver c&r i de situasjonene det passer eller er påbudt.

Er ute etter naturopplevelser og for og få fred og ro da jeg som oftest fsker alene, og for at det er morro og fiske.

Tar gjerne en fin sjøørret med hjem hvis jeg får, men de fleste setter jeg ut igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har et veldig avslappet forhold til catch & release. Driver mye med kystmeite og fluefiske, og får jeg en fisk jeg har lyst på der og da, kakker jeg den og spiser den med god samvittighet. Småkveiter f.eks. går ut igjen uansett hvor sulten jeg skal være. Fisken skal ikke være yngel før man kakker den, selv om de er perfekt som matfisk. Det er liksom noe annet som betyr mer enn å fylle magen min. Hadde jeg kakket en 1-2kg kveite, hadde jeg hatt dårlig samvittighet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt på det som C&R, men har altid slengt ut taregjedd og annen småtorsk, og samme vei med grønnsporing. Og siden jeg rett og slett aldri har likt ur, går den rett på havet igjen den også....selv om den er dau når den kommer opp. I yngre år, i et stille håp om at fattern ikke skulle se den knallrøde fisken som fløt bak båten. Gubben elsker lettsalta ur med nypotet!

Ellers, så fisker jeg mest ørret i et vann med alt for mye småfisk. Så de kastes stort sett til skogs om de er så små at jeg ikke gidder å henge de over bålet. Taktikken ser ut til å virke...fisken blir i det vannet blir bedre år for år. (grunneier har hatt gratis fiske for alle i noen år der nå. SMåfisk til tross...greit vann og ta med husets 10 åring til. Siden han altid får fisk der, og da blir det ikke så kjedelig.

Men tok en gang ei røye 1,2 kilo, den ble selvsagt behandla som all anna fisk hverdt å ta med hjem til midagsbordet... bløgga og sløyd der og da.

Husker første gang jeg så en som hadde med eget redskap til å slå ihjel en fisk. Hele familien satt i vantro og så på at en søring på TV pent slo en fisk i hodet....det var vel muttern som til slutt fikk stamma fram...hvorfor i all verden bløgger han den ikke bare med tommeln...før vi rista på hodet av søringer.

Øh...er man fluefisker om man av og til legger fra seg UL spinnerstanga og binder en "verre enn minken" bak en kastedupp og dryler den så langt man klarer men den gamle 9" Tjøstheim 600 stanga i håp om ta de der jævlene som vaker like utenfor rekkevidde fra spinnerstanga?

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at fluefiskere er mer frempå angående C&R er at disse er snobbete jentemenn med knekk i lanken og angst for skitt under neglene. Blod - æææsj ekkeeeeeelt!

De bruker ikke agn av samme grunn, og den beste fisketuren er den uten fisk, uten slim eller saltvann på lankene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt handler det vel mer om å behandle fisken med en høvelig respekt for en levende skapning. Skal den dø er det best om det går fort og skal den leve er det best om den er minst mulig traumatisert eller skadd etter turen på land.

Å stereotypisere fiskere etter valgt fiskemetode skaper vel ikke akkurat dypere forståelse av noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte on-topic svar etter sleivsparket mitt:

Releaser alt jeg ikke vil ta vare på og så sant det er forsvarlig. Sprengt småfisk kakkes og gis måker/krabber. Fisk med størrelse stekepanne+ blir med hjem til noen som liker fisk.

Har inntrykk av dette er slik de fleste sportsfiskere fisker.

Er enig med Ølgylt om at dette går mye på å behandle en levende skapning med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreper aldri fisk så lenge det er overhodet mulig Å unngå det, fordi jeg elsker lidenskapen min: fiske. Etter som all verdens stammer blir høstet kraftigere og kraftigere ser jeg ingen grunn til å bidra til den negative trenden. Da syns jeg fisken har mye større verdi levende i sitt element. Å drepe stor fisk er i mine øyne forkastelig, men folk gjør som de vil og det kan ikke jeg styre desverre. Om feks alle laksefiskere hadde vært flinke til å sette ut fisken, hadde dette bidratt positivt uten tvil på bestanden som allerede er nedkjørt. Fisk har i mange mange år hatt større verdi for meg i vannet enn på middagsbordet. Bruker man hodet og fornuft er det nesten alltid mulig å sette ut fisken. Og noen ganger kan bilder, lengder etc gå i annen rekke for fisken sin helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive c&r er veldig viktig mange plasser. Vet om flere plasser som er fisket i stykker. Helt fullstendig! Akkurat som c&k er viktig andre plasser.

Luer på et par ting. Hvorfor er viljen til å slippe på stor fisk større hos fluefiskerene? Hvorfor tenker fluefiskerene sånn generelt mer på å ta vare på elva? Hvorfor er størstedelen av de som stiller på kultiveringstilltak fluefiskere? Kan det være slik at fluefiskere er mer opptatt av miljøet og fisken?

Bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drive c&r er veldig viktig mange plasser. Vet om flere plasser som er fisket i stykker. Helt fullstendig! Akkurat som c&k er viktig andre plasser.

Luer på et par ting. Hvorfor er viljen til å slippe på stor fisk større hos fluefiskerene? Hvorfor tenker fluefiskerene sånn generelt mer på å ta vare på elva? Hvorfor er størstedelen av de som stiller på kultiveringstilltak fluefiskere? Kan det være slik at fluefiskere er mer opptatt av miljøet og fisken?

Bare spør.

Om viljen til å slippe ut stor fisk er så stor hos fluefiskere generellt, vet jeg egentlig ikke. Men, fluefiskere som C&R'ere er veldig godt markedsført på TV. Synes det er en overvekt at fluefiske i fiskeprogrammer, og disse er ofte opptatt av utsetting. Om det virkelig er med på å definere den jevne fluefisker, tviler jeg på. Alle mine fiskevenner fisker mye med flue, men ikke av prinsipp, og ingen av dem er dedikerte C&R'ere. Likefullt er jeg omgitt av folk med et ganske så glødende engasjement rundt bevaring av både fiskebestander og miljø generellt.

Spesiellt etter sjøørret kan fluefiske som metode i perioder være totalt overlegen i forhold til nesten alt annet. Og vi bruker flua fordi den fisker best, og kakker fisken nett som om vi skulle fisket med makk. Jeg kjenner reine rovfiskere som knapt har fisket med annet enn flue på mange år. For ikke å nevne min egen "Hytteelv". Glimrende elv etter de helt store sjøørretene. Her er i perioder nesten bare fluefiskere, og aldri har jeg sett en fisk bli satt tilbake(med unntak av minstemålsfisk og laks i fredningstid). Har en gnagende mistanke om at hvis det settes ut fisk her, er det turister fra byen som kommer innom. I såfall kan man jo spørre seg om C&R er mer vanlig blandt byfolk heller enn bygdefolk ;)

Tror rett og slett at det er så mange profilerte fluefiskere at det skapes ett inntrykk av fluefiske er synonymt med C%R.

Og hva gjelder kultivering og dugnad har jeg heller aldri opplevd noen forskjell mellom utøverne av de forskjellige fiskemetodene. I min ungdom var Dugnaden i mi nærmeste elv like mye dominert av makkafiskerne som pleide å henge i elva. Engasjementet kom fra lokale med tilknytning til elva, ikke fluefiskere. Rett og slett de samme som slaktet fisk med makk på dagen, og skiftet til den drepende effektive flua på nattskiftet når mørket kom. Ting kan jo ha endret seg, men ikke så veldig mye vil jeg tro.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på meg selv som en veldig allround sportsfisker. Har utstyr til det meste og det er ofte dagsformen eller "perioden" jeg er inne som gjelder på hva slags fiske jeg bedriver.

Menfor min del så setter jeg ut så og si all fisk som ikke må kakkes pga dyp kroking ol. Og som Remy fint sa det"Fisk har i mange mange år hatt større verdi for meg i vannet enn på middagsbordet"

MEn jeg skjønner fint at noen velger og ta med noe av fisken hjem! Men med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :unsure:

her er det liv og ikke noe krangling ja....ser c&r kan være ett betent spm på div andre forum :angry:

høres ut som alle her tenker på dette og er fornuftige fiskere...hehe

Nå aner jeg ikke om noen av dere er dorgere eller ikke....men kunne gjerne sett noen kommentarer fra noen av dem....

hvordan bedriver dere c&r som får så mye stor fisk hele tiden? :)

Tar dere de minste og slipper ut igjen de største eller omvendt?

eller all fisken dere tar eller kakker dere alt for mat og feks trofe? :)

c&r på gytt fisk og støinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :unsure:

her er det liv og ikke noe krangling ja....ser c&r kan være ett betent spm på div andre forum :angry:

høres ut som alle her tenker på dette og er fornuftige fiskere...hehe

Nå aner jeg ikke om noen av dere er dorgere eller ikke....men kunne gjerne sett noen kommentarer fra noen av dem....

hvordan bedriver dere c&r som får så mye stor fisk hele tiden? :)

Tar dere de minste og slipper ut igjen de største eller omvendt?

eller all fisken dere tar eller kakker dere alt for mat og feks trofe? :D

c&r på gytt fisk og støinger?

Folk er vel så drittlei av å krangle om dette at de rett og slett ikke gidder lenger :) Søk litt på c&r, støing eller gjedde, så har du sikkert lesestoff en stund, hvis det var krangling du var ute etter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er vel så drittlei av å krangle om dette at de rett og slett ikke gidder lenger :unsure: Søk litt på c&r, støing eller gjedde, så har du sikkert lesestoff en stund, hvis det var krangling du var ute etter :)

er overhodet ikke ute etter og krangle eller starte en krangel :angry:

bare nysgjerrig om det er fokus på c&r blandt andre fiskere jeg?

og da særlig hvordan storørretfiskerne bedriver sitt fiske...thats all :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.