Gå til innhold
Fiskersiden

NJFF sier nei til fang og slipp på laks


knutis
 Share

Recommended Posts

Hahahaha, endelig kom her futt i en diskusjonstråd igjen . :D

Jeg lurer også litt på hvor mye forutinntatthet der er hos en del fiskere hva c&r angår.

Men dere må gjerne slå hverandre ihjel med % her og der. Viss jeg også skal komme med en prosent, så anser jeg 50% av sportsfiskere på laks, til å være udugelig hva utførelse av c&r er. Så der er jeg enig i Njff. Forsåvidt det eneste også.

Hjertens enig, og her må det gjøres arbeid :D Det å dra laksen opp laks steinene og slippe den ut igjen er ingen god ide. Laksefiskere har kanskje minst grunnlag av alle til å sette ut fisk. De er rett og slett udugelige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, endelig kom her futt i en diskusjonstråd igjen . :D

Futt er det bra med :D

Synes også det sies mye bra og mye dårlig fra begge sider her.

Stusser veldig over at enkelte snakker om en "elite" som behersker C&R.

For det første er all nødvendig kunnskap om fiskebiologi, populasjonsdynamikk og korrekt kjøring og behandling av fisk mtp gjenutsetting offentlig tilgjengelig.

For det andre er alt nødvendig utstyr tilgjengelig fra butikker i Norge.

Det er med andre ord ingen unnskyldning for ikke å selv erverve seg nødvendig teoretisk kunnskap og redskap mtp så skånsom gjenutsetting av fisk som mulig.

Dersom man har tenkt til å fiske på sårbare bestander, men likevel ikke evner å erverve seg tilstrekkelig kunnskap og redskap, ja da kan man drite og dra.

At informasjon og redskap er offentlig tilgjengelig hjelper ikke mange. Husk at de aller fleste er idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uenig som jeg kan få blitt. Hvilket grunnlag har du å si det på?

Og kanskje vi kan handle FØR elvene blir tomme? Eller er det en dum ide? Selvfølgelig vil alle at oppdrettsnæringen som er roten til alt det onde skal ta ansvar, men alle vet hvor vanskelig det er å gå i mot regjeringen i Norge. Hva vi som bor i landet mener betyr bare så mye

Du er uenig i at vi skal ha en fiskebestand som er så stor og bærekraftig at vi kan koste på oss å bedrive høstingsfiske?

Videre vil du ikke gjøre noe for at opdrettsnæringa skal slippe unna med svineriet sitt fordi det er vanskelig?

Var det ikke du som for litt siden etterlyste nytenking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig, og her må det gjøres arbeid ;) Det å dra laksen opp laks steinene og slippe den ut igjen er ingen god ide. Laksefiskere har kanskje minst grunnlag av alle til å sette ut fisk. De er rett og slett udugelige :)

ja, man ser mye rart i elvene. Man kan jo kjøre en prosent der også, å si som så at 30% er så inkompente, at de aldri burde fått lov til å nærme seg en laks i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig, og her må det gjøres arbeid :) Det å dra laksen opp laks steinene og slippe den ut igjen er ingen god ide.

Opplæringsarbeid må til for å kunne gjennomføre ønsket ditt. Bra du har innsett det :)

Jeg regner med du stiller som C&R-instruktør, vederlagsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er uenig i at vi skal ha en fiskebestand som er så stor og bærekraftig at vi kan koste på oss å bedrive høstingsfiske? Personlig: Ja, jeg syns ikke man skal drepe stor fisk. Upersonlig: Sier ikke at jeg er uenig i det, men ved bruk at midler som c&r på ørret over 50cm, eller laks på over 60cm så bevarer man individene som bygger opp stammen til bærekraftig!

Videre vil du ikke gjøre noe for at opdrettsnæringa skal slippe unna med svineriet sitt fordi det er vanskelig? Selvfølgelig, NÅR har jeg sagt noe godt om oppdrettsnæringen???

Var det ikke du som for litt siden etterlyste nytenking? Ja, er det ikke akkurat det jeg gjør? Det du foreslår er totalfredning inntil stammen kan fiskes på igjen, for så å fortsette på samme gamle måten som bidro med å dra fiske ned i gjørma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som fisker kun for å slippe

samt den som fisker bare for å drepe,

har begge av verden lite sett,

det gjelder selvsagt å bruke vett!

Veldig bra :)

Hadde du vært dansk ville du båret navnet Piet Hein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Zealandske tilstander er det rene marerittet. Da har vi virkelig tapt alt. Det er ingen grunn til at vi skal ha så lave ambisjoner.

"Og på generelt basis blir jeg faktisk veldig trist av å se at SÅ mange har den gamle kulturen hardt til sitt bryst. Det at man må drepe det man fanger. Utrolig skuffende. Ikke minst fordi c&r har BEVIST sin funksjonalitet i mange mange mange andre land. Hvorfor tror du det er så hinsides godt fiske i Argentina, New Zealand etc? Fordi de ikke har strenge c&r regler? THINK AGAIN"

Jeg må vel være forsiktig her, så jeg ikke blir utsatt for vold av pasifistene :) ....

Det er en avsporing, men er ikke ørreten på New Zeeland i utgangspunktet en innført art (i dag miljøkrim..), fjøsfisk fra europa, for at sportsfiskere skulle ha noe å forlyste seg på (... eller tar jeg feil?).

Dersom jeg har rett i min antagelse, så høres ikke det i seg selv og det forvaltningsregime de har sett seg nødt til å innføre, ut til å være noe som burde brukes friste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er en ting jeg ikke helt skjønner fra noen her, men nå går det jo hett for seg.

For det første sier ikke NJFF nei til C&R. Det er opp til hver og en. De sier til og med at det kan være bra i mange tilfeller.

For det andre så sier de nei til C&R i evnt de elvene bestanden er så liten og sårbar at det ikke er grunnlag for å fiske. Og jeg har problemer med at noen kan støtte å drive med C&R på en elv der det ikke er rom for at EN ENESTE fisk stryker med.Da må vi jaggu være på laksens side og frede. Jeg syntes det blir helt ego og på død og liv hale i en fisk du absolutt ikke burde hatt på kroken.

Det ser ut som mange aldrig har kroket en fisk eller fått en feilkroket fisk før. Det skjer en gang i blandt om uansett om du bruker flue, mark eller sluk.

Jeg mener at vi som sportsfisker burde aplaudere krav om fredning når det er nødvendig.

Det er ikke noe som tilsier at en ikke kan drive med C&R der dere selv vil drive med dette, og der det er rom og lov å fiske laks.

Hadde ikke NJFF brukt den gamle frasen "Høstningsprinsippet" så hadde ikke det skapt i nærheten av det styret det gjør nå.

Men bra med noe som tar av en gang i blandt ;)

Amen.

BTW. Er ikke topic tittelen da feil og missvisende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og på generelt basis blir jeg faktisk veldig trist av å se at SÅ mange har den gamle kulturen hardt til sitt bryst. Det at man må drepe det man fanger. Utrolig skuffende. Ikke minst fordi c&r har BEVIST sin funksjonalitet i mange mange mange andre land. Hvorfor tror du det er så hinsides godt fiske i Argentina, New Zealand etc? Fordi de ikke har strenge c&r regler? THINK AGAIN"

Jeg må vel være forsiktig her, så jeg ikke blir utsatt for vold av pasifistene :) ....

Det er en avsporing, men er ikke ørreten på New Zeeland i utgangspunktet en innført art (i dag miljøkrim..), fjøsfisk fra europa, for at sportsfiskere skulle ha noe å forlyste seg på (... eller tar jeg feil?).

Dersom jeg har rett i min antagelse, så høres ikke det i seg selv og det forvaltningsregime de har sett seg nødt til å innføre, ut til å være noe som burde brukes friste..

Ørreten er som så mange andre arter Henrik innført. Vi har mye å takke kolonisering og munker for. Om man skal ta den diskusjonen om arter som er innført for lenge siden er fremmedart, da hører ikke det hjemme i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder overlevelse ved C&R så tror jeg det er viktig å skille mellom to ting:

1. De som setter ut fisken ene og alene på grunn av kvoter/regler, altså for å få lov til å fiske videre, eventuellt få en større fisk de kan kakke.

2. De som setter ut fisken rett og slett fordi det føles riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor hjelpe, gi meg styrke!

Det er ingen her som har sagt noe som helst om at man MÅ DREPE all fisk man fanger. Jeg argumenterter for at man må tenke litt større enn å snevre det inn til kun C&R fiske.

Vi må kunne forvalte det hele slik at de som vil ta noen fisker får lov til det. Mens de som vil gi den en suss og slippe den ut igjen, får lov å gjøre det. Og ikke godta at man legger seg på en minstemål av bestand i elvene som er så liten at fisken dør ut om en kar skulle komme til å kakke en fisk.

Argumentet om at det ikke blir penger nok om fisket stoppes holder ikke vann. Om så er tilfelle må man hente inn kronene annetsteds fra. Og da er det jo like greit at fjøsfisknæringa betaler for ødeleggelsene de forårsaker, ved å ta regninga for miljøopryddingen.

Og mens vi venter på at bestandene skal ta seg opp, kan jo de ivrigste, som absolutt må i elva, koste hva det vil, heller gå å ta sin del av dugnaden med å få vekk fjøslaksen fra elvene våre. De er jo også godt skikket til det, siden de kan sette ut de få villaksene som er igjen i disse elvene på en forsvarlig måte.

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken blir ikke steril eller impotent av å settes ut igjen.

Sikker?Er ikke laksen som kjerringa da, gidder ikke noe dynerock når hun er sliten? Neida, bare stiller spm til om laksen etter en hard kamp vil ha nok krefter til å gjennomføre gytinga, når gytinga i seg selv er en stor utmattelse som oftes fører til døden.Om noen av de største c&r fanatikerne har noe statistikk på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ser at det diskuteres heftig rundt c&r på laks.

Vi kommer snart ut med en laksefilm fra Gaula," Laksefeber med Cato Bekkevold og Tor Ola Dehli", der vi har forsøkt å sette litt fokus på dette med c&r, og da ved markfiske etter laks.

Vi ser ingen grunn til at det skal være noen forskjell på c&r ved markfiske, enn ved fluefiske. Her er det holdningene til hver enkelt fisker det kommer an på.

Det blir snakket litt om holdninger, litt om hva man bør tenke på allerede før man starter fisket med valg av rett utstyr, hva man bør tenke på under fighten hvis man ønsker å sette laksen ut igjen, og hva slags utstyr det finnes til det som skjer etter at laksen er landa (håv, tang, krybbe etc).

Jeg håper at vi på denne måten kan gjøre c&r litt mer kjent også blant alle folkefiskerne, som kanskje fortsatt går med tanker om at c&r er litt "snobbete". Og at en slik film vil være med på å endre bildet noen har av oss markfiskere, om at vi er en gjeng blodtørstige barbarer som vifter rundt oss med kvessa klepper :)

Og bare for å påpeke det, det blir også selvsagt tatt med flere fisk hjem til fryseboksen. Så lenge bestandene tåler det er det flott å kunne ta med seg en røykelaks eller to hjem etter noen uker i lakselva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Ser at det diskuteres heftig rundt c&r på laks.

Vi kommer snart ut med en laksefilm fra Gaula," Laksefeber med Cato Bekkevold og Tor Ola Dehli", der vi har forsøkt å sette litt fokus på dette med c&r, og da ved markfiske etter laks.

Vi ser ingen grunn til at det skal være noen forskjell på c&r ved markfiske, enn ved fluefiske. Her er det holdningene til hver enkelt fisker det kommer an på.

Det blir snakket litt om holdninger, litt om hva man bør tenke på allerede før man starter fisket med valg av rett utstyr, hva man bør tenke på under fighten hvis man ønsker å sette laksen ut igjen, og hva slags utstyr det finnes til det som skjer etter at laksen er landa (håv, tang, krybbe etc).

Jeg håper at vi på denne måten kan gjøre c&r litt mer kjent også blant alle folkefiskerne, som kanskje fortsatt går med tanker om at c&r er litt "snobbete". Og at en slik film vil være med på å endre bildet noen har av oss markfiskere, om at vi er en gjeng blodtørstige barbarer som vifter rundt oss med kvessa klepper :)

Og bare for å påpeke det, det blir også selvsagt tatt med flere fisk hjem til fryseboksen. Så lenge bestandene tåler det er det flott å kunne ta med seg en røykelaks eller to hjem etter noen uker i lakselva :)

Bra tiltak, Tor Ola!

Hva gjør dere for å hindre at kroken sitter veldig dypt når dere fisker med mark?

Jeg fisker ikke laks, men opplever ofte med andre fisker at den sitter så dypt at det er helt håpløst selv med en god, lang og tynn/smal tang å få den ut igjen uten å drepe fisken.

På den annen side hender det jo at man får fisk som har en krok langt nedi gapet fra før og tydeligvis både lever og spiser med den der. Så lenge man bruker kroker som ikke er rustfrie vil vel fisken bli kvitt kroker som sitter slik etterhvert?

Jeg håper dog at de fleste kroker som sitter slik i fisk som lever er følger av senebrudd eller liknende og ikke av at folk har klippet sena når de ikke har klart å løsne kroken og latt den svømme vel vitende om kroken som sitter i halsen på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjerp deg!

Utfisking av o-laks foregår som regel om høsten, og da skal jeg være enig med deg at C&R er mindre problematisk. Du sier du har lang erfaring og forsterker påstandene dine med det at 97 % skal overleve C&R.

Har jobbet med laks og fisket laks såpass lenge at jeg, og nok mange med meg, hvet at det er store forskjeller på overlevelse ift når en utsetter fisken for ytre stress (fiske o.l). Forsøkene du viser til i f.eks. Alta er IKKE relevante å bruke som argument for å leke med nygått laks i kritisk sårbare bestander. Og ja Piscator i min del av landet har så og si alle bestandene i en slik kategori, så kanskje du må se litt lenger enn nesetippen. Skal vi bare gi opp med å hevde at det er for sent å prøve å redde bestandene?

Jo men uansett når man fisker etter o-laks, om våren, sommeren eller høsten er det jo alltid en risiko for at man får på en villfisk, enten det er en nygått fisk, en brun gytemoden laks eller en støing. Og hvis bestanden er sårbar eller truet bør jo denne uansett settes tilbake. Og skal man det må man vel beherske å gjøre dette på en såpass forsvarlig måte at fisken har sjanse til å overleve? Og hvis dette er mulig i DENNE situasjonen, må det vel også være mulig å få til i andre, mer generelle situasjoner? Og aksepterer man dette, har man også sagt at argumentet om at C&R truer bestanden ikke holder mål. Det er greit å være i mot C&R, fordi man synes dette er umoralsk, men skal man argumentere om at dette reduserer overlevelsen i betydelig grad må det faktisk dokumenteres. Så vidt jeg kan se er jeg den eneste i denne tråden som har klart å frembringe noen som helst faglig dokumentasjon for det jeg mener, faktisk på forespørsel fra mine meningsmotstandere. Det som er synd er at mange av dere ikke virker interessert eller i stand til å lese det jeg skriver, langt mindre ta inn over dere hva det faglig sett innebærer. Det virker som dere har bestemt dere for fasiten på forhånd. Utrolig frustrerende å diskutere med slike. Så det spørs hvem som egentlig bør skjerpe seg her.

Ja, det er forskjell på overlevelse under ulike betingelser, men som gjentatt nå nesten til det kjedsommelige, er det INGENTING i dette som støtter synet på at C&R øker dødeligheten i betydelig grad - forutsatt at praksisen utføres etter boka. Og som jeg også har skrevet, hvis bestandene er KRITISK truet, ja da kan jeg godt bli med på at et fiskeforbud kanskje er det beste, mest fordi det i en slik elv ikke er noe å fiske etter, og at det derfor ikke en gang er noen vits å løpe den LILLE risikoen C&R medfører. Men så vidt jeg kan forstå er det ikke bare slike bestander NJFFs vedtak omfatter, det omfatter også SÅRBARE bestander, som faktisk omfatter de fleste norske elver. Og hvem skal bestemme hvor grensa skal gå, og på hvilket faglig grunnlag skal man gjøre dette? Her er det åpenbart store gråsoner, som medfører risiko for at en alt for stor andel av norske elver stenges, en mye høyere andel enn nødvendig. Har de som støtter NJFFs vedtak faktisk tenkt på de mulige konsekvensene av vedtaket? Og til slutt, når har jeg sagt at jeg har gitt opp å redde laksen? Snarere tvert i mot er det jo nettopp for å redde laksen at jeg mener C&R er det beste kompromisset, i det lange løp. Og dette er altså basert på internasjonal og egen rerfaring og faglige argumenter, mens det ENESTE meningsmotstanderne har å komme opp med er at det er umoralsk å fiske på slik fisk, uten en gang å ofre de potensielt negative effektene også for laksen dette kan medføre en eneste tanke.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, kjære laksemordere og utslippers, køyr endelig på. Nå går det mye raskere frem til neste lakseåpning :) Slår aldri feil, når laksesesongen er over, og man kjeder seg til neste sommer, da blir det liv i c&r-trådene (kranglingen) igjen rai, rai.

Det som irriterer både meg og andre er nok den holdningen fra de som sitter på den ene siden av bordet (ja Remy, du er en av dem) viser overfor sine fiskebrødre, de som kakker laksen. Det blir sånn "jeg er OK, du er ikke OK holdning". Ispedd en god del nedlatende kommentarer. Ikkje bra i det hele tatt, må da gå an å føre en diskusjon ang. dette på generelt grunnlag. Det er ikke fiskerne man skal kritisere, men de som lager reglene. Jeg vil si at Fylkesmann og DN skal ta det overordnede ansvar for forvaltningen av fisket i våre elver. Og det kan godt være mye strengere enn det er nå i mange elver. Er litt sjokkert selv over både fisketid, kvoter på endel meget dårlige elver ! Og kultiveringen her i landet er et trist kapittel.

Fiskerne i ei elv har jo fullt rett til å ta laksen på land, så lenge de holder seg til reglene, så slutt å behandle disse som spedalske analfabeter ! Har også hørt masse kritikk ang. flere her inne som har besøkt Gaula, blodbad kaller de det. Og er sjokkert over at folk kakker laksen. Se på alle danskene som kommer da for å ta ett eksempel. Klart de aller fleste vil ta med seg noen lakser hjem. Og jeg skal love at maten der blir behandlet med den største respekt. Faktisk et eget rituale hver gang de tar frem et stykke vill norsk laks på bordet. Dette er ikke noe man deiser på kjøkkenbenken, og roper i triumf over fangsten som en annen huleboer.

Og alle disse "morderne" som fisker langs våre elver er jeg overbevist om er villig til å la laksen i fred hvis det er fare på ferde. Total fredning i noen år altså.

Jeg har møtt endel c&r- fiskere oppi Gaula ja. Men makan til egosentrisk oppførsel har jeg aldri sett. Møtte en svenske (verdensmester på alt) i sommer også, og etter flere samtaler med ham virket det som han slapp uti laksen i triumf just for å se trynet på alle de andre. Altså heve seg flere hakk overfor de andre fiskerne. Og der stod han og madammen og lekte seg med den ene laksen etter den andre om dagene. Ja det var det han sa: Nå skal vi leke. Det var et større "dyreplageri" enn nødvendig av laksen vil jeg si. Her var det ikke snakk om å ta inn laksen raskt, fighten skulle vare så lenge det var liv i laksen. Så det er en pussig lek med laksen enkelte bedriver. Men det går som sagt an å gjøre det på en ordentlig måte, raskt som mulig inn og ferdig med det. Og ikke gå og forbarme seg over de hersens markfiskerne, de har kjøpt fiskekort de også. Og de er i sin fulle rett til å fiske.

Vil ikke ha noe problem selv om årskvoten skulle bli bare 1 laks eller kun c&r (noe jeg ikke tror vil skje i Gaula). Jeg ville stått og fisket uansett, det er alltid opplevelsen også for oss "mordere" som er det viktigste. At vi tar med maten hjem er bare naturlig, og denne maten er ikke så aller verst da. Ingen i verden fisker laks kun for å fylle fryseren, det er altfor dyrt til det ! Billigere mat får man på butikken. Jeg ville aldri ha fisket i ei elv der det hadde vært lite laks, da er det bedre at den laksen hadde fått fred.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på overlevelse under ulike betingelser, men som gjentatt nå nesten til det kjedsommelige, er det INGENTING i dette som støtter synet på at C&R øker dødeligheten i betydelig grad - forutsatt at praksisen utføres etter boka.

Dette er vel et av de springende punkter i denne debatten.

Hva en mener avhenger, tror jeg, i sterk grad av ens tiltro til folks evne til å utføre C&R "etter boka".

Jeg tror de færreste av norges fiskere er modne for det. Utstyr får man kjøpt, informasjon er tilgjengelig, men de fleste, meg selv inkludert, burde delta på et kurs, istedetfor bare å lese selv før de går i gang med et fiske der C&R er påkrevd og vesentlig for fiskebestanden. En ting er om fisket er fritt/billig og man synes man kan dra hjem etter å ha fått en fisk, da er det kanskje ikke så farlig om man lyktes i utsettingen av fisken. Kjøper man et dyrt laksekort og reiser langt avgårde for å fiske ønsker man nok å fortsette etter den første fisken og man vil da eksponere flere fisker som den unødige faren ukyndig C&R medfører.

Og som jeg også har skrevet, hvis bestandene er KRITISK truet, ja da kan jeg godt bli med på at et fiskeforbud kanskje er det beste, mest fordi det i en slik elv ikke er noe å fiske etter, og at det derfor ikke en gang er noen vits å løpe den LILLE risikoen C&R medfører.

Jeg oppfordrer alle deltakere i debatten til å lese dette sitatet ekstra nøye. Det virker som om dette overses av mange.

Man(ihvertfall ikke alle) argumenterer ikke for C&R som forvaltningsprinsipp i de bestandene det står verst til med.

Den lille risikoen (som blir større om "boka" ikke følges) ser man for seg som et godt kompromiss der bestanden tåler det, men ikke tåler en "normal" beskatning.

Om en elv er åpen for C&R-fiske er det en god sjans for at viljen/evnen/økonomien til å ha oppsyn tilstede i elva er større enn dersom den er stengt, så kanskje vil sjansen for uatorisert opptak av laks være mindre om man gjør det slik enn om man stenger elva? Hva tror dere?

Det som irriterer både meg og andre er nok den holdningen fra de som sitter på den ene siden av bordet (ja Remy, du er en av dem) viser overfor sine fiskebrødre, de som kakker laksen. Det blir sånn "jeg er OK, du er ikke OK holdning". Ispedd en god del nedlatende kommentarer.

Takk! Du klarte å ordlegge det jeg prøvde å si istad på en bra måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, kjære laksemordere og utslippers, køyr endelig på. Nå går det mye raskere frem til neste lakseåpning :) Slår aldri feil, når lakseseongen er over, og man kjeder seg til neste sommer, da blir det liv i c&r-trådene (kranglingen) igjen rai, rai.

Det som irriterer både meg og andre er nok den holdningen fra de som sitter på den ene siden av bordet (ja Remy, du er en av dem) viser overfor sine fiskebrødre, de som kakker laksen. Det blir sånn "jeg er OK, du er ikke OK holdning". Ispedd en god del nedlatende kommentarer. Ikkje bra i det hele tatt, må da gå an å føre en diskusjon ang. dette på generelt grunnlag. Det er ikke fiskerne man skal kritisere, men de som lager reglene. Jeg vil si at Fylkesmann og DN skal ta det overordnede ansvar for forvaltningen av fisket i våre elver. Og det kan godt være mye strengere enn det er nå i mange elver. Er litt sjokkert selv over både fisketid, kvoter på endel meget dårlige elver ! Og kultiveringen her i landet er et trist kapittel.

Fiskerne i ei elv har jo fullt rett til å ta laksen på land, så lenge de holder seg til reglene, så slutt å behandle disse som spedalske analfabeter ! Har også hørt masse kritikk ang. flere her inne som har besøkt Gaula, blodbad kaller de det. Og er sjokkert over at folk kakker laksen. Se på alle danskene som kommer da for å ta ett eksempel. Klart de aller fleste vil ta med seg noen lakser hjem. Og jeg skal love at maten der blir behandlet med den største respekt. Faktisk et eget rituale hver gang de tar frem et stykke vill norsk laks på bordet. Dette er ikke noe man deiser på kjøkkenbenken, og roper i triumf over fangsten som en annen huleboer.

Og alle disse "morderne" som fisker langs våre elver er jeg overbevist om er villig til å la laksen i fred hvis det er fare på ferde. Total fredning i noen år altså.

Jeg har møtt endel c&r- fiskere oppi Gaula ja. Men makan til egosentrisk oppførsel har jeg aldri sett. Møtte en svenske (verdensmester på alt) i sommer også, og etter flere samtaler med ham virket det som han slapp uti laksen i triumf just for å se trynet på alle de andre. Altså heve seg flere hakk overfor de andre fiskerne. Og der stod han og madammen og lekte seg med den ene laksen etter den andre om dagene. Ja det var det han sa: Nå skal vi leke. Det var et større "dyreplageri" enn nødvendig av laksen vil jeg si. Her var det ikke snakk om å ta inn laksen raskt, fighten skulle vare så lenge det var liv i laksen. Så det er en pussig lek med laksen enkelte bedriver. Men det går som sagt an å gjøre det på en ordentlig måte, raskt som mulig inn og ferdig med det. Og ikke gå og forbarme seg over de hersens markfiskerne, de har kjøpt fiskekort de også. Og de er i sin fulle rett til å fiske.

Vil ikke ha noe problem selv om årskvoten skulle bli bare 1 laks eller kun c&r (noe jeg ikke tror vil skje i Gaula). Jeg ville stått og fisket uansett, det er alltid opplevelsen også for oss "mordere" som er det viktigste. At vi tar med maten hjem er bare naturlig, og denne maten er ikke så aller verst da. Ingen i verden fisker laks kun for å fylle fryseren, det er altfor dyrt til det ! Billigere mat får man på butikken. Jeg ville aldri ha fisket i ei elv der det hadde vært lite laks, da er det bedre at den laksen hadde fått fred.

Svært enig i det du sier ang. holdningene til den andre siden av bordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, kjære laksemordere og utslippers, køyr endelig på. Nå går det mye raskere frem til neste lakseåpning :) Slår aldri feil, når lakseseongen er over, og man kjeder seg til neste sommer, da blir det liv i c&r-trådene (kranglingen) igjen rai, rai.

Det som irriterer både meg og andre er nok den holdningen fra de som sitter på den ene siden av bordet (ja Remy, du er en av dem) viser overfor sine fiskebrødre, de som kakker laksen. Det blir sånn "jeg er OK, du er ikke OK holdning".

Selvfølgelig må noen av oss sitte på motsatt side av bordet. Selvfølgelig må noen være ekstreme når det kommer til C&R. Og nedlatende? Jeg møter nok mer motgang og nedlatne komentarer enn dere som kakker fisk! Til tider blitt skjellt ut i evla fordi jeg setter ut fisk, jeg vet ikke hvem som er mest ekstrem jeg! Å mene at stor fisk burde bli satt ut uansett art, eller kjefte huden full fordi noen praktiserer c&r!? Jeg har så vidt jeg vet ALDRI kjeftet på noen, men kan ha kommentert at fisken burde kanskej vært satt ut. ER en stor forskjell det Sølvreven. Så jeg syn det blir veldig feil å komme med hvem som kommer med nedlatende og ikke! Eller ekstreme sider ++ Det eneste jeg VET er at jeg har god samvittighet for å ha satt ut fisken, jeg vet jeg bidrar med noe godt, jeg vet jeg gjør fiskestammen en tjeneste som jeg er så heldig å få fiske på. Har man fisken hengende på skuldern på veien hjem, har man sikkert god samvittighet for at middagen er sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.