Gå til innhold
Fiskersiden

Blankeklubben


nanablag
 Share

Recommended Posts

Med meg viser det seg i allefall at alle dei meir eller mindre spesielle fisketurprosjekta som vert planlagt over lengst tid, dei prosjekta der eg nøysomt granskar alle kjende data på førehand og som eg planlegg til den MINSTE detalj, med alle forbehold... Nettopp DESSE turane kan du ta deg F*** på blir dei verste blanketurane! Når eg er "målretta", er eg forhåndsdømd til dritvær og null fisk.

Med dette som utgangspunkt spøkar det for denne her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=51534 ...men det er jo gøy og planlegge også! kva skulle ein ellers brukt tastaturtimane til? :rolleyes:

Når eg tenkjer meg om er ikkje dei andre, litt meir "tilfeldige" fisketurane, så mykje beire dei heller, men eg skriv nesten uansett rapport, slik at andre "trolljgobba" rundt om i det langstrakte land kan sjå at dei ikkje er åleine om å ha dårlege dagar! Solidaritet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Shit, betyr det at hvis jeg får sandflyndre på gapeflyndretackelet mitt så blanker jeg? Gruer meg litt nå til å bruke taggmakrelltackelet mitt, faren er stor for at det kommer opp 50 vanlige makrell, og likevel blanker jeg.

For ikke å snakke om fløyfisktackelet, blåståltackelet, svarthåtackelet, skolesttackelet og langhalet langebarntackelet.

Blir mye blanking i år ja.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele fundamentet for klubben din er jo underminert, ettersom jeg har sett deg med fisk ved to anledninger! Du blanker tydeligvis ikke alltid, hva har du å si til ditt forsvar?

he he, ser ut som du har en alt for "dårlig" record for å kunne vurderes som medlem i bomturkameratene Nanablag! ;) Men poenget med å være en god blanker er ikke at man aldri får fisk, men at man stort sett mislykkes, og har en utrolig dårlig uttelling i forhold til innsatsen. Jeg har forresten fått bekreftet talentet i kveld. Var en tur etter laken i Glomma, og blanket naturligvis så det sang! Det gjelder å holde sin sti ren som kjent! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er jo obskure og det er veeldig mye skjønn inne i bildet. Men kort sagt så må man OVER LANG TID ha vist et usedvanlig talent for blanking, ikke bare at man har hatt "uflaks" med å være på feil sted til feil tid, men at man også mislykkes i situasjoner der de fleste andre lykkes. At man er en mester i å gjøre gråstein av gull rett og slett! ;) Jeg har for øvrig blitt truet med utkastelse noen ganger, da regelen har blitt bekreftet ved unntaket, og jeg har fått en OK fisk eller tre. Men jeg har stort sett klart å hente meg inn igjen hver gang...! ;)

he he, dette hjelper jo veldig, særlig når resultatene aldri står i stil med det som står i bøkene! ;) ;)

Merkelig nok finner jeg ikke dette verken i forord eller salgsomtaler av bøkene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanketurer får alle oppleve i blant, får du "feil" art så har du da ikke blanka.

Må slutte med sånn negativt snakk...tenk positivt og vær glad den gangen fisken sitter... ;)

Blanketurer er jo best :D

Da slipper man å bære så tungt :)

Ellers ser jeg fram mot mye kreativ blanking i år :D

Den beste blankingen hittil i karrieren er vel hardangerviddaturen for noen år siden. 4 mann, 3 dager intenst fiske. Ikke et napp :D

he he, ser ut som du har en alt for "dårlig" record for å kunne vurderes som medlem i bomturkameratene Nanablag! ;) Men poenget med å være en god blanker er ikke at man aldri får fisk, men at man stort sett mislykkes, og har en utrolig dårlig uttelling i forhold til innsatsen. Jeg har forresten fått bekreftet talentet i kveld. Var en tur etter laken i Glomma, og blanket naturligvis så det sang! Det gjelder å holde sin sti ren som kjent! ;)

Jeg har en god del sjuk blanking på samvittigheten. Er du ute etter å lese om en skikkelig bomtur anbefaler jeg denne tråden.

Synes vel selv at de tidligere nevnte blanketurene bør være mer enn nok til opptak i en hvilken som helst blankeforening :)

Jeg har faktisk til og med blanket i Saltstraumen :D

Så nå tør jeg ikke fiske der lenger for da kan jeg ikke lenger mobbe kameraten min som blanket der de to første gangene han var der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er jo obskure og det er veeldig mye skjønn inne i bildet. Men kort sagt så må man OVER LANG TID ha vist et usedvanlig talent for blanking, ikke bare at man har hatt "uflaks" med å være på feil sted til feil tid, men at man også mislykkes i situasjoner der de fleste andre lykkes. At man er en mester i å gjøre gråstein av gull rett og slett! :D Jeg har for øvrig blitt truet med utkastelse noen ganger, da regelen har blitt bekreftet ved unntaket, og jeg har fått en OK fisk eller tre. Men jeg har stort sett klart å hente meg inn igjen hver gang...! :D

Nuvel.

Sørv på 1.240 gram og FJELL-røye på 4.400 gram fra 2009, og dette på kun 2 turer etter disse artene.

Dette lukter vel ekskludering laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang vei. Eller hva Ingar???? :):)

Endret av PRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.

Sørv på 1.240 gram og FJELL-røye på 4.400 gram fra 2009, og dette på kun 2 turer etter disse artene.

Dette lukter vel ekskludering laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang vei. Eller hva Ingar???? :):)

Det stinker ekskludering!

Forøvrig tror jeg turen Audun og jeg tok til Ballasjøen kvalifiserer til medlemskap... Tre netter i Balla uten run er bare feil på alle måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanketurer er jo best :D

Da slipper man å bære så tungt :)

Ellers ser jeg fram mot mye kreativ blanking i år :D

Den beste blankingen hittil i karrieren er vel hardangerviddaturen for noen år siden. 4 mann, 3 dager intenst fiske. Ikke et napp :D

Jeg har en god del sjuk blanking på samvittigheten. Er du ute etter å lese om en skikkelig bomtur anbefaler jeg denne tråden.

Synes vel selv at de tidligere nevnte blanketurene bør være mer enn nok til opptak i en hvilken som helst blankeforening :)

Jeg har faktisk til og med blanket i Saltstraumen :D

Så nå tør jeg ikke fiske der lenger for da kan jeg ikke lenger mobbe kameraten min som blanket der de to første gangene han var der....

Saltstraumen ja. Der har jeg også blanket. For ikke snakke om 2 år på rad hvor hele Jakt og Fiskeforeningen Fiasko (5 mann + maskott) blanket i Salangselva. Mens andre drog opp den ene børtingen etter den andre.

Selv i Gullesfjorden blanket jeg en gang. Og det med min mor i båten. Hun drog da opp 10 stk torsk i 7-8Kg klassen i løpet av en time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.

Sørv på 1.240 gram og FJELL-røye på 4.400 gram fra 2009, og dette på kun 2 turer etter disse artene.

Dette lukter vel ekskludering laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang vei.

he he, som sagt, det har jo hendt at jeg har fått en og annen fisk som nesten har ført til utestengelse, men som regel har jeg jo hentet meg pent inn igjen. Sørven og røya ga meg jo isolert sett stygge riper i lakken som medlem i bomturkameratene, men de må jo ses i sammenheng. Før dette prakteeksemplaret av en sørv hadde jeg jo fisket etter arten i rundt 25 år uten noen særlig framgang. Hvor mange ganger har ikke vi fisket sørv sammen Per Rune, og du har tatt opp den ene flotte sørven etter den andre, mens jeg som regel har sittet og taue små mort og flirer? Og når det gjelder røye, så må jo 4-kilosfisken - som jeg anser å være mitt livs fisk så langt - ses på som et resultat av omlag 20 års satsning, der det tok nesten ti år før jeg i det hele tatt fikk min første røye, og hvor resultatene opp gjennom årene på ingen måte har stått i et rimelig forhold til slitet som ligger bak. Ja, vi har hatt mange fantastiske villmarksopplevelser, og opplevd noen flotte oppturer fiskemessig, men det har jaggu meg vært mye blanking også! :)

Forøvrig tror jeg turen Audun og jeg tok til Ballasjøen kvalifiserer til medlemskap... Tre netter i Balla uten run er bare feil på alle måter...

sånne turer har jeg hatt mange av etter karpe! :) Det drøyeste var nok den uka jeg satt mutters alene i de dype svenske skoger ved Sämsjøn, der jeg hadde ett run. Og den fisken presterte jeg å rote bort fordi den kjørte seg inn i takrørskogen. Jeg forsøkte å vade ut etter den, men lykkes ikke. Når jeg sto der ute i takrørskogen 30-40 meter fra bredden mitt på natta, med vann oppunder armene, da begynte jeg faktisk å lure på hva jeg EGENTLIG drev med og HVORFOR jeg utsatte meg for dette...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånne turer har jeg hatt mange av etter karpe! :) Det drøyeste var nok den uka jeg satt mutters alene i de dype svenske skoger ved Sämsjøn, der jeg hadde ett run. Og den fisken presterte jeg å rote bort fordi den kjørte seg inn i takrørskogen. Jeg forsøkte å vade ut etter den, men lykkes ikke. Når jeg sto der ute i takrørskogen 30-40 meter fra bredden mitt på natta, med vann oppunder armene, da begynte jeg faktisk å lure på hva jeg EGENTLIG drev med og HVORFOR jeg utsatte meg for dette...! :)

Jojo, men Sämsjön er en ting, Ballasjön noe helt annet! Det er jo selve bankersvannet! ALLE får karpe der. Gjerne flere. Siste kvelden kom det tuslende en halvfull småtullete svenske, slang ut tre boilies på måfå og dro fisk etter få timer. Jeg fikk en halvkilos brax...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel.

Sørv på 1.240 gram og FJELL-røye på 4.400 gram fra 2009, og dette på kun 2 turer etter disse artene.

Dette lukter vel ekskludering laaaaaaaaaaaaaaaaaaaang vei. Eller hva Ingar???? :):D

En røye på 1/10 av den størrelsen ville for meg vært tiårets beste fisk og mitt livs nest beste fisk. Slike fisker som dette er forbeholdt drømmer....

Sørv på 1240 er sikkert digert men jeg kjenner ingen dragning mot å få det :) Synes persen min på 43 gram eller deromkring holder i massevis :D

Uansett, Piscator får altfor mye fisk til å kunne være med i noen blankeforening som helst.

Hadde han forsøkt å melde seg inn her ville han fått avslag dersom det hadde vært mulig...

Siden jeg ikke skrev noe om opptakskriterier er dete jo bare å melde seg inn uansett.

Enhver som har fått røye over 300 gram ville blitt LITT uglesett av foreningens grunnlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike fisker som dette er forbeholdt drømmer....

må innrømme at jeg måtte klype meg i armen når jeg så hva jeg hadde stelt i stand. Gikk vel egentlig rundt som en zombie i flere dager etterpå. Det hele var surrealistisk! :) jeg kommer neppe til å få en så stor røye en gang til, for dette er slik man bare opplever en gang i livet. Forventer at jeg er tilbake til den sedvanlige blankingen når vårens vakreste eventyr går av stabelen i slutten av april, og vi atter vender nesa mot trønderske fjell... selv om jeg jo har et håp om å få et par fisker til steikepanna om ikke annet.

Jojo, men Sämsjön er en ting, Ballasjön noe helt annet! Det er jo selve bankersvannet! ALLE får karpe der. Gjerne flere. Siste kvelden kom det tuslende en halvfull småtullete svenske, slang ut tre boilies på måfå og dro fisk etter få timer. Jeg fikk en halvkilos brax...

he he, joda, det er forskjell på vanskelighetsgrad. Men jeg har jo flere "klassikere" også i litt enklere vann enn Sämsjøn. For øvrig typisk med den brasmen. Å få en slik er jo egentlig bare salt i såret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, joda, det er forskjell på vanskelighetsgrad. Men jeg har jo flere "klassikere" også i litt enklere vann enn Sämsjøn. For øvrig typisk med den brasmen. Å få en slik er jo egentlig bare salt i såret... :)

Ja, hadde jeg ikke fått den hadde det blitt en veldig kjip blanking. Med den ble det helt totalt ufattelig kjipt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, Piscator får altfor mye fisk til å kunne være med i noen blankeforening som helst.

Hadde han forsøkt å melde seg inn her ville han fått avslag dersom det hadde vært mulig...

(..)

Enhver som har fått røye over 300 gram ville blitt LITT uglesett av foreningens grunnlegger.

he he, det medfører noen fordeler å starte egne foreninger. Da setter man jo standarden selv! men vet ikke om røye på over 300 gram egentlig forteller så mye...? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, det medfører noen fordeler å starte egne foreninger. Da setter man jo standarden selv! men vet ikke om røye på over 300 gram egentlig forteller så mye...? ;)

Røye over 300 gram er jo en drømmefisk! Hadde jeg fått en slik ville det sannsynligvis blitt årets desidert beste fisk for min del :D Og selv om alle andre hadde syntes den var liten hadde jeg kjørt på.. "Du skulle sett den røya!! Bikket 300 gram :D Gjett om jeg var stolt, eller? Fineste fisken jeg har fått noen gang"

Jeg kan ikke skjønne hva som er mulig for meg å få som ville overgått det..

Ørret på 6 kg, kanskje, men da jeg ikke har trollingbåt blir det ingen digre ørreter i år heller ;)

Hva mener dere kan måle seg med røye på OVER 300 gram av hva vi har i norske farvann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt?

Neppe ;)

Det ville ihvertfall overgått nesten alt jeg har fått :D

Mjøsørreten min på 4,3 kg fra for ca 10 år siden rangeres nok høyere for meg og anses vel av meg fremdeles som min beste fisk, dette har også sammenheng med at den ble tatt i Mjøsa og en del andre detaljer rundt turen som gjør den svært minneverdig. Forestiller meg at en røye må være på kanskje borti 800 gram før den danker ut denne ørreten som mitt livs fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...æh....1200 gram tatt med pilkestikke på isen på Storjorda en gang på 90 tallet... ;)

Du kan umulig være en skikkelig blanker!

Du bør kunne framvise et anseelig antall skikkelige griseblanketurer etter dette for å ikke miste retten til medlemsskap her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan umulig være en skikkelig blanker!

Du bør kunne framvise et anseelig antall skikkelige griseblanketurer etter dette for å ikke miste retten til medlemsskap her.

Greit nok. 2009 sesongen bør vel holde. Fisking flere dager i uka etter torsk hele sommeren og utover høsten fram til slutten av november da jeg måtte avslutte sesongen pga sykdom, gav meg en eneste torsk opp mot 3 kg (den første jeg fikk). I perioden knakk jeg en surffiske stang og drefsa ei ødelagt Shimano snelle på havet i sinne. Sesongen er forøvrig dokumentert her :

http://www.fishyfolk.com/2009/12/26/my-2009-season/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok. 2009 sesongen bør vel holde. Fisking flere dager i uka etter torsk hele sommeren og utover høsten fram til slutten av november da jeg måtte avslutte sesongen pga sykdom, gav meg en eneste torsk opp mot 3 kg (den første jeg fikk). I perioden knakk jeg en surffiske stang og drefsa ei ødelagt Shimano snelle på havet i sinne. Sesongen er forøvrig dokumentert her :

http://www.fishyfolk.com/2009/12/26/my-2009-season/

Du tas opp som medlem.

Ingen tvil om det ;)

Det må da være flere enn oss to som blanker hele tiden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.