Gå til innhold
Fiskersiden

Jons fiske 2010 - Saltvann/ferskvann


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest StadJon

Grattis med 10kg's ja! Tipper den reiv godt i toern!!

Haha nå kom jeg til å tenke på den varianten av "Dilemmas" som vi hadde i bilen på vei tilbake fra Lygnin den gangen :growl:

Forøvrig takk for alle kommentarer, hyggelig at folk gir tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Som følge av litt rykninger i kastearmen så ble det en svipptur i dag tidlig. Fikk en gjedde på 3000 gr. blank, som hadde et par stygge sår etter det som så ut som et solid bitt:

gjeddesr1.jpg

gjeddesr2.jpg

Såret var grodd på høyre side, men på venstre side var det et hull (etter en tann, vil jeg tro) og det hadde ikke grodd ferdig der. Tydelig at det går noe stort i vannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Husket du hagle?

Ble to kjappe ladninger i nakken på den, ja. :rolleyes:

Jon-Eirik Brobak: Nei, jeg tar ikke gjedde med mindre det skulle skje et trasig uhell ved kroking som hadde skadd gjellene for mye. For meg er gjedde en spennende sportsfisk, og jeg bedriver et fiske hvor det er svært sjelden at kroking skjer langt bak i munnen.

Hva såret angår, så var det såpass leget at når fisken var sprek og ivrig etter å komme seg avsted når jeg holdt den i sporden, så syns jeg den fortjente livet med tanke på hva den hadde vært igjennom tidligere. :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Et par oppdateringer:

pigghpers.jpg

Pigghå fra Vestlandet - 8250 gr. - 118 cm.

Så dagens høydepunkt: Tok en pause fra overflatefisket i dag etter at jeg mistet en gjedde i 4-6 Kg klassen (satte seg fast i vannplanter og rettet ut en treblekrok), og tenkte gi en jigg et forsøk på tampen av kvelden. Rigget en "Savage Gear Dying Minnow" i medium størrelse på et "Berkley" jigg-hode og heiv ut mot et lovende område. Jigget meg innover og brått ble det bråstopp; trodde jeg satt fast i noe. Men så begynte det å gå, og det virket som noe annet enn en smågjedde. Heldigvis hadde jeg håven ved siden av meg der jeg stod litt uti vannet, og snart så jeg en høy rygg i vannet foran meg. Etter litt sikting så skled en soleklar ny pers opp i håven:

abborfjes.jpg

På dette tidspunkt danset jeg en imaginær hoppedans mens jeg fant frem karpenett, vekt, og rigget kamera.

Pga at jeg ville ha fisken kjapt tilbake i vannet, ble poseringsbildene så som så. Men fisken svømte vekk kjapt som fy; dèt var det viktigste.

abbor1.jpg

abbor2.jpg

Abbor 1100 gr. - 43 cm

Abbor over kiloen på på første kast, på først rigget jigg fra innkjøpene i vår/sommer: Jigging etter abbor er gøy! :lol: Nå blir det gummibåt i dette vannet neste gang; jeg kan knapt vente..

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest StadJon

Da høstvindene blåste som verst her for ca en uke siden, så satt jeg og knotet med noen drop-shot varianter til bruk fra land. I dag ble det tid til et lite besøk for å teste om de funket som planlagt. Ingen storabbor (eller abbor i det hele tatt, for den saks skyld) var å treffe i dag, men patenten fungerte i det minste som planlagt:

helfiskmunn.jpg

Så får heller storabbor og annen ålreit fisk vente til neste tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så var brått vinteren her allerede; med snø, kulde og is. Når det først blir vinter, så kan det like godt bli bra med is. Det er i alle fall min mening.

I går pakket jeg sekken og satte frem isboret, fast bestemt på å først kjøre frøkna til skolen i dag og så sette kursen for gjeddeplassen. Da jeg hadde levert henne på skolen, mistet jeg helt trua. Endte med at jeg heller kjørte hjem, og ryddet hus(ja, jeg vet.. jeg vet!).

MEN.. takket være Andreas' rapport fra sin første ismeite-tur i år, så ble jeg litt inspirert på ny. Jeg heiv meg avsted, og hadde knappe to timer fisketid da jeg kom frem - før jeg måtte hente frøkna på SFO.

Rigget to stenger med Peru-ørret, men de forble urørt hele dagen. Fikk i det minste testet oppsettet:

109900_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44365/109900.jpg

Balansepilk-fiske derimot, der ble det liv. Først mistet jeg en snipe, deretter hadde jeg på noe stort i ca 3 sekunder, før den slapp. Dette ergret meg, men jeg fortsatte å fiske i samme hull noen minutter til. Ca 1 1/2 meter under isen ble det kontakt. To "dytt" og så full gass. Jeg måtte holde Skogseidstikka under vann til snellefestet på de verste utrasa; for at braiden ikke skulle slites mot isen. Var utrolig moro, og etter en stund fikk jeg landet den uproblematisk.

Så var det å jobbe som en gal: Av-kroke, i karpenettet, ned i is-hullet, sette kamera klart og så ta bilde. Da bilde ble tatt så fikk jeg se at gjedda blødde unormalt mye, selv om balansen hadde sittet midt i munnen på den. Valgte å prøve et førstehjelp-triks, og det funket bra: Jeg klemte fingeren mot såret en stund mens gjedda ble holdt til vann over gjellene, og blødningen roet seg kjapt. Men det ser ikke så pent ut på bildet, dessverre.

Ved utsetting var den i flott form, og ga seg avgårde som et skudd.

109899_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/44365/109899.jpg

92 cm - 6000 gr. blank

En veldig artig fort-og-gææli' tur på tampen av dagen. Neste gang blir det nok flere timer der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.