Gå til innhold
Fiskersiden

Høyre eller venstresveiv


Nikolassisen
 Share

Recommended Posts

Inspirert av en annen tråd fikk jeg lyst å starte en debatt om hva som er best - høyre eller venstre sveiv?

Personlig foretrekker jeg venstresveiv både på haspel -og fluesneller. På vsx`en er det høyresveiv, men hvis jeg har fått velge har jeg valgt venstre også på spinnsneller/havfiskesneller.

Mine argumenter er følgende:

- Når man er høyrehendt er det naturlig å drille fisken med den sterkeste armen. Og å sveive med den svakeste.

- Når man fisker med enhånds fluestang kaster man jo med høyrearmen hvis man er høyrehendt. For meg er det da unaturlig å bytte hånd for å sveive inn snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen kan avsluttes - vi er heeeeeeeelt enige. Det er riktignok en del jenter som likevel foretrekker å sveive med høyre ;-) (Skjevhendte/venstrehendte er unnskylt)

Jeg solgt for et par år siden unna alle mine Ambassadeursneller og bestillte nye fra USA der venstresveivede utgaver er mye vanligere. Det var en enorm lettelse.

(Har forøvrig kun en igjen av de gamle, så om det er noen høyrehendte avvikere som tør stå frem eller noen som er venstrehendte som ønsker en kanonsnelle så har jeg en 7000 Syncro for salg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen kan avsluttes - vi er heeeeeeeelt enige. Det er riktignok en del jenter som likevel foretrekker å sveive med høyre ;-) (Skjevhendte/venstrehendte er unnskylt)

Jeg solgt for et par år siden unna alle mine Ambassadeursneller og bestillte nye fra USA der venstresveivede utgaver er mye vanligere. Det var en enorm lettelse.

(Har forøvrig kun en igjen av de gamle, så om det er noen høyrehendte avvikere som tør stå frem eller noen som er venstrehendte som ønsker en kanonsnelle så har jeg en 7000 Syncro for salg)

Har kun venstresveivede og er høyrehendt. Men nå er høyreskuldra som har vært ute av ledd ørten ganger djevelsk vrang, og har vel vært det i et år, så jeg tror jeg må snu om til "skjeivhendt stil". I alle fall på tungt fiske med 7000, for det ser ikke ut som det offentlige vil skjære i meg før jeg er helt avlegs.

Så Espen, send PM med bilde og gi et tilbud?

blush.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt venstresveiv på haspelsneller og høyresveiv på havfiskesneller og ambassadeurer, og har egentlig ikke tenkt så mye mer over den saken. Nå ganske nylig begynte jeg med jerkbait og kjøpte abu 5601 JB med venstresveiv og det er jo mye mer naturlig å sveive med venstre på ambassadeursneller også har jeg funnet ut. Jeg kaster jo med snella i høyrehånda uansett og må jo bytte over stanga fra høyre til venstre hver gang jeg skal svieve inn med den andre ambassadeursnella. Vurderer å bytte de inn med noe som har venstresveiv jeg også. Nå driver jeg ikke så mye med havfiske, men hvis man bruker belte og seler så vil jeg tro at det kanskje er greit med høyresveiv fortsatt siden det kan bli tungt å sveive i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak. Bruker begge på jerk. Sveiver høyre på havfiskesneller samt vanlige multisneller til spinnfiske eller dorging. På haspel og flue bruker jeg venstresveiv. Det er egentlig ikke noe riktig og galt, bare hva hver enkelt er komfortabel med. Wilma bruker sveiva på høyre på haspel. Det blir helt koko for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak. Wilma bruker sveiva på høyre på haspel. Det blir helt koko for meg.

Jeg er heldig som er både høyre og venstrehendt, men som du skriver: Vanesak. Wilma og jeg er i samme klubben...høyre på haspel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveiver mest med høyre unnttatt når jeg skal jerke.

Holde stanga med sterkeste hånd? Blablablabla.

Har aldri skjønnt poenget med den påstanden.

Sikkert oppfunnet av en som hadde haspelen oppå stanga og sveiva baklengs :D

En artig sak som jeg gjorde var å ta med jerkutstyret på sjøen.

Alt gikk fint helt til jeg skulle sveive opp fra 80 meter.

Jeg hadde ikke rytmen for å si det sånn. Dette var nesten jerking. ;)

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak. Bruker begge på jerk. Sveiver høyre på havfiskesneller samt vanlige multisneller til spinnfiske eller dorging. På haspel og flue bruker jeg venstresveiv. Det er egentlig ikke noe riktig og galt, bare hva hver enkelt er komfortabel med. Wilma bruker sveiva på høyre på haspel. Det blir helt koko for meg.

Samme her. venstre på haspel, høyre på mulitplikator, også jerk. Husker jeg skulle låne stang/snelle av Vilhelm en gang... Begynte å sveive i løse lufta etter hvert kast. Ble bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er keivhendt, og må ha kontroll med stanga (kasting og kjøring av fisk) med venstrehånda. Og høyre hånd på sveiv (haspel), ellers blir det totalt ute av kontroll. Venstre tommeltott må også føle og bremse på trommel på ambiss, og sveiver selvsagt med høyre hånd her også. Motorikk i høyre hånd er på et meget lavt nivå, men desto mere følsom på venstre hånd :rolleyes:

Skal jo lite motorikk til for å bare sveive, for det er jo kun det den ene hånda gjør. Man fisker kun med en hånd, føler på stangtupp, kontroll på ambiss, etc. Høyrehånda mi er der bare for å holde ved stangbutt. Jeg (og kanskje andre keivhendte ?) har en meget stor fordel også mener jeg når vi står på den ene siden av ei elv og fisker. Når vi har godhånda ut mot elva. Dvs. når elva renner fra venstre mot høyre.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med multiplikator i fjor sommer. Intil da var det kun stang i høyre hånd, sveiv med venstre hånd som gjaldt. Da med haspel.

Klarer ikke å kaste med stanga i venstre hånd, det blir bare tull. Og med multiplikatorsneller får jeg rett og slett ikke kontroll på spolen overhodet med tommelen på venstrehanda.

Men den første ambissen min var ikke mitt valg egentlig. Jeg fikk den overaskende i gave fra fiskekompis Torstein. Så den har sveiva på venstresida. Dermed var det å kaste med høyre hånd, så bytte for å sveive inn....og det gidder ikke en sånn latmakk som meg. Så jeg kaster foreløpig ut med høyre hånd...så vender jeg like greit stanga rundt, slik at snella kommer under stanga, og sveiver inn på den måten. Alle snellene mine har jo snellefører så dette er niks problem...hvertfall så lenge jeg brukte snella på ei multiplikatorstang...

Meeeen...så skjedde det jo at man ble bitt litt av dilla på nytt utstyr. Når man hadde fått seg Ambassadeur....mått man jo også ha multiplikatorstang til denne. Og da ble jo ringene på feil side av stanga under innsveiving....noe jeg inbiller meg sikkert ikke er så bra...så sakte men sikkert, har jeg vendt meg til å bytte side etter kast...gjør dette mens sluken synker mot bånn.

Men la merke til at når jeg brukte havfiskestanga og bare slapp rett ned...så holdt jeg stanga i venstrahanda og sveiva med høyre...men du dyregod jeg ble sliten i den armen...

Får se hva det blir til ettervert. Hadde i grunnen planer om å gå skaffe meg sneller med sveiva på venstresida ettersom jeg kjøpte nye. Men så er disse sjelden på tilbud og jeg er bare en alminnelig fattigfant siden vi bare har en inntekt i familien med kjerring på skole og gode greier...

Så nå har jeg altså 3 multisneller med sveiv på venstresida...så får vel bare bite i det sure eplet å få inn teknikken....men det er ikke lett når snart 30-35 års innøvd motorikk sitter i musklene. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjevhendt og sveiver med ventrehanda på fluestanga, eller så har jeg høyersveiv på sluk og havfiske utstyret.

Må jeg analysere hvorfor jeg har det slik? Selvsagt må jeg det, jeg er tross alt ingenør :rolleyes:

Jeghar vestresveiv på fluestanga fordig det er lettere å få til dobbeldansen med snøre i vestrehånd og stanga i høyre.

Når det gjelder sluk og havfiske utstyret så erjeg strekere i venstrearmen, og det er i stang armen en trenger styrken når det ernoe tungt i andre enden avsnøret (en opptimistisk tanke).

Når jeg kaster med slukstang så har jeg venstrehanda ved snelle festet og høyre nede på håndtaket.

Endret av Bjørn OVe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å sveive med venstre hånd. Da jeg fiska med fluestang sveivet jeg med høyre, det gikk men det føltes ikke helt riktig. Av en eller annen grunn var det ikke lett å få tak i multisneller med venstresveiv før i tiden, da jeg var ung. Det har bedret seg stort. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe ei snelle med høyresveiv igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sveiva på høyre side på multiplikator og fluesnelle og på venstre på haspelsnelle.

Haspelsnellene hadde fast sveiv på venstre side da jeg begynte med åpen haspel, men kan ikke huske at det var noe problem å gå i fra Abumaticen med sveiv på høyre side. Da jeg en del år senere begynte med multiplikator fantes det vel knapt nok sneller med venstresveiv. Nå er jeg programmert og kan ikke tenke meg noe annet enn multiplikator med sveiv på høyre og haspel med sveiv på venstre. Har kjøpt meg ei venstresveivet multiplikator for jerk, men det funker greit for her "sveiver" en jo med stanga og holder sveiva stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er så usikker på egen identitet at man må kjøpe sneller med venstresveiv for å overbevise seg selv, og noen andre, er man etter min mening ganske skeiv. Er man trygg på seg selv velger man det som faller naturlig og jeg gjør alt det gode,innklusive det å sveive inn fisk med høyrehanda. Verre er det ikke...

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er venstrehendt, men sveiver selvsagt med venstre likevel!

dette er selvsagt ingen selvfølge. må være en vane sak....hmm...eh

====================================================================================

jeg sveiver med venstre og fiskestangen i høyre dette gir meg beste mulighet for å gjøre et skikkelig tilslag når fisken tar.

Det samme gjelder når jeg fisker med flue. ellers blir det litt bakvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sluk og havfiske utstyret så erjeg strekere i venstrearmen, og det er i stang armen en trenger styrken når det ernoe tungt i andre enden avsnøret

Ja er det egentelig slik? Er ikke belastningen på den armen en sveiver med større når en skal vinsje inn hundrevis av meter gang på gang, særlig tatt i betraktning av at mange bruker seler på tungt fiske??

Personlig er jeg som "Abbor" skrev vokst opp med sneller som ikke ga noe valg, høyre på multi og venstre på haspel, og etter 40 år så er det en ganske nåturlig måte å gjøre det på. Har jo prøvd omvendt også, men fant ikke at det ga noen fordeler i forhold til den måten jeg gjør det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.