Gå til innhold
Fiskersiden

Lei "O-laks spam"


 Share

Recommended Posts

Med fare for å bli steinet, da jeg ikke har noe med saken å gjøre, dog er jeg som aktiv leser og bruker av FS lei eksterne nyheter som bare har med laks eller skader - biefekter som denne industrien skaper ,å gjøre.

Bare se på arkivet .

Med all respekt for dere som engasjerer seg i villlaksens vel , men legger merke til at sidene brukes aktivt for å hakke på denne del av norsk industri, som faktisk skaper en god del arbeidsplasser og verdier .

Det må vel være også ting som skjer med andre fiskeslag som har betydning ?

.Andre lesere som føler det samme ???

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant det du sier, det meste av eksterne nyheter er ekstreme laksenyheter.

Dette skyldes delvis at det er mange av disse i media, og at det skaper engasjement hos en del brukere. Det er mange lusesaker i media for hver monsterhai som blir dradd opp :)

Og, laksefiskere er jo en relativt stor gruppe blant norske sportsfiskere, ikke minst her på forumet. Sånn er det bare.

På den annen side, så skyldes kanskje denne skjevheten at vi er mer aktive i kampsakene våre.

Spørsmålet blir egentlig om du mener vi skal poste mindre, eller om du etterlyser at det legges ut flere eksterne nyheter som angår andre deler av sportsfisket, være seg monsterhai, fjesing eller verdensrorder på gullfisk :D (Ikke spydig ment, jeg forstår faktisk at folk blir lei mas om laksens problemer. Mye gjentagelser :) )

Jeg har forslått tidligere at vi kanskje skulle hatt et underforum som tar for seg forvaltningsrelaterte saker. I dette tilfellet hadde gjerne dette forumet tatt mye av innleggene som kommer hit, og denne tråden hadde ikke blitt så fullstendig kuppet av noen få av oss.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares Olav !! engasjement er viktig ! Problemet er at med at det blir så mye pøsing av slike nyheter at til slut er det kun noen få som leser disse ( sannsynligvis dere)

Ja, det er mange laksefiskere i denne fora, men.....har noen av dere tenkt på hvor mange som arbeider i denne industrien som hakkes så mye på og som faktisk også er FS brukere ? Hva med respekt for disse.

For ordens skyld : Har ikke noe med oppdrettsindustri å gjøre. Tenker bare på de som jobber der og er nødt til å bli hakket på den måte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel kanskje noe med at laksefiskere er de mest engasjerte og brenner mest for fiskens ve og vel(helt til de får den på land og river gjellene ut av den)

Jeg fikk meg en god later Vilhelm !! som igjen gir meg noen ekstra dagers levetid, med tanke på at gode latter forlenger livet...

Som nevnt i en annet tråd: Har noen av dere laksefiskere tenkt på hvor mye egentlig lakseoppdrett har redet deres lidenskap og lettet presset på villfisken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares Olav !! engasjement er viktig ! Problemet er at med at det blir så mye pøsing av slike nyheter at til slut er det kun noen få som leser disse ( sannsynligvis dere)

Ja, det er mange laksefiskere i denne fora, men.....har noen av dere tenkt på hvor mange som arbeider i denne industrien som hakkes så mye på og som faktisk også er FS brukere ? Hva med respekt for disse.

For ordens skyld : Har ikke noe med oppdrettsindustri å gjøre. Tenker bare på de som jobber der og er nødt til å bli hakket på den måte.....

Det finnes mange gode mennesker i industrien, jeg kjenner til og med noen av dem. Jeg har til og med venner blandt fiskehelsefolket :D.

Tro det eller ei :)

Mesteparten av kritikken vår går ikke mot dem, men mot FHL som organisasjon og politikerne mangelnde evne eller vilje til å stille kravene.

Som eksempel angriper jeg ikke Xplorer Seafarms bruk av åpne merder, men FHLs motaberbeiding av å utvikle teknologien. Xplorer Seafarms er heller ikke kritisert for å holde resistente lus under 0,5 lus pr fisk, mens myndighetene, med Lisbet i spissen unnlater å bruke luseforskrift og havbruksloven for å rette opp i problemer.

På den annen side, sånn innimellom så blir enkeltstående selskap tatt med buksene nede, være seg underrapportering av lus, rømmin og andre klanderverdige forhold, og da forbeholder jeg meg retten til å kritisere direkte.

Det er altså måten våre forvaltere lar dette skje som er problemet, og den voldsomme lobbyvirksomheten spesiellt FHL retter mot politikere for å trenere tiltak som kan bedre forholda. Det er ikke Kåre Johnny i Exploer Seafarms som er målet mitt, men å få en næring bærekraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode mennesker i industrien, jeg kjenner til og med noen av dem. Jeg har til og med venner blandt fiskehelsefolket :D.

Tro det eller ei :)

Mesteparten av kritikken vår går ikke mot dem, men mot FHL som organisasjon og politikerne mangelnde evne eller vilje til å stille kravene.

Som eksempel angriper jeg ikke Xplorer Seafarms bruk av åpne merder, men FHLs motaberbeiding av å utvikle teknologien. Xplorer Seafarms er heller ikke kritisert for å holde resistente lus under 0,5 lus pr fisk, mens myndighetene, med Lisbet i spissen unnlater å bruke luseforskrift og havbruksloven for å rette opp i problemer.

På den annen side, sånn innimellom så blir enkeltstående selskap tatt med buksene nede, være seg underrapportering av lus, rømmin og andre klanderverdige forhold, og da forbeholder jeg meg retten til å kritisere direkte.

Det er altså måten våre forvaltere lar dette skje som er problemet, og den voldsomme lobbyvirksomheten spesiellt FHL retter mot politikere for å trenere tiltak som kan bedre forholda. Det er ikke Kåre Johnny i Exploer Seafarms som er målet mitt, men å få en næring bærekraftig.

Den er grei Olav , men hva er dere bekymret for : Laksene i merdene , villlaksen eller for å ikke kunne fiske etter villlaks ? Nå må dere være ærlige med dere selv....Jeg har en liten følelse om at mange engasjerer seg med vikarierende motiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Xplorer1, virker som rubb, stubb, rot og råte blir lenket til her, relatert til laks og/eller oppdrett. Fint med engasjement, men ikke alt er NYHETER hvis dere skjønner. Ja elvene sliter, ja det er mye rømninger, ja det er mye lus, ja det er fint lite positivt å melde fra oppdrettsindustrien, ja det er handlingslammede politikere.

Da har jeg vel (satt på spissen) oppsummert de siste 100 lenkene og trådene her inne.

Vurder selv om det du skal linke til er en NYHET eller om det ikke bare er enda en artikkel om samme emnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Andre lesere som føler det samme ???

Jeg har ikke tenkt å starte noen lang diskusjon med deg, men jeg føler det ikke sånn. Flere fora her inne er fulle av innlegg som ikke er av interesse for meg, og det gjør meg ingen ting.

Skjønner egentlig ikke hvilket problem det er at det står noen linker som du ikke har interesse av å klikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei Olav , men hva er dere bekymret for : Laksene i merdene , villlaksen eller for å ikke kunne fiske etter villlaks ? Nå må dere være ærlige med dere selv....Jeg har en liten følelse om at mange engasjerer seg med vikarierende motiver.

Mitt laksefiske er for det meste over. Ingen fisk i år, en fisk pr år de siste tre åra.

Min bekymring er faktisk villaksen som villfisk. Mitt inntog på FS-forum var i forbindelse med kysttorsken, og den håpløse forvaltninga Helga P la opp til. Alle som kjenner meg vet at jeg ikke legger to pinner i kors for å fiske torsk, for ikke å snakke om å spise den. samme med åleforvaltningen jeg har hatt sterke meninger om. Som sportsfiskerer de for meg like interessant som karpe, og som matfisk noe av det kjedeligste jeg vet om :)

Jeg synes det er urimelig at villaksen uten videre skal lempes til side for en næring. Måten vi forholder oss til villfisk, være seg laks eller kysttorsk er prinsipielt viktig for en fiskerinasjon. Videre mener jeg at man skal tilstrebe bærekraft i enhver matproduksjon, og det ser jeg ikke at skjer her.

Føre var prinsippet brukes ikke, forskningsresultater latterliggjøres og industrien har hatt, og ser ut for fortsatt å ha frie tøyler. Man tar ikke grep for å løse problemene, bare for å minmere dem. Man satser på behandling heller enn å fjerne smitteveier. Man bagatelliserer påvirkning av miljøet når alle faginstanser roper varsko.

Inntil for et par år siden var jeg ikke så negativ til industrien i sin helhet, og så selv for meg en mulig fremtid relatert til havbruk. Men ikke lenger. Det har faktisk gått til å være en prinsippsak, og om viktige prinsipper som handler om ressurser og hvordan de skal forvaltes og prioriteres. At jeg selv er, og har vært en laksefisker er selvfølgelig et poeng her.

Og til sist, selvfølgelig er jeg mest opptatt av fisken utenfor merdene. Den ville delen av dem, selvsagt. Likevel synes jeg dyrevelferd er viktig i oppdrett av hensyn til anstendighet. men hovedpoenget mitt er det ikke, selv om jeg gjerne kritiserer dem når forholdene har blitt så store at de ikke på noen måte har oversikt over den reelle sykdomssituasjonen. Hvis 1 av 5 fisk forsvinner uten at de kan si noe mer enn at den sikkert dør, ja da er faktisk kontrollen så liten at jeg ikke har tilro til at industrien evner å produsere forsvarlig hva gjelder hverken velferd eller miljø.

Sorry, men så er det. Jeg slåss ikke denne saken for å få fiske mer laks, men skulle ønske jeg kunne fiske laks, eller sjøørrett nærmere enn 5 timer hjemmefra.

Annet enn rømt fisk selvsagt, den har vi i rikelig monn.

Ps det er greit for meg å poste annet steds, og jeg ser gjerne at vi kan være flinkere å ikke linke den samme nyheten 5 ganger bare fordi den har blitt referert i 5 forskjellige medier. Men utover det, ta jeg ikke noe ansvar for et det ikke postes flere nyheter av annet slag. Det kan de som bryr seg om de andre nyhetene ta seg av :D

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å starte noen lang diskusjon med deg, men jeg føler det ikke sånn. Flere fora her inne er fulle av innlegg som ikke er av interesse for meg, og det gjør meg ingen ting.

Skjønner egentlig ikke hvilket problem det er at det står noen linker som du ikke har interesse av å klikke på.

Nei da, jeg ønsker ikke noe lang diskusjon heller og man klikker på det man ønsker å lese. Bare ta en titt på alle sidene som har med eksterne nyheter å gjøre : Disse er så å si kapret av lakse saker som maler på det samme, slik som MartinS nevner. se på antall lesere i disse: Mye interesse kan det ikke være, men igjen, med respekt for dere som liker å lese samme temaer gang på gang.

Derfor bestemte jeg meg for å" ta tyret i hornene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjøslaksindustrien er vel på toppnivå når det gjelder miljøkriminalitet, overfor ville arter av fisk (villaks, s-ø), og naturlig at dette diskuteres mye. Men enig at det blir vel mye reprise på innleggene. Men bedre egentlig med for mye klaging overfor denne industrien, enn for lite. Om det hjelper er et annet spørsmål. Men hva har det å si, er jo opp til hver enkelt om man vil lese det. Pluss at det er jo bare å komme med masse innlegg under samme tråd om det som berører andre arter. Hvorfor er det så lite av det da ?

Nå har vi heldigvis egne tråder vi gale laksefiskere som vi kan boltre oss i, og det er jo litt morsomt å se hvor mange som leser disse trådene også :thumbsup: Sniktitter kanskje ?

Tror ikke det bare er laksefiskere der inne egentlig. Kanskje det er mange som er interessert i hvordan vi huleboere lever ? :D

Men laksefiskere får jo litt klager der også, at det er for mange laksetråder om sommeren som "okkuperer" de andre trådene :lolu:

Men det er da ikke konkurranse innad på forumet om hva som er mest interessant, håper jeg. :)

Men uansett, personlig føler jeg meg som en "småkriminell", og prøver så godt jeg kan å moderere laksetrådene litt, men det er forbaska vanskelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, lenge siden en tråd på eksterne nyheter har hatt slikt tempo i postingen :thumbsup:

Men, jeg tror gjerne vi kan være enige om å prøve å unngå stadige repeteringer av de samme sakene. det er jo ofte slik at i en periode så vil den samme saken være oppe i mange medier samtidig, med de samme uttalelsene. Hiv inn dem som tilfører noe nytt.

Jeg kan prøve å begynne med meg selv :lolu:

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kun piss som er i eksterne nyheter om laks.

Jeg leser heller to tusen sider med tilfeldige telefonnummer på gulesider, enn å lese om alt det forbanna laksepisset. Ikke fisker lakseidiotene i merder heller, så dette er jo bare tull.

Skal fra nå av poste eksterne nyheter om fiskeprodukter fra findus er på tilbud eller ei, da jeg anser dette som like relevant fiskerelatert stoff. Og om jeg så en gang av uhell får en laks på kroken, skal jeg kile den så langt opp i toern som over hodet mulig, for så å drite den tilbake på fjorden raskere enn du kan si CAPT CO.

Men dette er jo selvfølgelig min mening.

Endret av raphaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kun piss som er i eksterne nyheter om laks.

Jeg leser heller to tusen sider med tilfeldige telefonnummer på gulesider, enn å lese om alt det forbanna laksepisset. Ikke fisker lakseidiotene i merder heller, så dette er jo bare tull.

Skal fra nå av poste eksterne nyheter om fiskeprodukter fra findus er på tilbud eller ei, da jeg anser dette som like relevant fiskerelatert stoff. Og om jeg så en gang av uhell får en laks på kroken, skal jeg kile den så langt opp i toern som over hodet mulig, for så å drite den tilbake på fjorden raskere enn du kan si CAPT CO.

Men dette er jo selvfølgelig min mening.

Du er som skapt for laksefiske :thumbsup:

Bra porsjon humor, og useriøs, he he. Men avataren din liker jeg ikke ! Den hadde vært enda bedre med en trønder i laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kun piss som er i eksterne nyheter om laks.

Jeg leser heller to tusen sider med tilfeldige telefonnummer på gulesider, enn å lese om alt det forbanna laksepisset. Ikke fisker lakseidiotene i merder heller, så dette er jo bare tull.

Skal fra nå av poste eksterne nyheter om fiskeprodukter fra findus er på tilbud eller ei, da jeg anser dette som like relevant fiskerelatert stoff. Og om jeg så en gang av uhell får en laks på kroken, skal jeg kile den så langt opp i toern som over hodet mulig, for så å drite den tilbake på fjorden raskere enn du kan si CAPT CO.

Men dette er jo selvfølgelig min mening.

Jepps!!

Sterke meninger!

Hva hadde vel et forum vært uten slike? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje argumenteres for at det er for mange lakserelaterte nyheter her inne.

På den annen side har et forum som dette den egenskapen at det fylles av det brukerne skriver.

Hvis noe av det som skrives kan karakteriseres som spam antar jeg at moderatorene griper inn.

Faste brukere av forumet finner trådene de er interessert i uansett, de andre trådene blir ikke borte selv om det postes en laksenyhet annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er som skapt for laksefiske :thumbsup:

Bra porsjon humor, og useriøs, he he. Men avataren din liker jeg ikke ! Den hadde vært enda bedre med en trønder i laget.

Raphaug er faktisk skapt for skitprat. Raphaug er ikke et resultat av evolusjon, men av intelligent design utført av en høyere makt med litt syk form for humor.

On topic: bra med engasjement, bare å la være å lese, et eget underforum hadde kanskje vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.