Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør DU for villaksen?


mortwe
 Share

Recommended Posts

Beklager til alle dere som ikke er interessert i dette spørsmålet, men hvis det er et tema som mer enn noe annet genererer engasjement på denne delen av Fiskersidens Forum så er det truslene som villaksen står overfor.

Laksen står overfor mange trusler, men forskere og fagmiljø er enstemte om at hovedårsaken til den omfattende bestandsreduksjonen vi har vært vitne til i store deler av landet, er lakseoppdrettsindustriens omfang. Oppdrettsindustrien skader marint miljø i havet og har store negative konsekvenser for villaks og sjøørret. Dessverre er det lite som tyder på at ting blir bedre. Rømningene fra anleggene er stadig høye og med det antallet oppdrettslaks i merdene langs kysten vil man aldri få lakselusa under kontroll. Nå rapporteres det om at lusesituasjonen er verre enn noensinne og ingenting tyder på at ting har blitt bedre siden tidenes lusehøst i fjor.

Det er ingen tvil om at noe er nødt til å gjøres for å redde de siste restene av de sagnomsuste lakseelvene på Vestlandet og for å forhindre at situasjonen i de deler av landet hvor vi fortsatt opplever brukbare fangster skal bli tilsvarende. Tør jeg minne om at 1 av 4 laks registrert i Namsen i høst var oppdrettslaks… Situasjonen er IKKE under kontroll.

Av den grunn er det helt nødvendig at alle natur- og laksevenner engasjerer seg. Alle må gjøre noe, så hva kan den enkelte gjøre? Den som ikke er en del av en større organisasjon og som kanskje har begrenset med tid eller innsikt?

Under følger noen tips til hva DU kan gjøre for laksen:

1. Ha en mening og gi uttrykk for den: Oppdrettsindustrien er Norges mest naturødeleggende industri og må underlegges store endringer før den kan sies å være i nærheten av bærekraftig.

2. Ta et standpunkt og påvirk venner: Ikke spis oppdrettslaks! Det er nok av annen fisk å spise.

3. Meld deg inn i, og vær gjerne aktiv i, organisasjoner som arbeider med dette spørsmålet: NJFF, Norges Miljøvernforbund, Naturvernforbundet etc.

4. Påvirk organisasjonene: Send e-post eller ring til de miljøvernorganisasjonene. Hva gjør dere? Hvorfor gjør dere ikke mer? Bellona og WWF har stor påvirkningskraft, men gjør alt for lite. Konfronter dem med det!

5. Bruk media: Skriv leserinnlegg og kronikker hvis du kan (de legges merke til!). Hvis ikke, send e-post til journalister, kommenter under artikler, link artikler til Facebook og Twitter. Og send gjerne e-post og skryt av journalister som fokuserer på spørsmålet, det liker de.

6. Tips media om saker og etterspør fokus: Hvorfor skriver dere ikke mer om…..?

7. Og sist, men ikke minst: Kontakt politikere! Lokalt, regionalt og nasjonalt. På www.stortinget.no finner du e-post adresser til alle stortingspolitikere. Alle kan skrive noen setninger til representanter fra sitt fylke. Det er noe politikerne ønsker og normalt så svarer de. Hvis alle landets laksefiskere hadde etterspurt handling, så hadde fokuset blitt overveldende. Ifølge Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet, så tikker det jevnt og trutt inn meldinger om villaksen og dens situasjon. I forhold til folkelig engasjement er det Tema nr 1 og det fører til at det heller aldri glemmes.

Husk at alle saker som har krevet en samfunnsendring som eksempelvis likestilling mellom kjønnene, vern av vassdrag, homofiles rettigheter, pelsdyrs velferd har skjedd som en følge av folkelig engasjement. Hvis vi skal være i stand til å ta vare på de gavene som naturen tilbyr oss også i fremtiden så må vi alle være villige til å bidra. Det dreier seg om å så for senere å kunne høste.

Vi kan alle gjøre litt...

Hva gjør DU?

Endret av mortwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager til alle dere som ikke er interessert i dette spørsmålet, men hvis det er et tema som mer enn noe annet genererer engasjement på denne delen av Fiskersidens Forum så er det truslene som villaksen står overfor.

Laksen står overfor mange trusler, men forskere og fagmiljø er enstemte om at hovedårsaken til den omfattende bestandsreduksjonen vi har vært vitne til i store deler av landet, er lakseoppdrettsindustriens omfang. Oppdrettsindustrien skader marint miljø i havet og har store negative konsekvenser for villaks og sjøørret. Dessverre er det lite som tyder på at ting blir bedre. Rømningene fra anleggene er stadig høye og med det antallet oppdrettslaks i merdene langs kysten vil man aldri få lakselusa under kontroll. Nå rapporteres det om at lusesituasjonen er verre enn noensinne og ingenting tyder på at ting har blitt bedre siden tidenes lusehøst i fjor.

Det er ingen tvil om at noe er nødt til å gjøres for å redde de siste restene av de sagnomsuste lakseelvene på Vestlandet og for å forhindre at situasjonen i de deler av landet hvor vi fortsatt opplever brukbare fangster skal bli tilsvarende. Tør jeg minne om at 1 av 4 laks registrert i Namsen i høst var oppdrettslaks… Situasjonen er IKKE under kontroll.

Av den grunn er det helt nødvendig at alle natur- og laksevenner engasjerer seg. Alle må gjøre noe, så hva kan den enkelte gjøre? Den som ikke er en del av en større organisasjon og som kanskje har begrenset med tid eller innsikt?

Under følger noen tips til hva DU kan gjøre for laksen:

1. Ha en mening og gi uttrykk for den: Oppdrettsindustrien er Norges mest naturødeleggende industri og må underlegges store endringer før den kan sies å være i nærheten av bærekraftig. Jepp

2. Ta et standpunkt og påvirk venner: Ikke spis oppdrettslaks! Det er nok av annen fisk å spise. JEPP

3. Meld deg inn i, og vær gjerne aktiv i, organisasjoner som arbeider med dette spørsmålet: NJFF, Norges Miljøvernforbund, Naturvernforbundet etc. JEPP

4. Påvirk organisasjonene: Send e-post eller ring til de miljøvernorganisasjonene. Hva gjør dere? Hvorfor gjør dere ikke mer? Bellona og WWF har stor påvirkningskraft, men gjør alt for lite. Konfronter dem med det! JEPP

5. Bruk media: Skriv leserinnlegg og kronikker hvis du kan (de legges merke til!). Hvis ikke, send e-post til journalister, kommenter under artikler, link artikler til Facebook og Twitter. Og send gjerne e-post og skryt av journalister som fokuserer på spørsmålet, det liker de. JEPP

6. Tips media om saker og etterspør fokus: Hvorfor skriver dere ikke mer om…..?

7. Og sist, men ikke minst: Kontakt politikere! Lokalt, regionalt og nasjonalt. På www.stortinget.no finner du e-post adresser til alle stortingspolitikere. Alle kan skrive noen setninger til representanter fra sitt fylke. Det er noe politikerne ønsker og normalt så svarer de. Hvis alle landets laksefiskere hadde etterspurt handling, så hadde fokuset blitt overveldende. Ifølge Heidi Sørensen i Miljøverndepartementet, så tikker det jevnt og trutt inn meldinger om villaksen og dens situasjon. I forhold til folkelig engasjement er det Tema nr 1 og det fører til at det heller aldri glemmes. JEPP

8! Praktisere 100% C%R på villaks!!!!!! JEPP JEPP

Husk at alle saker som har krevet en samfunnsendring som eksempelvis likestilling mellom kjønnene, vern av vassdrag, homofiles rettigheter, pelsdyrs velferd har skjedd som en følge av folkelig engasjement. Hvis vi skal være i stand til å ta vare på de gavene som naturen tilbyr oss også i fremtiden så må vi alle være villige til å bidra. Det dreier seg om å så for senere å kunne høste.

Vi kan alle gjøre litt...

Hva gjør DU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daglige doser med propaganda på jobben til alle kollegaene på jobben. Da den største faren er oppdrettslaksen får alle høre alle argumenter og smake villaks for å se forskjellen. Det er lite trolig at noen av mine 42 kollegaer vurderer oppdrettsfisk som annet en skrapmat. Ellers så forsøker jeg å få inn legmanns-innlegg i lokalavisa..under "bekymret bestefar". Ellers så er de klassiske donasjonene til Miljøvernforbundet, kjedebrev, osv. Skulle gjerne gjort mer, men det er det jeg klarer pt.

Alle bidrag monner vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som fleire påpeikar, eg har aldri fått laks, og ei heller har eg fiska etter den. Når eg no kanskje skal det, er det dugnadsfiske etter rømd o-laks i Sunndalsfjorden som er mest aktuelt! :) Eg kjøper ikkje o-fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er temaet generelt.

For noen av oss tar problemene med villaks mye tid, mens for andre spiller det liten rolle hva som skjer med laksen. Enten fordi man selv ikke fisker laks, eller fordi man mener det er andre ting som er viktigere. Begge deler er både ærlig og greit nok. Alle kan ikke gløde for de samme sakene. Noen er faktisk opptatt av andre problemer, være seg miljøproblemer eller samfunnsproblemer. Spørsmålet er til syvende og sist hva gjør vi egentlig for sakene vi brenner for. Kanskje mener vi at myndighetene gjør nok, og at det ikke er så mye mer vi kan gjøre på det personlige plan, og i såfall er det ikke noe å skrike for.

Men hva gjør vi når vi er misfornøyde? Sutrer vi på forskjellige forum, eller prøver vi å handle istedetfor bare å prate over hvor lite som blir gjort for å løse problemene? Internett er fullt av folk som sutrer, gjerne anonymt. Faktisk først og fremst anonymt. Og de sutrer stort sett over at ingen (andre) gjør noe. Sjekk kommentatorfeltet i Dagbladet under en gitt sak. Stort sett generellt, gjentagende oppgulp over de håpløse sosialistene som er skylda i alt vondt, og at landet er på vei utfor stupet i rekordfart.

Generelt skulle jeg ønske folk engasjerte seg litt mer konkret i sakene de skriker over. Vi trenger å få Gerhardsenungdommen tilbake :)

I denne tråden var spørsmålet laks, men det kunne vært kysttorsk, ål, hummer, pelsdyroppdrett, utdanning eller eldrepolitikk. Eller utsetting av karpe ;)

Til syvende og sist har mange meninger om så mangt, ganske sinte og dramatiske som sådann, men de færreste gjør noe som egentlig teller. Og det synes jeg egentlig er litt dumt. I alle de nevnte sakene kan man prøve å påvirke opinion eller media på forskjellige vis. Ta kontakt med politikere, være seg på telefon, mail eller stands. Prøv å engasjer myndighetene. At det kan nytte er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tar store mengder med o-laks for å minske på at de blander seg med villaksen. Vært veldig liste villaks fiske på meg på mange år nå pga den elendige tilstanden til laksen.

Ellers fisker eg nesten ikke etter SØ lenger heller i motsetning til før der eg nesten utelukkende fisket etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en oppfordring fra Kurt Oddekalv på facebook fra i går, en mann som står på utrettelig for villaksen:

"I dag leverte jeg oppdrettsrapporten m/ film til alle stortingsrepresentanter med krav om handling opp mot tette anlegg. Nå er det viktig at folk ringe og spørr sine representanter om hva de har tenkt å gjøre med oppdrettsproblemene vi kan ikke akseptere at de ikke gjør noe. De er våre folkevalgte og det de er valgt for... er å handle i tråd med folkets interesser, og da må de kreve lukkede anlegg nå."

Og under følger kontaktdetaljer til folkevalgtes e-post adresser og kontaktdetaljer:

http://folkevalgtbasen.ivarjohansen.no/

Kan du avse et femminutt for villaksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bidrag:

Jeg dropper hvert år ca 10 laksedøgn som jeg egentlig skulle ha tatt og regner med at ca 20 vill-laks redder livet pga det :D

Ja, også kjøper jeg aldri oppdrettslaks, slupper ut noe laks sent på sesongen og respekterer bag-limiter - og fisker ikke så mye når det er mange (men små) lakser på vei oppover elva.

Deltar (ikke hvert år riktignok) på stamfiske og dugnader

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan alle gjøre litt...

Hva gjør DU?

Joda, jeg gjør litt, men langt fra nok. I 2006 tok jeg initiativ til å starte interessegruppen Salmoncamera. Denne gruppen har som mål å rette søkelys på ALLE menneskeskapte faktorer som negativt påvirker laks og sjøørret. Eksempler på denne type faktorer kan nevnes å være;

overbeskatning, sur nedbør, seismisk skyting, vassdragsutbygging, utfyllinger mot elv, generell forurensing av elv/fjord/hav, generell uforstand og sist men langt fra minst; oppdrett.

Alle de nevnte faktorer, og mange fler, er alle med på å desimere laks og sjøørret-bestander. Men om alle andre NÅVÆRENDE faktorer ble summert så ville allikevel den samlede effekt av oppdrett være den altoverskyggende største faktor.

Siden Orri Vigfusson og hans "North Atlantic Salmon Fundation" gjennom mange års intenst arbeid har klart å redusere den FORRIGE store trusselen mot villaksen, drivgarn og longline fisket i havet, burde forholdene for laksen vært betydelig forbedret. Tenk dere all den laksen som før ble fisket i dette drivgarnsfisket, sammen med 33000!!! konsesjoner for krokgarn, sitjenot og andre faststående redskaper langs kysten. Når dette fisket er desimert så mye som det er blitt nesten utelukkende takket være Orri sitt engasjement, burde ikke da elvene flomme over av fisk? Pluss også på et par hundre prosent av det rapportert fisket for å ta høyde for det urapporterte, så sier det seg selv at elvene våre burde ha vært så breddfulle av fisk at det skulle være nærmest umulig å ikke uforvarende "rykke" laks nesten daglig.

HVOR ER DENNE FISKEN BLITT AV?????????????????????????????????????

Den ene katastrofen for villaksen har avløst den andre opp gjennom årene, men ALDRI har laksen møtt slike utfordringer som nå. Og alle som tør å låne sitt øre til vitenskapelige tilnærminger til problemet, heller enn å lytte til kapitalsterke og politiske ønsker om "Saangri La", vil raskt innse at det NÅ kun er EN ENESTE faktor som er sterk nok til å utrydde alle laks- og sjøørretstammer fra Ryfylke til Nordkapp.

Derfor ble det Salmoncamera sin hovedutfordring å konsentrere seg om denne ENE, av mange faktorer; oppdrettsindustriens uvettige vekst og teknologibruk. Hadde bare kåtheten etter raske penger vært litt mindre, så ville faktisk norsk oppdrett kunne blitt den eventyrhistorien som de utgir seg for å være. Adresseringen av alle andre problemområder er satt på vent, fordi de ikke i seg selv, eller tilsammen, er eksistensielle trusler for hele den samlete norske laksestammen.

Oppdrett med dagens teknologibruk er nettopp det.

HVA KAN SÅ HVER ENKELT GJØRE?

Det er faktisk så enkelt som å velge å bruke 3 minutter hver dag (det har alle kapasitet til)

-Spør din lokale fiskedisk om den fisken du kjøper er oppdrettet eller vill. Innled en kort diskusjon på hvorfor du ikke vil kjøpe oppdrettslaksen/torsken (fordi å kjøpe dette produktet betyr at du bidrar til at norsk natur og ressurser blir ødelagt).

-Lær deg litt hver dag (fiskersiden er på mange måter et leksikon i kunnskap om dette), og del din kunnskap med venner.

-Snakk med din lokalpolitiker i ETT minutt når du treffer han/henne på gata, på butikken, i selskap, på toget osv.

-Vær ikke redd for å diskutere med oppdrettere og andre i kommentarfeltene under avisartikler på nett. Du vet sannsynligvis mer enn dem om de negative økologiske effektene av oppdrett i dagens form.

-Fortell at du ikke ønsker at en viktig eksportindustri skal bli borte.....bare endres slik at andre næringsinteresser ikke blir skadelidende (dette om du ikke er en oppdrettshater da, i såfall bør du være ærlig om det også).

-Fortell om urimeligheten at mens andre må betale for å forurense, så slipper oppdretterne dette. Dette å tross av at de representerer den næringen med høyest avkastning på investert kapital i Norge.

-Spør om det har noen hensikt for deg å betale for rensing av dine utslipp på hytta, når et oppdrettsanlegg 200meter unna slipper allt i fjorden.

Disse tingene strider mot min rettsoppfatning, og var bakgrunnen for mitt engasjement (bortsett fra det uomtvistelige faktum at siden jeg er en så dårlig laksefisker at jeg er avhengig av MASSE laks i elva for å kunne fange en eneste en).

Dette engasjementet ble kanalisert gjennom å starte en interessegruppe, og å aktivt søke mer kunnskap. Hvordan du retter DITT engasjement er uvesentlig, bare du engasjerer deg for dine lidenskaper og interesser.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser og anbefaler norsk produksjonslaks ( verdens beste )på det sterkeste og skammer meg ikke over det . Fisker ikke etter villlaks og alt redskap rettet til direkte fangst av arten , er historie i min bedrift .

Alle liker laks, laks er godt , enten det er vill eller produksjonslaks. Ved å velge produksjonslaks, minker presset på kommersielt fangst av villlaks, ikke bare i Norge, men i VERDEN.Slik velger jeg å kalle for positiv bieffekt . Har noen satt seg inn hvor mye mindre villaks det hadde vært nå , om det ikke hadde vært for at lakseindustrien klarer å produsere nok til alle nå?

Det kan også hende at mange av dere som velger å ikke spise produksjonslaks, gjør av den enkle grunnen til at dere har rik tilgang til selvfanged villlaks, så, slutt å være hyklere .

Under mange av mine fisketokter rundt om i landet ( særlig Vestlandet) oppdaget jeg hvordan enkelte individer drev med ulovlig fangst av villlaks i sjøen ( garn osv) og ALLE viste hvem den var..ALLE kjøpte villlaks av disse, samtidig som ALLE viste at slik fangst og omsettning påvirket den ville stammen og var ulovlig. Det er slike individer ALLE som vet om det bør rette blikket mot.....og slik skjer sannsynligvis fortsatt i mange små plasser rundt om i landet som sikker ALLE vet om..

Skal også gjøre mitt beste for sette meg inn i hvordan man kan påvirke industrien , slik at bieffektene blir minst mulig negative for miljøet.Det er utvilsom behov for å gjøre noe med de negative bieffekter som industrien skaper. Som med det meste det er behov for, skaper behovet interesse for at noen grupper jobber nettop for å dekke denne.

Produksjonlaks er kommet for å bli..det er ikke noe tvil. La oss alle sammen jobbe for å gjøre noe med de negative bieffekter..istedenfor å " slås mot vindmølene"

Utvikling og nytenking er svaret. Mange flotte hoder i norsk industri som jobber og er engasjert i slik allerede. Setter litt til at de greier å løse gåten.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

Min fangst har vært omvendt proporsjonal med min bekymring for villaksen, og kulminerte i år med null fisk. Hverken sjøørret eller laks. Bekymrer jeg meg mer nå, vil jeg bidra med netto tilskudd av laks :rolleyes:

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver så godt man kan..

Vi kjøper ikke o-laks lenger.

Er ganske aktiv i Arna Sportsfiskarlag hvor jag er med i styret. Vi har bland annet klekkeri og en flott laksetrapp. Litt info her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=43093&st=0&p=479263

Endret av Dan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt skulle jeg ønske folk engasjerte seg litt mer konkret i sakene de skriker over. Vi trenger å få Gerhardsenungdommen tilbake :)

"Tilbake til det glade femtitallet

Da Einar og partiet styrte landet.

Det var tider det, ja det var tider det, ooooooo, femtítallet"

Gammel DG-tekst, fra toppen av hodet, og neppe helt riktig.

On topic.

Jeg kjøper stadig mindre laks (å kjøpe villaks er i mine øyne værre enn å kjøpe fjøslaks, når man først skal), jeg støtter økonomisk diverse miljørorganisasjoner, prater dritt om oppdrettsindustrien når sjansen byr seg, og først og fremst: Jeg fisker ikke laks.

At førsteposten sutrer over manglende engasjement er langt under pari. Trådene om begrensing av antall nyhetsposter om laks handler kun om å hjelpe til å spisse budskapet, så ikke folk mister interressen, ikke at engasjementet nødvendigvis er lavt. Men med alle skyttergravene i denne debatten er det kanskje ikke mulig.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne sikkert gjort med ved å være med i både det ene og det andre , men det er jeg en gang ikke

har en teori om å sette ut villfisk jeg skulle få ( som ikke er skadet )

men det "problemet" kan jeg ikke si at jeg sliter med , da de siste 3 sesonger kun har gitt oppdrett på kroken !

noe som igjen forteller litt om at det er ett problem

Endret av tweed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være noen bedreviter, men det er en del som tilsynelatende tror at det beste man kan gjøre for laksen er å ikke å fiske. Det ville kun ha vært riktig hvis det hadde vært sportsfiske med stang i elv som hadde vært den største trusselen mot laksen. Det er det ikke! Vi kan aldri frede oss til masse laks i elvene. Det er elvene i Hordland et godt eksempel på. Der har de fleste elvene nå vært stengt for fiske, eller i alle fall vært gjenstand for sterke redskapsbegrensninger, i mange år uten at det har blitt annet enn stadig mindre laks.

Sportsfiskerne er faktisk laksens beste venner. En elv uten sportsfiske er en glemt elv. En elv hvor fiske ikke lenger kan foregå innenfor bærekraftige rammer, er en elv som er åpen for vassdragsregulering, tyvfiske, forurensing og annen uvettig utnytting. En stengt elv er en elv i et lokalsamfunn med mindre verdiskapning.

Så fisk gjerne, men følg regler og tenk som så at for hver laks du (eventuelt) slår ihjel så skal du bidra med tilsvarende egeninnsats ellers i året som bidrar til at også fremtidige generasjoner skal få nyte godt av et av naturens sanne mirakler - den atlantiske villaksen.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fisk gjerne, men følg regler og tenk som så at for hver laks du (eventuelt) slår ihjel så skal du bidra med tilsvarende egeninnsats ellers i året som bidrar til at også fremtidige generasjoner skal få nyte godt av et av naturens sanne mirakler - den atlantiske villaksen.

Skitt fiske!

Kloke ord :) som mange flere laksefiskere burde notere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skryte på meg at jeg gjør så mye for villaksen, men jeg planter vel kanskje en spire her og der når det diskuteres norsk industri på jobb. Jobber selv i treforedlingsindustrien og her får vi stadig strengere krav med tanke på utslipp. Jobber til tider på laboratoriet og der merker vi godt frekvensen av nye innskjerpinger. Hvorfor skal vi ha det så strengt, mens oppdrettsnæringen slipper unna?

Ellers unngår jeg å spise oppdrettsfisk med mindre jeg får det servert hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.