Gå til innhold
Fiskersiden

FS julekalender 2010 2.des


Iversen
 Share

Recommended Posts

Poster denne nå da jeg kommer litt seint hjem fra jobb i morgen!

BUNNMEITE ETTER GJEDDE

Gjedda er en fascinerende fisk jeg har stor glede av å fiske, og min favorittmetode er glidende bunnmeite med stor agnfisk. Jeg har ikke egen båt, men med nøye utvalgte plasser og litt prøving og feiling har jeg hatt veldig god uttelling med denne metoden fra land de siste årene. Jeg tør å påstå at ingen annen fisketeknikk gir større snittstørrelse. Av 23 gjedder siste året, har kun 5 vært under 5 kilo. Prøv så får du se :dribble:

Jeg er ingen ekspert på området, men endel erfaring har jeg fått med meg. Det virker som mange er litt usikre på hvordan man skal gå fram, så jeg skal gå kjapt igjennom hvordan jeg gjør det og hvordan jeg tenker. Husk uansett at det ikke finnes noen fasit, og gjedder i forskjellige vann og elver oppfører seg ulikt så det er viktig at man prøver og feiler litt før man finner riktig medisin. Jeg har kun erfaring fra fiske i større vann, så fisker du i elv eller mindre vann, må du sikkert tenke litt annerledes. Håper noen kan få litt inspirasjon eller et tips eller to!

110475_s.jpg

Essensielt utstyr:

- Karpestenger eller lignende i min. 2,75 lb

- Sneller med mono i 0,35 - 0,40 mm eller braid i 0,30 mm +

- Pod/banksticks

- Alarmer

- Avkrokingsmatte

- Veienett

- Lang krokløsner

- Vekt, målebånd, kamera

Det er nok lettest å komme i kontakt med stor gjedde tidlig vår og sein høst. I hvertfall for oss som ikke har egen båt. Om sommeren går de større gjeddene ofte mer pelagisk og det er vanskeligere å komme i kontakt med de. På våren står gjerne gjeddene i nærheten av grunne gyteområder. Det kan være lurt å fiske ganske grunt, men prøv gjerne dypere områder i nærheten. På sein høst har jeg hatt best uttelling på litt dypere vann, 5-15 m. Husk dette varierer nok mye fra vann til vann. Områder med markerte skrenter er ofte hot. Vet du hvor byttefisk samler seg f.eks er aldri gjedda langt unna. Forberedelser må til, og her er nettet ofte bra. Søk på alt mulig i forbindelse med vannet du skal fiske i. Det er utrolig hvor mye bra info man kan finne. Det er også lurt å prøve å få tips fra andre fiskere og lokale. Finner du et dybdekart i tillegg har du skutt gullfuglen.

Jeg bruker 3 eller 4 karpestenger når jeg bunnmeiter etter gjedde. De bør ha en testkurve på minst 2.75 lb for å kunne lempe ut store agnfisk. Av sneller bruker jeg baitrunnere. Tidligere brukte jeg mono 0,35 mm, men i år har jeg gått over til synkende braid i 0,31 (grunnen til såpass tykk braid er fordi det er mye rusk langs bunnen, ikke at jeg er redd for bruddstyrken ved fisk). Ved bruk av braid må man ha en noen meter med mono ytterst for å hindre skader på gjedda om den skulle vikle seg inn i sena under fighten. I teorien burde braid fungere bedre da du er avhengig av et hardt tilslag for å kjøre krokene skikkelig inn, men i praksis er jeg usikker. Mistet nok ikke noe mer fisk før enn jeg har gjort i år. Bruk det du har på snellene :)

Rigger:

Dette er veldig enkelt. Du trenger en myk wire, f.eks drennan soft strand 28 lb, to crimps, to treblekroker str 4 el 6 og en standard svivel. Fortommen (wiren) skal være minimum 50 cm. Fest en treble i en ende av wiren ved hjelp av en crimp. Deretter trer du en treble til innpå wiren og fester denne 7-10 cm over den første treblen ved hjelp av en knotless knot. I andre enden fester du svivelen ved hjelp av en crimp. Det hele tar et par minutter når du har gjort det noen ganger.

På sena kan du enten tre søkket (jeg bruker 50-60 g) rett på, eller aller helst bruke en running ring og feste søkke i denne. Den har større "øye" enn et søkke og lar sena gli bedre igjennom uten like stor fare for at rusk og rask fester seg og ødelegger glideeffekten. Deretter trer du på en gummibead eller lignende (for å beskytte knuten mot svivelen) og knyter fast sena til riggen.

Om bunnen er litt uryddig eller det er mye vegetasjon, kan det være en ide å poppe opp agnfisken litt fra bunnen. Jeg har brukt både baitpoppers og balsasticks til dette. Jeg fisker stort sett på plasser med ren bunn og har ikke opplevd noe bedre effekt med dette, så det har jeg kuttet ut.

Agnfisk:

Min favoritt er makrell, med sild og sik på en delt andreplass. De fleste karpefisker, abbor, ræbu osv fungerer også bra. Agnfiskene jeg bruker er vanligvis 25-30 cm. Store agn = stor fisk :)

Jeg fester alltid den øverste treblen (altså den nærmest svivelen) ved halerota og den nederste på sida av fisken. Ved bruk av sild er det lurt å bruke litt agntråd så fisken ikke faller av i kastet eller at en av treblene f.eks løsner. Makrell deler jeg gjerne tvert av bak brystfinnene (kommer litt an på størrelsen) og bruker delen med hale. Sild og sik bruker jeg hel. Jeg bruker alltid å lage en 4-5 snitt med en skarp kniv langs sida av agnfisken for at den skal kunne lekke enda mer godlukt.

Du må noe å sette stengene i, f.eks en rodpod eller banksticks. I tillegg må du ha en eller annen form for nappvarsling, helst elektriske nappvarslere. Når du har kastet ut, strammer du opp til du kjenner motstanden fra agnfisken og legger stanga i podden (el banksticks). Vi fisker glidende, så det er viktig at gjedda ikke kjenner for mye motstand når den tar agnfisken. Nå har du flere valg;

- Fest en strikk rundt spolen og legg en liten løkke av sena under strikken. Bruk åpen bøyle på snella.

- Har du en seneclip på stanga kan du bruke denne på samme måte som med strikk.

- Løs baitrunner. Ha den så løs som mulig uten at du vil få overløp på snella om gjedda skulle ta agnet litt hardt

Jeg bruker vanligvis kun baitrunnerfunksjonen. Mange vil nok skrike opp her og hevde at det er for mye motstand, men faktumet er at jeg kun en gang har opplevd at gjedda har sluppet agnet etter å ha plukket det opp.

Kort om behandling av gjedda:

Når gjedda tar agnet går den gjerne med det i 15-30 sek før den stopper opp for å sluke det. Det er viktig at vi gir tilslag med en gang, og før den stopper for å hindre dyp kroking. Gi et solid mothugg. Krokene skal kjøres inn i en hard gjeddekjeft og det nytter ikke med noe frøkentilslag her. Man mister selvfølgelig en og annen fisk (har kanskje en tapsprosent på 20-25 %), men oftest er det mindre gjedder. Store gjedder har et imponerende gap og har nok store deler av agnfisken inne i kjeften. Kjør fisken hardt, men fornuftig og aldri gi slakk på sena. En karpehåv med store masker er fint å ha når du skal lande fisken. Bær gjedda i håven over til avkr.matta og løsne krokene med en krokløsner. Krokene sitter nesten alltid fint til så lenge man gir kjapt mothugg. Et tips her; ved å ta gjellegrepet på gjedda og presse litt mot underkjeven åpner de som regel opp kjeften så det er lett å komme til (se bilde)

Her er det lett å avkroke gjedda:

110478_s.jpg

Så er bare å få tatt noen kjappe bilder, veie og måle før man setter ut fisken igjen. Jeg er ikke noe hysterisk når det kommer til c&r, men større gjedder bør slippes ut igjen. Grove i kjøttet, full av tungmetaller og viktige for økosystemet i vannet. For ikke å snakke om den sportsfiskemessige verdien. Mindre gjedder kan man ta med hjem om man vil ha seg noen gjeddekaker :)

Alltid trivelig å se en stor fisk svømme tilbake:

110480_s.jpg

Håper du har blitt litt inspirert til å prøve et spennende fiske, og lykke til i jakta på storgjeddene :)

110484_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fin luke :)

Bra jobbet, Iversen.

Drennan soft strand er en veldig fin wire, men man skaper problemer for seg selv om man ikke varmer den skikkelig før man kapper....

At det faktisk er mulig å knyte knotless knot med den sier sitt om hvor myk og behagelig den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene klarer det fint, men det er klart her er det ikke snakk om å kline til i kastet. Du må kaste det med en jevn bevegelse, omtrent som å lobbe ut fisken. Klarer fint å kaste 35-40 m tenker jeg! Jeg bruker 2.75 lb karpestenger nå siden det er det jeg har (bruker de til karpefiske), men skulle jeg valgt egne stenger til gjeddefisket ville jeg gått for 3-3.5 lb. Det hender det knaker litt i stanga når jeg har digre 3/4 makreller på i kastet hehe!

Friline etter gjedde ja; det funker nok fint det, spesielt på litt kortere avstander. Gjorde det litt for mange år siden, men føler jeg har mye bedre kontroll med et søkke i tillegg og får stramma opp sena bedre. Men, det er jo bare å prøve :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.