Gå til innhold
Fiskersiden

endelig litt flyt igjen


bsalte
 Share

Recommended Posts

kan du anbefale noen fjærvekter og tipse om steder jeg får kjøpt?

Den enkleste og beste fiskevekta er Super Samson vekta som jeg nevnte. Utrolig slitesterk, pålitelig i alle slags forhold, og den er presis, med hensiktsmessig avlesningsnøyaktighet, tilpasset vektas kapasitet. Fås i størrelser fra 1kg og ihvertfall opp til 25kg. Til "vanlig" ferskvannsfiske er vektene som går til 2 og 5 kilo passe. Fisker man etter laks, gjedde og allround fiske i sjøen trenger man kanskje 20 eller 25-kilosvekta i tillegg. Koster vel et par tre hundrelapper, og fås vel i de fleste velassorterte utstyrsforretninger. Pass på å sjekke/kalibrere vekta med jevne mellomrom. Det er en egen kalibreringsskrue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste og beste fiskevekta er Super Samson vekta som jeg nevnte. Utrolig slitesterk, pålitelig i alle slags forhold, og den er presis, med hensiktsmessig avlesningsnøyaktighet, tilpasset vektas kapasitet. Fås i størrelser fra 1kg og ihvertfall opp til 25kg. Til "vanlig" ferskvannsfiske er vektene som går til 2 og 5 kilo passe. Fisker man etter laks, gjedde og allround fiske i sjøen trenger man kanskje 20 eller 25-kilosvekta i tillegg. Koster vel et par tre hundrelapper, og fås vel i de fleste velassorterte utstyrsforretninger. Pass på å sjekke/kalibrere vekta med jevne mellomrom. Det er en egen kalibreringsskrue.

Veil på supersamson er 399,- Fordelen med digitalevekter er slik jeg ser det at du kan klare deg med en vekt til stort og smått. Skal du ha supersamson som er hensiktsmessig til mesteparten av mitt fiske, blir det fort tre vekter, altså vekter for 1197,-. Jeg mener det er vert det, og bruker desse, men har full foståelse for at noen går for ei vekt som dekker "alt".

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veil på supersamson er 399,- Fordelen med digitalevekter er slik jeg ser det at du kan klare deg med en vekt til stort og smått. Skal du ha supersamson som er hensiktsmessig til mesteparten av mitt fiske, blir det fort tre vekter, altså vekter for 1197,-. Jeg mener det er vert det, og bruker desse, men har full foståelse for at noen går for ei vekt som dekker "alt".

ja, jeg har forståelse for dette. Samtidig skal man være klar over at selv om en elektronisk vekt sier at den kan veie i et ganske stort intervall, er gjerne nøyaktigheten så som så i ytterpunktene av skalaen; vekta er alltid mest presis i "midten" av veieintervallet. Dette gjelder for så vidt uansett hvilken vekt man bruker. Og jo større det angitte veieintervallet er, desto dårligere er vekta generelt sett. Så uansett om jeg skulle kjøpe meg elektroniske vekter eller fjærvekter ville jeg kjøpt flere vekter, alle tilpasset den forventede størrelsen på fisken man er ute etter. Jeg ville aldri veid en halvkilosmort på en vekt tilpasset tikilosgjedder, selv om vekta i prinsippet klarer begge deler. Veiingen blir uansett upålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel vekta innenfor dressen jeg og martin,men etter jeg veide langa,glemte jeg meg,og stappet den i lomma... hadde også en fjærvekt med,men den blir for unøyaktig... ser mange har samme digitalvekt som jeg har slitt med...berkley! har to for sikkerhets skyld ;)

Fjorden er full av småflekket,fint å få tynnet ut litt :thumbsup:

fra spøk til revolver...jeg har lyst til å få stoppet ut denne haien om det går...synes det var spesiellt fine klare farger på den.

er det mulig tro?

Jeg skal nå justere alle tacklene jeg bruker til å kombifiske rødhai,og strømsild,og ender nok opp med kun hvitting ;)

skitt fiske folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Jeg har fjærvekt...... Den går bare til 3 kg men det holder leeeeeeeeeenge for meg :thumbsup: den dagen jeg får en rusk skal jeg kanskje kjøpe vekt som går litt lenger.. ;) Men jeg synes det er kjekt med fjærvekt fordi da kan man si ca halvannen kilo i stedet for 1,37 kilo eller 1415 gram eller hva pokker fisken veide helt nøyaktig.. ;) når jeg skjelden får fisk over halvannen kilo er det vel lov å smøre på litt ?? ;)

Ps... Super Samson vekt er det jeg har..... Den funker brillefint :)

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk også i dag fisket. et par fine lyr,torsk,hvitting,sypike,kolje,og jaggu dukket det opp en småflekket i skumringen. bitteliten men morsomt lell. 890g 63 cm

den ble fint satt ut etter vekt,og fotoseanse :thumbsup:

hadde et stygt sår i munnviken.muligens etter krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det helt seriøst ment at småflekka rødhai er usedvanlig god mat. Det samme gjelder hågjel. Jeg har vært med på litt garnfiske i Nord-Trøndelag tidligere, og da var disse artene helt vanlig bifangst. Gir flotte fileter som smaker nydelig.

Sikkert flere som blir glad for tips om småflekka lokaliteter i Trøndelag :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor bruke digitale vekter overhodet, all den tid tradisjonelle fjærvekter av god kvalitet er "idiotsikre" og mer enn nøyaktige nok? Å tro at man øker nøyaktigheten signifikant med å bruke en digital vekt som tilsynelatende veier fisken på nærmeste gram istedenfor å bruke en fjærvekt med kanskje 10 grams avlesningsnøyaktighet er egentlig å lure seg selv.

Mer generelt er måten det moderne samfunn gjør seg stadig mer avhengig av moderne elektronikk vår tids store selvbedrag. Mobiltelefoner og GPS er vel og bra, men er det ikke på tide med et mer BEVISST og KRITISK bruk av slike hjelpemidler? Jeg ville for eksempel aldri finne på å dra på tur til fjells uten kart og kompass i sekken ved siden av en GPS sender, akkurat som jeg ikke bruker elektroniske fiskevekter. Det er ikke all slik teknologi representerer en reell fremgang. Og dette er også min store ambivalens når det gjelder moderne fotoapparater, uansett hvor fantastiske bilder moderne digitalkameraer tar. Hvis batteriene eller elektronikken kneler blir det ingen bilder. Med mitt gamle manuelle, helmekaniske kamera kunne jeg ta bilder UANSETT værforhold og temperatur. Batteri trengte man kun til lysmåleren (og med litt rutine trenger man knapt lysmåler...). Og hvis en mekanisk del gikk i stykker var det en formalitet og relativt billig å reparere. Moderne elektronikk er knapt verdt å reparere; det er uansett vanskelig og det koster flesk.

helt enig i dette. virker som folk tror at viss noe er digitalt så er det best. og folk blir så blendet av den nye teknologien at de blir svært ukritiske(at tvangsomleggingen til digitale tvsendinger ikke vekket mer kritikk enn den gjorde sier jo litt om det. kanskje litt off-topic, men dog.)

synes neste posten sier litt om hvordan utviklingen har blitt å(ikke meninga å henge ut noen her. tror det er flere som løser "problemet" på den måten);

"Da har man med to vekter, og to gpser. Det gjør jeg."

sjøl har jeg godt over til super samson fjærvekter etter at den slappe digitale rapalavekta tok totalt kvelden uten noe som helst grunn. godtar glatt at sypikene enten veier 150 eller 175gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.