Gå til innhold
Fiskersiden

FS-Julekalender 2011 - 19.desember.Oppdat med info om stengte porter


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Oppdaterting ang låsing av porter ut på brygga.

Det kom jo litt spørsmål ang låsing av portene, ble usikker selv, var som nevnt der i høst, da gikk det greit, men sendte en mail til foreningen og fikk raskt en utfyllende tilbakemelding:

Hei, Stian!

Portene ble satt opp fordi det ikke bare var mye griseri på bryggene, men at en del også gikk om bord i båtene som lå der for å rense fisken. Etter litt påtrykk fra eierne, Holmestrand Kommune, er det blitt enighet om at porten på den korteste bølgedemperen (på bysida) skal stå ulåst - men lukket - på sommeren, slik at hobbyfiskere kan få sjans til litt matauk. Den østre bølgedemperen er låst med port, fordi det er langt flere båter der, og fordi dere fiskere har et alternativ i å stå langs steinmoloen eller på østsida av Seilhuset. Det er endog satt opp egen sløyebenk og vannkran til hobbyfiskerne midt på moloen.

På vinteren tas landgangene på alle sommerbrygger inn, og portene ut til begge bølgedemperne holdes låst av sikkerhetshensyn (perioden 1.11.-30.4.). På steinmoloen kan du fremdeles fiske året rundt.

Skitt fiske!

Vennlig hilsen

Holmestrand Småbåthavn DA

Så da er altså den lange bølgedemperen (brygga) dessverre stengt. Ble fort ikke like aktuell denne luka, men den korte bølgedemperen er fortsatt åpen, det samme er flytebryggene på innsiden. Ellers kan det og kystmeites fra steinmolen.

Nytt kart over området:

DSC01078.jpg

Bor du på Østlandet og har lyst til å pynte litt på artslisten din kan Holmestrand i Vestfold være et lurt sted å besøke. Holmestrand er vel aller mest kjent for sommerfiske etter makrell, folk sitter tett i tett langs bryggeanleggene og røsker opp den ene makrellen etter den andre, men besøker du brygga vår, høst og vinter får du sitte mer i fred og muligheten for å hilse på en spennende art eller to er absolutt til stede !

Selv har jeg fått disse artene fra brygga: torsk, sei, hvitting, sypike, sandflyndre, skrubbe, rødspette, lomre, gapeflyndre, sjøørret, makrell, paddetorsk, fløyfisk, knurr, berggylte, bergnebb, grønngylt, rødnebb/blåstål og slimål (hvis du mener det er fisk :) )

Videre vet jeg om bekreftede fangster av småflekka rødhai, gressgylt, slettvar og rødknurr. Skate har det også blitt tatt i nærheten og ytterst på brygganlegget bør være en mulig plass hvis du kommer forbi all den f#¤!§% slimålen :lol:

Når det gjelder utstyr/tackle og agn er det lett ustyr det går i, små haspelsneller (feks 1000 - 2500) og lette følsomme stenger gjør selv en liten sandflyndre artig !

Når det gjelder rigger, varier mellom glidende, pater noster, hold det enkelt, men litt perler og pynt er aldri feil til flatfisk. Reke er "standardagnet" etter flatfisk, fløyfisk osv, men makrell og sild er også vært et bra agn, særlig etter torskefiskene.

Har hatt bra fiske med Gulp!/reke-combo fisket aktiv etter de fleste artene.

Bunnforholdene variere noe, innerst hvor leppefiskene og paddetorsken holder hus er det steinete og lett å sette seg fast, lenger ut går det stort sett i mudderbunn.

Duppfiske med brisling er det mest brukte etter makrellen, men kan like godt gi bonusfangst av sjøørret eller sei. Brodern hat tatt noen ok sjøørret på friline-meitet brisling, artig !

Det var litt om arter og metoder, her er en kartlink til Holmestrand : http://kart.gulesider.no/m/9IiQC

Nå kommer litt bilder av fangster fra brygga, (finner nok mange av de samme bilde i gamle rapporter fra meg, men gjenbruk er jo fint :) )

Aller først, et "artskart"

kartliten.jpg

Grovinndeling av områder og arter, flyter nok litt i hverandre, men gir en pekepinn på hva man kan forvente hvor. Makrell, sei og sø kan man måte på overalt og i de fleste vannlag.

gappert.jpg

Gapeflyndre (eller Gapert om du vil) er en ganske bankers art et stykke ut på brygga.

DSCN1218jpgliten.jpg

Lomre er nok ikke like vanlig, men en spennende bonusfangst, denne tok ved båtplass nr 21, der har jeg også fått fløyfisk og gapert.

DSCN1984jpgliten.jpg

Rødspette er alltid artig å få, denne var ca 500 gr, men brodern har tatt på ca 1,8 kg der og jeg hat sett fisk på ca 2,2 blitt tatt.

DSCN1177jpgliten.jpg

Sandflynda sammen med....

DSCN1175jpgliten.jpg

....Skrubbe de to vanligste flatfiskene også her i Holmestrand.

DSCN1961jpgliten.jpg

Fløyfisk er stilig ! Har fått flere av ganske bra størrelse fra bryggene.

DSCN2016jpgliten.jpg

Søte paddetorsken :) Disse gjemmer seg blant steinene innerst på brygga, regn med å miste noen tackler.

DSCN1967jpgliten.jpg

Gulp! gjerne i combo med reke kan gi gode fangster, husk å fiske aktivt !

DSCN1201jpgliten.jpg

Snadder for flatfisk og fløyfisk !

DSCN1859jpgliten.jpg

Lett utstyr gjør selv små fisk gøy ! Fisker mer effektivt også med følsomt oppsett.

DSCN1863jpgliten.jpg

Brygga ligger ganske beskyttet til, men kan blåse godt selv inne i Holmestrandsfjorden !

DSCN1976jpgliten.jpg

Det var litt om Holmestrand og mulighetene der, anbefaler å ta en tur, vet aldri helt hva som skjer.

Forsatt god jul !

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å nevne at den brygga er stengt nå da :(

Neida, er ikke stengt :)

De satte opp porter osv, for å stenge, men de fikk ikke lov å låse. Portene står montert, men er ikke låst så langt jeg kjenner til. Var der for ikke så alt for mange ukene siden, var oppe da.

Skal se om jeg kan få sjekket det opp litt mer også.

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å nevne at den brygga er stengt nå da :(

Pratet med brodern som jobber i Jarlsberg Avis (lokalavisen i Holmestrand) og nå ser det dessverre ut som de låser brygga om vinteren samtidig som de fjerner landgangen pga evnt is.

Skal prøve å sjekke opp mer om når de evnt låser den opp igjen på vårparten, som sagt jeg var der i høst og fisket.

NB: bryggene innenfor er alltid åpne, stengning gjelder ytterste, men er jo dessverre den jeg har fisket mest fra også.

Plutselig fikk denne litt mer "mimre-luke" følelse gitt... :(

Hilsen

Stian

Endret av Stian N E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)) Flott luke fra "nærområde". Kan legge til at en gjeng var ute i Sandebukta nå i helgen, og hadde meget bra fiske, dog fra båt...

åssen fisk blei det? noe størrelse?

flott luke! har hatt mye fine turer nede i havna sjøl. tøffeste fisken jeg har sett der fikk jeg ikke, en piggvar på kanskje 2kg som svømte i indre havn. dessverre hadde jeg en hamburger i hånda og ikke noe fiskestang....

med tanke på de ytterste flytebryggene så kan jeg bekrefte at de er "pakka" inn for vintern.

tok forresten fløyfisk på en av flytebryggene inne i havna i oktober. vil også advare mot myyye små/minitorsk langt inne i havna. fisker man med agn der gjelder å være kjapp med tilslaget. dette var langt inne på grunt vann i havna innafor "båt-bensinstasjonen". oppdaga det da jeg sjekka området for sø på havneraid. om sommern har jeg sett sprettende småfisk(brisling) og jaktraid av rovfisk tidlig om morran.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med brodern som jobber i Jarlsberg Avis (lokalavisen i Holmestrand) og nå ser det dessverre ut som de låser brygga om vinteren samtidig som de fjerner landgangen pga evnt is.

Skal prøve å sjekke opp mer om når de evnt låser den opp igjen på vårparten, som sagt jeg var der i høst og fisket.

NB: bryggene innenfor er alltid åpne, stengning gjelder ytterste, men er jo dessverre den jeg har fisket mest fra også.

Plutselig fikk denne litt mer "mimre-luke" følelse gitt... :(

Hilsen

Stian

Nydelig luke! Skal definitivt ta meg en tur når porten åpner. Noen anelse når de åpner igjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.