Gå til innhold
Fiskersiden

Tjue Elleve


JørgenØ
 Share

Recommended Posts

Året som gikk:

Først ut var turen til Skogseid. Har aldri fiska på Isen der tidligere, men i 2011 hadde vi intet valg.

3300-g-58-cm-1-f.jpg

4250-g-69-cm-3-f.jpg

Disse to ble mine to største på turen. Følte at det var litt seigere å få de store til å hugge på isfiske, og vi fikk jevnt over dårligere enn vi vanligvis får når vi fisker fra båt. Men å få 4 kg pluss røye på isen synes jeg var temmelig stas okke som. De er utrolig kule de fiskene der borte. Jeg feilkroka et par skikkelige beist av noen hannrøyer opp mot 7 kg, fasongen og utseendet på disse var....Jeg velger å bruke ordet unikt:-) Takker alle som var med til Skogseid for en fantastisk flott tur!

Vel hjemme fra Skogseid lå isen fast, hard og tykk, og på hjemmebane foregikk de fleste turene på de lokale fiskevanna etter mort, vederbuk og lake.

På en tur hadde jeg hellet spesielt med meg. Dagen startet først med ny pers på mort.

580-g-36-cm.jpg

580 gram veide den.

Da det ble mørkt gikk jeg over til lakefiske, og der jeg fisker napper det så og si aldri, men denne dagen skulle det det nappe. Fikk en på drøye kiloen med en gang. Jeg borret meg litt utover, og etter en stund var det noe som småpirka. De holdt på lenge, jeg ga tilslag, men den satt ikke. Jeg ga etterhvert en del tilslag, plutselig satt den og det var tungt. 4300-g_edited-1.jpg

Lengden var 77 cm, og vekta ble dratt til deilige 4300 gram. Å perse to ganger på en dag på to forskjellige arter er ikke noe jeg opplever til stadighet så jeg var absolutt tilfreds etter dagens økt.:-)

Å meite karpefisk på isen er noe jeg synes er veldig spennende og artig så det ble flere turer. De ble mye fisk, både vederbuk, mort, stam og gullbust.

mort-620-g.jpg

En dag nappet denne fine morten på 620 gram og jeg kunne konstatere ny mortepers.

Vederbuken er også i støtet hele vinteren, og det ble et høyt antall etterhvert.

buk-1930-g.jpg

Her min største isfiskede vederbuk. 1930 g. Vederbuk er ikke akkurat den sprekeste fisken, men på 0.14 mm sene og mormysjkastikke gir det en viss spenning å kjøre fisk på nærmere 2 kg.

1325288065_resized.jpg?width=309&height=464

Holdt på å glemme å ta med denne begivenheten faktisk. I februar arrangerte Sfk-carnivora en isfiskekonkurranse i samband med NMU. Alle NMU medlemmene var inviterte, rundt 35 mann møtte opp. Det var en herlig dag med strøkent vær og abboren var i støtet. Alle var i godt humør og det var nok mange som hadde gledet seg til denne dagen. Jeg traff rimelig greit, og bæggæ helt sykt i det første hullet. Jeg fiska med balansepilk, og fiska meg opp fra bånn. Da jeg var 2 meter under hullet hugg det til og sånn fortsatte det. Fikk 6-7 kg abbor de første 10 minuttene, og de resterende 3 timer og 50 minutter fikk jeg 4-5 kilo til. Trur jeg endte opp med 11 kg abbor. Så det var rett og slett helt fantastisk for min del, og jeg vant tittelen "Beste Isfisker" og det ble masse Cognac på meg. Juhoo:-)

Vinteren 2011 gikk jeg også til innkjøp av en helt fantastisk ting.

31shiyc5f6l__ss500_.jpg

Denne herligheten. Den gjør enhver fisketur til en lek. Ipilot er noe alle som fisker fra båt bør gå til anskaffelse av, den gjør fisketuren til en lykkelig drøm!

Plutselig kom våren, og tiden var inne for sørvfiske. På den første turen satt det kilosfisk, og på alle de neste turene ble det tilsammen en drøss med kilosfisk.

1180-g-40-cm-5.jpg

Denne ble størstemann med sine 1180 gram.

Med våren kommer også vederbuken. Det ble tre turer etter vederbuken dette året, og jeg jeg fikk et par fine fisk.

2110-g-53-cm-4.jpg

Denne fikk jeg to ganger og den veide hhv 2110 og 2130 gram.

2670-g-57-cm-15.jpg

Denne veide 2670 gram.

suter2700joergenoedmannandersen11062011_3.JPG

En sutertur ble det også, og suteren lot ikke vente på seg. Jeg fikk 4 stk som veide 2740 gram faktisk. Dette var den ene. Min forrige pers lød 2730 gram, så det var ikke grusing av pers, men likevel følte jeg at det var litt grusing av den gamle persen siden jeg fikk 4 stk som var større...På denne tredagersturen fikk jeg 35 stk og 7 stk veide over 2600 g. Flemming som var min makker på turen dro like gjerne til med ny N-rek på suter. Den var dryg, og jeg trudde han dro en spøk da han kom og sa at han hadde fått suter på nesten 4 kg. Vi feiret N-rek fisken med en liten klunk brennevin kl 7 på morran, det var inte dumt kan jeg fortelle;-)

Etter suterturen ble det ikke noe fisking på en stund. Men utover høsten ble det noen abborturer.

1350_45_p.jpg

Denne veide 1350 g og ble høstens største for min del. På de andre turene følte jeg at flyten uteble fullstendig, men sånn er det noen ganger.

Det ble 53 fisketurer i 2011, noe som er en del færre enn hva jeg har hatt tidligere, og til neste år blir det kanskje noe i samme duren håper jeg, men hvem vet hva som skjer. Ønsker med dette alle en særdeles god feiring i morra og et herlig 2012.

Jørgen Ø

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg har brukt Ipilot en stund, mener jeg at det er et must, særlig når man begynner å bli gammel og ikke har lyst til å dra dreggen, eller styre med ratt lenger...I tillegg er det miljøvennlig.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest fornøyd med laka selv også. Lakefiske er skikkelig seigt, mørkt og kaldt . :-) Ellers så kan jeg nevne at jeg hadde 41 turer fra januar til midten av juni, så jeg fiska ganske mye i den perioden, men etter det har det vært få turer. Neste post på programmet er en tur over fjellet for å prøve å lure fleskerøya. Det blir stas uansett utfall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.