Gå til innhold
Fiskersiden

nisa skremmer laksen min


mr-sebastian
 Share

Recommended Posts

merker meg det at hverken sjø-ørret eller laks tar når nisa er i nærheten. er dette reelt lurer jeg på. har skjedd så mange ganger nå at det kan ikke lenger være tilfeldigheter. noen som har innspill på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest i danske sportsfiskeblader og fiskefilmer("sjøørretens hemmeligheter 1&2") at de har helt andre teorier om bitevilligheten til sjøørreten når det er nise(på dansk: marsvin) i nærheten. tror teorien deres går ut på at nisene jager småfisken(sild, tobis ,brisling) sammen og herjer såpass med de at sjøørretten kan gå å plukke "restene"(forvirra og skada småfisk) lett. derfor mener danskene at det lønner seg å fiske på plassen hvor det er niser.

jeg tror danskene er inne på noe under forutsetning av at nisene jager etter småfisk og ikke bryr seg med sjøørreten(og laksen).

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel at dette kan slå begge veier....

Jeg har med selvsyn flere ganger sett nise (i nordnorge) gå etter stim med smålaks.

Er alikevel ikke fremmed for tanken på at spesiellt sjøørret kan returnere til "the scene of the crime", siden denne er langt mer stasjonær enn laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste æ kan si med hundre prosent sikkerhet e at æ kan stå å ta den ene sjø-børtingen etter den andre, men når æ ser nisa nærme seg, så stoppe det helt opp. så en ti femten min etter den e vekk så tar det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ved et par anledninger sett det jeg mente var niser som jaga stor-blink (stor sjørøye). Men nå ble jeg litt i tvil... At nisene jakta i overflata var jo lett å se, og når blinken skvatt "veggimellom" ble jo konklusjonen at det var disse nisa var på jakt etter... Men det er kansje ikke selvsagt? Dette stedet holder store mengder småsil, og er en viktig beiteplass for blinken. Så er jo spørsmålet om nisene og blinken begge jakter i samme silstim og blinken skvetter unna når nisene kommer for nerme, eller om nisene jager blinken som jager sil.

Ikke veit jeg, men begge deler er jo mulig. Blinken jeg har sett som skvetter unna er fort vekk mellom en og to kilo, kansje større. Er det slik at niser jakter såpass stor byttefisk (eller smålaks) eller foretrekker de mindre byttefisk som sild og tobis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Har nå to ganger (Trolla og Fosen) i løpet av de siste ukene sett store makrellstimer herje helt inne ved land, hvor det ved begge tilfellene har vært nise rett i nærheten. Fisket har vært helt død, ikke et eneste napp. På Fosen, nærmere bestemt Koet, var det helt hinsides med makrell, det kokte over. Helt inne ved land var den også, men den vil som sagt ikke bite. Kastet sluken/agnet midt i stimen og kunne kjenne sluken bli kastet veggimellom. Det som var litt rart var at fisken var noe bitevillig fra båt på Fosen, da båten til tider var omringet av nise. Noen som har gjort seg noen erfaringer med nise i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått å sett på nise som jaktet på laks på flere kilo så det er nok en god grunn til at det ikke biter når den er i nærheten.

At sjøørreten blir aktiv igjen ganske raskt etter at nisen forsvinner har jeg også erfart. Tror at sjøørreten gjemmer seg på grunnere vann mens laks og sei bare raser rett ut på dypet og blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.