Gå til innhold
Fiskersiden

Ål til besvær


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Ålen har vært rødelistet noen år nå. Desverre virker det ikkke som den har fått det med seg..

I et vann jeg fisker mye etter abbor, suddre og ørret får jeg stadig ål. den tar agnet så forsiktig at det ofte ikke merkes på verken dupp eller nappvarsler og ålen får masse tid til å svelge agn, krok og noen ganger til og med splitthaglene!

Når dette først skjer er spørsmålet Hva gjør jeg nå?? Hvis kroken sitter i kjeften er saken grei, men da dette kun untaksvis er tilfellet har jeg oplevd mye frustrasjon ved å prøve å fjerne kroker fra tarmene på lite samarbeidsvillig fisk. Det ender som regel med at jeg kutter sena og håper at fisken på et eller anna vis skal overleve med Owner SSW krokene halveis ut av gattet... Noen som har noen tips eller formeninger om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kroken er så langt nede at du ikke får den ut må fisken avlives. Å kutte senes og håper at fisken overlever skaper nok mye lidelse for fisken, og eventuelle fisker som spiser den døende fisken og dermed får i set krokene. :)

Hva baserer du dette på? Refererer du til ål spesfikt eller alle arter generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjipt problem detta. kjønner godt frustrasjonen din. regner med at du kjører uten mothaker/nedklemt mothaker? og at du har med deg tang til å kutte kroken hvis det er mullig.

jeg tror owner har en krokmodell som ruster fortere andre. veit dog ikke hvor man får tak i de eller om de finnes i passende størrelse.

tror det kan funke å kutte sena og la kroken være i fisken, men det er nok et lite sjansespill som ikke alltid går veien. men man skal ikke undervurdere magesyra til fisken heller. de svelger jo byttefisk hele og smelter ned hele skiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothakere eller ikke har lite å si da kroken ofte sitter så langt nede at man måtte være kirurg for å ginne den igjen. har oplevd at relativt liten ål har svelga splitthaglene som satt 10-15 cm over kroken... Det virker som om jævlene tar agnet og så blir liggende på samme plassen til alt er fordøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mothakere eller ikke har lite å si da kroken ofte sitter så langt nede at man måtte være kirurg for å ginne den igjen. har oplevd at relativt liten ål har svelga splitthaglene som satt 10-15 cm over kroken... Det virker som om jævlene tar agnet og så blir liggende på samme plassen til alt er fordøyd...

sant nok. har opplevd sjøl at jeg skulle ønske at jeg hadde med kirug på fisketur.

prøver meg med et forslag til; hva med quivertip-stang? har ikke fisket med slikt utstyr sjøl, men har sett mye (engelsk)fiskefilm og lest om det. det virker som at det er mulig å oppdage hvert minste lille napp i agnet med slikt utstyr.

Men hvis fiskemetoden du bruker er basert på lang venting på nappa, så blir nok quivertip-fiske litt drøyt slitsomt, da man jo må sitte å se på quivertipen hele tida for se nappa(litt som ved duppmeite).

her har du en grei film om feederfiske med quivertip(legg merke tiil at det er bare 1. episoden. du må finne resten på tuben sjøl :geek: ):

(f.eks:

)

storlaksen:

kun et hyggelig ment forslag. jeg ville kanskje vurdert å finne et annet sted å fiske, hvis småålen er så plagsom. er jo litt dumt å kverke mange ål unødvendig når det står sånn til med de. mange bekker små osv....

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter ikke og fiske i åroselva på grunn av ålen! og når man meiter laks og sjøørret på stille vann så kan man ikke alltids gjøre så tidlig tillslag for da mister jeg laksen eller ørretn.... men jeg kjenner ofte forskjell så setter tilslag etter 2-3 sek viss jeg misstenker ål men alike vel da så har fleste parten svelga marken og en 5-6 cm så da prøver jeg bare og dra ut kroken med en tang, jeg har ikke råd til og kappe så mange kroker..... værste nettene i år hadde jeg 18-24 ål og kun 1 natt med mindre en 10 stk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter ikke og fiske i åroselva på grunn av ålen! og når man meiter laks og sjøørret på stille vann så kan man ikke alltids gjøre så tidlig tillslag for da mister jeg laksen eller ørretn.... men jeg kjenner ofte forskjell så setter tilslag etter 2-3 sek viss jeg misstenker ål men alike vel da så har fleste parten svelga marken og en 5-6 cm så da prøver jeg bare og dra ut kroken med en tang, jeg har ikke råd til og kappe så mange kroker..... værste nettene i år hadde jeg 18-24 ål og kun 1 natt med mindre en 10 stk!

Oi...

Kor mange laks/ørret får du pr. daud ål då ca.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er noen tips som reduserer ålefangstene. Kort ned på fortommen, årsaken til at man får mye ål er ofte at agnet er helt nede på bunnen eller ligger på bunnen. i det siste tilfellet vil ålen ligge i ro og svelge agnet. Hvis det henger noenlunde over bunnen så vil den forsøke å ta det med seg ned først før den svelger, og det synes på duppen.

Ikke bruk stående dupp eller korte tunge dupper. Bruk en dupp med pinne gjennom som flyter flatt på vannet. Pinnen vil vibrere litt og vise selv de mest forsiktige napp. Da er det bare å dra til seg litt for å få den til å slippe. Suter har jeg aldri fisket, men ørret vil ta agnet og dra under duppen ganske kjapt, så det er lett å se forskjell.

Fiska mye ørret i barndommen i vann der det var mye ål. og vi ungikk de for det meste på denne måten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kunnskaper innen biologi og sunn fornuft. Og det gjelder alle fisker. Finnes nok unntak, men når krokene er halvveis på vei ut gattet er det ikke håp.

Kroker ruster og blir "borte" av seg selv i mange tilfeller, tror fremdeles fisken ville ha tatt den risken fremfor å bli slått ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått laks på 10 kilo med linekrok i magen, og 50cm mono ut av gattet. Det var for å si det slik en fisk som hadde gått med dette lenge. Den var nok ikke i sin beste kondisjon, men alikevel. Jeg tror flere ål sikkert kunne levet med en krok i systemet, som kanskje ruster eller tæres opp. Bedre det enn å slå i hjel en haug med ål etter mitt syn. Kroker til det fiske som bedrives i den elva behøver vel ikke koste en formue. Eller prøv sirkelkroker som nevnt, Når man kan bruke sikrelkrok på tubefluer til laks og Sø er det sikkert vel så mulig på mark..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroker ruster og blir "borte" av seg selv i mange tilfeller, tror fremdeles fisken ville ha tatt den risken fremfor å bli slått ihjel.

Det er det jeg også tenker, men i de tilfellene blyhagla også er svelga (det har skjedd et par ganger) blir det steikepana...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.